Ny Træner

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Re: Ny Træner

Indlæg af Yankee » 23. nov 2020, 08:29

Gnu skrev:
23. nov 2020, 07:43
Tilbage står bare, at FCK under Ståles ledelse i 2020 har præsteret grotesk dårligt med den vel nok dyreste trup en dansk klub nogensinde har haft. Under Ståle har FCK et pointgennemsnit i superligaen på 1,3 i år. De har vundet syv ud af 20 kampe. Det er en ansvarlig ledelse selvfølgelig nødt til at reagere på uanset hvor længe og hvor meget Ståle har været i klubben.
Ja, helt enig. Jeg synes ikke det klædte Ståle at sidde og bogstaveligt talt flæbe for åben skærm. Jeg kan virkelig ikke se at Københavns bestyrelse har talt så grimt om Ståle eller løjet om væsentlige forhold og det klæder ham ikke at sidde og bortforklare de dårlige resultater.

Dog har Ståle helt klart en pointe ift. Københavns bestyrelse og den manglende overordnede strategi for klubben. Der er ikke for alvor blevet investeret i klubbens infrastruktur siden nummer 10 blev bygget for 15 år siden og den nye D-tribune for 10 år siden. Og hvad værre er - det virker ikke til at nogen fra bestyrelsen har et klart greb om hvad der skal til for at være en Champions League-klub i fremtiden. Det vil jeg give Ståle ret i og det var suverænt det mest interessante i det interview.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 23. nov 2020, 09:53

Yankee skrev:
23. nov 2020, 08:29
Gnu skrev:
Tilbage står bare, at FCK under Ståles ledelse i 2020 har præsteret grotesk dårligt med den vel nok dyreste trup en dansk klub nogensinde har haft. Under Ståle har FCK et pointgennemsnit i superligaen på 1,3 i år. De har vundet syv ud af 20 kampe. Det er en ansvarlig ledelse selvfølgelig nødt til at reagere på uanset hvor længe og hvor meget Ståle har været i klubben.
Ja, helt enig. Jeg synes ikke det klædte Ståle at sidde og bogstaveligt talt flæbe for åben skærm. Jeg kan virkelig ikke se at Københavns bestyrelse har talt så grimt om Ståle eller løjet om væsentlige forhold og det klæder ham ikke at sidde og bortforklare de dårlige resultater.

Dog har Ståle helt klart en pointe ift. Københavns bestyrelse og den manglende overordnede strategi for klubben. Der er ikke for alvor blevet investeret i klubbens infrastruktur siden nummer 10 blev bygget for 15 år siden og den nye D-tribune for 10 år siden. Og hvad værre er - det virker ikke til at nogen fra bestyrelsen har et klart greb om hvad der skal til for at være en Champions League-klub i fremtiden. Det vil jeg give Ståle ret i og det var suverænt det mest interessante i det interview.
Jeg forstår godt Ståles behov for at få sin version af historien ud, men som så meget andet med den mand, er det ikke ligefrem klasse at lade det behov få luft. Det kan godt være det var godt TV, og han er ganske givet en stor personlighed, men et stor menneske er han ikke.

Her er et eksempel på en træner/managers farvel (Doc Rivers, LA Clippers) da han blev fyret i NBA efter sæsonen. På mange måder kan hans historie sammenlignes med Ståles og FCK's. Han kunne have sagt så meget, og forsvaret at det var andres skyld at det gik som det gik etc. Det gjorde han ikke.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Julgranen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Jacob Nordstrøm

Indlæg af Julgranen » 23. nov 2020, 10:43

Yankee skrev:
Ja, den del var meget spændende. Og det er også én af de ting hvor vi selv har haltet i ny og næ og hevet folk ind i bestyrelsen, som sådan ca. nul berettigelse havde der - Henning G. for bare at nævne et eksempel.

Såvidt jeg husker, så er det vist en af de udfordringer FCK får - Parken skal moderniseres. Det kræver bl.a. DBU, og formentlig også UEFA med tiden.

Se også de her udtalelser fra Erik Skjærbæk.

“Jeg er i PS&E som langsigtet investor. Nogle ser enorme muligheder i fodbold - jeg ser enorme muligheder i Lalandia, hvor vi skal i gang med to nye projekter. Sådan noget synes jeg er morsomt, og så kan jeg da også more mig over, når vi vinder i fodbold - især hvis de vinder penge, siger Skjærbæk.”

“ Erik Skjærbæk mener dog ikke, at det bare handler om at købe.

- De skal bare spille bedre. Du behøver ikke putte penge i det. Nu har jeg ikke forstand på det, men hvis de bare spillede noget bedre, behøver vi ikke putte så mange penge i det, siger han.”

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 23. nov 2020, 10:56

Julgranen skrev:
23. nov 2020, 10:43

- De skal bare spille bedre. Du behøver ikke putte penge i det. Nu har jeg ikke forstand på det, men hvis de bare spillede noget bedre, behøver vi ikke putte så mange penge i det, siger han.”
Legendarisk citat.

EDIT: Hvem køber sig også ind i en fodboldklub, hvis man reelt set er ligeglad med fodbold? Det er jo ikke ligefrem en billig hobby. Kunne man forestille sig, at FCK bliver solgt fra, og den nye ejer så binder sig til at leje sig ind i Parken de næste, say, 10 år?
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 23. nov 2020, 11:01

Julgranen skrev:
Ja, den del var meget spændende. Og det er også én af de ting hvor vi selv har haltet i ny og næ og hevet folk ind i bestyrelsen, som sådan ca. nul berettigelse havde der - Henning G. for bare at nævne et eksempel.
Jeg tror ikke der er nogen der mener at alle i en bestyrelse skal have fodboldfaglige kvalifikationer, ligesom heller ikke alle behøver at være kompetente erhvervsfolk.

Jeg er faktisk overbevist om at Hennig G har haft og udfyldt en nogenlunde væsentlig rolle i AaB's bestyrelse, fordi AaB som firma har masser af interaktion med Aalborg kommune, og de politiske lag. Jeg har så ingen forudsætninger for at kunne bedømme hvor dygtigt han har udfyldt den rolle. Men at sige hans funktion ingen berettigelse har er forkert.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Gnu
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Indlæg af Gnu » 23. nov 2020, 11:03

Yankee skrev:
Gnu skrev:

Helt enig. Jeg tror virkelig heller ikke, at Ståle gør sig selv en tjeneste ved at sidde og tude for rullende kamera. Hvis jeg var i spidsen for fx det norske fodboldforbund eller OB eller AaB, eller hvem der nu skal bruge en træner, ville jeg da tænke mig om en ekstra gang efter at have set det her. Ville jeg hyre en mand, som er så meget i sine følelsers vold, og som har så stort behov for at lufte det beskidte vasketøj?
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 23. nov 2020, 11:09

Pastorius skrev:
23. nov 2020, 11:01
Jeg tror ikke der er nogen der mener at alle i en bestyrelse skal have fodboldfaglige kvalifikationer, ligesom heller ikke alle behøver at være kompetente erhvervsfolk.
Nja, men vi ser en ret klar tendens i øjeblikket - nemlig at de ejerskaber og bestyrelser, der kommer med fodboldfaglige kompetencer og ressourcer, fungerer bedst. Se fx på Vejle, FC Midtjylland og FC Nordsjælland.

FC København har en ejerkreds og en bestyrelse, der i store træk er totalt ligeglade med fodbold. Det synes jeg er et meget tydeligt problem for klubben.

Julgranen
Allstar
Allstar

Indlæg af Julgranen » 23. nov 2020, 11:24

Pastorius skrev:
Jeg er faktisk overbevist om at Hennig G har haft og udfyldt en nogenlunde væsentlig rolle i AaB's bestyrelse, fordi AaB som firma har masser af interaktion med Aalborg kommune, og de politiske lag. Jeg har så ingen forudsætninger for at kunne bedømme hvor dygtigt han har udfyldt den rolle. Men at sige hans funktion ingen berettigelse har er forkert.
Ja, men det der er altså noget vrøvl. Eneste relevante forvaltning er vel en som Henning Gunnar ikke har haft en dyt at gøre med. Det har tidl. kulturrådmand Henrik Thomsen til gengæld, og han sidder i bestyrelsen.
Og har et langt større AaB-hjerte end Henning G.

Henning G. fik en retrætepost.
Når man så ved hvor travlt han har haft med at plapre op om alt muligt i andre sammenhænge, så ved jeg ikke hvor smart det var. Han er en glat ål, der nok stadig er på lønningslisten ude hos Enggaard.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 23. nov 2020, 11:31

Yankee skrev:
23. nov 2020, 11:09
Pastorius skrev:
Nja, men vi ser en ret klar tendens i øjeblikket - nemlig at de ejerskaber og bestyrelser, der kommer med fodboldfaglige kompetencer og ressourcer, fungerer bedst. Se fx på Vejle, FC Midtjylland og FC Nordsjælland.

FC København har en ejerkreds og en bestyrelse, der i store træk er totalt ligeglade med fodbold. Det synes jeg er et meget tydeligt problem for klubben.
Ja, men der er vel ingen der synes det er en god idé med kun fodboldfaglige kompetencer i en bestyrelse.
Jeg synes balancen i AaB er fornuftig, med Lynge og moderklubben, samt nogle stkker der har været med i ret lang tid efterhånden.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 23. nov 2020, 11:49

Pastorius skrev:
23. nov 2020, 11:31
Yankee skrev:
Pastorius skrev:

Ja, men der er vel ingen der synes det er en god idé med kun fodboldfaglige kompetencer i en bestyrelse.
Jeg synes balancen i AaB er fornuftig, med Lynge og moderklubben, samt nogle stkker der har været med i ret lang tid efterhånden.
Det handler ikke om at bestyrelsen skal have to mand med A-licens og én, der har spillet 200 førsteholdskampe. Det handler om at få en bestyrelse ind, der kan lægge en visionær strategi for en fodboldklub. En bestyrelse der har udsyn, netværk og fingeren på pulsen i den internationale fodboldverden. Det er der altså ingen i AaB's bestyrelse, der har.

Det har været et kæmpemæssigt boost for de tre førnævnte klubber at få udenlandske ejere ind. Ikke kun pga. penge, men primært pga. de kontakter og den knowhow de har bragt med sig ind i bestyrelseslokalet.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 23. nov 2020, 12:26

Yankee skrev:
23. nov 2020, 11:49
Pastorius skrev:
23. nov 2020, 11:31
Yankee skrev:
Pastorius skrev:

Det handler ikke om at bestyrelsen skal have to mand med A-licens og én, der har spillet 200 førsteholdskampe. Det handler om at få en bestyrelse ind, der kan lægge en visionær strategi for en fodboldklub. En bestyrelse der har udsyn, netværk og fingeren på pulsen i den internationale fodboldverden. Det er der altså ingen i AaB's bestyrelse, der har.

Det har været et kæmpemæssigt boost for de tre førnævnte klubber at få udenlandske ejere ind. Ikke kun pga. penge, men primært pga. de kontakter og den knowhow de har bragt med sig ind i bestyrelseslokalet.
...men jeg synes nu alligevel det ser ud til at AaB agerer som om de har det. Der er masser af tegn på at vi arbejder i den rigtige retning.

Dér hvor FCK's bestyrelse fejler eklatant er jo at de ikke sørger for at skaffe sig den viden på anden vis. Det er specielt blevet tydeligt efter Lars Seier er kommet ind. Seier er nemlig ikke kun blank på fodboldviden, han er også tykhovedet nok til at tro at han har forstand på alt, og vil gøre sin indflydelse gældende. Det er en rigtig farlig kombination.

Jeg er med på at FCM har klaret sig godt, men det mener jeg nu primært skyldes økonomi, og de har fået ro til at arbejde videre, uanset om økonomien undervejs så ud til at blive presset. Kontinuitet sammen med en stærk økonomi er en stærk cocktail.

Dine to andre eksempler vil jeg gerne se mere til, inden jeg dømmer dem som succeser. FCN er en økonomisk succes, men sportsligt er de ikke, og den eneste grund til at det kan hænge sammen er at omgivelserne ikke har forventninger til andet end top 6, og endda kan leve med, hvis det skulle smutte et år.

Vejle skal altså vise noget mere over længere tid, før jeg vil være med til at snakke dem op.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 23. nov 2020, 12:40

jonas386 skrev:
23. nov 2020, 10:56
Julgranen skrev:

Legendarisk citat.

EDIT: Hvem køber sig også ind i en fodboldklub, hvis man reelt set er ligeglad med fodbold? Det er jo ikke ligefrem en billig hobby. Kunne man forestille sig, at FCK bliver solgt fra, og den nye ejer så binder sig til at leje sig ind i Parken de næste, say, 10 år?
Hahaha hold kæft et citat. Jøsses mand. Så lad vær med at udtale dig om det, når du tydeligvis ikke ved en pind.

Men han har jo netop ikke købt sig ind i en fodboldklub. Det er hele pointen at PSE er så stor en virksomhed hvor fodbolden kun er en del af det. Det lyder til at de har samlet sig en bestyrelse der er god til den forretningsmæssige del, men ikke har den fjerneste forstand på hvordan en fodboldklub skal drives.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

gravballe
Allstar
Allstar

Indlæg af gravballe » 23. nov 2020, 12:47

Julgranen skrev:
Yankee skrev:

Såvidt jeg husker, så er det vist en af de udfordringer FCK får - Parken skal moderniseres. Det kræver bl.a. DBU, og formentlig også UEFA med tiden.

Se også de her udtalelser fra Erik Skjærbæk.

“Jeg er i PS&E som langsigtet investor. Nogle ser enorme muligheder i fodbold - jeg ser enorme muligheder i Lalandia, hvor vi skal i gang med to nye projekter. Sådan noget synes jeg er morsomt, og så kan jeg da også more mig over, når vi vinder i fodbold - især hvis de vinder penge, siger Skjærbæk.”

“ Erik Skjærbæk mener dog ikke, at det bare handler om at købe.

For mange mange år siden, var der jo nogle forsøg på at overtage Parken eller hvad fuck de kalder det firma, for at skrotte fodbold delen og fokusere på den del der genere penge. Det blev stoppet via nogle store aktie opkøb. Jeg tænker vi kunne se samme senarie blive prøvet igen. Penge mænd, der er lige glad med fodbold, hvorfor skulle de smide penge efter fodbodl hvis de har et firma der tjener godt på ting der ikke har så meget med fodbold at gøre..

Fjams
Junior
Junior
Favoritspiller: Inga golfbold

Indlæg af Fjams » 23. nov 2020, 12:59

Hvorfor alt den FCK snak herinde?
Det drejer sig vel om AaB og ikke Lalandia og PSE

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 23. nov 2020, 13:49

Fjams skrev:
23. nov 2020, 12:59
Ståle er vel et af budene på en ny træner (hvor urealistisk det end måtte lyde), og i den forbindelse er FCK og grundene til han blev fyret vel relevante.
Med venlig Hilsen
--
Robert

FIDEL
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Milan Makaric

Indlæg af FIDEL » 23. nov 2020, 14:10

Pastorius skrev:
23. nov 2020, 13:49
Fjams skrev:
23. nov 2020, 12:59
Ståle er vel et af budene på en ny træner (hvor urealistisk det end måtte lyde), og i den forbindelse er FCK og grundene til han blev fyret vel relevante.
Jo jo, men det bør så stoppe nu. Det er ikke skide relevant med al den snak om fck/parken/lalandia.

Julgranen
Allstar
Allstar

Indlæg af Julgranen » 23. nov 2020, 14:19

FIDEL skrev:
23. nov 2020, 14:10
Jo jo, men det bør så stoppe nu. Det er ikke skide relevant med al den snak om fck/parken/lalandia.
Det er da også meget relevant ifht. vores egen butik. Især med de blafrende udmeldinger der har været i ny og næ fra bestyrelsen.

Ståle rejser jo et ret relevant spørgsmål. Er en bestyrelse, der har meget lidt føling med (og forståelse for) fodboldens mange mekanismer, også på skandinavisk og internationalt plan, virkelig kompetente nok til at stikke målsætninger ud, bedømme trænere og sportschefers ageren osv. Ligesom når vi har storaktionærer til at sidde i trænerudvalget - jeg er ikke så glad for den udvikling. Jeg er mere til den man ser på internationalt niveau, hvor fans ofte er repræsenteret i et eller andet omfang i bestyrelsen. Og kan rejse problemstillinger som en professionel bestyrelse ikke "ser".

Jeg kan godt se, at de har "købt" sig til indflydelse. Men alligevel...

Jeg er dog ikke så sikker på, at nogen ville ønske sig mig i en bestyrelse heller. Eller BoT for den sags skyld - så bliver trøje nummer 16 fredet for evigt, til minde om legenden fra Bangsbo.

FIDEL
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Milan Makaric

Indlæg af FIDEL » 23. nov 2020, 14:49

Julgranen skrev:
23. nov 2020, 14:19
FIDEL skrev:
Det er da også meget relevant ifht. vores egen butik. Især med de blafrende udmeldinger der har været i ny og næ fra bestyrelsen.

Ståle rejser jo et ret relevant spørgsmål. Er en bestyrelse, der har meget lidt føling med (og forståelse for) fodboldens mange mekanismer, også på skandinavisk og internationalt plan, virkelig kompetente nok til at stikke målsætninger ud, bedømme trænere og sportschefers ageren osv. Ligesom når vi har storaktionærer til at sidde i trænerudvalget - jeg er ikke så glad for den udvikling. Jeg er mere til den man ser på internationalt niveau, hvor fans ofte er repræsenteret i et eller andet omfang i bestyrelsen. Og kan rejse problemstillinger som en professionel bestyrelse ikke "ser".

Jeg er dog ikke så sikker på, at nogen ville ønske sig mig i en bestyrelse heller. Eller BoT for den sags skyld - så bliver trøje nummer 16 fredet for evigt, til minde om legenden fra Bangsbo.
Kan I så ikke oprette en ny tråd om fck eller bestyrelsesarbejde!? Det er sgu ikke relevant nok ift en Ny træner-tråd imo.

R Rosenberg
Allstar
Allstar

Indlæg af R Rosenberg » 23. nov 2020, 14:50

Julgranen skrev:
23. nov 2020, 14:19
FIDEL skrev:

Haha. Samt rejst statuer af Allan Gaarde og Feher.
Interessante pointer, i øvrigt. For det siger jo meget om en klub og dens retning, om det bare er pengefolk, der sidder der.
Derfor kan jeg også godt lide, at 1885 er repræsenteret. Ligesom en svært klog og visionær fan engang for 10 års tid siden, på en generalforsamling foreslog en fanrepræsentant fast i bestyrelsen.
Ædruelighedens stemme

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 23. nov 2020, 16:04

R Rosenberg skrev:
23. nov 2020, 14:50
Interessante pointer, i øvrigt. For det siger jo meget om en klub og dens retning, om det bare er pengefolk, der sidder der.
Derfor kan jeg også godt lide, at 1885 er repræsenteret. Ligesom en svært klog og visionær fan engang for 10 års tid siden, på en generalforsamling foreslog en fanrepræsentant fast i bestyrelsen.
Det ved jeg nu ikke. Jeg kender ikke Claus Fallingborg, men hans CV udstråler ikke at han har en kæmpe fodboldindsigt og har fingeren på pulsen i international fodbold.

Besvar