Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
jonas386
Allstar
Allstar

Re: Økonomitråden

Indlæg af jonas386 » 4. okt 2021, 16:08

KlaskmyggenNoah skrev:
4. okt 2021, 15:32
emenike skrev:
4. okt 2021, 15:10
Maglau skrev:
4. okt 2021, 13:57
https://www.tipsbladet.dk/nyhed/superli ... rer-kassen

Ud fra den artikel får Brøndby 3. Flest TV penge.
Er der nogen der har opsnuset hvor meget vi får
”Brøndby IF er en skuffende nummer otte i tabellen, men fordi mestrene så ofte vises klokken 18.00 om søndagen, får de den tredjestørste bid af kagen med 10 millioner kroner.”

Indrømmet, bliver altså en smule gal når jeg læser det her. Så kan Viasat komme med nok så mange argumenter for hvorfor Brøndby ni ud af ti gange får 1. prioritet grundet fanbasestørrelsen, men det giver jo i sidste ende sig selv når man konstant giver dem de bedste sendetider… og dermed også indirekte en markant tv-penge bonus.
Omvendt må man jo også indrømme at de bringer en hel masse interesse med sig, og dermed økonomisk værdi ind i superligaen...ordningen er jo lavet for at sikre sig vi ikke lige pludselig står med FCK, BIF og nu måske FCM der ønsker at producere og sælge deres eget indhold.
Men det prøvede BIF jo netop at gøre for nogle år siden, og kunne ikke finde en bedre løsning.
Jeg er stadig noget indebrændt over, at de øvrige klubber bare lod dem tilbage i varmen, da Brøndby fandt ud af, at de ikke kunne sælge deres produkt til en bedre pris ved at gå engang. I stedet kunne de bare komme tilbage på samme vilkår som tidligere, selvom de øvrige klubber (navnlig alle andre end FCK) burde have al interesse i at piske dem på plads istedet for at simpe for Viasat og Brøndby.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

gravballe
Allstar
Allstar

Indlæg af gravballe » 4. okt 2021, 17:22

jonas386 skrev:
4. okt 2021, 16:08
KlaskmyggenNoah skrev:
emenike skrev:
Maglau skrev:

”Brøndby IF er en skuffende nummer otte i tabellen, men fordi mestrene så ofte vises klokken 18.00 om søndagen, får de den tredjestørste bid af kagen med 10 millioner kroner.”

Indrømmet, bliver altså en smule gal når jeg læser det her. Så kan Viasat komme med nok så mange argumenter for hvorfor Brøndby ni ud af ti gange får 1. prioritet grundet fanbasestørrelsen, men det giver jo i sidste ende sig selv når man konstant giver dem de bedste sendetider… og dermed også indirekte en markant tv-penge bonus.
Omvendt må man jo også indrømme at de bringer en hel masse interesse med sig, og dermed økonomisk værdi ind i superligaen...ordningen er jo lavet for at sikre sig vi ikke lige pludselig står med FCK, BIF og nu måske FCM der ønsker at producere og sælge deres eget indhold.
Men det prøvede BIF jo netop at gøre for nogle år siden, og kunne ikke finde en bedre løsning.
Jeg er stadig noget indebrændt over, at de øvrige klubber bare lod dem tilbage i varmen, da Brøndby fandt ud af, at de ikke kunne sælge deres produkt til en bedre pris ved at gå engang. I stedet kunne de bare komme tilbage på samme vilkår som tidligere, selvom de øvrige klubber (navnlig alle andre end FCK) burde have al interesse i at piske dem på plads istedet for at simpe for Viasat og Brøndby.
Det kan jeg så godt sige hvorfor, det er fordi viasat intent havde lagt pres på klubberne på at lade Brøndby komme med igen. Jeg syntes det var tåbelig man bare gav Brøndby stort set samme favorable vilkår som før, men ifølge en der arbejde i AaB i en højere stilling dengang så blev der lagt pres på at Brøndby skulle have lov til at komme med igen.

Jeg er ikke i tvivl om der højt oppe i viasat direktionen sidder en Brøndby fan, og man så bare opfinder grunde til Brøndby konstant skal have de gode tidspunkter.

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Indlæg af sulakvelidze » 4. okt 2021, 18:45

Lyngehoevdingen skrev:
4. okt 2021, 16:06
KlaskmyggenNoah skrev:
emenike skrev:
Maglau skrev:

Men det er da en dybt konservativ måde at gøre det på. "Hvis du er stor nu, skal du være stor for evigt". Det er vanvittigt, at man ikke for længst har fundet ud af, at man får en federe liga, hvis man spreder pengene ud. Tænk, hvis vi fik en uforudsigelig liga, hvor den økonomiske forskel mellem 1. Divison og superliga var mindre og vi derfor fik mere spænding og alle klubber fik økonomiske muskler til at gøre stadionoplevelsen federe.

Måske ville det gå ud over de bedste danske resultater i Europa. Men det bytte ville jeg gerne tage for en mere dynamisk Top 25 i Danmark.
Helt enig. Men i dansk fodbold har man besluttet, at det er vigtigt at have Brøndby med i kampen om mesterskabet. På baggrund af en relativt set kortvarig rolle som lokomotiv lod man sig bilde ind, at dansk fodbold ikke kunne overleve uden Brøndby i toppen.

At historien både før og efter har vist noget andet, tager ingen sig af. Det er et paradigme for dansk fodbold, at Brøndby sæson efter sæson skal have et økonomisk forspring.

Det allermest sørgelige er, at AaB, AGF og de andre i subtoppen æder lorten, hver gang en ny tv-aftale skal forhandles hjem. Den slags aftaler stiger ALTID i værdi, så der er ALTID flere penge til alle, hvorefter skødehundene logrer med halen, når de bliver præsenteret for et ekstra kødben, mens der er fem ekstra kødben til Brøndby.

Som en maratonløber, der får at vide, at han må starte 100 meter længere fremme, mens ham ude foran, der i forvejen har et forspring, må rykke yderligere en kilometer frem.

For det er jo vigtigt, at lige netop han løber med om sejren.

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Struer

Indlæg af Klaus » 4. okt 2021, 19:13

Jeg er stadigvæk muggen over den måde fx BT opgør seertal på. Hvis vi ser på os selv havde vi fx 29000 i udekampen mod Viborg på Eurosport2. Og nej, det er ikke noget højt tal, men alligevel mere end dobbelt så højt som de andre hold, der har været vist på samme kanal på samme tidspunkt. Men i BTs verden bliver det til katastrofetal for AaB... Det er jo helt vildt...

Noget andet er, at Viasat burde arbejde med unikke seertal ligesom man gør med hits på hjemmesider. Et firma vil vel gerne så bredt ud som muligt med deres reklamer. Men når man kun viser et enkelt holds kampe er det jo de samme 100000 tilskuere der ser de samme reklamer uge efter uge. Derfor tænker jeg det vil give fornuft også rent forretningsmæssigt at sprede kampene lidt ud.

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 4. okt 2021, 19:20

Klaus skrev:
4. okt 2021, 19:13
Jeg er stadigvæk muggen over den måde fx BT opgør seertal på. Hvis vi ser på os selv havde vi fx 29000 i udekampen mod Viborg på Eurosport2. Og nej, det er ikke noget højt tal, men alligevel mere end dobbelt så højt som de andre hold, der har været vist på samme kanal på samme tidspunkt. Men i BTs verden bliver det til katastrofetal for AaB... Det er jo helt vildt...

Noget andet er, at Viasat burde arbejde med unikke seertal ligesom man gør med hits på hjemmesider. Et firma vil vel gerne så bredt ud som muligt med deres reklamer. Men når man kun viser et enkelt holds kampe er det jo de samme 100000 tilskuere der ser de samme reklamer uge efter uge. Derfor tænker jeg det vil give fornuft også rent forretningsmæssigt at sprede kampene lidt ud.
Tilskuertal er vel stadig ift "Nielsen familier", hvor en seer med en boks tæller for ca 1000 tilskuere (noget i den stil). Jeg mener, at det er @Bong der har en kæphest her, og kan sikkert byde ind med mere.

Men du har ret. Især ift Eurosport. Jeg forstår ikke, at det accepteres af klubberne eller af Divisionsforeningen, hvis det er dem der sælger rettigheder

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 4. okt 2021, 19:28

gravballe skrev:
4. okt 2021, 17:22

Det kan jeg så godt sige hvorfor, det er fordi viasat intent havde lagt pres på klubberne på at lade Brøndby komme med igen. Jeg syntes det var tåbelig man bare gav Brøndby stort set samme favorable vilkår som før, men ifølge en der arbejde i AaB i en højere stilling dengang så blev der lagt pres på at Brøndby skulle have lov til at komme med igen.

Jeg er ikke i tvivl om der højt oppe i viasat direktionen sidder en Brøndby fan, og man så bare opfinder grunde til Brøndby konstant skal have de gode tidspunkter.
Det er i hvert fald fjollet, at de øvrige 10 klubber (minus FCK og BIF forstås) bare uden videre accepterer, at det er sådan det er. Om ikke andet, så kunne man vel holde fast og så tage, eksempelvis, 5% fra tidspunkt til placering, eller noget i den stil. Brøndby og FCK kampe i sig selv bliver bare aldrig det samme brand, som en hel superliga.

Peter Brüchmann har for mig at se en virkelig god pointe, når han snakker om hvor dårligt der bliver planlagt ift superliga, europæiske kampe og pokalturnering. Selvom det i sidste ende er det klart bedst 'sælgende' produkt, når danske hold spiller europæisk, så gøres der nærmest ingenting for at imødekomme dette, og lave et kamp-program der giver klubberne (og spillerne) de optimale forhold for at præstere. Som Sulakvelidze siger, så bliver klubberne nærmest forblændede af, at der kan tjenes lidt ekstra, og glemmer helt, at de faktisk også har noget at forhandle med.

Brugeravatar
Bong
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Jozo Matovac
Geografisk sted: 9000

Indlæg af Bong » 4. okt 2021, 21:48

jonas386 skrev:
4. okt 2021, 19:20
Klaus skrev:
4. okt 2021, 19:13

Tilskuertal er vel stadig ift "Nielsen familier", hvor en seer med en boks tæller for ca 1000 tilskuere (noget i den stil). Jeg mener, at det er @Bong der har en kæphest her, og kan sikkert byde ind med mere.

Men du har ret. Især ift Eurosport. Jeg forstår ikke, at det accepteres af klubberne eller af Divisionsforeningen, hvis det er dem der sælger rettigheder
Jeg kan desværre ikke byde ind med noget her. Du må tænke på en anden :)
A slightly more sophisticated hooligan...

Brugeravatar
Gentleman Finn
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Gentleman Finn » 4. okt 2021, 22:53

Nu har jeg været inde og læse flere artikler om udbetalingerne de senere år, og Agf har 2 gange fået omkring 10 mio for at blive 3'er indenfor de sidste par år. Jeg vil skyde vi ligger deromkring også. Hvis brøndby fik 10 mio, så ville det være en skandale hvis vi ikke ligger lige røven af dem.

Og ja, fordelingen burde nok ændres en smule, det burde ikke kunne lade sig gøre at slutte som nr. 8 og få flere penge end det hold der bliver nr. 3.

Aalborg frederikshavner
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Johansson

Indlæg af Aalborg frederikshavner » 5. okt 2021, 08:47

Beklager hvis det ikke er den rette tråd til dette indlæg.

Bælum udtaler til Nordjyske at trøjesalget er steget med knap 500% :aabfan:

Det er intet mindre end fantastisk, jeg tænker at det skyldes gode resultater, en flot trøje samt det genåbnede stadion.

FlemmingG
Landshold
Landshold

Indlæg af FlemmingG » 5. okt 2021, 09:52

Aalborg frederikshavner skrev:
5. okt 2021, 08:47

Det er intet mindre end fantastisk, jeg tænker at det skyldes gode resultater, en flot trøje samt det genåbnede stadion.
Det er nemlig fantastisk. Og det går også rigtig godt med at få flere sponsorater i hus.
AaB har timet det rigtig godt ift genåbning med tilskuere på stadion, ny spilletøjs leverandør og så de virkelig flotte sportslige resultater. Har kommet på stadion en del år nu, og jeg mindes ikke tidligere at ha oplevet så fantastisk stemning der er på lægterne. Vesttribunen har aldrig været bedre og kan man nu begynde at få Nord med - så bliver det fuldstændig elektrisk

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 5. okt 2021, 10:28

FlemmingG skrev:
5. okt 2021, 09:52

Det er nemlig fantastisk. Og det går også rigtig godt med at få flere sponsorater i hus.
AaB har timet det rigtig godt ift genåbning med tilskuere på stadion, ny spilletøjs leverandør og så de virkelig flotte sportslige resultater. Har kommet på stadion en del år nu, og jeg mindes ikke tidligere at ha oplevet så fantastisk stemning der er på lægterne. Vesttribunen har aldrig været bedre og kan man nu begynde at få Nord med - så bliver det fuldstændig elektrisk
Ret beset er vi bare ved at indhente en lille-bitte smule af det vi er bagefter fra de foregående sæsoners ørkenvandringer. Det er positivt det går godt nu, men der skal jo ikke meget til at slå os ud af kurs igen, og på et eller andet tidspunkt rammer vi også en nedtur igen. Det gælder om at bygge alt det på vi kan lige nu, og så håbe på at opturen varer længe nok til at vi får opbygget en balast så vi har lidt at stå imod med, når det vender. Sportsligt set vender det helt sikkert på et tidspunkt, men forhåbentlig kan vi nå at få opbygget en kultur omkring klubben og kampene, så vi bliver lidt mindre afhængige af at skulle spille godt hver eneste gang.

Opbakningen på stadion og det sportslige er midler og det der fylder mest for os fans, men det endelige mål er stadig at få øget budgettet væsenligt for at kunne holde momentum over tid. Der skal gives gas.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Gnu
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Indlæg af Gnu » 5. okt 2021, 11:03

Jah, det er da dejligt at det går fremad, men procenttal er jo taknemmelige. Jeg ville gerne vide, hvad det er i absolutte tal. Og er sammenligningsgrundlaget en corona-sæson, hvor der stort set ikke har været tilskuere på stadion?
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

gravballe
Allstar
Allstar

Indlæg af gravballe » 5. okt 2021, 12:41

så de gik fra 2 til 20 solgte trøjer :D

KlaskmyggenNoah
Superliga
Superliga
Favoritspiller: Søren Thorst
Geografisk sted: 9610

Indlæg af KlaskmyggenNoah » 5. okt 2021, 13:00

Pastorius skrev:
5. okt 2021, 10:28
FlemmingG skrev:
5. okt 2021, 09:52

Ret beset er vi bare ved at indhente en lille-bitte smule af det vi er bagefter fra de foregående sæsoners ørkenvandringer. Det er positivt det går godt nu, men der skal jo ikke meget til at slå os ud af kurs igen, og på et eller andet tidspunkt rammer vi også en nedtur igen. Det gælder om at bygge alt det på vi kan lige nu, og så håbe på at opturen varer længe nok til at vi får opbygget en balast så vi har lidt at stå imod med, når det vender. Sportsligt set vender det helt sikkert på et tidspunkt, men forhåbentlig kan vi nå at få opbygget en kultur omkring klubben og kampene, så vi bliver lidt mindre afhængige af at skulle spille godt hver eneste gang.

Opbakningen på stadion og det sportslige er midler og det der fylder mest for os fans, men det endelige mål er stadig at få øget budgettet væsenligt for at kunne holde momentum over tid. Der skal gives gas.
Præcist økonomitråden er vel egentlig den vigtigste tråd her, og den interessante diskussion er hvordan vi får løftet vores spillerbudget, uden at komme til at hedde Red Bull Aalborg, eller havde i køerne på en Malaysisk kapitalfond...selvom der sikkert findes fans til den slags også.
Det bedste, vi nordjyder ved, er vin ad libitum og transferfrie spillere.

KlaskmyggenNoah
Superliga
Superliga
Favoritspiller: Søren Thorst
Geografisk sted: 9610

Indlæg af KlaskmyggenNoah » 5. okt 2021, 13:12

sulakvelidze skrev:
4. okt 2021, 18:45
Lyngehoevdingen skrev:
4. okt 2021, 16:06
KlaskmyggenNoah skrev:
emenike skrev:
Maglau skrev:

Men det er da en dybt konservativ måde at gøre det på. "Hvis du er stor nu, skal du være stor for evigt". Det er vanvittigt, at man ikke for længst har fundet ud af, at man får en federe liga, hvis man spreder pengene ud. Tænk, hvis vi fik en uforudsigelig liga, hvor den økonomiske forskel mellem 1. Divison og superliga var mindre og vi derfor fik mere spænding og alle klubber fik økonomiske muskler til at gøre stadionoplevelsen federe.

Måske ville det gå ud over de bedste danske resultater i Europa. Men det bytte ville jeg gerne tage for en mere dynamisk Top 25 i Danmark.
Helt enig. Men i dansk fodbold har man besluttet, at det er vigtigt at have Brøndby med i kampen om mesterskabet. På baggrund af en relativt set kortvarig rolle som lokomotiv lod man sig bilde ind, at dansk fodbold ikke kunne overleve uden Brøndby i toppen.

At historien både før og efter har vist noget andet, tager ingen sig af. Det er et paradigme for dansk fodbold, at Brøndby sæson efter sæson skal have et økonomisk forspring.

Det allermest sørgelige er, at AaB, AGF og de andre i subtoppen æder lorten, hver gang en ny tv-aftale skal forhandles hjem. Den slags aftaler stiger ALTID i værdi, så der er ALTID flere penge til alle, hvorefter skødehundene logrer med halen, når de bliver præsenteret for et ekstra kødben, mens der er fem ekstra kødben til Brøndby.

Som en maratonløber, der får at vide, at han må starte 100 meter længere fremme, mens ham ude foran, der i forvejen har et forspring, må rykke yderligere en kilometer frem.

For det er jo vigtigt, at lige netop han løber med om sejren.
Jeg tror simpelthen det har handler om at BIF har en gunstig forhandlingsposition og at de er med til at sælge betting reklamer på TV... I stedet for at jamre og pive skal de andre klubber bare skaffe samme dedikerede fanskare som BIF, så bliver det det også nemmere for dem at forhandle en god aftale hjem..

Jeg ved godt det er et hårdt sted at rose BIF fans her på siden, men de har altså bakket op om deres klub i nogle års ørkenvandring både resultat og ledelsesmæssigt, jeg må da se indad og erkende at turen til stadion er føles lidt længere når resultaterne ikke er der.

https://www.tipsbladet.dk/nyhed/superli ... l-skaermen
Det bedste, vi nordjyder ved, er vin ad libitum og transferfrie spillere.

Brugeravatar
Mephisto2
Allstar
Allstar

Indlæg af Mephisto2 » 6. okt 2021, 23:14

https://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/d ... ot/8892018

Ekstra Bladet har tilsyneladende tallene.

Nogen der har læst artiklen?

Uldahl
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Rade Prica
Geografisk sted: Spanien

Indlæg af Uldahl » 7. okt 2021, 16:26

Mephisto2 skrev:
6. okt 2021, 23:14
https://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/d ... ot/8892018

Ekstra Bladet har tilsyneladende tallene.

Nogen der har læst artiklen?
Ja det kan jeg, har lige købt mig adgang til + indholdet. Vi får 3 millioner mere end sidste år ialt 9.3 millioner. :aabfan:

Emil
Drenge
Drenge
Favoritspiller: Siyabonga Nomvethe

Indlæg af Emil » 14. okt 2021, 18:22

Vil virkelig anbefale Medianos nyeste udsendelse med Jesper Elkjær.

gravballe
Allstar
Allstar

Indlæg af gravballe » 15. okt 2021, 12:06

Emil skrev:
14. okt 2021, 18:22
Vil virkelig anbefale Medianos nyeste udsendelse med Jesper Elkjær.
Super spændene udsendelse.. tak for tippet. :thumbsup:

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Middelfart

Indlæg af FlæskeFrank » 15. okt 2021, 12:38

Marti Cifuentes er altid meget åbent omkring hans overvejelser.

Tror også, at vi skal huske på, at han er en "ny/ikke topklubtræner", hvorfor han har været vant til, at der ikke er penge til at købe en spiller, som kan spille hans system. Men systemet skulle tilpasses klubbens spillere.

Der kommer vi nok til at se, om det ændrer sig de kommende vinduer. Både om han bliver mere fast på en bestemt spillestil eller han fortsætter denne måde. Jeg tænker hans reference til bl.a. Bo Svensson tyder nok på en fortsættelse af hans nuværende stil. Vi må antage, at AaB har nogle midler til at købe til det system, som han vil spille.

Han nævner fodboldbanerne som elendige i starten af året. Det overraskede mig noget. Så grelt synes jeg ikke de har været, men måske til vores spil.

Som træner tror jeg også, at han stadig udvikler sig meget. Har f.eks. nogle klare punkter omkring Randers, Nordsjælland og nogle andre klubber og (virker det til) derfra tænker, hvordan kan jeg overkomme det. Så jo flere gange han møder dem, jo mere får han lavet et modsvar til deres spillemåde. Det kan man sige, at det skulle alle trænere jo have, men sådan mindes jeg ikke Kent, Staale eller Zorniger. De havde holdt deres system med få justeringer. Her er systemet i spil for sejren. Så Cifuentes februar 2021 og Cifuentes oktober 2021 ligner måske overhovedet ikke Cifuentes maj 2022 selv om klub, spillere og træner er det samme.
- FlæskeFrank

Besvar