Ny Træner

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lucas Andersen
Geografisk sted: Aarhus

Re: Ny Træner / Fyr Jacob Friis

Indlæg af Buzz Killington » 26. okt 2020, 21:48

Det ville bare være så fint hvis vi ikke skulle ud og forfremme hjælpetrænere igen.
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 26. okt 2020, 21:48

Stegosaurus skrev:
26. okt 2020, 21:34
Friis har, med en trup, som gradvist er blevet stærkere og stærkere, på intet tidspunkt formået at sammensætte en serie af gode kampe. Ingen tvivl om, at IAO næppe er imponeret.

Men problemet er vel, hvem vi realistisk set ville kunne tiltrække som afløser.

Galca fra Vejle ser spændende ud, men Vejle har penge nok og vil naturligvis ikke lade ham gå for peanuts.

Nogen fra Norge som IAO kunne have på listen?
Bodøs træner, Kjetil Knudsen, får meget ros for sin professionalisme og personlige udvikling med spillerne. Jeg har set enkelte af Bodøs kampe, for de har en imponerende statistik, og jeg må bare sige, at de langt hen af vejen spiller præcis som jeg gerne vil se AaB spille. Selv imod Milan på udebane greb de kampen friskt an, og formåede endda at være en trussel i lange perioder af kampen.

Dansk fodbold kan jo være et fint springbræt videre ud i europa, og en mulighed for at vise sig uden for Norges grænser. Nu bliver de nok mestre, og så har han vel opnået hvad han kan i Bodø. Det er et bud, og i det mindste en træner der spiller for at vinde, og har succes med sin stil.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

gwailo
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af gwailo » 26. okt 2020, 22:19

jonas386 skrev:
26. okt 2020, 21:48
Stegosaurus skrev:
Friis har, med en trup, som gradvist er blevet stærkere og stærkere, på intet tidspunkt formået at sammensætte en serie af gode kampe. Ingen tvivl om, at IAO næppe er imponeret.

Galca fra Vejle ser spændende ud, men Vejle har penge nok og vil naturligvis ikke lade ham gå for peanuts.

Bodøs træner, Kjetil Knudsen, får meget ros for sin professionalisme og personlige udvikling med spillerne. Jeg har set enkelte af Bodøs kampe, for de har en imponerende statistik, og jeg må bare sige, at de langt hen af vejen spiller præcis som jeg gerne vil se AaB spille. Selv imod Milan på udebane greb de kampen friskt an, og formåede endda at være en trussel i lange perioder af kampen.

Dansk fodbold kan jo være et fint springbræt videre ud i europa, og en mulighed for at vise sig uden for Norges grænser. Nu bliver de nok mestre, og så har han vel opnået hvad han kan i Bodø. Det er et bud, og i det mindste en træner der spiller for at vinde, og har succes med sin stil.
Hvad er hans stil?

Vi har ansat både trænere, spillere og ledere ud fra en stil vi gerne vil frem til. Så skal vi ikke rende ud og finde en eller anden tilfældig træner med en anden stil.
Så skal vi scoute efter vires stil.
// gwailo

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 26. okt 2020, 22:23

gwailo skrev:
26. okt 2020, 22:19
jonas386 skrev:
Stegosaurus skrev:

Hvad er hans stil?

Vi har ansat både trænere, spillere og ledere ud fra en stil vi gerne vil frem til. Så skal vi ikke rende ud og finde en eller anden tilfældig træner med en anden stil.
https://totalfootballanalysis.com/compe ... is-tactics

Den her artikel forklarer det noget bedre, og dybdegående, end jeg selv kan. Men kort og godt, så spiller de på den måde som det er mit indtryk vi også gerne vil, med intensivt pres og direkte mod mål. Jeg synes også vi har spillerne til sådan et system, og forhåbentlig på et bedre niveau end spillerne i Bodø

Brugeravatar
Gaarde6
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sæby Nordjylland

Indlæg af Gaarde6 » 27. okt 2020, 05:56

Giv os Zorninger.
Han vil sgu skide på, hvad spillerne hedder og hvad de har præsteret før.
Ingen tvivl om en kamp som den mod Vejle, ville ha kostet nogle spillere en plads i startopstillingen, i næste kamp, hvis han var vores træner.

DenGamleMand
1. div
1. div

Indlæg af DenGamleMand » 27. okt 2020, 06:01

Gaarde6 skrev:
27. okt 2020, 05:56
Giv os Zorninger.
Han vil sgu skide på, hvad spillerne hedder og hvad de har præsteret før.
Ingen tvivl om en kamp som den mod Vejle, ville ha kostet nogle spillere en plads i startopstillingen, i næste kamp, hvis han var vores træner.
I hvert fald en Zorninger-type. Det er så trættende at der sjældent er en konsekvens når man præsterer som igår. Der bliver med 99% genvalg til samtlige spillere næste kamp.
SSE22 RAUS!

Lad det regne med tennisbolde.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 27. okt 2020, 07:10

Friis skal ikke fyres - ikke nu i hvert fald. Hvis vi skal have ny træner, så skal det være fordi vi har mulighed for at hente en træner af væsentlig højere kvalitet, og han skal være klar til at tage over med det samme.
Med venlig Hilsen
--
Robert

FIDEL
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Milan Makaric

Indlæg af FIDEL » 27. okt 2020, 07:50

Pastorius skrev:
27. okt 2020, 07:10
Friis skal ikke fyres - ikke nu i hvert fald. Hvis vi skal have ny træner, så skal det være fordi vi har mulighed for at hente en træner af væsentlig højere kvalitet, og han skal være klar til at tage over med det samme.
Måske skal han ikke fyres lige nu, men fyres skal han, og senest til nytår. Han er håbløs taktisk. Samtidig får vi intet ud af dødbolde.
Igår så vi hvad det kan betyde at have en rigtig dygtig træner.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 27. okt 2020, 08:01

FIDEL skrev:
27. okt 2020, 07:50
Pastorius skrev:
Måske skal han ikke fyres lige nu, men fyres skal han, og senest til nytår. Han er håbløs taktisk. Samtidig får vi intet ud af dødbolde.
Det kræver - stadig - at vi står med en dygtigere træner til nytår. Og der skal også være råd til en ny højreback, og erstatninger til Ross (hvis han sælges) samt Okore (til sommer). Det er ikke gratis at fyre en træner, det kan koste os muligheden for at få stærkere folk ind, og der er ingen garanti for det for alvor hjælper noget. I bedste fald plejer en ny træner at skulle bruge noget tid på at komme op i omdrejninger.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Augu

Indlæg af Jakobsen » 27. okt 2020, 08:01

Jeg er også nået dertil, at Friis skal ud. Jeg synes sådan set, at den overordnede ide kan være Ok, men det er alt fo enstrenget. Derudover synes jeg bare der er flere dispositoner som er kritisable.

- At Børsting er vores primære våben i fronttrioen.Børsting har sin berittgeselse i nogle kampe, men han er hverken angriber eller offensiv kant. Han er en arbejdshest og det er både hans styrke og hans mega begrænsning
- Der er ingen potens i frontkæden efter vi har droppet at spille med en boksangriber. Vi så det særdeleshed i går, men også alelrede i de tidligere kampe, hvor Tom van Weert blev flyttet ud på kanten og reduceres til en løbespiller
- Friis formår ikke at justere på tingene når det noget ikke kører. I går kører vi Vejle ud af brættet, hvorefter de gør et eller andet og det svarer vi aldrig rigtig igen på.
- Konceptet får ikke det bedste ud af mange spillere. Lucas fungerer ikke i systemet, van Weert spilles ude af position, Iver spiller pludselige "sideangriber", hvilket han aldrig har gjort før. Det er vel for så vidt noget defensivt som er OK i systemet, men offensivt fungerer det kun for alvor i de få kampe, hvor der bliver plads til Børstings mere eller minde kvalificerede løb.
- Relationerne på holdet. Vi har flere optræk til ting igår, men hvor det dør fordi vi simpelthen ikke har spillerne der placerer sig i feltet så de er spilbare og kan afslutte.

Jeg synes efterhånden, at vi har set ovenstående sygdomme i noget tid og det bekræfter mig i, at Friis ikke er løsningen. Jeg tror derudover at en fyring i løbet af efteråret er sandsynlig.

- Sportsdirektører/sportschefer vil gerne ansætte deres egen træner
- Inge har allerede udtalt, at presset er på træneren med de nye investeringer i truppen
- Man har kun ansat Peter Feher i et år. Dvs. at vi hænger ikke på en "Jaocb Friis" assistent i længere tid, hvis det er.
- Der blev allrede pillet ved Friis's ledelesrum i foråret, da der på Inges initiativ blev ændret i trænerstaben.

Det er ærgeligt for jeg havde håbet på, at vi havde en ny Poul Erik i Friis, men jeg synes vi ser Jacob Friis hold være meget enstrengede og famlende på trods af han har været her længe nu.
RAUS RAUS SSE!

R Rosenberg
Allstar
Allstar

Indlæg af R Rosenberg » 27. okt 2020, 08:22

gwailo skrev:
26. okt 2020, 22:19
jonas386 skrev:
Stegosaurus skrev:

Hvad er hans stil?

Det er ikke helt korrekt. Vi har nemlig ansat ledere og spillere til det. Træneren blev ansat af en tidligere sportsdirektør, hvis eneste mantra var: "Hej, nye træner. Du skal spille med naboens sønner for så vidt angår 50% af spillerne. Her er fx nogen, de hedder Magnus, Jakob og Frederik. De har godt ikke niveau til superligaen, men så kan jeg stå og ævle om nogle ungdomslister".

Så Friis er ikke hyret ind til nuværende stil. Det var hans assistenter heller ikke, og de røg også begge ud på røv og albuer.
Ædruelighedens stemme

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 27. okt 2020, 09:25

Pastorius skrev:
27. okt 2020, 08:01
FIDEL skrev:
Pastorius skrev:
Det kræver - stadig - at vi står med en dygtigere træner til nytår. Og der skal også være råd til en ny højreback, og erstatninger til Ross (hvis han sælges) samt Okore (til sommer). Det er ikke gratis at fyre en træner, det kan koste os muligheden for at få stærkere folk ind, og der er ingen garanti for det for alvor hjælper noget. I bedste fald plejer en ny træner at skulle bruge noget tid på at komme op i omdrejninger.
Men er det ikke (også) dig der snakker om, at man skal give træneren sparket i det sekund tilliden er væk?

En ny træner er imo vigtigere end en ny højre back. Det er ligegyldigt at vi har ligaens bedste spillere, hvis Friis' idioti alligevel forhindrer os i at bruge de bedste spillere sammen, og vores fokus primært er på modstanderens spil end vores eget.

Friis har en trup der er til medaljer, men ødelægger det for sig selv og os andre. Det bliver formentlig endnu en sæson, hvor vi lige sniger os med i slutspillet til allersidst, men så kan vi jo også rose ham for at leve op til forventningerne, og se frem til endnu en spændende sæson.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 27. okt 2020, 09:32

jonas386 skrev:
27. okt 2020, 09:25
Pastorius skrev:
FIDEL skrev:
Pastorius skrev:
Men er det ikke (også) dig der snakker om, at man skal give træneren sparket i det sekund tilliden er væk?

En ny træner er imo vigtigere end en ny højre back. Det er ligegyldigt at vi har ligaens bedste spillere, hvis Friis' idioti alligevel forhindrer os i at bruge de bedste spillere sammen, og vores fokus primært er på modstanderens spil end vores eget.

Friis har en trup der er til medaljer, men ødelægger det for sig selv og os andre. Det bliver formentlig endnu en sæson, hvor vi lige sniger os med i slutspillet til allersidst, men så kan vi jo også rose ham for at leve op til forventningerne, og se frem til endnu en spændende sæson.
Det mindes jeg ikke - men helt afvise vil jeg ikke. Jeg siger så meget :)
Uanset er det jo Inges tillid der er afgørende her.

Der er jo ikke noget nyt i de ting vi påpeger ift kampen i går. Der er noget der fungerer i glimt, og der skal ikke nødvendigvis så meget til at få det til at fungere i længere perioder. Et af mine kritikpunkter er den bevidstløse satsning på højt pres, og den idé kommer vist ikke primært fra Friis. Det er et vilkår som han er blevet pålagt (og muligvis har været med til at pålægge sig selv). Det ændrer sig jo ikke ved en trænerfyring.

Vi har været igennem tre trænere fra nogenlunde samme hylde, uden det for alvor har gjort nogen forskel, så hvis vi fyrer endnu én uden at have en plan om at gå en hylde op, vil jeg vurdere det kan være ligemeget. Så opvejer de evt. positive effekter ved et trænerskifte ikke de negative.
Med venlig Hilsen
--
Robert

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 27. okt 2020, 09:43

Pastorius skrev:
27. okt 2020, 09:32
jonas386 skrev:
27. okt 2020, 09:25
Pastorius skrev:
FIDEL skrev:
Pastorius skrev:

Det mindes jeg ikke - men helt afvise vil jeg ikke. Jeg siger så meget :)
Uanset er det jo Inges tillid der er afgørende her.

Der er jo ikke noget nyt i de ting vi påpeger ift kampen i går. Der er noget der fungerer i glimt, og der skal ikke nødvendigvis så meget til at få det til at fungere i længere perioder. Et af mine kritikpunkter er den bevidstløse satsning på højt pres, og den idé kommer vist ikke primært fra Friis. Det er et vilkår som han er blevet pålagt (og muligvis har været med til at pålægge sig selv). Det ændrer sig jo ikke ved en trænerfyring.

Vi har været igennem tre trænere fra nogenlunde samme hylde, uden det for alvor har gjort nogen forskel, så hvis vi fyrer endnu én uden at have en plan om at gå en hylde op, vil jeg vurdere det kan være ligemeget. Så opvejer de evt. positive effekter ved et trænerskifte ikke de negative.
Det er muligt at jeg forveksler dig med en anden. Jeg synes bare, at du har skrevet om det generelle ved at afskede ledere som ikke længere har bestyrelsens tillid. Hvad enten det er fodbold eller det private erhvervsliv. Men hvis ikke det er din holdning, så skal du selvfølgelig heller ikke stå på mål for den.

Ift det sidste, så kunne vi jo også prøve at gå efter en profil på trænerbænken. Jeg husker bekymringerne herinde allerede da spekulationerne om Wieghorst kom frem, og ligeledes husker jeg en del utilfredshed og undren over, at Friis blev ansat permanent efter en ikke-imponerende start på cheftrænergerningen. Søndergaard er den bedste træner vi har haft siden Kent, og det siger desværre mere om de øvrige folk vi har haft i spidsen end det gør om Søndergaard.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 27. okt 2020, 09:57

jonas386 skrev:
27. okt 2020, 09:43
Det er muligt at jeg forveksler dig med en anden. Jeg synes bare, at du har skrevet om det generelle ved at afskede ledere som ikke længere har bestyrelsens tillid. Hvad enten det er fodbold eller det private erhvervsliv. Men hvis ikke det er din holdning, så skal du selvfølgelig heller ikke stå på mål for den.

Ift det sidste, så kunne vi jo også prøve at gå efter en profil på trænerbænken. Jeg husker bekymringerne herinde allerede da spekulationerne om Wieghorst kom frem, og ligeledes husker jeg en del utilfredshed og undren over, at Friis blev ansat permanent efter en ikke-imponerende start på cheftrænergerningen. Søndergaard er den bedste træner vi har haft siden Kent, og det siger desværre mere om de øvrige folk vi har haft i spidsen end det gør om Søndergaard.
Jeg har i hvert fald aldrig ment at man skulle fyre løs til højre og venstre uden at have en bedre plan klar. Man kan så diskutere om den skal være klar til at eksekvere med det samme.

Problemet med at finde en trænerprofil til nutidens AaB er at vi har lagt os fast på en forholdsvis stram ramme om koncepterne for holdet, så det indsnævrer feltet af mulige trænere ret kraftigt, og gør det bestemt ikke billigere at finde en virkelig kapacitet der passer ind.
Med venlig Hilsen
--
Robert

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 27. okt 2020, 10:14

Pastorius skrev:
27. okt 2020, 09:57

Problemet med at finde en trænerprofil til nutidens AaB er at vi har lagt os fast på en forholdsvis stram ramme om koncepterne for holdet, så det indsnævrer feltet af mulige trænere ret kraftigt, og gør det bestemt ikke billigere at finde en virkelig kapacitet der passer ind.
Den såkaldte "stramme ramme" er vel den måde langt de fleste moderne trænere, især umiddelbart syd for grænsen, gerne vil have deres hold til at spille i dag? Jeg ser det ikke som et unikt AaB koncept. Men selvfølgelig skal man ikke bare tage hvad som helst ind. Det skal da gerne være en mand der har erfaring med den type fodbold. Det er vel umiddelbart meget inspireret af især tyske og italienske

Om det så er en dansker, tysker, nordmand eller svensker (noget helt 5. måske) gør mig ikke så meget.

Bruno
2. div
2. div

Indlæg af Bruno » 27. okt 2020, 10:19

jonas386 skrev:
27. okt 2020, 10:14
Pastorius skrev:
27. okt 2020, 09:57

Den såkaldte "stramme ramme" er vel den måde langt de fleste moderne trænere, især umiddelbart syd for grænsen, gerne vil have deres hold til at spille i dag? Jeg ser det ikke som et unikt AaB koncept. Men selvfølgelig skal man ikke bare tage hvad som helst ind. Det skal da gerne være en mand der har erfaring med den type fodbold. Det er vel umiddelbart meget inspireret af især tyske og italienske

Om det så er en dansker, tysker, nordmand eller svensker (noget helt 5. måske) gør mig ikke så meget.
Jeg tænker at en udlænding med en solid erfaring i et professionelt setup vil være at foretrække. Som fx Galca i Vejle. AaB trænger til et spark bagi som man fik da man hentede Erik Hamrén. Der er alt for meget fritidspædagog og rundkredsjammer i typer som Jacob Friis og deslige.
Man kan synes hvad man vil om David Nielsen men jeg finder det rimelig uomtvisteligt at det ikke kun er hans fodboldmæssige kompetencer der har fået rykket AGF ud af tusinde års dødvande.

Dennis Nielsen
Allstar
Allstar

Indlæg af Dennis Nielsen » 27. okt 2020, 11:49

Friis er forvirret og har været det fra starten.

Han har fumlet rundt i formationer og opstillinger.

Placerer spillere ude af positioner og nogle placeres uden tanke omkring deres kompetencer til pladsen.

Evner ikke at ændre et kampbillede i form at taktiske dispositioner.

Virker fastlåst og uden andre ideer end plan a.

Nu kender jeg ikke Friis personligt, så det her er bare et langskud, men 'han minder mig om en type, der prøver at være noget, som han ikke er - Friis slår mig ikke som en naturlig ledertype. Han udstråler alt andet end autoritet i min verden.

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Augu

Indlæg af Jakobsen » 27. okt 2020, 11:53

Dennis Nielsen skrev:
27. okt 2020, 11:49

Placerer spillere ude af positioner og nogle placeres uden tanke omkring deres kompetencer til pladsen.

Nu kender jeg ikke Friis personligt, så det her er bare et langskud, men 'han minder mig om en type, der prøver at være noget, som han ikke er - Friis slår mig ikke som en naturlig ledertype.
Tror bestemt heller ikke han er en leder. Gaarde beskrev for nylig i Superligaen for Voksne hos Mediano som "et fagligt fyrtårn" så det ledelsmæssige er givet også et problem. F.eks. manglede der jo noget ledelse i går, da Vejle læste os. Hvordan han er som leder i det daglige er jo svært at vide, men jeg ser lige så meget problemerne i den forkrampede hang til 3-4-3 og Børsting som vigtigste mand i offensiven.
RAUS RAUS SSE!

Dennis Nielsen
Allstar
Allstar

Indlæg af Dennis Nielsen » 27. okt 2020, 12:05

Jakobsen skrev:
27. okt 2020, 11:53
Dennis Nielsen skrev:
27. okt 2020, 11:49

Nu kender jeg ikke Friis personligt, så det her er bare et langskud, men 'han minder mig om en type, der prøver at være noget, som han ikke er - Friis slår mig ikke som en naturlig ledertype.
Tror bestemt heller ikke han er en leder. Gaarde beskrev for nylig i Superligaen for Voksne hos Mediano som "et fagligt fyrtårn" så det ledelsmæssige er givet også et problem. F.eks. manglede der jo noget ledelse i går, da Vejle læste os. Hvordan han er som leder i det daglige er jo svært at vide, men jeg ser lige så meget problemerne i den forkrampede hang til 3-4-3 og Børsting som vigtigste mand i offensiven.
Da jeg læste til pædagog, der var der en i min klasse, der havde et snit på 10 plus det løse fra gymnasiet. Han måtte have haft nogle faglige kompetencer ellers ville snittet jo ikke være så flot. Den unge mand var dog ramt af en autisme diagnose eller noget der lå i den genre, så han havde svært ved at bruge sin viden i arbejdet med mennesker. På trods af at hans intellekt intet fejlede, så valgt hans første praktiksted at opsige samarbejdet og UCN mente han var uegnet - derfor blev han bedt om at stoppe. Tænker altid på denne historie, når Friis og hans indre fodbold leksikon nævnes.

Det er meget muligt, at Friis kunne tale ørerne af Gaarde, som jo trods alt skal rose hans egen opfindelse, men når den virkelige verden rammer, så kan cbs sproget og teoretisk viden bare ikke gøre det.

Også vil jeg da mene, at de fleste trænere fra 1 div. og i suppen har en masse teoretisk viden omkring fodbold. Det har Friis ikke patent på.

Hvis man fx ser på de udtalelser som Inge er kommet med og måden han leverer det på, så fornemmer man en type, der har en helt naturlig indgang til rollen som leder. Den vibe giver Friis mig ikke - overhovedet ikke.

Besvar