Transferønsker vol. 34 (Vintervinduet 2022/2023)

Læs med i gamle tråde om kampe, AaB, transfers, etc. Skriv til Debatjuntaen hvis der er tråde du mener bare MÅ foreviges.
Låst
Brugeravatar
Winterburn
Landshold
Landshold
Favoritspiller: Frank Strandli
Geografisk sted: New York

Re: Transferønsker vol. 34 (Vintervinduet 2022/2023)

Indlæg af Winterburn » 28. nov 2022, 17:07

Vi skal ogsaa passe paa vi ikke forfremmer folk der har saerlige kompetencer indenfor et felt (her ungdomsarbejdet) bare for at hyre internt
Det er bedst Figo forbliver talentchef, for her kan han goere bedst nytte for AaB.
Om han har talent for at blive sportsdirektoer med tiden er for mig uvidst, da jeg kune kender hans kvaliteter indenfor talentarbejdet, hvor han uden tvivl er en kapacitet.
En god fodboldspiller skal være temperamentsfuld. 80 % temperament og 20 % fuld.
-Erik "Myggen" Mykland.

R Rosenberg
Allstar
Allstar

Indlæg af R Rosenberg » 28. nov 2022, 18:06

Jakobsen skrev:
28. nov 2022, 13:25
Nordjyske er i dag ude at slå på tromme for, at AaB bør gøre Figo til sportschef/sportsdirektør.
Den ide er jeg vild med.

- Figo har en super skarp fodboldfaglighed og vi har brug for en mand der kan sætte en sportslig retning i genopbygningen af klubben.
- Han har bevist, at han er dygtig til talentdelen og de fodboldmæssige visioner, hvilket vi lige så meget har brug for.

Der mangler selvfølgelig noget erfaring i at forhandle kontrakter og den slags, men jeg tror på at Figo har visionen og fodboldfagligheden der skal til for at bygge noget godt. Det er en helt anden fodboldintelligens end sådan en wheeler-dealer som IAO var.
Når jeg også er vild med Figo er det også fordi, at jeg ser et langt sigte i sådan en ansættelse modsat f.eks. hvis man gjorde Hamren til manager.
Hamren kunne sagtens være vores rigmands Ove P i et par år, men vil det udvikle klubben og hvor mange år i topfodbold har en 65 årig i sig?

Den store mulighed i det shitshow vi står i lige nu, er at man kan få bygge noget nyt og sundt op, men det kræver folk med den rigtige fodboldfaglighed der evner at udvikle spillere, definere en spillestil og sætte en trup sammen. Det er jeg ret sikker på, at Figo kan være manden der kan i AaB og som både har evnerne til og en stærk relation til talentdelen i 1885.

Kunne vi så også få Jacob Friis hjem som træner ville det være helt perfekt.
Altså, med din historik in mente i forhold til kæmpe skepsis over for alt, der kommer fra syd for Rebild, så kunne man jo godt få den tanke, at du mener, at det er en skide god idé, blot fordi han er nordjyde/AaB'er.

Der er intet som helst i sol og måne, der taler for, at Figo ville være en god sportschef med de opgaver, dette indeholder. Akkurat, som der intet var, der talte for, at Bælum ville blive en god administrerende direktør, selvom han er AaB'er - hvilket han så viste sig heller ikke at være.

Figo er fremragende til talentarbejde, og det ville jo være dobbelt dumt at pille ham ud af det, når han lige er startet igen, for at gøre ham til sportschef.
Dels amputerer du talentarbejdet (igen), og dels indsætter du en rookie som sportschef - og AaB har virkelig ikke brug for nogen af delene nu.

Mit bedste bud på en dansk sportschef er stadig Haysen. Og jeg fatter ikke, at han stadig - selvom det er 2022 - stadig er ude af loopet. Han har jo ikke kust gjort noget ulovligt eller er blevet straffet.
Ædruelighedens stemme

Mr Gold
Superliga
Superliga

Indlæg af Mr Gold » 28. nov 2022, 19:15

R Rosenberg skrev:
28. nov 2022, 18:06
Jakobsen skrev:
28. nov 2022, 13:25
Nordjyske er i dag ude at slå på tromme for, at AaB bør gøre Figo til sportschef/sportsdirektør.
Den ide er jeg vild med.

- Figo har en super skarp fodboldfaglighed og vi har brug for en mand der kan sætte en sportslig retning i genopbygningen af klubben.
- Han har bevist, at han er dygtig til talentdelen og de fodboldmæssige visioner, hvilket vi lige så meget har brug for.

Der mangler selvfølgelig noget erfaring i at forhandle kontrakter og den slags, men jeg tror på at Figo har visionen og fodboldfagligheden der skal til for at bygge noget godt. Det er en helt anden fodboldintelligens end sådan en wheeler-dealer som IAO var.
Når jeg også er vild med Figo er det også fordi, at jeg ser et langt sigte i sådan en ansættelse modsat f.eks. hvis man gjorde Hamren til manager.
Hamren kunne sagtens være vores rigmands Ove P i et par år, men vil det udvikle klubben og hvor mange år i topfodbold har en 65 årig i sig?

Den store mulighed i det shitshow vi står i lige nu, er at man kan få bygge noget nyt og sundt op, men det kræver folk med den rigtige fodboldfaglighed der evner at udvikle spillere, definere en spillestil og sætte en trup sammen. Det er jeg ret sikker på, at Figo kan være manden der kan i AaB og som både har evnerne til og en stærk relation til talentdelen i 1885.

Kunne vi så også få Jacob Friis hjem som træner ville det være helt perfekt.
Altså, med din historik in mente i forhold til kæmpe skepsis over for alt, der kommer fra syd for Rebild, så kunne man jo godt få den tanke, at du mener, at det er en skide god idé, blot fordi han er nordjyde/AaB'er.

Der er intet som helst i sol og måne, der taler for, at Figo ville være en god sportschef med de opgaver, dette indeholder. Akkurat, som der intet var, der talte for, at Bælum ville blive en god administrerende direktør, selvom han er AaB'er - hvilket han så viste sig heller ikke at være.

Figo er fremragende til talentarbejde, og det ville jo være dobbelt dumt at pille ham ud af det, når han lige er startet igen, for at gøre ham til sportschef.
Dels amputerer du talentarbejdet (igen), og dels indsætter du en rookie som sportschef - og AaB har virkelig ikke brug for nogen af delene nu.

Mit bedste bud på en dansk sportschef er stadig Haysen. Og jeg fatter ikke, at han stadig - selvom det er 2022 - stadig er ude af loopet. Han har jo ikke kust gjort noget ulovligt eller er blevet straffet.
Er virkelig meget enig!!
Figo er vandvittig dygtig hvor han er, men gi ham gerne endnu mere ansvar.

Sjovt nok du siger Haysen, ham har Jeg også peget på fra start :-)
Slet ingen tvivl om at han er dygtig, og han er især dygtig og vant til små budgetter, så vi må trods alt være et skridt op.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 28. nov 2022, 19:22

Gnu skrev:
28. nov 2022, 14:09
Hvad er det helt præcis for kompetencer, der skulle kvalificere Jacob Figo til det job? Hvad betyder det, når du siger, at han har skarp fodboldfaglighed? Figo har aldrig haft ansvar for at sammensætte en førstholdstrup, har nul erfaring med køb og salg af spillere, og hvad er egentlig hans netværk?

Han har arbejdet en hel del med ungdomsbold, men det er jo ikke fordi AaB ligefrem har vadet i succes her, og man har lige nu nogle meget svage årgange. Det er absolut heller ikke noget godt tegn at man er nødt til at hente en lang række spillere U/19-spillere, der er blevet kasseret i deres sjællandske klubber, og U/17 og U/19 løber da også ind i det ene nederlag efter det andet.

Men Figo er sympatisk, og det er åbenbart lykkedes ham at spinne det til en positiv historie over for Nordjyskes tågehorn af en journalist. Det er måske hans bedste kvalitet.
Præcist din pointe omkring manglende netværk er nok også min største bekymring for Figo som et emne.
Vi har jo ikke just det største scouting setup i Danmark og det er heller ikke fordi at Jim Larsens datamaskine spytter det ene gode fund ud efter det andet. Vi er stadig en klub der i høj grad er afhængig af netværk, og hvor regulær scouting og dataanalyse fungerer mere understøttende.

Alle sportsdirektører skal dog starte et sted. Men det er mit indtryk at Gaarde havde lidt netværk fra sin tid i både Norge og Italien, og så arvede han uden tvivl også lidt fra Lynge. Ligeledes lænede han sig desværre også op af Wieghorsts forbindelser i starten (jeg har glemt hvad den scout hedder). Inge havde også sit netværk af primært norske agenter, og tilsyneladende også baltiske forbindelser.

Med det begrænsede kendskab jeg har til Figo så tror jeg nu nok han har mange af de faglige egenskaber der skal til, man kunne f.eks. håbe at han var bedre til at se hvilke kvaliteter holdet manglende end forgængerne, men jeg tror simpelthen han vil starte for meget fra nul i forhold til at vi har en klub der skal genopbygges.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Moen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Robert Kakeeto
Kontakt:

Indlæg af Moen » 28. nov 2022, 19:46

Gnu skrev:
Han har arbejdet en hel del med ungdomsbold, men det er jo ikke fordi AaB ligefrem har vadet i succes her, og man har lige nu nogle meget svage årgange. Det er absolut heller ikke noget godt tegn at man er nødt til at hente en lang række spillere U/19-spillere, der er blevet kasseret i deres sjællandske klubber, og U/17 og U/19 løber da også ind i det ene nederlag efter det andet.
Om man ser Figo som sportschef eller ej, skulle vi så ikke som udgangspunkt lade være med at negligere hans styrker? Det vi ser nu, og som de er igang med at rydde op i, er resultatet af dårligt arbejde imens han var væk. En slingrekurs. Jeg kender ham ikke personligt og ved ikke, om han har evnerne til de opgaver en sportschef har, som ikke “bare” er et spørgsmål om at det er voksenfodbold fremfor ungdomsfodbold, men jeg har til gengæld heller aldrig hørt nogen tæt på klubben være utilfredse med ham eller hans arbejde.

Gnu
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Indlæg af Gnu » 29. nov 2022, 09:35

Moen skrev:
28. nov 2022, 19:46
Gnu skrev:
Om man ser Figo som sportschef eller ej, skulle vi så ikke som udgangspunkt lade være med at negligere hans styrker? Det vi ser nu, og som de er igang med at rydde op i, er resultatet af dårligt arbejde imens han var væk. En slingrekurs. Jeg kender ham ikke personligt og ved ikke, om han har evnerne til de opgaver en sportschef har, som ikke “bare” er et spørgsmål om at det er voksenfodbold fremfor ungdomsfodbold, men jeg har til gengæld heller aldrig hørt nogen tæt på klubben være utilfredse med ham eller hans arbejde.
Jamen, så lad os da beholde ham på den plads, hvor han er bedst, nemlig talentarbejdet. Den her klub sejler og mangler kontinuitet på alle parametre, og Figo er hentet ind til netop at få styr på dårligt ungdomsarbejde. Og nu skulle han så være kandidat til posten som sportschef efter et halvt år efter et halvt års oprydningsarbejde som akademichef? Det er ganske enkelt ikke en post, hvor AaB har brug for at skifte ud.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Brugeravatar
emenike
Landshold
Landshold

Indlæg af emenike » 29. nov 2022, 10:20

Gillis dame vil gerne have ham til Aalborg. Selv virker han lidt lunken ved den tanke.

https://www.in.fo/news-detail/gilli-er-ferdigur-i-odd

R Rosenberg
Allstar
Allstar

Indlæg af R Rosenberg » 29. nov 2022, 11:00

emenike skrev:
29. nov 2022, 10:20
Gillis dame vil gerne have ham til Aalborg. Selv virker han lidt lunken ved den tanke.

Der er jeg også mere på hans end damens hold.

Jeg tænker ikke, at en 30-årig back, hvis højeste niveau i karrieren var AaB for 8-10 år siden, hvor han heller ikke dengang just fremstod som banens største åbenbaring, er det niveau, der er brug for nu.

Jeg håber på nærmest alt andet end Pallesen på HB, men det skal også gerne være en forstærkning.
Ædruelighedens stemme

FIDEL
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Milan Makaric

Indlæg af FIDEL » 29. nov 2022, 11:03

emenike skrev:
29. nov 2022, 10:20

I 2020 ville Gilli meget gerne tilbage til AaB, da kæresten startede uddannelse i Aalborg. Så mon ikke der er en god chance for at se ham tilbage i AaB. Om han så er god nok ved jeg sgu ikke.

I 2020 var der i øvrigt et rygte fremme om, at en Brann-spiller forhandlede med en dansk klub (offensivspiller).

Brugeravatar
Bong
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Jozo Matovac
Geografisk sted: 9000

Indlæg af Bong » 29. nov 2022, 11:22

Gilli giver ikke sportsligt mening i AaB. Men han kunne vel godt bo i Aalborg og spille for Vendsyssel.

Måske er jeg bare fordomsfuld overfor Odds niveau. Men kan man ikke bruges der, så tror jeg heller ikke man kan i AaB.
A slightly more sophisticated hooligan...

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 29. nov 2022, 11:31

Bong skrev:
29. nov 2022, 11:22
Gilli giver ikke sportsligt mening i AaB. Men han kunne vel godt bo i Aalborg og spille for Vendsyssel.

Måske er jeg bare fordomsfuld overfor Odds niveau. Men kan man ikke bruges der, så tror jeg heller ikke man kan i AaB.
Helt enig jeg kan slet ikke se hvad vi skal med ham.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Mogens
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Mig selv
Geografisk sted: 9000 i hjertet, 2000 rent fysisk

Indlæg af Mogens » 29. nov 2022, 11:45

Hvis vi er til en kortsigtet løsning kunne Max Kruse så være interessant (og kunne vi være interessante for ham)? Løst fra sin kontrakt i Wolfsburg, men problemer med disciplinen klinger ikke så godt, selvom der muligvis er forskel på kroatisk/tysk form for disciplin og dansk.

Og hvad med Davy Propper. Genoptager muligvis karrieren efter et stop i januar. Der er ok tid til at få ham i form, hvis vi mener, at vi kan bruge hans kvaliteter (og igen, at det også går den anden vej rundt)
Unus vita, unus stipes...
95-99-08-14

FIDEL
Allstar
Allstar

Indlæg af FIDEL » 29. nov 2022, 11:50

Bong skrev:

Så simpelt kan man selvfølgelig ikke stille det op. Altså pt. er Odd vel et bedre hold end AaB, og vi har måske ligaens ringeste højre back/wingback rendende rundt. Der skal langt mere output ud på den wingback/back. Ludewig er bedre offensivt, men ingen åbenbaring. Han er dog fint hentet ift. spillestilen, som Lars Friis orkestrerede.

Skal Ludewig have mere tid eller skal der hentes en ny hwb/hb? De må se at få styr på strategi og spillestil i AaB, inden der hentes spillere.
Og få nu styr på det scouting for satan da. Det har ikke været godt so far....

Brugeravatar
Bong
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Jozo Matovac
Geografisk sted: 9000

Indlæg af Bong » 29. nov 2022, 12:59

FIDEL skrev:
29. nov 2022, 11:50
Bong skrev:

Skal Ludewig have mere tid eller skal der hentes en ny hwb/hb? De må se at få styr på strategi og spillestil i AaB, inden der hentes spillere.
Ludewig er et rigtigt godt eksempel på, at spillestil og taktik kommer før spillerindkøb. Ham og Poulsen er fint hentet til 3-4-3. Men ikke gode til en 4-4-2. Så det kommer også meget an på, hvad det er vi skal med vores spillestil og taktik før vi henter nye folk. Fortsætter vi med en fireback-kæde, så kan vi lige så godt sende Ludewig hjem nu og hente en ny HB.
A slightly more sophisticated hooligan...

baresi
Allstar
Allstar
Favoritspiller: baresi

Indlæg af baresi » 29. nov 2022, 13:02

Bong skrev:
29. nov 2022, 12:59
FIDEL skrev:
29. nov 2022, 11:50
Bong skrev:

Ludewig er et rigtigt godt eksempel på, at spillestil og taktik kommer før spillerindkøb. Ham og Poulsen er fint hentet til 3-4-3. Men ikke gode til en 4-4-2. Så det kommer også meget an på, hvad det er vi skal med vores spillestil og taktik før vi henter nye folk. Fortsætter vi med en fireback-kæde, så kan vi lige så godt sende Ludewig hjem nu og hente en ny HB.
jeg er totalt enig i at det afhænger af vores formation. for det er ødelæggende vi endnu ikke kan finde en stil. Jeg synes vores 3er formation smadrer vores offensive muligheder for wingbacks er ikke gode nok til at agere offensive drivkrafter - gode men ikke gode nok. Vi bør kunne blive stabile i en 4 back. Desuden smadrer 3 backen vores offensiv da sousa, lucas, ross mm bænkes fordi der ikke er plads nok til at de er ind. Vi bør kunne finde plads til en sousa og også en lucas i start 11eren hvis han kommer stærkere retur efter pausen.
MEN om det er en 3 eller 4 back så synes jeg faktisk at den højre forsvars side skal skiftes. HVerken palle eller ludewig er god nok. længere er den ikke. de skaber ikke nok og er defensivt for svage også.

FIDEL
Allstar
Allstar

Indlæg af FIDEL » 29. nov 2022, 13:43

Jeg hører, at Gilli egentlig bare venter på AaB. Der er dialog mellem Bælum og hans agent, men AaB vil have en angriber og 8´er ind først.
Men Gilli er i hvertfald tændt på at komme tilbage til Aalborg.

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 29. nov 2022, 14:05

FIDEL skrev:
29. nov 2022, 13:43
Jeg hører, at Gilli egentlig bare venter på AaB. Der er dialog mellem Bælum og hans agent, men AaB vil have en angriber og 8´er ind først.
Jeg forstår bare ikke hvorfor. Er der nogen der gider undersøge vandrørene på hornevej for bly eller svamp, hvis det virkelig er tilfældet..

Var det i øvrigt ikke Gilli der fik ødelagt sin fodboldglæde i AaB ? Eller tænker jeg på en anden?
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
emenike
Landshold
Landshold

Indlæg af emenike » 29. nov 2022, 14:11

jonas386 skrev:
29. nov 2022, 14:05
FIDEL skrev:
Jeg forstår bare ikke hvorfor. Er der nogen der gider undersøge vandrørene på hornevej for bly eller svamp, hvis det virkelig er tilfældet..

Var det i øvrigt ikke Gilli der fik ødelagt sin fodboldglæde i AaB ? Eller tænker jeg på en anden?
Du tænker nok på Hallur Hansson.

Forza
Allstar
Allstar

Indlæg af Forza » 29. nov 2022, 14:16

jonas386 skrev:
FIDEL skrev:

Heller ikke lige en oplagt spiller i min optik, men okay. Kan være man ønsker en billig nogenlunde hb på en kort kontrakt. De tu nuværende er i hvert fald ikke noget at prale af.
------------------------------------------------
Den oprindelige lufthavnsrapporter.

R Rosenberg
Allstar
Allstar

Indlæg af R Rosenberg » 29. nov 2022, 14:18

jonas386 skrev:
FIDEL skrev:

Bælum er fungerende sportschef. Hvis jeg siger en 4-årig forlængelse til Pallesen sidst, han var det, behøver man så at sige mere?
Ædruelighedens stemme

Låst