U19, U17 og U15 tråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Gnu
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af Gnu » 30. apr 2019, 11:21

Er der en, som lige fortæller Allan Gaarde, at han kan stoppe sin CIES-liste op, hvor solen aldrig skinner? For det er - chokerende nok - ikke dén DBU uddeler licenser efter.

AaB vil være en talentklub, men kan lige med nød og næppe få en A-licens som nummer 12 ud af 13. Det er ufattelig pinligt. Der er nødt til snart at vise sig noget substans bag al den luftige tale. Hvad er det egentlig AaB kan?
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Brugeravatar
Spanky
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Risgård og Mini
Geografisk sted: Vodskov

Indlæg af Spanky » 30. apr 2019, 11:25

Hanga skrev:
30. apr 2019, 10:39
Spanky skrev:
30. apr 2019, 10:13
Linket til Tipsbladet længere oppe i tråden lader ikke til at fungere længere, derfor linker jeg lige til denne oversigt på twitter: https://twitter.com/MPRundager/status/1 ... 4189667328

Er der nogen som kan forklare mig, hvorfor der er forskellige minimuskrav til liga-klubberne på enten faktor 3 eller 4?
Jeg har linket til det tidligere i tråden.
Er det de 100 sider på dbu.dk du hentyder til? Jeg kan kun læse mig til, hvad de specifikke krav er indenfor hvert enkelt parametre. Jeg synes dog ikke jeg kan se nogen steder, hvorfor f.eks. AaB har et minimumskrav på faktor 3 og AGF samtidig har et minimumskrav på faktor 4? Er det klubberne selv som sætter et mål for, hvad de vil stræbe efter, eller hvordan fungerer det?

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 30. apr 2019, 11:42

Spanky skrev:
30. apr 2019, 11:25
Hanga skrev:
30. apr 2019, 10:39
Spanky skrev:
30. apr 2019, 10:13
Linket til Tipsbladet længere oppe i tråden lader ikke til at fungere længere, derfor linker jeg lige til denne oversigt på twitter: https://twitter.com/MPRundager/status/1 ... 4189667328

Er der nogen som kan forklare mig, hvorfor der er forskellige minimuskrav til liga-klubberne på enten faktor 3 eller 4?
Jeg har linket til det tidligere i tråden.
Er det de 100 sider på dbu.dk du hentyder til? Jeg kan kun læse mig til, hvad de specifikke krav er indenfor hvert enkelt parametre. Jeg synes dog ikke jeg kan se nogen steder, hvorfor f.eks. AaB har et minimumskrav på faktor 3 og AGF samtidig har et minimumskrav på faktor 4? Er det klubberne selv som sætter et mål for, hvad de vil stræbe efter, eller hvordan fungerer det?
Jeg har kigget manualen igennem. Minimumskravene på 3 stjerner er hvad der skal til for at have A-licens. Det fortolker jeg som at AaB opfylder alle minimumskrav med 3 stjerner, og derfor ikke er i fare for at miste sin A-licens.

Det er i meget stor udstrækning om at have dedikerede ansatte på specifikke positioner med krav til træneruddannelse, og dermed meget direkte linket til at økonomien skal være i orden. Ved mange af funktionerne kræves en forholdsvis høj uddannelse, samtidig med at man ikke samtidig har ansvaret for et hold. Dvs. at man skal bruge forholdsvis mange højtuddannede trænere, udover dem man har til at træne sine hold (fra U13 og op).

Systemet er i høj grad et udtryk for en DJØF-isering af sport, som tilgodeser de økonomisk og organisatiorisk stærkeste klubber, og understreger i den grad behovet for at der bruges flere midler på det sportslige i AaB, hvis vi skal være med hvor det er sjovt. Jeg er ikke fan af klassificeringen. Jeg tror ikke meget på der er en ret direkte sammenhæng mellem tildelingen af stjerner, og evnen til at spytte dygtige fodboldspillere ud i den anden ende, udover at det bliver meget dyrt at opfylde alle krav, så det dem med flest penge, bliver dem der bliver bedst bedømt - og i sidste ende er det nok også dem der kan tiltrække de største talenter. Money talks.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Augu

Indlæg af Jakobsen » 30. apr 2019, 11:47

Tre stjerner, det er dælme sløjt vi ligger i den grå midte når talentudvikling åbenbart skal være så stor en del af vores fremtidige strategi og rekruttering. Vi skal da som minimum være på niveau med OB og SIF med den strategi vi har. Det er dog ingen overraskelse efter den ene jammerlige forfremmelse til førsteholdet efter den anden, at vores talentudvikling slet ikke er så god som man går og tror i klubben. Jeg er helt på linje med andre - fuck de latterlige CIES lister. Jeg vil hellere have vi udviklere 1-2 virkelig gode hvert år end at vi forfremmer fem, hvor måske en kan blive rigtig god og resten er leverpostej i bedste fald. Vi har altid lavet profiler af egen avl, men det her antalstyrani er simpelthen så unuanceret. Dog er det meget CBS'sk med dårlige KPI'er så på den måde giver det god mening.
RAUS RAUS SSE!

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lucas Andersen
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af Buzz Killington » 30. apr 2019, 11:50

Yankee skrev:
29. apr 2019, 23:58
Buzz Killington skrev:
29. apr 2019, 23:23
Det er da helt korrekt at man kan have den vildeste produktivitet, og alligevel ikke få en specielt høj score. Og det er da i sidste ende produktiviteten der er det absolut vigtigste. Alt andet skal blot sikre produktiviteten. Jeg er slet slet ikke med.
Produktiviteten vil altid blive målt mange år forsinket idet licenssystemet fokuserer på U13-U19. De nuværende A-landsholdsspillere var derfor primært en del af "licensårene" i 2000-2010. Det ville jo være galimatias at basere licenssystemet for den kommende sæson på hvordan klubberne fungerede for 10-20 år siden. Selv ungdomslandsholdsspillerne er jo mindst et par år inde i licensårene.

Når licenserne uddeles årligt skal man derfor selvfølgelig ikke lægge for stor vægt på produktivitet. Man skal selvfølgelig tage højde for de mange udviklinger og tiltag der sker rundt omkring i klubberne så man hele tiden har de rette klubber repræsenteret i U17 og U19-ligaerne og belønner de klubber, der tager gode udviklingsskridt.

Uanset hvad er det en teoretisk diskussion. Virkeligheden er at AaB er på randen af at miste sin A-licens. Det er gravalvorligt
https://www.dbu.dk/media/10135/klublice ... 9-2020.pdf

For det første, produktiviteten vil ikke blive målt mange år forsinket. Cut-off 23 år. Dvs. spillere der er over 23 tæller ikke med i produktiviteten, hvad end de er landsholdsspillere eller ej. Dvs. det er max 4 år siden de var u19 spillere. Ikke 10-20 år siden. Så det kan sagtens forsvares at øge vægtningen af produktiviteten hvis man ønsker at rangeringen skal sige noget om virkeligheden. Grunden til man ikke vil, er givetvis at man ønsker en strømlining for at kunne kvalitetssikre.

Yderligere, det er ikke kun af teoretisk relevans, eftersom 1) folk tydeligvis herinde lader sig inspirere af AaB's placering på ranglisten, og 2) vi kan risikere at miste vores A-licens, selvom vi rent er gode til talentudvikling. Angående det sidste: AaB er pt. nummer 2 i u19 ligaen (en kamp bagefter), og sluttede også sidste år på andenpladsen. Året før blev AaB nummer 4 og året før igen nummer 3. AaB kan tydeligvis et eller andet mht. talentudvikling. Det er et faktum. Det samme kan siges om EFB, der også har præsteret flot på ungdomssiden (pt. 3'er i u1)9. Det aller vigtigste at forsikre sig når man konstruerer en model, er at den skal afspejle virkeligheden. Hvis den ikke gør, så er det en dårlig model. Som nævnt, DBU's model (eller rangeringsnøgle) rammer nogenlunde. Men den er ikke perfekt. Rams opridser meget godt potentielle faldgruber.

Når det så er sagt, så er det selvfølgelig ekstremt alvorligt hvis vi mister licensen, uanset om begrundelsen for vores placering er så skulle være misvisende i forhold til vores evne til talentudvikling. Derfor skal man naturligvis bare i gang med at sikre at man overholder DBU's formelle krav med det samme mht. at udpensle en strategi og generere dokumentation.

Men ja, som Gamen siger, det er vigtigt at bringe Gaarde på banen for at få opklaret hvor det går galt.
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 30. apr 2019, 12:23

Buzz Killington skrev:
30. apr 2019, 11:50

For det første, produktiviteten vil ikke blive målt mange år forsinket. Cut-off 23 år. Dvs. spillere der er over 23 tæller ikke med i produktiviteten, hvad end de er landsholdsspillere eller ej. Dvs. det er max 4 år siden de var u19 spillere. Ikke 10-20 år siden. Så det kan sagtens forsvares at øge vægtningen af produktiviteten hvis man ønsker at rangeringen skal sige noget om virkeligheden. Grunden til man ikke vil, er givetvis at man ønsker en strømlining for at kunne kvalitetssikre.
Fair nok - det havde jeg ikke læst grundigt nok, men det er jo så op til 10 år siden de var U13-spillere. Så der er stadig en meget bagudskuende og reaktiv parameter, som jeg ikke synes man skal tillægge for stor vægt. Det er jo stadig den tungeste parameter, men man skal selvfølgelig også se på hvor gode faciliteter og kompetencer, klubben besidder og hvor fremtidssikret det er.
Buzz Killington skrev:
Yderligere, det er ikke kun af teoretisk relevans, eftersom 1) folk tydeligvis herinde lader sig inspirere af AaB's placering på ranglisten, og 2) vi kan risikere at miste vores A-licens, selvom vi rent er gode til talentudvikling. Angående det sidste: AaB er pt. nummer 2 i u19 ligaen (en kamp bagefter), og sluttede også sidste år på andenpladsen. Året før blev AaB nummer 4 og året før igen nummer 3. AaB kan tydeligvis et eller andet mht. talentudvikling. Det er et faktum. Det samme kan siges om EFB, der også har præsteret flot på ungdomssiden (pt. 3'er i u1)9. Det aller vigtigste at forsikre sig når man konstruerer en model, er at den skal afspejle virkeligheden. Hvis den ikke gør, så er det en dårlig model. Som nævnt, DBU's model (eller rangeringsnøgle) rammer nogenlunde. Men den er ikke perfekt. Rams opridser meget godt potentielle faldgruber.
Det er jo ikke nogen kunst at ligge højt i U19-ligaen når man i så høj grad som AaB stiller med 2. årsspillere og dispensationsspillere. Det gælder kun i mindre grad i indeværende sæson, men har jo været meget markant de sidste par år - især sammenlignet med fx FCN og FCM.

I hvert fald passer scoren ret godt til min virkelighedsopfattelse. AaB er en klub, der producerer mange jævne Superliga-spillere, men aldrig producerer landsholdsspillere. Det er for mig overraskende at AaB scorer lavere end fx Randers og Sønderjyske, men jeg kan også sagtens forestille mig hvorfor det er endt sådan med det kendskab jeg har til de klubber. AaB har for få dygtige fodboldhjerner og det hele er meget personafhængigt. Der savnes stringens i spillestil fra ungdomshold til førstehold og træningsniveauet er for svingende. Det er i hvert fald mit indtryk, som sagtens kan være forkert.

Gnu
Allstar
Allstar

Indlæg af Gnu » 30. apr 2019, 14:33

Hvad laver Nordjyske egentlig? De kunne tilsyneladende ikke genkende en nyhed, hvis den bed dem i røven.

Hvorfor er der ikke nogen, som har spurgt AaB, hvordan talentstrategien harmonerer med det faktum, at klubben kun lige akkurat er i stand til at få en A-licens?
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

Brugeravatar
Kokkefar
Allstar
Allstar

Indlæg af Kokkefar » 30. apr 2019, 15:55

Gnu skrev:
30. apr 2019, 14:33
Hvad laver Nordjyske egentlig? De kunne tilsyneladende ikke genkende en nyhed, hvis den bed dem i røven.

Hvorfor er der ikke nogen, som har spurgt AaB, hvordan talentstrategien harmonerer med det faktum, at klubben kun lige akkurat er i stand til at få en A-licens?
Nordjyske holder den kritiske journalistik langt væk fra AaB. Vi skal helst alle sammen være venner.

Brugeravatar
Nestor
1. div
1. div

Indlæg af Nestor » 30. apr 2019, 18:27

Buzz Killington skrev:

Nu har talentudvikling ikke så meget med at gøre, om man vinder U19-Ligaen, men snarere om at aflevere nogle talenter, som rent faktisk kan slå igennem på Superligaholdet.

iDet vil totalt uden betydning, om vi så vandt U19-Ligaen 10 år i træk, hvis der så ikke samtidigt blev leveret 1-2 talenter til Superligatruppen hvert år.
Og her er der ikke tale om den klasse af "talenter", vi bliver beriget med i øjeblikket.

Maglau
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Maglau » 30. apr 2019, 19:01

Nestor skrev:
30. apr 2019, 18:27
Buzz Killington skrev:

Nu har talentudvikling ikke så meget med at gøre, om man vinder U19-Ligaen, men snarere om at aflevere nogle talenter, som rent faktisk kan slå igennem på Superligaholdet.

iDet vil totalt uden betydning, om vi så vandt U19-Ligaen 10 år i træk, hvis der så ikke samtidigt blev leveret 1-2 talenter til Superligatruppen hvert år.
Og her er der ikke tale om den klasse af "talenter", vi bliver beriget med i øjeblikket.
Hvad skal der så til for at DBU klassificerer dem i deres skema som talenter hvis ikke det er antal spillede kampe på Superliga holdet.
Hvornår er et talent så slået igennem. Jeg er helt med på at u19 ligaen ikke tæller i DBU systemet.
Hvis det så heller ikke er trænerens gentagne brug af spillerne der får det til at høre under kategorien - levere 1-2 spillere til superligaholdet - som du selv skriver. Er det så debatsidens vurdering af Magnus sidelæns, tonser Abildgaard, boldmongolen blåbjerg og alibispilleren Ali, som ligger til grund for vurderingen ?
AaB - BIF 13/4 2014
Kommentatoren kaldte AaB for Danmarks svar på Liverpool - det bliver ikke større. Snøft.

FlemmingG
Landshold
Landshold

Indlæg af FlemmingG » 30. apr 2019, 19:07

Kokkefar skrev:
30. apr 2019, 15:55
[quote=Gnu post_id=551396 time=<a href="tel:1556627597">1556627597</a> user_id=1513]

Nordjyske holder den kritiske journalistik langt væk fra AaB. Vi skal helst alle sammen være venner.
[/quote]

Jeg skrev en mail til sportsredaktionen på Nordjyske, hvor jeg skrev at vi var mange fans der er både forundrede og skuffede over vores placering på denne liste - specielt med tanke at vores hidtige og ikke mindst fremtidige fokus i AaB i høj grad vil være på talenter... de deler vores forundring og graver i sagen. De håber at komme med noget uddybende senere på ugen

Brugeravatar
Brodernumsi
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Enevoldsen
Geografisk sted: Vestbyen

Indlæg af Brodernumsi » 30. apr 2019, 19:07

Nestor skrev:
Buzz Killington skrev:

Der er vel trods alt, en større chance for at finde talenter, på et hold, der vinder deres liga, end på et der ligger sidst.
Som så mange andre hold i denne sæson blev de ydmyget, da de kom til Nordjylland. -Andreas Kraul.

Gnu
Allstar
Allstar

Indlæg af Gnu » 30. apr 2019, 20:36

FlemmingG skrev:
30. apr 2019, 19:07
Kokkefar skrev:
30. apr 2019, 15:55
[quote=Gnu post_id=551396 time=<a href="tel:1556627597">1556627597</a> user_id=1513]

Jeg skrev en mail til sportsredaktionen på Nordjyske, hvor jeg skrev at vi var mange fans der er både forundrede og skuffede over vores placering på denne liste - specielt med tanke at vores hidtige og ikke mindst fremtidige fokus i AaB i høj grad vil være på talenter... de deler vores forundring og graver i sagen. De håber at komme med noget uddybende senere på ugen
[/quote]
Fint nok, men hvad forventer de at grave frem? DBUs liste blev offentliggjort i går, og så er det da bare at spørge AaB, hvordan de forholder sig til det, og eventuelt krydret med en ekspertvurdering. Det kan da ikke tage flere dage.

Brugeravatar
Rams
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af Rams » 30. apr 2019, 21:13

Flot udebanesejr over EfB på 1-2. Flindt og Kaufmann scorede. Drengene topper nu ligaen.
In verbis simus faciles

DobbeltA
1. div
1. div
Geografisk sted: 9330

Indlæg af DobbeltA » 30. apr 2019, 22:20

Rams skrev:
30. apr 2019, 21:13
Flot udebanesejr over EfB på 1-2. Flindt og Kaufmann scorede. Drengene topper nu ligaen.
Stærkt resultat, god runde. Vi trænger også til en nyt holdfoto i klubhuset som supplement til dem der hænger der i forvejen.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Middelfart

Indlæg af FlæskeFrank » 30. apr 2019, 23:10

Nestor skrev:
Buzz Killington skrev:

Nu mener jeg ikke, at fordi man ligger dårligt på en liste, så skal man pive over det, og bare sige, at det er dem, som udarbejder listen, som har misforstået det hele.

Men for 2 år(1, 2 eller 3 år) siden fik AaB to-årig licens til ungdomssystemet fordi de arbejdede "rigtgt" med det, istedet for flere andre klubber, som kun fik etårig licens. At man så kort tid efter - og i en periode, hvor AaB sender endnu flere spillere til superligaen, så er man pludselig kun 13. bedst.

Så er det ihvertilfald svært at se en retningspil hos licenssystemet, hvis man på forholdsvis kort tid og i en periode, hvor man leverer endnu mere, pludselig er faldet langt ned ad ranglisten. Men man kan selvfølgelig være begyndt at fokusere på andre ting.
- FlæskeFrank

Brugeravatar
Brodernumsi
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Enevoldsen
Geografisk sted: Vestbyen

Indlæg af Brodernumsi » 1. maj 2019, 01:09

Som så mange andre hold i denne sæson blev de ydmyget, da de kom til Nordjylland. -Andreas Kraul.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lucas Andersen
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af Buzz Killington » 1. maj 2019, 07:03

Brodernumsi skrev:
1. maj 2019, 01:09
De er også sure i FCM. https://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/d ... lk/7615434
Jeg troede de var fans af regnearktilgangen? Tæbel of jåstis of alt det gejl.
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

Silver77
2. div
2. div

Indlæg af Silver77 » 1. maj 2019, 13:45

Gamen

Indlæg af Gamen » 1. maj 2019, 13:46

Silver77 skrev:
1. maj 2019, 13:45