VAR og dommerlinie = nyt spil?

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar

VAR og dommerlinie = nyt spil?

Indlæg af Funky » 26. okt 2021, 10:47

Jeg synes, sæsonen indtil nu lader til at indikere, at dansk fodbold spilles på en ny måde. Kampen i går mod Viborg var måske et symptom på det. Det lader til, at der skal dømmes færre frispark, kampene skal ikke "fløjtes i stykker", som man tidligere har sagt.

Det kan selvfølgelig skyldes et bevidst valg - altså, at dommerne har drøftet, at linien skal lægges om.

Det kan måske også skyldes et ubevidst valg - afstedkommet af tilstedeværelsen af VAR. Jeg har tidligere været meget kritisk, men var egentlig blevet mere positiv i denne sæson, måske fordi der ikke længere laves så mange VAR situationer med mere eller mindre automatiske efterfølgende straffespark ud af hands-situationer. Men nu begynder jeg at spørge mig selv, om det også er VAR som er skyld i, at dommerne lader til at være blevet mere 'dovne' omkring at dømme situationer, de før ville have reageret på. Der går "pyt" i den på situationer uden for feltet, for det er måske i højere grad fremstår som ikke så afgørende som det, det foregår i feltet, hvor man nu har VAR backup.

Lige nu lader status i den danske liga i alt fald til at være, at der tillades mere uden for felterne, og inde i felterne skal VAR nok redde trådene ud for dommeren. Så får man situationer som eks. i kampen i går mod Viborg, hvor et relativt lille indgreb fra Ferreira tilfældigvis udløser et straffe, fordi det foregår i feltet, men tilsvarende eller værre indgreb uden for feltet udløser ingenting, fordi dommeren sådant set følger en linie, som han kun 'tvinges' til at fravige når det afslørende kamera hiver ham på tæppet på det, der foregår i feltet.

Og den AaB-afledte diskussion af dette spørgsmål er, om vi har den rette strategi for at spille fodbold i en liga, som domineres af de tendenser, jeg beskriver ovenfor. Jeg er stadig fnysende arrig over AaB-indsatsen i går, men jeg er omvendt heller ikke i tvivl om, at vores kvaler de sidste 3 kampe også handler om, at vi er rendt ind i hold, som passer bedre ind i dommerlinien. Hvor meget bedre spillere skal vi egentlig håbe på at kunne få i folden for at kunne spille vores nuværende spil op mod den fodbold, der lægges op til, at man spiller her til lands? Er det reelt mission impossible, og ikke bare et spørgsmål om navnet på træneren eller den ene eller anden specifikke spiller? Er vi ude i en systemfejl?
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Sanchez94
Superliga
Superliga
Geografisk sted: Aalborg

Re: VAR og dommerlinie = nyt spil?

Indlæg af Sanchez94 » 26. okt 2021, 10:55

Funky skrev:
26. okt 2021, 10:47
Jeg synes, sæsonen indtil nu lader til at indikere, at dansk fodbold spilles på en ny måde. Kampen i går mod Viborg var måske et symptom på det. Det lader til, at der skal dømmes færre frispark, kampene skal ikke "fløjtes i stykker", som man tidligere har sagt.

Det kan selvfølgelig skyldes et bevidst valg - altså, at dommerne har drøftet, at linien skal lægges om.

Det kan måske også skyldes et ubevidst valg - afstedkommet af tilstedeværelsen af VAR. Jeg har tidligere været meget kritisk, men var egentlig blevet mere positiv i denne sæson, måske fordi der ikke længere laves så mange VAR situationer med mere eller mindre automatiske efterfølgende straffespark ud af hands-situationer. Men nu begynder jeg at spørge mig selv, om det også er VAR som er skyld i, at dommerne lader til at være blevet mere 'dovne' omkring at dømme situationer, de før ville have reageret på. Der går "pyt" i den på situationer uden for feltet, for det er måske i højere grad fremstår som ikke så afgørende som det, det foregår i feltet, hvor man nu har VAR backup.

Lige nu lader status i den danske liga i alt fald til at være, at der tillades mere uden for felterne, og inde i felterne skal VAR nok redde trådene ud for dommeren. Så får man situationer som eks. i kampen i går mod Viborg, hvor et relativt lille indgreb fra Ferreira tilfældigvis udløser et straffe, fordi det foregår i feltet, men tilsvarende eller værre indgreb uden for feltet udløser ingenting, fordi dommeren sådant set følger en linie, som han kun 'tvinges' til at fravige når det afslørende kamera hiver ham på tæppet på det, der foregår i feltet.

Og den AaB-afledte diskussion af dette spørgsmål er, om vi har den rette strategi for at spille fodbold i en liga, som domineres af de tendenser, jeg beskriver ovenfor. Jeg er stadig fnysende arrig over AaB-indsatsen i går, men jeg er omvendt heller ikke i tvivl om, at vores kvaler de sidste 3 kampe også handler om, at vi er rendt ind i hold, som passer bedre ind i dommerlinien. Hvor meget bedre spillere skal vi egentlig håbe på at kunne få i folden for at kunne spille vores nuværende spil op mod den fodbold, der lægges op til, at man spiller her til lands? Er det reelt mission impossible, og ikke bare et spørgsmål om navnet på træneren eller den ene eller anden specifikke spiller? Er vi ude i en systemfejl?
Det er simpelt, AaB kan bare spille hurtigere så kan modstanderne ikke nå at ramme.

Anubit
1. div
1. div
Favoritspiller: Chris Rolfe
Geografisk sted: Svenstrup

Indlæg af Anubit » 26. okt 2021, 11:01

Interessant emne.

Jeg føler bestemt der er blevet tilladt en noget hårdere tilgang til spillet, samt modspillerne. Ikke at situationen nødvendigvis ville være anderledes pre-VAR, men føler især en spiller som Makaric bliver håndteret utroligt hårdt, uden nogen form for kompensation, med en dommer der vinker afværgende, og han nok engang må rejse sig forgæves.

Jeg kunne sagtens forestille mig det i store dele er ubevidst fra dommernes side, og nok især er et spørgsmål om at være forsigtige - undgå unødvendige fejl, når man nu kan.

At hold som AGF bare må "smadre igennem" uden større konsekvenser har da bestemt haft en positiv effekt for dem - og især ramt hold som os hårdt, nu det også især er sådanne hold vi ofte har problemer mod. Ikke at det på nogen måde undskylder hverken præstationen igår, eller kampen i Aarhus for den sags skyld.

Bare tanken om at man skal til at stille hold efter hvad der ikke nødvendigvis dømmes længere virker helt absurd. Og at det (på sin vis) har skævvredet ligaen på sin vis, er da absolut et problem.
Livet som AaB-fan er ikke hvad det har været, men lever det i medgang og modgang!

R Rosenberg
Allstar
Allstar

Indlæg af R Rosenberg » 26. okt 2021, 11:55

Jeg skal ikke kunne sige, hvad der gør det. Problemet var jo det samme for mange år siden med Strandli, som blev flæsket dagen lang uden mange frispark til følge.
Ædruelighedens stemme

Aalborg frederikshavner
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Johansson

Indlæg af Aalborg frederikshavner » 26. okt 2021, 11:58

Jeg synes det er fedt hvis dommerne tillader noget mere da jeg mener dommerne har haft tendens til at fløjte kampene i stykker. Eksempelvis er jeg fortaler for at der ikke skal fløjtes frispark til Børsting ved Viborg FFs sidste mål da han helt fair bare blev viftet væk af Mads Lauritsen

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar

Indlæg af Funky » 26. okt 2021, 12:35

Aalborg frederikshavner skrev:
26. okt 2021, 11:58
Jeg synes det er fedt hvis dommerne tillader noget mere da jeg mener dommerne har haft tendens til at fløjte kampene i stykker. Eksempelvis er jeg fortaler for at der ikke skal fløjtes frispark til Børsting ved Viborg FFs sidste mål da han helt fair bare blev viftet væk af Mads Lauritsen
Men det giver jo en mærkelig form for retfærdighed, når eks. Ferreiras indgreb i feltet afføder et straffe på den VAR-dikterede retfærdighed, imens tilsvarende og værre indgreb uden for feltet slet ikke påtales.
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar

Indlæg af Funky » 30. okt 2021, 13:22

A’propos dommerlinien og det hårde spil mod Makaric:

https://www.bt.dk/fodbold/undrer-sig-ov ... 1635511476

Cifuentes har ikke set en tilsvarende linie andre steder. Er det så ham og AaB, der er galt afmarcherede, eller den danske dommerstand?

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lucas Andersen
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af Buzz Killington » 30. okt 2021, 17:40

Funky skrev:
30. okt 2021, 13:22

Cifuentes har ikke set en tilsvarende linie andre steder. Er det så ham og AaB, der er galt afmarcherede, eller den danske dommerstand?
Det er selvfølgelig ham. Han må tilpasse sig. Det lyder det også til han vil. Men det kommer aldrig til at lyde godt med den slags udsagn efter nederlag.
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

Julgranen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Jacob Nordstrøm

Indlæg af Julgranen » 30. okt 2021, 18:07

Funky skrev:

Han har i hvert fald ret i at forsvarsspillerne får lov til at rive og flå i Makaric.
Ser ham nu ikke pive i artiklen, det er vel bare en tør konstatering.

R Rosenberg
Allstar
Allstar

Indlæg af R Rosenberg » 30. okt 2021, 20:11

Julgranen skrev:
30. okt 2021, 18:07
Funky skrev:

Han har i hvert fald ret i at forsvarsspillerne får lov til at rive og flå i Makaric.
Ser ham nu ikke pive i artiklen, det er vel bare en tør konstatering.
Jeg er enig. Han virker egentlig bare ganske nøgternt konstaterende.
Ædruelighedens stemme

Besvar