For det første så var påstanden at vi var *mere* målsøgende og aggressive. Den har du ikke tilbagevist. For det andet, så må du godt lige udspecificeret din metode en smule så jeg kan tjekke efter. Hvad er din kilde, hvordan har du opgjort det og hvordan specificerer du "chance" her?Julgranen skrev: ↑22. mar 2021, 10:08Så nu skaber vi færre chancer, men scorer oftere. Ergo er det mere eller mindre det samme.Buzz Killington skrev: ↑22. mar 2021, 09:17Det tror jeg nu nok du ved. For det var både aggressivt og målsøgende. Det betyder ikke at spillerne formår at sparke den i kassen. Men vi skabte langt langt flere chancer. Det er indiskutabelt.
Jeg har kigget lidt på historikken, og det er altså noget vrøvl, at vi skabte massevis af chancer set til de øvrige hold i Superligaen.
Lad os tage grundspilskampene i 19/20 og 20/21:
Vi startede forrygende ud, med at skabe 13-15+ chancer i de første 3 kampe.
Jeg har taget chancer pr. runde, og set på hvor vi ligger ifht. de andre hold i runden, jo højere, jo flere chancer har vi skabt.
De 22 grundspilskampe fordeler sig således:
Flest chancer i runden: 1 gang
2. flest: 2 gange
3. flest: 1 gang
4. flest:
5. flest:
6. flest: 1 gang
7. flest: 2 gange
8. flest: 6 gange
9. flest: 2 gange
10. flest: 2 gange
11. flest: 5 gange
12. flest: 3 gange
Det kan altså kraftigt tilbagevises, at Jacob Friis' AaB skabte specielt mange chancer, og var offensivt flyvende. Ikke ifht. de andre hold i Superligaen.
Kvaliteten af chancerne var til tider stor, og det kan Friis takke Kusk og Lucas for. Sidstnævnte skabte flest åbne chancer i 19/20 sæsonen, mens Kusk fører samme stilling i år foran Jesper Lindstrøm.
Men bottomline:
Jacob Friis' AaB-hold skabte meget få chancer set til det offensive potentiale i holdet.
Ny Træner
- Buzz Killington
- Allstar

- Favoritspiller: Lucas Andersen
- Geografisk sted: Aarhus
Re: Ny Træner
"No dickheads"
Forbyd Pyrus
Forbyd Pyrus
Har opdateret den nu.Buzz Killington skrev: ↑22. mar 2021, 10:19For det første så var påstanden at vi var *mere* målsøgende og aggressive. Den har du ikke tilbagevist. For det andet, så må du godt lige udspecificeret din metode en smule så jeg kan tjekke efter. Hvad er din kilde, hvordan har du opgjort det og hvordan specificerer du "chance" her?
Jeg har taget superliga.dk.
Valgt sæsonen, taget antal chancer skabt, og valgt for hver enkelt runde. Set på AaB's placering på "antal chancer skabt" ifht. de øvrige hold i runden.
Lægger man rundeplaceringerne sammen, får man en gennemsnitlig placering som nummer 8 under Friis. Dvs. at vi gennemsnitligt pr. runde var i den halvdel af ligaen der skabte færrest chancer.
Nej, det er Cifuentes' AaB-hold formodentlig også om halvandet år.Buzz Killington skrev: ↑22. mar 2021, 10:19For det første så var påstanden at vi var *mere* målsøgende og aggressive. Den har du ikke tilbagevist. For det andet, så må du godt lige udspecificeret din metode en smule så jeg kan tjekke efter. Hvad er din kilde, hvordan har du opgjort det og hvordan specificerer du "chance" her?
Jakob Friis var heller ikke løsningen. Jeg tror oprigtigt at det var et problem at han kendte spillerne så godt som tilfældet var, og at han har dannet sig en mening om spillere som Lucas, Børsting, Kusk osv siden de spillede u19 i klubben. Kendskab til spillerne er som udgangspunkt en positiv ting, men Friis virkede fastlåst i sit syn på eksempelvis Lucas der blev brugt som gennembrudsspiller på kanten, i stedet for at være mellemrumsspiller. Det betød også, at Lucas generelt var for lidt på bolden, og for sjældent havde folk foran sig når han endelig modtog den. Jeg synes heller ikke at vores spillere udviklede sig nævneværdigt. Kaufmann havde en halv sæson hvor der blev vist lidt potentiale, og traditionen tro betyder det jo at man som AaB'er sendes ud af vagten ved første mulighed.
Der skal noget autoritet ind på den trænerpost, og det må gerne være en træner der har noget reel erfaring, og gerne noget andet end inspirationsture og hvalfangerfodbold fra bunden af Tippeligaen.
Og så skal det trænerteam altså sættes ordentligt sammen. Feher er dead man walking, og jeg forstår ikke at vi har beholdt ham efter at det blev gjort klart, at han ikke ønsker at fortsætte i klubben. Det virker heller ikke til at han er super velkommen. Man ser ham ikke i medierne. Under kampene står han ofte bare og kigger, og i indhold fra AaBTV er han omhyggeligt skåret ud (har i hvert fald ikke set ham i et eneste indslag på denne side af nytår). Jeg kunne rigtig godt li' Feher i starten, og jeg synes han var rigtig god i forskellige interviews hvor han fortalte om sine egne tanker, klubbens mål osv. Den del er der intet af længere.
Inge fejlede ved at gøre ham til chef, men han kunne selvfølgelig heller ikke vide, at Feher pludselig mente han ville være det oplagte valg for en ny træner, for derefter at skylle sæsonen ud i toilettet. Det virker bare ikke til, at der har været forventningsafstemt her, og udover at det har været problematisk i sig selv, så undrer det mig, at man ikke stoppede samarbejdet omgående, da det blev klart at Feher ikke skulle være chef.
Til sidst er der Würtz, som skal forestille at være mentaltræner sammen med Martin Langagergaard. Jeg ved ikke hvordan den slags kører, men jeg synes vi har virket mentalt svækket i flere år nu, og der har længe manglet tro på tingene. Som AaB fan sidder man jo ikke ligefrem og tænker, at der er en stærk kultur derude, eller at alle er enige om at man skal forsøge at vinde hver eneste kamp. Würtz vil for mig altid være en legende i AaB, men jeg synes ikke at han hører til omkring førsteholdet.
Hvad laver sådan en mentaltræner egentlig? Og skal man seriøst tro på, at det ville se endnu værre ud, hvis ikke det var noget vi havde i klubben? Ellers er det jo et oplagt sted at spare, og så kun Langagergaard jo hellige sig fuldt til Rosenborg.
Der skal noget autoritet ind på den trænerpost, og det må gerne være en træner der har noget reel erfaring, og gerne noget andet end inspirationsture og hvalfangerfodbold fra bunden af Tippeligaen.
Og så skal det trænerteam altså sættes ordentligt sammen. Feher er dead man walking, og jeg forstår ikke at vi har beholdt ham efter at det blev gjort klart, at han ikke ønsker at fortsætte i klubben. Det virker heller ikke til at han er super velkommen. Man ser ham ikke i medierne. Under kampene står han ofte bare og kigger, og i indhold fra AaBTV er han omhyggeligt skåret ud (har i hvert fald ikke set ham i et eneste indslag på denne side af nytår). Jeg kunne rigtig godt li' Feher i starten, og jeg synes han var rigtig god i forskellige interviews hvor han fortalte om sine egne tanker, klubbens mål osv. Den del er der intet af længere.
Inge fejlede ved at gøre ham til chef, men han kunne selvfølgelig heller ikke vide, at Feher pludselig mente han ville være det oplagte valg for en ny træner, for derefter at skylle sæsonen ud i toilettet. Det virker bare ikke til, at der har været forventningsafstemt her, og udover at det har været problematisk i sig selv, så undrer det mig, at man ikke stoppede samarbejdet omgående, da det blev klart at Feher ikke skulle være chef.
Til sidst er der Würtz, som skal forestille at være mentaltræner sammen med Martin Langagergaard. Jeg ved ikke hvordan den slags kører, men jeg synes vi har virket mentalt svækket i flere år nu, og der har længe manglet tro på tingene. Som AaB fan sidder man jo ikke ligefrem og tænker, at der er en stærk kultur derude, eller at alle er enige om at man skal forsøge at vinde hver eneste kamp. Würtz vil for mig altid være en legende i AaB, men jeg synes ikke at han hører til omkring førsteholdet.
Hvad laver sådan en mentaltræner egentlig? Og skal man seriøst tro på, at det ville se endnu værre ud, hvis ikke det var noget vi havde i klubben? Ellers er det jo et oplagt sted at spare, og så kun Langagergaard jo hellige sig fuldt til Rosenborg.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE
Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.
-
R Rosenberg
- Allstar

Enig. Enten køber man noget, der kan forstærke truppen eller gøre en mærkbar forskel på det hele eller også lader man være og bruger sine egne. Det der med at hente inferiøre spillere er fuldstændig idiotisk og er absolut ikke bæredygtigt. Og med disse mener jeg fx Granli, Rufo, Nkada, Hagelskær.Gaarde6 skrev: ↑22. mar 2021, 02:50I guder, hvor er jeg træt af at det konstant er trænerens skyld, når tingene ikke kører!
Vi er blevet nummer 5 som bedste placering siden mesterskabet i 14. Vel og mærke med et utal af trænere ved roret. Og hver gang begynder vi at diskutere om vi skal fyre vores træner og ansætte en ny (der så også bliver max nummer 5) og så kører møllen igen.
Med de sidste 6 års resultater, tror jeg bare vi må erkende at vores klub er en midterklub i dansk fodbold. Det kan ikke være tilfældigt at vi år efter år kæmper om placeringerne 5 til 8.
Der skal helt andre indkøb til, hvis vi skal løfte os ud af det dødvande vi befinder os i. Vi skal ha indkøbt noget kvalitet til truppen! Ikke flere Granli, Rufo, Priovic, Hagelskjær, Prica osv osv indkøb. Spillere som ikke er mærkbart bedre end vores egne spillere, som bliver sendt væk.
Vores ledelse skal snart sætte sig ned og spørge hinanden om, hvad vi vil og skal i den her klub. Vil vi gå efter at blive top 4 klub. Så skal der profiler ind som kan forstærke os mærkbart.
Er vi tilfredse med midterplaceringer. Så spar indkøbene og spil med vores egne unge.
Lige nu siger man et og gør det stik modsatte. Man vil være tophold men køber ind til et midterhold.
Desuden bliver man nødt til at erstatte folk med noget tilsvarende. Okore med Granli er jo fx en vild nedgradering af vores forsvar.
I øvrigt er savnet af Okore vist mærkbart større en alle dem herinde, der konstant talte ham ned, havde forventet.
Dog synes jeg, at det er rigtig fint, at man går efter spillere som Prica, den høje karl fra Helsingør og Prijovic-typer. Unge spillere, som ikke skal gøre en forskel her og nu, men ses som dels en del af fremtiden og dels som investeringsobjekter. Kan også være med til at skabe et mere ærgerrigt, hårdt og internationalt ungdomsmiljø i klubben. Det tror jeg også, klubben trænger til.
Desuden vil signing af disse unge spillere heller ikke just vælte budgettet.
Ædruelighedens stemme
Hørt!R Rosenberg skrev: ↑22. mar 2021, 10:31Enig. Enten køber man noget, der kan forstærke truppen eller gøre en mærkbar forskel på det hele eller også lader man være og bruger sine egne. Det der med at hente inferiøre spillere er fuldstændig idiotisk og er absolut ikke bæredygtigt. Og med disse mener jeg fx Granli, Rufo, Nkada, Hagelskær.Gaarde6 skrev: ↑22. mar 2021, 02:50I guder, hvor er jeg træt af at det konstant er trænerens skyld, når tingene ikke kører!
Vi er blevet nummer 5 som bedste placering siden mesterskabet i 14. Vel og mærke med et utal af trænere ved roret. Og hver gang begynder vi at diskutere om vi skal fyre vores træner og ansætte en ny (der så også bliver max nummer 5) og så kører møllen igen.
Med de sidste 6 års resultater, tror jeg bare vi må erkende at vores klub er en midterklub i dansk fodbold. Det kan ikke være tilfældigt at vi år efter år kæmper om placeringerne 5 til 8.
Der skal helt andre indkøb til, hvis vi skal løfte os ud af det dødvande vi befinder os i. Vi skal ha indkøbt noget kvalitet til truppen! Ikke flere Granli, Rufo, Priovic, Hagelskjær, Prica osv osv indkøb. Spillere som ikke er mærkbart bedre end vores egne spillere, som bliver sendt væk.
Vores ledelse skal snart sætte sig ned og spørge hinanden om, hvad vi vil og skal i den her klub. Vil vi gå efter at blive top 4 klub. Så skal der profiler ind som kan forstærke os mærkbart.
Er vi tilfredse med midterplaceringer. Så spar indkøbene og spil med vores egne unge.
Lige nu siger man et og gør det stik modsatte. Man vil være tophold men køber ind til et midterhold.
Desuden bliver man nødt til at erstatte folk med noget tilsvarende. Okore med Granli er jo fx en vild nedgradering af vores forsvar.
I øvrigt er savnet af Okore vist mærkbart større en alle dem herinde, der konstant talte ham ned, havde forventet.
Dog synes jeg, at det er rigtig fint, at man går efter spillere som Prica, den høje karl fra Helsingør og Prijovic-typer. Unge spillere, som ikke skal gøre en forskel her og nu, men ses som dels en del af fremtiden og dels som investeringsobjekter. Kan også være med til at skabe et mere ærgerrigt, hårdt og internationalt ungdomsmiljø i klubben. Det tror jeg også, klubben trænger til.
Desuden vil signing af disse unge spillere heller ikke just vælte budgettet.
Der render masser af spændende unge spillere rundt i både Norge og Sverige (FCN og FCM er gode eksempler) som vi skal se om vi kan plukke tidligt (alderen 15-19). Vi behøver ikke at vente til de er begyndt at rasle igennem divisionerne før vi samler dem op. De spillere du nævner er et godt eksempel på det vi trods alt har været gode til i en årrække, nemlig ikke at hente vraggods til bænken andre steder, men at udvikle den type spillere selv.
-
R Rosenberg
- Allstar

Svært enig.jonas386 skrev: ↑22. mar 2021, 10:30Jakob Friis var heller ikke løsningen. Jeg tror oprigtigt at det var et problem at han kendte spillerne så godt som tilfældet var, og at han har dannet sig en mening om spillere som Lucas, Børsting, Kusk osv siden de spillede u19 i klubben. Kendskab til spillerne er som udgangspunkt en positiv ting, men Friis virkede fastlåst i sit syn på eksempelvis Lucas der blev brugt som gennembrudsspiller på kanten, i stedet for at være mellemrumsspiller. Det betød også, at Lucas generelt var for lidt på bolden, og for sjældent havde folk foran sig når han endelig modtog den. Jeg synes heller ikke at vores spillere udviklede sig nævneværdigt. Kaufmann havde en halv sæson hvor der blev vist lidt potentiale, og traditionen tro betyder det jo at man som AaB'er sendes ud af vagten ved første mulighed.
Som nævnt andre steder, drømmer jeg mig også tit tilbage til en træner, hvor det ikke handler så fucking meget om alle mulige pseudoakademiske analyser, men om at spille fodbold. Én, der på den ene side stiller benhårde krav til præstation, men som samtidig kan få det bedste ud af spillerne og holdet som helhed.
Ædruelighedens stemme
-
KlaskmyggenNoah
- Superliga

- Favoritspiller: Søren Thorst
- Geografisk sted: 9610
Historikken i superligaen (og alle andre ligaer), viser jo at money talks, hold kan i perioder længere eller kortere over og under performe i forhold til budget, men de hold der permanent skifter placering i ligaen har løftet deres budget på en eller anden måde.Gaarde6 skrev: ↑22. mar 2021, 02:50I guder, hvor er jeg træt af at det konstant er trænerens skyld, når tingene ikke kører!
Vi kan diskuterer Cifuentes/Friss eller Inge/Gaarde/Lynge lige så længe vi gider, men nøglen til det hele er at løfte vores spillerbudget.
Gør vi ikke det skal vi jagte de der peak sæsoner hvor vi kan vinde en pokal, eller et helt sensationelt mesterskab og så stille os tilfreds med det.
Skal vi hæve vores spillerbudget kræver det det selvfølgelig investeringer og indflydelse udefra, og om ledelsen helt er klar til det ku jeg ha min tvivl om...
Skal vi jagte en peak sæson gør vi det ved at rekruttere efter det, bygge et koncept op og hente spillere udefra og nedfra op til det, og så må det tage den tid det gør..
Om Inge og Cifientes så kan skaffe os den sæson hvor alle ting klapper har jeg svært ved at gennemskue, det virker umiddelbart lidt famlende både mht. til signings og spilkoncept, men vi står overfor afklaring af et par rigtig vigtige spørgsmål, som vil definere den næste tid i AaB.
1. Får vi Hiljemark og Lucas tilbage i en spilleform som de har været i tidligere vil det jo være som at forstærke hele holdet med to kæmpeprofiler.
2. Sommervinduet 2021, hvad har Inge at skyde med der og hvor meget får at ud af budgettet.
3. Ser vi et klart spilkoncept indkørt og fastholdt, eller bliver vi tvunget ud i at skifte mellem koncepter og spillerpositioner pga. nedrykningstruslen.
Det bedste, vi nordjyder ved, er vin ad libitum og transferfrie spillere.
Jeg har egentlig ikke noget imod at der er noget teoretisk over taktikken. Atalanta er et godt eksempel på en teoretisk spillestil der i den grad virker, og hvor spillerne samtidig virker komfortable i deres roller.R Rosenberg skrev: ↑22. mar 2021, 10:38
Svært enig.
Som nævnt andre steder, drømmer jeg mig også tit tilbage til en træner, hvor det ikke handler så fucking meget om alle mulige pseudoakademiske analyser, men om at spille fodbold. Én, der på den ene side stiller benhårde krav til præstation, men som samtidig kan få det bedste ud af spillerne og holdet som helhed.
Med Cifuentes er jeg mere i tvivl om hvad det teoretiske fundament overhovedet hviler på. Vi bygger typisk op i siderne, hvor en lang bold frem fra Pallesen eller Ahlmann skal skabe en 1-mod-1 situation på kanten, hvorefter vi forsøger os med en centring i feltet. Det fungerer ikke rigtigt fordi vi ikke har fysik i boksen, og Fossum/Van Weert bliver bare aldrig killer-spillere i feltet. Derudover mangler vi fart, og bolden kommer derfor tit ind til Van Weert der står sammen med tre forsvarsspillere. Hvis han alligevel får bolden med sig, så kan man være sikker på at han leverer en eller anden vattet afslutning, som aldrig havde en chance for at blive til et mål.
Den centrale midtbane er degraderet til at være en ekstra forsvarslinje, og Pedro/Højholt kommer ikke med i feltet. De indgår heller ikke i opbygningen, men kan få lov til at forsvare imod andenboldene. Det blev bedre i går da Hiljemark kom ind og tog noget ansvar. Før han kom ind tror jeg slet ikke at vi forsøgte at bygge et angreb op igennem midten.
Det er sådan noget bundholdsfodbold. Hvis det så var effektivt så kunne jeg leve med det. Istedet er det både røvsygt at se på og resultaterne er om muligt lige så ringe.
- Buzz Killington
- Allstar

- Favoritspiller: Lucas Andersen
- Geografisk sted: Aarhus
GraciasJulgranen skrev: ↑22. mar 2021, 10:28Har opdateret den nu.Buzz Killington skrev: ↑22. mar 2021, 10:19For det første så var påstanden at vi var *mere* målsøgende og aggressive. Den har du ikke tilbagevist. For det andet, så må du godt lige udspecificeret din metode en smule så jeg kan tjekke efter. Hvad er din kilde, hvordan har du opgjort det og hvordan specificerer du "chance" her?
Jeg har taget superliga.dk.
Valgt sæsonen, taget antal chancer skabt, og valgt for hver enkelt runde. Set på AaB's placering på "antal chancer skabt" ifht. de øvrige hold i runden.
Lægger man rundeplaceringerne sammen, får man en gennemsnitlig placering som nummer 8 under Friis. Dvs. at vi gennemsnitligt pr. runde var i den halvdel af ligaen der skabte færrest chancer.
"No dickheads"
Forbyd Pyrus
Forbyd Pyrus
-
R Rosenberg
- Allstar

Forstå mig ret, det er jo heller ikke John fra Bindslevs serie 4-hold, jeg ønsker mig. Og jeg kan sådan set også fint lide, at der er teoretiske og analytiske overvejelser bag.jonas386 skrev: ↑22. mar 2021, 10:49Jeg har egentlig ikke noget imod at der er noget teoretisk over taktikken. Atalanta er et godt eksempel på en teoretisk spillestil der i den grad virker, og hvor spillerne samtidig virker komfortable i deres roller.R Rosenberg skrev: ↑22. mar 2021, 10:38
Svært enig.
Med Cifuentes er jeg mere i tvivl om hvad det teoretiske fundament overhovedet hviler på. Vi bygger typisk op i siderne, hvor en lang bold frem fra Pallesen eller Ahlmann skal skabe en 1-mod-1 situation på kanten, hvorefter vi forsøger os med en centring i feltet. Det fungerer ikke rigtigt fordi vi ikke har fysik i boksen, og Fossum/Van Weert bliver bare aldrig killer-spillere i feltet. Derudover mangler vi fart, og bolden kommer derfor tit ind til Van Weert der står sammen med tre forsvarsspillere. Hvis han alligevel får bolden med sig, så kan man være sikker på at han leverer en eller anden vattet afslutning, som aldrig havde en chance for at blive til et mål.
Den centrale midtbane er degraderet til at være en ekstra forsvarslinje, og Pedro/Højholt kommer ikke med i feltet. De indgår heller ikke i opbygningen, men kan få lov til at forsvare imod andenboldene. Det blev bedre i går da Hiljemark kom ind og tog noget ansvar. Før han kom ind tror jeg slet ikke at vi forsøgte at bygge et angreb op igennem midten.
Det er sådan noget bundholdsfodbold. Hvis det så var effektivt så kunne jeg leve med det. Istedet er det både røvsygt at se på og resultaterne er om muligt lige så ringe.
Jeg ønsker måske nok bare lidt mere fokus på, at "nu skal I satme bare ud og spille sådan og sådan og skralde igennem, ellers spiller I ikke næste kamp" og lidt mindre snak og bavl og kælen for detaljer.
AaB er ikke et sted, hvor der skal kæles. Der skal knaldes igennem og det skal gøres simpelt.
Ædruelighedens stemme
Helt enig. I 4-2-3-1 opstillingen virker det ofte til at vi er (mindst) en mand i undertal i og omkring modstanderens felt. Med 2 midterforsvarer og 2 centrale midtbanespillere tilbage i banen, er meget af det offensive lagt op til vores backs. Og de har p.t. ikke kvaliteten - hverken i fart, indlæg eller løb uden bold. Ahlman har I højere grad, når han er i form. Men Pallesen er langt fra.jonas386 skrev: ↑22. mar 2021, 10:49Jeg har egentlig ikke noget imod at der er noget teoretisk over taktikken. Atalanta er et godt eksempel på en teoretisk spillestil der i den grad virker, og hvor spillerne samtidig virker komfortable i deres roller.R Rosenberg skrev: ↑22. mar 2021, 10:38
Svært enig.
Der er ingen løb og alt dynamik og flydende spil er ude af holdet. Vi er efterhånden reduceret til lang bold fra bagkæden, indlæg fra siden af feltet eller tidlige indlæg fra halvrummet.
Svært at sige om det er kvaliteteten, trænerens ideer eller den interne forståelse det kniber med.
// gwailo
Uanset hvilken spillestil vi vælger, så vil der være steder på banen hvor vi er i undertal og andre steder hvor vi er i overtal. Spillet går dybest set ud på at finde de rigtige rum at spille i, men når specielt vores højreside er så svag som den er, så bliver det jo svært, når modstanderne bare kan give os masser af plads der, og så pakke sig andre steder.gwailo skrev: ↑22. mar 2021, 11:17
Helt enig. I 4-2-3-1 opstillingen virker det ofte til at vi er (mindst) en mand i undertal i og omkring modstanderens felt. Med 2 midterforsvarer og 2 centrale midtbanespillere tilbage i banen, er meget af det offensive lagt op til vores backs. Og de har p.t. ikke kvaliteten - hverken i fart, indlæg eller løb uden bold. Ahlman har I højere grad, når han er i form. Men Pallesen er langt fra.
Der er ingen løb og alt dynamik og flydende spil er ude af holdet. Vi er efterhånden reduceret til lang bold fra bagkæden, indlæg fra siden af feltet eller tidlige indlæg fra halvrummet.
Svært at sige om det er kvaliteteten, trænerens ideer eller den interne forståelse det kniber med.
Det er ikke Pallesens indlæg der er problemet. Det er at han ikke kan tæmme en bold, og slå en mand en mod en, hverken på speed eller teknik. Hvis han så bare havde været et defensivt monster... Han spillede sig gevaldigt op mod Vejle og delvist mod Sønderjyske, men i går var han horribelt dårlig igen.
Min konklusion er at vores svagheder er for store til at det for alvor kan blive godt med det nuværende materiale. Det er ikke fordi det nødvendigvis skal være Pallesen der skiftes, men de folk der spiller omkring ham er ikke gode nok til at kunne lukke af for de svagheder som han åbenlyst har, og det problem skal adresseres.
Med venlig Hilsen
--
Robert
--
Robert
Jeg synes problemet er at det virker til at vi er i undertal over hele banen. Der er ikke løbevillighed og fart nok og for mange der varmer bolden og spiller langt. Flere gange i går så vi hvordan og hvor let OB spillede sig igennem i vores venstre side fordi de satte fart på.Pastorius skrev: ↑22. mar 2021, 12:34Uanset hvilken spillestil vi vælger, så vil der være steder på banen hvor vi er i undertal og andre steder hvor vi er i overtal. Spillet går dybest set ud på at finde de rigtige rum at spille i, men når specielt vores højreside er så svag som den er, så bliver det jo svært, når modstanderne bare kan give os masser af plads der, og så pakke sig andre steder.gwailo skrev: ↑22. mar 2021, 11:17
Helt enig. I 4-2-3-1 opstillingen virker det ofte til at vi er (mindst) en mand i undertal i og omkring modstanderens felt. Med 2 midterforsvarer og 2 centrale midtbanespillere tilbage i banen, er meget af det offensive lagt op til vores backs. Og de har p.t. ikke kvaliteten - hverken i fart, indlæg eller løb uden bold. Ahlman har I højere grad, når han er i form. Men Pallesen er langt fra.
Det er ikke Pallesens indlæg der er problemet. Det er at han ikke kan tæmme en bold, og slå en mand en mod en, hverken på speed eller teknik. Hvis han så bare havde været et defensivt monster... Han spillede sig gevaldigt op mod Vejle og delvist mod Sønderjyske, men i går var han horribelt dårlig igen.
Min konklusion er at vores svagheder er for store til at det for alvor kan blive godt med det nuværende materiale. Det er ikke fordi det nødvendigvis skal være Pallesen der skiftes, men de folk der spiller omkring ham er ikke gode nok til at kunne lukke af for de svagheder som han åbenlyst har, og det problem skal adresseres.
Jeg synes heller ikke isoleret set, at det er Pallesens indlæg, der er problemet. Når han slår dem er der jo nærmest aldrig nogen i feltet. Han slår dem (for) tit fordi det virker til at han ikke ved, hvad han ellers skal gøre.
// gwailo
Du har ret....KlaskmyggenNoah skrev: ↑22. mar 2021, 10:49Historikken i superligaen (og alle andre ligaer), viser jo at money talks, hold kan i perioder længere eller kortere over og under performe i forhold til budget, men de hold der permanent skifter placering i ligaen har løftet deres budget på en eller anden måde.Gaarde6 skrev: ↑22. mar 2021, 02:50I guder, hvor er jeg træt af at det konstant er trænerens skyld, når tingene ikke kører!
Vi kan diskuterer Cifuentes/Friss eller Inge/Gaarde/Lynge lige så længe vi gider, men nøglen til det hele er at løfte vores spillerbudget.
Gør vi ikke det skal vi jagte de der peak sæsoner hvor vi kan vinde en pokal, eller et helt sensationelt mesterskab og så stille os tilfreds med det.
Skal vi hæve vores spillerbudget kræver det det selvfølgelig investeringer og indflydelse udefra, og om ledelsen helt er klar til det ku jeg ha min tvivl om...
Skal vi jagte en peak sæson gør vi det ved at rekruttere efter det, bygge et koncept op og hente spillere udefra og nedfra op til det, og så må det tage den tid det gør..
Om Inge og Cifientes så kan skaffe os den sæson hvor alle ting klapper har jeg svært ved at gennemskue, det virker umiddelbart lidt famlende både mht. til signings og spilkoncept, men vi står overfor afklaring af et par rigtig vigtige spørgsmål, som vil definere den næste tid i AaB.
1. Får vi Hiljemark og Lucas tilbage i en spilleform som de har været i tidligere vil det jo være som at forstærke hele holdet med to kæmpeprofiler.
2. Sommervinduet 2021, hvad har Inge at skyde med der og hvor meget får at ud af budgettet.
3. Ser vi et klart spilkoncept indkørt og fastholdt, eller bliver vi tvunget ud i at skifte mellem koncepter og spillerpositioner pga. nedrykningstruslen.
Money talks. Og præcis derfor skal ledelsen finde ud af, hvad vi vil som klub.
Det kan simpelthen ikke passe at vi melder diverse målsætninger ud (offensivt spil. Presspil og vi skal være fast top 4 hold) hvis ikke man bakker det op med de indkøb det kræver!
Så skal man holde sin kæft! Det kan kun give skuffelse og negativitet, at man siger et og gør det stik modsatte.
En ting er at vi fans er røde og bliver skuffet. Det kan selvfølgelig koste tilskuere (når der bliver åbnet op igen) men det kan også koste sponsor kroner at vi igen igen igen bliver den bløde mellemvare.
Hvordan fanden skal man sælge en ide om fast tophold til en kommende sponsor, når man så går ud og henter Nkada, Granli, Rufo osv?
Det er jo varm luft.
Man er sgu nød til at sætte sig ned nu og kigge på de sidste mange år og så LÆRE af dem!
Vi er og bliver et midterhold. Det viser sig jo år efter år.
Hvad gør vi forkert burde ledelsen spørge sig selv om.
Vi kan ikke blæse og have mel i munden. Vi kan ikke stå og vælte ud med ambitioner, når værktøjet ikke er der til det.
VIL vi det her ? (Være top 4 hold, spille offensivt med højt pres) Jamen så viser de sidste 6 år jo at der skal handles ind på en helt anden hylde! Det må de for fanden da snart fatte derude!!
Der er ingen nem mellemvej, når vi skal kæmpe mod FCM, FCK, AGF og Brøndby om at være top 4 hold! Det kræver en meget bedre trup.
Det er det samme med Ross - de slår de lange bolde, fordi de de ved at taber bolden, hvis de ikke skynder sig at komme af med den.gwailo skrev: ↑22. mar 2021, 13:08Jeg synes problemet er at det virker til at vi er i undertal over hele banen. Der er ikke løbevillighed og fart nok og for mange der varmer bolden og spiller langt. Flere gange i går så vi hvordan og hvor let OB spillede sig igennem i vores venstre side fordi de satte fart på.Pastorius skrev: ↑22. mar 2021, 12:34Uanset hvilken spillestil vi vælger, så vil der være steder på banen hvor vi er i undertal og andre steder hvor vi er i overtal. Spillet går dybest set ud på at finde de rigtige rum at spille i, men når specielt vores højreside er så svag som den er, så bliver det jo svært, når modstanderne bare kan give os masser af plads der, og så pakke sig andre steder.gwailo skrev: ↑22. mar 2021, 11:17
Jeg synes heller ikke isoleret set, at det er Pallesens indlæg, der er problemet. Når han slår dem er der jo nærmest aldrig nogen i feltet. Han slår dem (for) tit fordi det virker til at han ikke ved, hvad han ellers skal gøre.
At det ligner vi kommer i undertal over hele banen, er fordi vi ikke kan udnytte de rum der er. I går var det tit i højresiden, mens Ahlmann eller Samuelsen blev omgivet af mange mand, hvis de fik bolden på venstrekanten, og så var nødt til at prøve at sætte en mand hver gang, bare for at kunne få en smule ro til at se op. OB - i lighed med mange andre hold i år - giver os bevidst hele højresiden, og lader os spille Palle blank, velvidende at der oftest kommer et indlæg fra midten af banehalvdelen, fordi han ikke kan andet. Så de kan nøjes med at bruge en enkelt mand i den side, og så måske en til at bakke op fra midten. Resten af deres hold, kan de mere eller mindre pakke på deres egen banehalvdel i vores venstreside. Det er klart det bliver svært at komme igennem.
Det blev meget bedre da Hiljemark kom ind. Han var overalt, og sørger også for at bolden hurtigt kommer derhen hvor der er plads. Jeg er lige ved at tro at bare ham skadesfri, er den eneste forstærkning vi behøver for at ramme top 6. Han er en kæmpechef på banen. På alle måder.
Med venlig Hilsen
--
Robert
--
Robert
-
KlaskmyggenNoah
- Superliga

- Favoritspiller: Søren Thorst
- Geografisk sted: 9610
Min konklusion er nok at vi bliver nødt til at satse på på enkelte sæsoner med succes i pokalen, og måske en peak sæson hvor vi overperformer i ligaen, men den slags kræver tålmodighed, opbygning af trup stab og spilkoncept...samtidig med at vi lige sælger for 30 mill om året.Gaarde6 skrev: ↑22. mar 2021, 13:25Du har ret....KlaskmyggenNoah skrev: ↑22. mar 2021, 10:49Historikken i superligaen (og alle andre ligaer), viser jo at money talks, hold kan i perioder længere eller kortere over og under performe i forhold til budget, men de hold der permanent skifter placering i ligaen har løftet deres budget på en eller anden måde.Gaarde6 skrev: ↑22. mar 2021, 02:50I guder, hvor er jeg træt af at det konstant er trænerens skyld, når tingene ikke kører!
Money talks. Og præcis derfor skal ledelsen finde ud af, hvad vi vil som klub.
Det kan simpelthen ikke passe at vi melder diverse målsætninger ud (offensivt spil. Presspil og vi skal være fast top 4 hold) hvis ikke man bakker det op med de indkøb det kræver!
Så skal man holde sin kæft! Det kan kun give skuffelse og negativitet, at man siger et og gør det stik modsatte.
En ting er at vi fans er røde og bliver skuffet. Det kan selvfølgelig koste tilskuere (når der bliver åbnet op igen) men det kan også koste sponsor kroner at vi igen igen igen bliver den bløde mellemvare.
Hvordan fanden skal man sælge en ide om fast tophold til en kommende sponsor, når man så går ud og henter Nkada, Granli, Rufo osv?
Det er jo varm luft.
Man er sgu nød til at sætte sig ned nu og kigge på de sidste mange år og så LÆRE af dem!
Vi er og bliver et midterhold. Det viser sig jo år efter år.
Hvad gør vi forkert burde ledelsen spørge sig selv om.
Vi kan ikke blæse og have mel i munden. Vi kan ikke stå og vælte ud med ambitioner, når værktøjet ikke er der til det.
VIL vi det her ? (Være top 4 hold, spille offensivt med højt pres) Jamen så viser de sidste 6 år jo at der skal handles ind på en helt anden hylde! Det må de for fanden da snart fatte derude!!
Der er ingen nem mellemvej, når vi skal kæmpe mod FCM, FCK, AGF og Brøndby om at være top 4 hold! Det kræver en meget bedre trup.
Det bedste, vi nordjyder ved, er vin ad libitum og transferfrie spillere.
Hiljemark skulle heller ikke være på banen lang tid før han kom frem til flere og større chancer end Pedro har gjort hele foråret. Han bidrager knagme ikke meget meget for tiden.Pastorius skrev: ↑22. mar 2021, 13:33Det er det samme med Ross - de slår de lange bolde, fordi de de ved at taber bolden, hvis de ikke skynder sig at komme af med den.gwailo skrev: ↑22. mar 2021, 13:08Jeg synes problemet er at det virker til at vi er i undertal over hele banen. Der er ikke løbevillighed og fart nok og for mange der varmer bolden og spiller langt. Flere gange i går så vi hvordan og hvor let OB spillede sig igennem i vores venstre side fordi de satte fart på.Pastorius skrev: ↑22. mar 2021, 12:34Uanset hvilken spillestil vi vælger, så vil der være steder på banen hvor vi er i undertal og andre steder hvor vi er i overtal. Spillet går dybest set ud på at finde de rigtige rum at spille i, men når specielt vores højreside er så svag som den er, så bliver det jo svært, når modstanderne bare kan give os masser af plads der, og så pakke sig andre steder.gwailo skrev: ↑22. mar 2021, 11:17
At det ligner vi kommer i undertal over hele banen, er fordi vi ikke kan udnytte de rum der er. I går var det tit i højresiden, mens Ahlmann eller Samuelsen blev omgivet af mange mand, hvis de fik bolden på venstrekanten, og så var nødt til at prøve at sætte en mand hver gang, bare for at kunne få en smule ro til at se op. OB - i lighed med mange andre hold i år - giver os bevidst hele højresiden, og lader os spille Palle blank, velvidende at der oftest kommer et indlæg fra midten af banehalvdelen, fordi han ikke kan andet. Så de kan nøjes med at bruge en enkelt mand i den side, og så måske en til at bakke op fra midten. Resten af deres hold, kan de mere eller mindre pakke på deres egen banehalvdel i vores venstreside. Det er klart det bliver svært at komme igennem.
Det blev meget bedre da Hiljemark kom ind. Han var overalt, og sørger også for at bolden hurtigt kommer derhen hvor der er plads. Jeg er lige ved at tro at bare ham skadesfri, er den eneste forstærkning vi behøver for at ramme top 6. Han er en kæmpechef på banen. På alle måder.
// gwailo
Pedro startede forrygende, men der var vist heller ingen der havde ventet han skulle være vores støttespiller, når det snerpede til, da han blev hentet. Den usikkerhed der er i holdet, har bestemt påvirket ham negativt. Mon ikke han rejser sig igen.
Med venlig Hilsen
--
Robert
--
Robert
Ja, det studser jeg også særligt når man i forbindelse med Friis afgang og jagten på en ny træner flere steder kan læse Inge udtaler at vi skal fortsætte med og udvikle det agressive presspilMephisto2 skrev: ↑21. mar 2021, 22:29Er det ikke hele klubbens spillestil, Cifuentes lige smider væk her:
“Jeg prøver at finde balancen mellem den vej, vi vil som klub og stab, og den, som spillerne har det godt med. Så der prøver jeg at finde en blanding. Holdet har i halvandet år spillet med fokus på et højt pres, hvor jeg gerne vil spille mere boldbesiddende fodbold. Det tager tid at ændre, tilføjer han.”
Så alt der, vi lige har brugt 1+ år på at indlære, skal vi nu droppe igen??!!
Tror ikke, det her går længere. Farvel og tak.
https://nordjyske.dk/nyheder/sport/AaB- ... 1ed4c8060b
AaB - the Nordic gateway to Europe