Evaluering af første halvdel
-
FlæskeFrank
- Allstar

- Geografisk sted: Middelfart
Vi har nu mødt alle en gang og det ser lyst ud.
Vi ligger nr.3 med mange point og lavet godt med mål.
Der er vel fundet en stamme med følgende:
Rinne
Ross-Thelander-Granli
Pallesen-Ferreira-Højholt-Fossum-Børsting
Makaric-Prip
De har flest starter. Børsting har 6, Ahlmann 5, så den plads er åben.
Vi bruger mange udskiftninger, så jeg tror ikke truppen bliver slidt. Og så skifter vi tit spillestil undervejs, tror de fleste føler sig tætte på start11.
Det ser lovende ud. Min største bekymring er alle de tæsk Makaric får. Kan han holde en hel sæson?
Rinne
Ross-Thelander-Granli
Makaric-Prip
Vi bruger mange udskiftninger, så jeg tror ikke truppen bliver slidt. Og så skifter vi tit spillestil undervejs, tror de fleste føler sig tætte på start11.
Det ser lovende ud. Min største bekymring er alle de tæsk Makaric får. Kan han holde en hel sæson?
- FlæskeFrank
Re: Evaluering af første halvdel
Der ligger mange tætte kampe bag, at vi pt. ligger på 3.pladsen. Med mindre det kampbillede ændrer sig, så skal vi ikke blive fortørnede over, hvis pointudbyttet de næste 11 kampe bliver lidt anderledes. Det ændrer ikke på, at der er kommet meget mere kvalitet, stabilitet og idé ind i AaB's spil, det starter i defensiven, og jeg hæfter mig ved trænerteamets evne til at holde stort set alle spillere på toppen, samt evnen til at foretage succesfulde taktiske justeringer i løbet af kampene. Nåja, vores store styrke på dødbolde springer selvfølgelig også i øjnene.FlæskeFrank skrev: ↑4. okt 2021, 12:28Vi har nu mødt alle en gang og det ser lyst ud.
Rinne
Ross-Thelander-Granli
Makaric-Prip
De mest åbne spørgsmål i fht. start-11 lader til at være, hvem der sætter sig på venstre back/kant, om det bliver Ross eller Hagelskjær der vinder deres indbyrdes duel, og hvor lang tid der går, før Tjajkovski for alvor viser evnerne.
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."
- Brodernumsi
- Allstar

- Favoritspiller: Enevoldsen
- Geografisk sted: Vestbyen
Som det også er nævnt i en anden tråd, så er min største bekymring, om Thelander, Fossum og Rinne er her sæsonen ud. Vi mister nok mindst én af dem her til vinter, mister vi to, ser det meget skidt ud. Vi har ikke råd til at købe 1:1 erstatning for nogen af dem.FlæskeFrank skrev: ↑4. okt 2021, 12:28Vi har nu mødt alle en gang og det ser lyst ud.
Rinne
Ross-Thelander-Granli
Makaric-Prip
Men generelt ser det rigtig godt ud. Makaric er blevet en stor gevinst, og det ser ud til, han bare bliver bedre for hver kamp der går.
Prip lavede et godt indhop mod SE, men synes han har set svag ud, i de fleste kampe, men han kan jo så blive erstattet af Lucas til foråret, hvis han ikke højner sit niveau.
Som så mange andre hold i denne sæson blev de ydmyget, da de kom til Nordjylland. -Andreas Kraul.
- Buzz Killington
- Allstar

- Favoritspiller: Lucas Andersen
- Geografisk sted: Aarhus
Jeg har efterhånden så stor tiltro til konceptet at jeg gerne vil kalde top 5. FCM og sikkert også FCK ender foran os uanset hvad. Men nedefra er det kun Randers og Silkeborg der har en realistisk chance. AGF og Brøndby skal nok højne deres snit men med 9 point i banken og vores stabilitet skal der meget til. Og så er det vel ikke engang sandsynligt at de begge går i mesterskabsspillet.Brodernumsi skrev: ↑4. okt 2021, 13:05Som det også er nævnt i en anden tråd, så er min største bekymring, om Thelander, Fossum og Rinne er her sæsonen ud. Vi mister nok mindst én af dem her til vinter, mister vi to, ser det meget skidt ud. Vi har ikke råd til at købe 1:1 erstatning for nogen af dem.FlæskeFrank skrev: ↑4. okt 2021, 12:28Vi har nu mødt alle en gang og det ser lyst ud.
Rinne
Ross-Thelander-Granli
Makaric-Prip
Men generelt ser det rigtig godt ud. Makaric er blevet en stor gevinst, og det ser ud til, han bare bliver bedre for hver kamp der går.
Prip lavede et godt indhop mod SE, men synes han har set svag ud, i de fleste kampe, men han kan jo så blive erstattet af Lucas til foråret, hvis han ikke højner sit niveau.
Selvfølgelig er vi sårbare overfor skader, men ikke i højere grad end nogen af de andre bund-9 hold. Og med det koncept Cifu har fået stablet på benene har jeg også tillid til at evt. erstatninger for Fossum et al kommer til et glide nogenlunde smidigt ind i spillet.
"No dickheads"
Forbyd Pyrus
Forbyd Pyrus
Altså, det er jo vores levevilkår. Jeg tror dog ikke nogen af dem forsvinder medmindre vi får nok til at kunne sikre fornuftige erstatninger - måske ikke 1-1, men i hvert fald noget der ikke svækker os alt for meget.Brodernumsi skrev: ↑4. okt 2021, 13:05
Som det også er nævnt i en anden tråd, så er min største bekymring, om Thelander, Fossum og Rinne er her sæsonen ud. Vi mister nok mindst én af dem her til vinter, mister vi to, ser det meget skidt ud. Vi har ikke råd til at købe 1:1 erstatning for nogen af dem.
Fossum er nok den sværeste at undvære (8 mål og 4 assists indtil nu i sæsonen + en absurd mængde løbede meter), men med den præstation, må der altså også være nogle seriøse knaster i kassen, hvis han ryger afsted.
Jeg husker stadig tilbage på dengang vi erstattede Prica-senior med en kort leje aftale med Lasse Nilsson. Lasse var vel ikke den helt store succes, men han scorede et par mål lige i starten, og det var nok til at snakken om at sælge vores mesterskab døde ud - og det endte jo lykkeligt.
Jeg tror ikke vi bliver mestre af at beholde dem alle tre, og det kan godt være vi mister lidt hvis én eller to af dem ryger, men vi kan lige så godt vænne os til at det er vilkårene.
Med venlig Hilsen
--
Robert
--
Robert
- Gentleman Finn
- Allstar

- Geografisk sted: Aalborg
Hagelskjær er inde i en god formperiode lige nu, og har jo erstattet Ross i den opstilling. Jeg er enig i at systemet begynder at sidde i skabet, efter Makaric blev spillet ind, så ser det godt ud.
Jeg mener vi skal gøre en del for at forsøge at holde på både Rinne og Thelander, Thelander ikke mindst er en af lederne på holdet lige nu. Rinne er jeg i tvivl om hvor vi har henne, men kan vi ikke forlænge, giver det nok mest mening at spille sæsonen ud med ham. Du får ikke mange penge for en målmand i markedet.
Fossum tror jeg tilgengæld vi får nogle fine bud på til vinter, hvis han fortsætter det han har gang i. Og så må vi jo kigge på det. Han kan jo starte med at score et mål for Norge, hvis han får nogle minutter.
Med den sæson Højholt har fået gang i, kan vi godt begynde at snakke om en ny forbedret kontrakt, selvom der er 2 år tilbage på kontrakten. Vi er nødt til at sikre os de bedste muligheder, det kan jo godt ligne at Højholt kan gå hen og blive en stor profil når han har foldet sig helt ud.
Jeg mener vi skal gøre en del for at forsøge at holde på både Rinne og Thelander, Thelander ikke mindst er en af lederne på holdet lige nu. Rinne er jeg i tvivl om hvor vi har henne, men kan vi ikke forlænge, giver det nok mest mening at spille sæsonen ud med ham. Du får ikke mange penge for en målmand i markedet.
Fossum tror jeg tilgengæld vi får nogle fine bud på til vinter, hvis han fortsætter det han har gang i. Og så må vi jo kigge på det. Han kan jo starte med at score et mål for Norge, hvis han får nogle minutter.
Med den sæson Højholt har fået gang i, kan vi godt begynde at snakke om en ny forbedret kontrakt, selvom der er 2 år tilbage på kontrakten. Vi er nødt til at sikre os de bedste muligheder, det kan jo godt ligne at Højholt kan gå hen og blive en stor profil når han har foldet sig helt ud.
Jeg bliver nødt til at fremhæve vores 2 Balkan gutter. Både Milan og trajkovski er brølstærke og kommer til at blive kæmpe gevinster for holdet. Vi skal huske at sproget stadig er en udfordring og at det tager tid at spille dem ind på holdet (Ja trajkovski er noget bedre med på sproget).
Hagelskjær bliver en profil, prip har alle muligheder for det samme, Pallesen bygger på for hver kamp og Granli er en af vores bedste spillere. Iver er her nok ikke et år mere så han skal nydes imens vi har ham. Jeg er meget imponeret over vores halv sæson og sammenlagt med den nyfundne fodbold feber der hersker i Aalborg lige nu, så tror jeg vi går en stor tid i møde. Nu må pausen gerne snart være ovre så vi kan komme til Århus...
Hagelskjær bliver en profil, prip har alle muligheder for det samme, Pallesen bygger på for hver kamp og Granli er en af vores bedste spillere. Iver er her nok ikke et år mere så han skal nydes imens vi har ham. Jeg er meget imponeret over vores halv sæson og sammenlagt med den nyfundne fodbold feber der hersker i Aalborg lige nu, så tror jeg vi går en stor tid i møde. Nu må pausen gerne snart være ovre så vi kan komme til Århus...
Det er virkelig en gang i mellem sjovt at kigge lidt i bakspejlet...RicoBR02 skrev: ↑4. okt 2021, 20:02Jeg bliver nødt til at fremhæve vores 2 Balkan gutter. Både Milan og trajkovski er brølstærke og kommer til at blive kæmpe gevinster for holdet. Vi skal huske at sproget stadig er en udfordring og at det tager tid at spille dem ind på holdet (Ja trajkovski er noget bedre med på sproget).
Vi var alle klar til at smide IAO på bålet hvis ikke vi fik en ny i stedet for Palle. Nu har han været blandt vores bedste i sæsonen.
Granli har dælme også fået sine tæsk herinde for ikke at være en forstærkning.
Hagelskjær var der mange der så som en signing der ikke kunne forstærke os, når silkeborg ville smide ham på bænken i deres situation.
Prip er købt for småpenge.
Milan har jeg virkelig stor fidus til.. han minder mig lidt i statur om joachim boldsen.. ligner en lidt for tung fyr men tager tæsk, løber en masse men stilen gør han ikke ser så hurtig ud. Han holder i bolden og virker til at modstanderne bruger mange kræfter på at dække ham op, det kan give muligheder andre steder.
Iver har ofte været nævnt som at han ikke har slået igennem eller præstereret men kun løbet en masse. Helt andet billede i denne sæson.
Sjovt som tingene kan ændre sig hurtigt og om 2 måneder åbner transfervinduet igen
You can change your wife, your politics, your religion, but never, never can you change your favourite football team. - Cantona
Jeg er klar til - modvilligt- at indrømme at jeg måske har haft en lille flig af skepsis overfor Pallesen.
Med venlig Hilsen
--
Robert
--
Robert
-
Uldahl
- Allstar

- Favoritspiller: Rade Prica
- Geografisk sted: Spanien
Hæ hæ. Det havde vi vel alle, bølgerne gik da han fik forlænget til en meget lang kontrakt. Alt for lang for en mand der ikke kunne lave et indlæg der ramte en med spiller. selv hvis hans liv afhang af det. Han skulle slet ikke være blevet forlænget med.
Edit fremragende sæson start, hvor spillet kun bliver bedre. Vi går en stor sæson i møde, tror på vi kan spille med om sølv med FCKs mangler i mente. Også uden det skal gå GF i det.
Lige lidt data på første sæsonhalvdel til de talglade typer. Kilde på alt er wyscout - tal kan afvige hos andre leverandører. Jeg oversætter termer (fx "expected" til "forventet") for at gøre teksten lidt mere læsevenlig.
Performance
- AaB har fået 21 point mod forventet 16 point. På expected points ligger AaB nr. 5 overhalet af FCN og Randers.
- AaB har lukket 9 mål ind mod forventet 16.
- AaB har scoret 18 mål mod forventet 17.
Offensivt
- AaB har haft 129 afslutninger, hvilket er 8. bedst i ligaen. 40 pct. af afslutningerne har været inden for rammen, hvilket er den 3. bedste ratio.
- 35 af de 129 afslutninger har været hovedstød, hvilket er klart højest andel og antal i ligaen.
- AaB har 190 berøringer i modstanderens boks, hvilket er 8. bedst i ligaen.
- AaB har 142 progressive løb med bolden, hvilket er 9. bedst i ligaen.
- AaB har 491 fuldførte afleveringer til sidste tredjedel, hvilket er suverænt lavest i ligaen
- AaB har haft 49,5 pct. possession i gennemsnit - dvs. lidt færre afleveringer i holdet end modstanderen.
Defensivt
- AaB har en presintensitet på 9,95 modstanderafleveringer pr. presaktion (PPDA). Det er 7. højest i ligaen.
- AaB har en duelintensitet på 5,9 presaktioner i minuttet mens modstanderen har bolden. Det er 9. højest i ligaen.
- AaB har vundet 61,1 pct. af sine defensive dueller, hvilket er 7. bedst i ligaen
- AaB har vundet 49 pct. af sine hovedstødsdueller, hvilket er 5. højest i ligaen (ikke alle hovedstødsdueller har en vinder)
- Jacob Rinne har forhindret 2,67 mål mere end man kunne forvente. Det er 6. bedst i ligaen ift. spilletid, hvis man regner Elias Olafsson med.
Konklusioner
- AaB har været gode til at komme foran i kampene, hvorefter AaB ofte overlader lidt af initiativet til modstanderen og ikke presser helt så højt. Det er i dét lys, man skal læse mange af statistikkerne - ikke at AaB altid spiller defensivt.
- AaB har været heldige/dygtige til at forsvare eget felt - især i situationer hvor AaB allerede er foran. Det er svært at se hvordan AaB kan fastholde at lukke så få mål ind, hvis ikke man holder mere på bolden eller bliver endnu stærkere og mere aggressive i det lave presspil - også når man allerede er foran.
- AaB er ekstremt direkte i fase 2-3 (gennembruds- og afslutningsspillet) og spiller med mange indlæg og lange bolde frem i banen, hvilket skaber ganske pænt med chancer. Det er meget sjældent at AaB løber bolden frem og ligeledes sjældent at AaB spiller bolden rundt i modstanderens målområde.
Bemærk: For en bedre forståelse bør man også dykke ned på spillerniveau og forstå opspils- og presmønstre samt enkeltspilleres impact på statistikkerne. Det må være til en anden gang
Performance
- AaB har fået 21 point mod forventet 16 point. På expected points ligger AaB nr. 5 overhalet af FCN og Randers.
Offensivt
- AaB har haft 129 afslutninger, hvilket er 8. bedst i ligaen. 40 pct. af afslutningerne har været inden for rammen, hvilket er den 3. bedste ratio.
- 35 af de 129 afslutninger har været hovedstød, hvilket er klart højest andel og antal i ligaen.
- AaB har 491 fuldførte afleveringer til sidste tredjedel, hvilket er suverænt lavest i ligaen
- AaB har haft 49,5 pct. possession i gennemsnit - dvs. lidt færre afleveringer i holdet end modstanderen.
Defensivt
- AaB har en presintensitet på 9,95 modstanderafleveringer pr. presaktion (PPDA). Det er 7. højest i ligaen.
- AaB har en duelintensitet på 5,9 presaktioner i minuttet mens modstanderen har bolden. Det er 9. højest i ligaen.
- AaB har vundet 61,1 pct. af sine defensive dueller, hvilket er 7. bedst i ligaen
- AaB har vundet 49 pct. af sine hovedstødsdueller, hvilket er 5. højest i ligaen (ikke alle hovedstødsdueller har en vinder)
- Jacob Rinne har forhindret 2,67 mål mere end man kunne forvente. Det er 6. bedst i ligaen ift. spilletid, hvis man regner Elias Olafsson med.
Konklusioner
- AaB har været gode til at komme foran i kampene, hvorefter AaB ofte overlader lidt af initiativet til modstanderen og ikke presser helt så højt. Det er i dét lys, man skal læse mange af statistikkerne - ikke at AaB altid spiller defensivt.
- AaB har været heldige/dygtige til at forsvare eget felt - især i situationer hvor AaB allerede er foran. Det er svært at se hvordan AaB kan fastholde at lukke så få mål ind, hvis ikke man holder mere på bolden eller bliver endnu stærkere og mere aggressive i det lave presspil - også når man allerede er foran.
- AaB er ekstremt direkte i fase 2-3 (gennembruds- og afslutningsspillet) og spiller med mange indlæg og lange bolde frem i banen, hvilket skaber ganske pænt med chancer. Det er meget sjældent at AaB løber bolden frem og ligeledes sjældent at AaB spiller bolden rundt i modstanderens målområde.
Bemærk: For en bedre forståelse bør man også dykke ned på spillerniveau og forstå opspils- og presmønstre samt enkeltspilleres impact på statistikkerne. Det må være til en anden gang
Jeg synes faktisk det mest interessante ved tallene er at vi "kun" har scoret et mål mindre end forventet. Hvis jeg nu for en gang skyld skal tage den slags stats alvorligt, så bekræfter det min fornemmelse af at vi ikke har været så voldsomt effektive foran mål, som historien har været. Vi har faktisk næsten skabt chancer til det antal mål vi har fået.Yankee skrev: ↑5. okt 2021, 14:18Lige lidt data på første sæsonhalvdel til de talglade typer. Kilde på alt er wyscout - tal kan afvige hos andre leverandører. Jeg oversætter termer (fx "expected" til "forventet") for at gøre teksten lidt mere læsevenlig.
Performance
Offensivt
Defensivt
Konklusioner
Bemærk: For en bedre forståelse bør man også dykke ned på spillerniveau og forstå opspils- og presmønstre samt enkeltspilleres impact på statistikkerne. Det må være til en anden gang![]()
Det er også ret åbenlyst at Cifuentes ikke er tilfreds med at vi falder så meget og så nemt tilbage i kampene. Desværre var de ændringen han lavede i pausen i Brøndby for at undgå det, medvirkende til at vi tabte kampen - dér skulle vi være blevet tilbage (det samme skal vi mod AGF).
Mod SJE sagde Pallesen efterfølgende at Cifuentes havde stået på sidelinjen og forsøgt at få dem til at presse på for at score flere mål - også ved 4-0. Det viser for mig han er opmærksom på at vi helst ikke skal blive for tilbagelænede.
Med venlig Hilsen
--
Robert
--
Robert
-
FlæskeFrank
- Allstar

Der er vel ingen af de underliggende parametre, som antyder, at vi skulle ligge nr. 3. Der har vi er oftest et langt højere nummer.
Så måske fodbold er mere end bare boldstatistik?!
Så måske fodbold er mere end bare boldstatistik?!
- FlæskeFrank
Som Yankee selv konkluderer, betyder det rigtig meget for statistikkerne, hvordan målene falder. Kommer man foran i bestemte kampe, vil man naturligt falde mere tilbage - og omvendt. Derfor kan det fint give mening, at vi ligger ret beskedent til i rigtigt mange statistikker. Kampene er simpelthen forløbet lige, som vi gerne ville.
På nær kampen mod Midtjylland, hvor vi bare blev udklasseret.
På nær kampen mod Midtjylland, hvor vi bare blev udklasseret.
-
FlæskeFrank
- Allstar

6 kampe eks. Pokal inden vinter.
Det skal vel give 10 point.
- FlæskeFrank
-
R Rosenberg
- Allstar

AGF: 3 point
Viborg: 3 point
FCN: 3 point
Randers: 3 point
SønderjyskE: 3 point
FCK: 1 point
Jeg topper med 16. FCK er stærkere på udebane end hjemmebane. De øvrige kampe frygter jeg ikke. FCN er ude at skide, og vi møder Randers i slutningen af en heftig periode med 2 x Jablonec, en pokalkamp og ligakampe mod OB, Randers og FCM fordelt over 3 uger.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE
Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.
Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.
Næste kamp er mod GF. Den skal give tre point - og så kigger på den næste, næste kamp.FlæskeFrank skrev:6 kampe eks. Pokal inden vinter.
Med venlig Hilsen
--
Robert
--
Robert
-
R Rosenberg
- Allstar

Jeg havde kun 1 i Farum. Det er altid nåe pæs derovre!jonas386 skrev: ↑6. okt 2021, 11:56AGF: 3 point
Viborg: 3 point
FCN: 3 point
Randers: 3 point
SønderjyskE: 3 point
FCK: 1 point
Jeg topper med 16. FCK er stærkere på udebane end hjemmebane. De øvrige kampe frygter jeg ikke. FCN er ude at skide, og vi møder Randers i slutningen af en heftig periode med 2 x Jablonec, en pokalkamp og ligakampe mod OB, Randers og FCM fordelt over 3 uger.
Ædruelighedens stemme
- Bong
- Allstar

- Favoritspiller: Jozo Matovac
- Geografisk sted: 9000
I tv kunne man efter 1-0 målet høre Cifuentes råbe: "KEEP ATTACKING, KEEP ATTACKING!". Det bemærkede kommentatorerne også, med en henvisning til Niels Frederiksens "Keep attacking" skilt
A slightly more sophisticated hooligan...