Transferønsker vol. 23 (sommervinduet 2017)

Læs med i gamle tråde om kampe, AaB, transfers, etc. Skriv til Debatjuntaen hvis der er tråde du mener bare MÅ foreviges.
Låst
Martino
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Aalborg

Re: Transferønsker vol. 23 (sommervinduet 2017)

Indlæg af Martino » 26. apr 2017, 21:11

Kristian skrev:
Martino skrev:http://www.bold.dk/fodbold/nyheder/gaar ... il-sommer/

Ja ja, drømmene har man da lov at have. Gaarde trækker en smule i land i forhold til Lucic, måske de har haft en kammeratlig samtale idag, hvem ved. Men det lader til vi får to nye målmænd, hvilket er tiltrængt. Larsen og AaBs veje bør skilles til sommer, med et fint tak for alt - tror begge parter trænger til noget nyt nu.
Gaarde har da slet ikke styr på sine udtalelser.
Kan også bare være Bold.dk som gengiver historien lidt anderledes.
Jeg savner Winsnes

Brugeravatar
Gaarde6
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sæby Nordjylland

Indlæg af Gaarde6 » 26. apr 2017, 22:09

det pisser mig så meget af at vi i AaB IGEN IGEN har smidt et mesterhold væk på et par sæsoner!
Jeg synes virkelig ikke at det er spor mærkeligt at det er svært at lokke folk på stadion herude! Hver gang man har fat i publikum og har vundet noget. Så bliver holdet splittet af og så skal der bygges op på ny. Jeg er helt med på at økonomien skal løbe rundt. Men for satan, hvor er det sygt at tænke tilbage på, hvor ELENDIGE vi har været til at bygge et nyt hold op!!

Hvis vi kigger et par år tilbage og sammenligner med nu er det jo helt rystende at tænke på, hvordan holdet har formet sig! Vi er ikke bare dårligere nu. Vi er MARKANT dårligere. Vel og mærke i en periode hvor økonomien kun er blevet bedre.

På målmandsposten er der ikke sket noget. Bortset fra jeg synes Nikolaj slet ikke tager nogle afgørende bolde mere. Ville slet ikke blive ked af, hvis han ryger til sommer.

På højre back er ligaens bedste back (Dalsgaard) erstattet med en fløjspiller (Mæhle) vi er klart svækket her lige nu. MEN på sigt tror jeg alligevel det kan blive rigtig godt om em sæsons tid.

På venstre back synes jeg vi kommer tættere og tættere på at få den gamle Ahlman tilbage.

I midterforsvaret er vi ELENDIGE!!! Vi har skilt os af med KEP og Thelander og spiller nu med Blåbjerg og Holgersson. Jeg synes vi er gået fra et top 3 stopper par til et af de dårligste stopper par i ligaen!

På kanterne havde vi for et par sæsoner siden 2 af de 5 bedste kanter i ligaen (Kusk og Thomsen) 2 spillere som kunne skabe chance på chance for os! to spillere som simpelthen var alt afgørende for vores offensiv. Og havde den ene em offday tog den anden over. Vi skabte et hav af chancer med dem på holdet!
Nu har vi Meilinger som jeg seriøst ikke kan se noget som helst i ?!? Hvad er det den mand kan?? Jeg synes han er vanvittig overvurderet fordi han engang i mellem logger en god bold. Hold nu op der er langt i mellem snapsene!
Til gengæld kan jeg godt se ideen i tellufsen på sigt. Klart han ikke præsterer hver gang når han stadig er grøn på Superliga niveau. Flores kan også blive en gevinst på
Sigt. Han kræver tilsyneladende lidt længere snor, hvilket vel er fair nok. Men alt i alt er vi meget svækket på kanterne nu.

Centralt er jeg super glad for Magnus har har fået chancen. Han gør det kanon! Desværre skaber vi endnu færre chancer med både Magnus og Wurtz på banen samtidig. Det ville et par hurtige kanter kunne ha rodet bod på. Dem ejer vi bare ikke!
Centralt synes jeg faktisk vi er meget lig mesterskabs sæsonen. Risgård har været lidt ude. Til gengæld har Magnus grebet chancen.

Fremme har har vi sagt farvel til Spalvis, AK, Jønsson og Ene i topform. De er erstattet med Sylvstre, Ene helt ude af form og Pohl. Do i need to say anymore?? I guder vi er også svækket her!! Pohl er fremtidens mand! Det er jeg ikke to sekunder i tvivl om! Han indeholder det meste og jeg tror at med et par scoringer i træk bliver han en farlig angriber for os. Sylvstre og Ene kan jeg ikke se, hvorfor vi skal forlænge med. Synes ikke nogen af dem ligner top angribere.

Wieghorst er kommet til på bænken. Som jeg skrev da han blev ansat. Køber man ikke profiler ind.. så kunne
Mourinho eller pep heller ikke skabe resultater med den her trup! Den er er blevet helt vanvittig svækket på et par sæsoner!
Jeg tror på Wieghorst. Men uden profil indkøb, så kan han simpelthen ikke få succes!!

Vi mangler 2 midterforsvar med Superliga klasse!
2 kantspillere med fart og udfordrende spillestil for at skabe chancer! Og så mangler vi en BOMBER!
Plus en målmand som leverer redninger og redder point for os!
Jeg ved godt vi kun får en enkelt eller to spillere i næste vindue. Det accepterer jeg også fuldt ud, da det nok er smart nok at tage små skridt rent økonomisk.
Jeg synes bare Gaarde skal satse hele butikken på
at få de dyre lønninger som ikke præsterer, hjulpet videre. Vores top 6-8 lønninger (minus Risgård og Wurtz) er simpelthen ikke bedre end, vi lige så godt kan erstatte dem internt!

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 27. apr 2017, 12:05

Vores spillere er jo alle sammen "OK", men det er bare ikke nok til at gå i top-6. Se på de hold, der er i top-6. De har alle sammen enten møgstærke bagkæder, klassemålmænd eller en flok virkelig stærke offensivspillere. Lige nu har vi kun Rasmus Würtz, der kan betegnes som en "top 6-spiller" og vi skal altså helst have mindst 5-7 stykker i den kategori før vi er hvor vi skal være. Min forhåbning er så at 2-3 spillere fra den hylde vil kunne løfte 2-3 af vores andre spillere med sig. For eksempel kunne Jakob Ahlmann godt genfinde "top-6-niveuaet" hvis han fik en dygtig og fast makker på venstresiden.

Martino
Allstar
Allstar

Indlæg af Martino » 27. apr 2017, 12:14

Yankee skrev:Vores spillere er jo alle sammen "OK", men det er bare ikke nok til at gå i top-6. Se på de hold, der er i top-6. De har alle sammen enten møgstærke bagkæder, klassemålmænd eller en flok virkelig stærke offensivspillere. Lige nu har vi kun Rasmus Würtz, der kan betegnes som en "top 6-spiller" og vi skal altså helst have mindst 5-7 stykker i den kategori før vi er hvor vi skal være. Min forhåbning er så at 2-3 spillere fra den hylde vil kunne løfte 2-3 af vores andre spillere med sig. For eksempel kunne Jakob Ahlmann godt genfinde "top-6-niveuaet" hvis han fik en dygtig og fast makker på venstresiden.
Enig. Tror bestemt at Thellufsen, Mæhle og MC også kan få et top6 niveau, men det er stadig meget op og ned med dem(som forventet).
Jeg savner Winsnes

Gamen

Indlæg af Gamen » 27. apr 2017, 14:21

Martino skrev:
Enig. Tror bestemt at Thellufsen, Mæhle og MC også kan få et top6 niveau, men det er stadig meget op og ned med dem(som forventet).
Jeg beundrer din tyrkertro på vores unge spillere, men den der udtalelse er jo virkelighedsfjern. Når Rasmus Würtz er væsentlig for vores hold, lønførende og en decideret profil, skyldes det netop at han leverer så meget mere til holdet end hvad det lige ser ud til.
MC kommer ikke i nærheden af et top 6-niveau, medmindre han begynder at vise et helt andet ansigt, bl.a. pasningsmæssigt. Desuden er han så usandsynligt gumpetung i sin boldomgang - det var det der bl.a. kostede Christian Rye pladsen. Det har vi ikke råd til, hvis vi skal spille den form for fodbold vi gerne vil spille. Han er nødt til at øge tempoet med og uden bold.
Thellufsen har leveret rigtig mange halv- og hel-dårlige kampe på stribe nu - han trænger til en pause.

Den eneste af de 3, der ser ud til at have et relativt stort potentiale (særligt med tanke på hvordan AaB spiller) er Mæhle. Men han skal løfte sit niveau defensivt markant, og være langt bedre til at placere sig på banen, så hans fremløb ikke koster.

Martino
Allstar
Allstar

Indlæg af Martino » 27. apr 2017, 14:35

Gamen skrev:
Martino skrev:
Jeg beundrer din tyrkertro på vores unge spillere, men den der udtalelse er jo virkelighedsfjern. Når Rasmus Würtz er væsentlig for vores hold, lønførende og en decideret profil, skyldes det netop at han leverer så meget mere til holdet end hvad det lige ser ud til.
MC kommer ikke i nærheden af et top 6-niveau, medmindre han begynder at vise et helt andet ansigt, bl.a. pasningsmæssigt. Desuden er han så usandsynligt gumpetung i sin boldomgang - det var det der bl.a. kostede Christian Rye pladsen. Det har vi ikke råd til, hvis vi skal spille den form for fodbold vi gerne vil spille. Han er nødt til at øge tempoet med og uden bold.
Thellufsen har leveret rigtig mange halv- og hel-dårlige kampe på stribe nu - han trænger til en pause.

Den eneste af de 3, der ser ud til at have et relativt stort potentiale (særligt med tanke på hvordan AaB spiller) er Mæhle. Men han skal løfte sit niveau defensivt markant, og være langt bedre til at placere sig på banen, så hans fremløb ikke koster.
Jeg mener så at Magnus har et større potentiale end Christian Rye. Thellufsen skal da bestemt have pauser indimellem, men fordi truppen er så svag har Wieghorst været tvunget til at bringe ham i spil, fordi holdet sukker efter flair og evnen til at sætte en mand.
Jeg husker altså både Risgård og Wurtz i deres første AaB tid og da Risgård var udlejet til FC Nordjylland. Det var også et bumpy ride. Mæhle skal nok få lært det defensive.
Jeg savner Winsnes

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Augu

Indlæg af Jakobsen » 27. apr 2017, 14:35

Gamen skrev:
Martino skrev:

Jeg tror egentlig nok det skal komme med alle tre. De unge er ikke problemet lige nu - problemet er derimod at vi ikke har nogen fungerende stamme der kan udgøre rygraden. Mæhle, MC og Thellufsen har alle vist nogle spændende individuelle kvalitet og selvfølgelig skal de blive bedre, men jeg kunne sagtens se dem spille på et top 6 hold, hvor stammen er bedre og konceptet fungerer. Problemet er, at de eneste solide folk vi har er Würtz og Risgård som begge har toppet.
RAUS RAUS SSE!

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 27. apr 2017, 15:12

Problemet er også at de unge er nødt til at spille hver gang fordi vi har brugt fire transfervinduer på at hente røv og nøgler. Det er langt bedre at have en kontrolleret indslusning på et relativt velfungerende og solidt hold som FCM gør det.

Breezer
2. div
2. div

Indlæg af Breezer » 27. apr 2017, 15:50

Yankee skrev:Problemet er også at de unge er nødt til at spille hver gang fordi vi har brugt fire transfervinduer på at hente røv og nøgler. Det er langt bedre at have en kontrolleret indslusning på et relativt velfungerende og solidt hold som FCM gør det.
Problemet er at så kan vores økonomi ikke hænge sammen. Vi hæver spillerbudgettet i takt med vi har øget indtjening, så derfor har vi ikke råd til at købe spillere der skal erstatte nuværende spillere inden de er solgt.

Gamen

Indlæg af Gamen » 27. apr 2017, 16:22

Breezer skrev: Problemet er at så kan vores økonomi ikke hænge sammen. Vi hæver spillerbudgettet i takt med vi har øget indtjening, så derfor har vi ikke råd til at købe spillere der skal erstatte nuværende spillere inden de er solgt.
Så kan vi evt. starte med ikke at skyde komplet forbi skiven på transfermarkedet... Med en hulens masse penge i lommen for Bassogog, så har alle de fantaster herinde, der påstår at AaB ikke har råd til at investere i nye spillere ikke længere andet valg end at stikke piben ind.
Det gjorde AaB i sommers, og det har de råd til at gøre igen, hvis de har en ambition om at indfri den målsætning de har sat sig.
Gudskelov er fattigdoms-retorikken forstummet - så slipper vi måske for at høre den hvert evig eneste vindue.

"AaB... bæredygtig forretning... talenterne må ikke syltes..." Vi har 100+ mio. på bogen og 16 af 24 trupspillere af egen avl. Faktum er, at vores strategi pt. ikke giver det positive afkast den burde - vi er på anden sæson på vej til at levere et resultat langt under middel forudsætningerne in mente, og har en række udfordringer trupmæssigt der tårner sig op i horisonten. Sommervinduet bliver Gaardes lakmusprøve, og bliver det ikke væsentligt bedre end de seneste par år, så må der ske forandringer.
Ingen er tjent med det AGF-bold vi har måttet se på siden vi gik ind i 2016. Dårligt spil, mistede tilskuere, dårlige resultater.

Sanchez94
Superliga
Superliga

Indlæg af Sanchez94 » 27. apr 2017, 16:48

Gamen skrev:
Breezer skrev: Problemet er at så kan vores økonomi ikke hænge sammen. Vi hæver spillerbudgettet i takt med vi har øget indtjening, så derfor har vi ikke råd til at købe spillere der skal erstatte nuværende spillere inden de er solgt.
Så kan vi evt. starte med ikke at skyde komplet forbi skiven på transfermarkedet... Med en hulens masse penge i lommen for Bassogog, så har alle de fantaster herinde, der påstår at AaB ikke har råd til at investere i nye spillere ikke længere andet valg end at stikke piben ind.
Det gjorde AaB i sommers, og det har de råd til at gøre igen, hvis de har en ambition om at indfri den målsætning de har sat sig.
Gudskelov er fattigdoms-retorikken forstummet - så slipper vi måske for at høre den hvert evig eneste vindue.

"AaB... bæredygtig forretning... talenterne må ikke syltes..." Vi har 100+ mio. på bogen og 16 af 24 trupspillere af egen avl. Faktum er, at vores strategi pt. ikke giver det positive afkast den burde - vi er på anden sæson på vej til at levere et resultat langt under middel forudsætningerne in mente, og har en række udfordringer trupmæssigt der tårner sig op i horisonten. Sommervinduet bliver Gaardes lakmusprøve, og bliver det ikke væsentligt bedre end de seneste par år, så må der ske forandringer.
Ingen er tjent med det AGF-bold vi har måttet se på siden vi gik ind i 2016. Dårligt spil, mistede tilskuere, dårlige resultater.
Jeg giver dig ret langt henad vejen, men at påstå vi har 100 mio + på bogen, det er vidst en vrangforestilling. I følge regnskabet havde vi 25 mio på bogen, og ja der har været et Bassogog salg, men lur mig, om de ikke er investeret i obligationer. og så må jeg rette dig en smule, det er sådan set lige meget, hvor meget vi har på bogen, når budgettet skal gå op. Man kan nemt leve med budgetafvigelser på transferudgiftssiden, men budgetafvigelser på lønkonto, den er svære at leve med, da det ikke er specielt reversibelt..

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lucas Andersen
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af Buzz Killington » 27. apr 2017, 16:49

Gamen skrev:

Mig bekendt har der aldrig været modstand mod at bruge transfer indtægter på nye spillere. Så hvis modstanden mod at bruge penge på spillere af aftaget, er det netop fordi man har lavet et kanonsalg. Det var (bemærk, datid) netop strategisk uhensigtsmæssigt at købe stort ind tidligere. Så lad endelig være med at betragte de ændrede forudsætninger som en appelsin i din turban.

Derudover, så skal der stadig være en gangbar strategi der understøtter at skrue op for transfer budgettet. Vi kan jo ikke kalkulere med at lave lottosalg jævnligt. Dog er der noget der tyder på at talentsatsningen ikke kan bære så meget som først antaget, eller rettere, det kan den ikke hvis man fortsætter med samme uheld i spillerindkøb. Og her kan jeg kun papegøje hvad andre har skrevet om at det giver mening hvis Gaarde henter noget assistance til at finde spillere.
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 27. apr 2017, 17:07

Sanchez94 skrev: Jeg giver dig ret langt henad vejen, men at påstå vi har 100 mio + på bogen, det er vidst en vrangforestilling. I følge regnskabet havde vi 25 mio på bogen, og ja der har været et Bassogog salg, men lur mig, om de ikke er investeret i obligationer. og så må jeg rette dig en smule, det er sådan set lige meget, hvor meget vi har på bogen, når budgettet skal gå op. Man kan nemt leve med budgetafvigelser på transferudgiftssiden, men budgetafvigelser på lønkonto, den er svære at leve med, da det ikke er specielt reversibelt..
AaB tæller selv obligationsbeholdningen med i deres likvide beredskab, så mon ikke også vi kan tillade os at gøre det.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 27. apr 2017, 17:33

Breezer skrev:
Yankee skrev:Problemet er også at de unge er nødt til at spille hver gang fordi vi har brugt fire transfervinduer på at hente røv og nøgler. Det er langt bedre at have en kontrolleret indslusning på et relativt velfungerende og solidt hold som FCM gør det.
Problemet er at så kan vores økonomi ikke hænge sammen. Vi hæver spillerbudgettet i takt med vi har øget indtjening, så derfor har vi ikke råd til at købe spillere der skal erstatte nuværende spillere inden de er solgt.
AaB budgetterer allerede nu med underskud på driften fordi man har så enorm en pengetank at bruge af, så der er ikke noget princip om at spillerbudgettet hæves i takt med indtjeningen eller at "driften skal gå i 0". Det passer simpelthen ikke. Det handler bare om hvorvidt man vil bruge Bassogog-millionerne på at købe spillere eller på at købe obligationer.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 27. apr 2017, 17:50

Yankee skrev:
Breezer skrev:
AaB budgetterer allerede nu med underskud på driften fordi man har så enorm en pengetank at bruge af, så der er ikke noget princip om at spillerbudgettet hæves i takt med indtjeningen eller at "driften skal gå i 0". Det passer simpelthen ikke. Det handler bare om hvorvidt man vil bruge Bassogog-millionerne på at købe spillere eller på at købe obligationer.
Eller på at bygge nye faciliteter til ungdommen, eller at ansætte flere i markertingsafdelingen, eller at udbetale udbytte til aktionærerne... Især det sidste er lettere grotesk når vi har et superligahold der skriger på forstærkninger.

AaB har lavet mange investeringer, det har bare ikke ret ofte været i superligaholdet.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Rams
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af Rams » 27. apr 2017, 18:58

Spørgsmålet er om de unge knægte på midten er for ens. Personligt så jeg gerne vi hentede krigeren Bjarke Jacobsen i Vendsyssel. Kanstrup med udløb til sommer ville være oplagt som den spillende stopper. Så kunne vi hente tyske Thomas Daehne i Helsinki som har udløb ved årskiftet, og derfor formentlig kan snuppes for et mindre beløb. Han er en klassekeeper, der har været igennem RB Salzburg-systemet.

Og så tilbage til Basso-millionerne. Dem kunne vi prøve at smide efter Hr Andersen i Schweiz og så se om der er nogle tilbage til en angriber, der er bedre end Pohl.
In verbis simus faciles

Martino
Allstar
Allstar

Indlæg af Martino » 27. apr 2017, 19:12

Rams skrev:Spørgsmålet er om de unge knægte på midten er for ens. Personligt så jeg gerne vi hentede krigeren Bjarke Jacobsen i Vendsyssel. Kanstrup med udløb til sommer ville være oplagt som den spillende stopper. Så kunne vi hente tyske Thomas Daehne i Helsinki som har udløb ved årskiftet, og derfor formentlig kan snuppes for et mindre beløb. Han er en klassekeeper, der har været igennem RB Salzburg-systemet.

Og så tilbage til Basso-millionerne. Dem kunne vi prøve at smide efter Hr Andersen i Schweiz og så se om der er nogle tilbage til en angriber, der er bedre end Pohl.
Spændende med målmanden. Kender ham kun af navn. Bjarke Jakobsen burde kunne spille Superliga, men hvis vi skal kigge på Vendsyssel blev jeg meget imponeret af deres hollænder Ninos(efternavnet er noget med G) Han var virkelig god mod AaBs reservehold hvor Vendsyssel vandt 4-0. Han spiller idag mod FCK så værd lige at "scoute" lidt på ham.
Jeg savner Winsnes

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Favoritspiller: messi

Indlæg af frederikshavneren » 28. apr 2017, 01:07

Martino skrev:
Rams skrev:Spørgsmålet er om de unge knægte på midten er for ens. Personligt så jeg gerne vi hentede krigeren Bjarke Jacobsen i Vendsyssel. Kanstrup med udløb til sommer ville være oplagt som den spillende stopper. Så kunne vi hente tyske Thomas Daehne i Helsinki som har udløb ved årskiftet, og derfor formentlig kan snuppes for et mindre beløb. Han er en klassekeeper, der har været igennem RB Salzburg-systemet.

Spændende med målmanden. Kender ham kun af navn. Bjarke Jakobsen burde kunne spille Superliga, men hvis vi skal kigge på Vendsyssel blev jeg meget imponeret af deres hollænder Ninos(efternavnet er noget med G) Han var virkelig god mod AaBs reservehold hvor Vendsyssel vandt 4-0. Han spiller idag mod FCK så værd lige at "scoute" lidt på ham.
Ninos Gouriye spillede som resten af holdet en udmærket kamp mod FCK, han var imidlertid ikke særlig iøjnefaldende. Tiago de Leonco stod stærkest i offensiven hvor han med sin hurtighed og teknik voldte københavnerne problemer. Iflg. kommentatorerne følger Superliga klubber de Leonco, om AaB er blandt de interesserede klubber ved jeg ikke.

Bjarke Jacobsen blev udvist mod slutningen af kampen. Det var en lidt tynd udvisning men ellers spillede han en god kamp hvor han erobrede mange bolde og også havde nogle fornuftige afleveringer.

Forza
Allstar
Allstar

Indlæg af Forza » 28. apr 2017, 09:01

Nu vi forhåbentligt kommer af med Nicolai Larsen til sommer kunne man måske håbe at Anders Lindegaard kunne hentes hjem.

Hans karriere har taget et stort dyk i England. Faktum er dog at han har en masse kompetencer, erfaring og ville i min optik vær noget nær den bedste målmand vi kunne drømme om.

Spørgsmålet er dog om vi økonomisk kan være med og om han har ambitioner om at vende hjem til Danmark.
------------------------------------------------
Den oprindelige lufthavnsrapporter.

Brugeravatar
jernskjorten
Allstar
Allstar

Indlæg af jernskjorten » 28. apr 2017, 10:16

Forza skrev:Nu vi forhåbentligt kommer af med Nicolai Larsen til sommer kunne man måske håbe at Anders Lindegaard kunne hentes hjem.

Hans karriere har taget et stort dyk i England. Faktum er dog at han har en masse kompetencer, erfaring og ville i min optik vær noget nær den bedste målmand vi kunne drømme om.

Spørgsmålet er dog om vi økonomisk kan være med og om han har ambitioner om at vende hjem til Danmark.
Så ville jeg nok hellere, at vi fik fingrene i Mikkel Andersen, alene af den grund at Andersen er 28 og Lindegaard er 33 år gammel. Synes også, at MA har vist, at han har et meget højt niveau, og efter en lidt omtumlet karriere med mange lejemål, må han være sulten efter at være sikker første mand i en veletableret midterklub (...) i Superligaen.

Låst