Ny ejer/investor?

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
Gaarde6
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sæby Nordjylland

Re: Ny ejer/investor?

Indlæg af Gaarde6 » 23. mar 2023, 08:55

RicoBR02 skrev:
23. mar 2023, 08:44
Kan nogen ikke forklare mig hvad det her betyder på almindelig dansk? Virker ikke som et opkøb af klubben
Jeg kan ikke forklare det, for jeg forstår det ikke.

Har lidt svært ved at få øje på, hvordan dette forandrer noget som helst? De kommer med 15 millioner = 1 års underskud eller 2 profiler til holdet og så er de penge vel væk igen.

Så er der givet tilsagn om yderligere 45 millioner fra nuværende aktionære. Hvilket selvfølgelig er en sjat penge.
Men kan ikke lige få øje på, hvordan dette "opkøb" forandrer det helt store?
Havde måske nok forestillet mig at man ville prøve noget helt nyt.

nikilo
2. div
2. div
Favoritspiller: Risgård
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af nikilo » 23. mar 2023, 08:55

Lyfe skrev:
23. mar 2023, 08:53
R Rosenberg skrev:
23. mar 2023, 08:51
Altså, medmindre der kommer nogle flere penge på en anden måde, så er det godt nok noget af en fuser rent økonomisk, vi har ventet på det sidste halve år.

Det beløb kommer ikke til at ændre noget som helst (eller meget lidt) i fx spillerbudget.
Dertil betyder de kun 20%, at der næppe heller kommer til at ske noget revolutionerende i ledelsen af klubben.

Man må så håbe, at den flok tyskere er decideret tryllekunstnere udi fodboldevner, for ellers kommer dette ikke til at flytte AaB nogen som helst steder.
Ahh der sker store ændringer i ledelsen af klubben.

"Han og fem andre tyske mænd køber 20 procent af aktierne i en forestående aktieemission - og de sikrer sig samtidig fortegningsretten til i fremtiden at blive majoritetsaktionærer.

AaB skriver videre, at Hizlsperger og co. per dags dato kommer til at stå i spidsen for retningen for den sportslige ledelse i klubben. Lige fra akademiet til førsteholdet i landets bedste række."
Hvis nu AaB rykker ned, så må man vel også forvente, at aktieprisen falder markant. Kunne det ikke tænkes, at Tyskerne venter med at købe yderligere op, hvis de nu forudser, at de kan gøre det billigere til sommer?

R Rosenberg
Allstar
Allstar

Indlæg af R Rosenberg » 23. mar 2023, 08:56

Lyfe skrev:
R Rosenberg skrev:
Altså, medmindre der kommer nogle flere penge på en anden måde, så er det godt nok noget af en fuser rent økonomisk, vi har ventet på det sidste halve år.

Det beløb kommer ikke til at ændre noget som helst (eller meget lidt) i fx spillerbudget.
Dertil betyder de kun 20%, at der næppe heller kommer til at ske noget revolutionerende i ledelsen af klubben.

Man må så håbe, at den flok tyskere er decideret tryllekunstnere udi fodboldevner, for ellers kommer dette ikke til at flytte AaB nogen som helst steder.

"Han og fem andre tyske mænd køber 20 procent af aktierne i en forestående aktieemission - og de sikrer sig samtidig fortegningsretten til i fremtiden at blive majoritetsaktionærer.

AaB skriver videre, at Hizlsperger og co. per dags dato kommer til at stå i spidsen for retningen for den sportslige ledelse i klubben. Lige fra akademiet til førsteholdet i landets bedste række."
"Sikre sig i fremtiden" kan betyde absolut mange ting. Meget gummi.

Og ja, det er godt, men med ledelse mener jeg den bestyrelse, som har kørt klubben i sænk. 20% giver ikke meget magt til at ændre.
Ædruelighedens stemme

Brugeravatar
emenike
Landshold
Landshold

Indlæg af emenike » 23. mar 2023, 08:57

Kompetencer > Kapital.

Det ligner en samling af tyskere med en stor erfaring for både fodboldudvikling og forretningsudvikling. At de fleste "nye penge" er rejst lokalt vidner om at de har fremlagt nogle solide planer der endelig har fået nogle pengemænd i Nordjylland til at lette måsen. Nu må vi så se hvordan planerne kan føres ud i virkeligheden, mange i Esbjerg var også positive i starten.

gravballe
Allstar
Allstar

Indlæg af gravballe » 23. mar 2023, 08:57

havde godt hørt, og skrevet flere gange her inde, at penge mængden ikke er så stor som folk havde drømt om, jeg er overrasket over hvor lidt de enlig kommer med. De penge er stort set væk, hvis man rykker ned. puha

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 23. mar 2023, 08:57

Gaarde6 skrev:
23. mar 2023, 08:55
RicoBR02 skrev:
23. mar 2023, 08:44
Kan nogen ikke forklare mig hvad det her betyder på almindelig dansk? Virker ikke som et opkøb af klubben
Jeg kan ikke forklare det, for jeg forstår det ikke.

Har lidt svært ved at få øje på, hvordan dette forandrer noget som helst? De kommer med 15 millioner = 1 års underskud eller 2 profiler til holdet og så er de penge vel væk igen.

Så er der givet tilsagn om yderligere 45 millioner fra nuværende aktionære. Hvilket selvfølgelig er en sjat penge.
Men kan ikke lige få øje på, hvordan dette "opkøb" forandrer det helt store?
Havde måske nok forestillet mig at man ville prøve noget helt nyt.
Som jeg læser det er det 45 mio. kr. i alt i kapitaltilsagn.
Det bindende kapitaltilsagn på i alt 45.030.000 kr. er fra de Nuværende Storaktionærer, nye lokale aktionærer og SSE22.
Det er en dråbe i havet, især ved nedrykning.

Det er alt andet lige en markant mindre aftale end man først troede. Og det er fortsat de nuværende storaktionærer der har aktiemajoriteten. Om det så er positivt eller negativt vil afhænge af hvem du spørger. Jeg havde håbet på at tyskerne ville gå all in må jeg sige.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Kokkefar
Allstar
Allstar

Indlæg af Kokkefar » 23. mar 2023, 08:58

R Rosenberg skrev:
23. mar 2023, 08:56
Lyfe skrev:
R Rosenberg skrev:

Og ja, det er godt, men med ledelse mener jeg den bestyrelse, som har kørt klubben i sænk. 20% giver ikke meget magt til at ændre.
Mon ikke bestyrelsen er lydhør overfor personer med reelle fodboldmæssige kompetencer selvom de kun sidder på 20%? Jeg tror bestyrelsen er klar som nikkedukker på en række og er lettede over, at der nu kommer nogle voksne, der ved hvad de laver.

Eksil
Allstar
Allstar

Indlæg af Eksil » 23. mar 2023, 09:03

gravballe skrev:
23. mar 2023, 08:57
havde godt hørt, og skrevet flere gange her inde, at penge mængden ikke er så stor som folk havde drømt om, jeg er overrasket over hvor lidt de enlig kommer med. De penge er stort set væk, hvis man rykker ned. puha
Hvad mener du med hvis? Vi rykker ned, og med et brag. Derefter skal klubben på en alvorlig slankekur.

gwailo
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af gwailo » 23. mar 2023, 09:04

Uden jeg sådan helt kan gennemskue tallene, så synes jeg det ser positivt ud:
1) Virker til at der kommer faglighed - både inden for fodbold men også generelt sportsmanagement
2) Samtidig lægger de penge, der gør at de forpligter sig
og måske allervigtigst
3) Der er stadig/øget lokal opbakning, der gør at vi ikke bare er en klub i en kæmpe fødekæde af flerklubsejere

Nuvel beløbet kunne da sikkert have været højere - især hvis de bare købte alle ud. Men det er vigtigt med den lokale opbakning i erhverslivet, som ser ud til at være udvidet i betydelig grad, fx med Spar Nord Fonden.
Vi står foran et langt, sejt træk med små gradvise forbedringer...
// gwailo

Brugeravatar
Kunji
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Hjørring

Indlæg af Kunji » 23. mar 2023, 09:06

Eksil skrev:
23. mar 2023, 09:03
gravballe skrev:
Hvad mener du med hvis? Vi rykker ned, og med et brag. Derefter skal klubben på en alvorlig slankekur.
Præcis. Og det har jo nok netop ændret den her aftale fra at tyskerne køber majoriteten nu til at de afventer.

Alt i alt læser jeg vildt mange positive ord i det her, men det gjorde folk i Esbjerg nok også.

Det lyder bare enormt kompetent, og ideen med et advisery board med Bernhard Peters til at supplere de sportslige beslutninger i AaB lyder enormt beroligende. Dertil to tyskere i bestyrelsen.
Vores styrmand er Yann, og han er altid i trøjen, og har du hørt han var færdig, så har du hørt på en løgn.

Maglau
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Maglau » 23. mar 2023, 09:06

Jeg synes det her er en fuldstændig genial model..
Vores klub har været elendigt ledet på det sportslige plan i mange år - både den umiddelbare synlige del if superliga setuppet men også i talentselen som jo slet ikke kan følge med andre klubber.

Nu hyres der ekspertise ind der skal styrke arbejdet i den sportsligesektor. Der tilføres både kapital - alle investeringer koster - og der tilføres i høj grad kompentencer, som tyder meget professionelle.

Når vi ikke kan få en Benham type er jeg super glad for at vi ikke i første omgang er i kløerne på typer som dem der ejer Brøndby. Vi har er miks af penge, kompetencer, og lokale folk.
Vi er ikke blevet et legetøj eller en lille brik i en stor kapitalfonds sportsdrømme udi en sportsgren de ikke kender som Brøndby.

Det her sender os ikke på markedet efter 30-40 mio spillere men sikrer et pisse godt fundament - jer er positiv
AaB - BIF 13/4 2014
Kommentatoren kaldte AaB for Danmarks svar på Liverpool - det bliver ikke større. Snøft.

Lyfe
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Eric Cantona

Indlæg af Lyfe » 23. mar 2023, 09:09

Maglau skrev:
23. mar 2023, 09:06
Jeg synes det her er en fuldstændig genial model..
Vores klub har været elendigt ledet på det sportslige plan i mange år - både den umiddelbare synlige del if superliga setuppet men også i talentselen som jo slet ikke kan følge med andre klubber.

Nu hyres der ekspertise ind der skal styrke arbejdet i den sportsligesektor. Der tilføres både kapital - alle investeringer koster - og der tilføres i høj grad kompentencer, som tyder meget professionelle.

Når vi ikke kan få en Benham type er jeg super glad for at vi ikke i første omgang er i kløerne på typer som dem der ejer Brøndby. Vi har er miks af penge, kompetencer, og lokale folk.
Vi er ikke blevet et legetøj eller en lille brik i en stor kapitalfonds sportsdrømme udi en sportsgren de ikke kender som Brøndby.

Det her sender os ikke på markedet efter 30-40 mio spillere men sikrer et pisse godt fundament - jer er positiv
ENIG!
Vi bliver ikke en købeklub med en skummel bagmand fra Saudi der mangler legetøj, men får tilført kompetancer fra nogen der faktisk ved hvad det drejer sig om. Forhåbentlig kan vi over årene udbygge vores økonomi, men ser det som langt mere positivt end en kapitalfond/rigmand der køber legetøj.
You can change your wife, your politics, your religion, but never, never can you change your favourite football team. - Cantona

R Rosenberg
Allstar
Allstar

Indlæg af R Rosenberg » 23. mar 2023, 09:11

Kunji skrev:
23. mar 2023, 08:54
R Rosenberg skrev:

Altså de warrants giver dem vel mulighed for at blive majoritetsejere? Og de skal allerede nu tage styring på den sportslige retning.

Dertil kommer de med løfter om modernisering af Hornevej og faciliteter. Jeg tænker kun, at vi har taget første spadestik.

Når strategien er udarbejdet tænker jeg, at økonomien polstres dertil.
Det kunne man da håbe. Men umiddelbart tænker jeg, at det er en lidt flad fornemmelse.
Ædruelighedens stemme

Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Børsting
Geografisk sted: Hadsten, 9000 i hjertet.

Indlæg af doukas » 23. mar 2023, 09:12

gwailo skrev:
23. mar 2023, 09:04
1) Virker til at der kommer faglighed - både inden for fodbold men også generelt sportsmanagement
og måske allervigtigst
3) Der er stadig/øget lokal opbakning, der gør at vi ikke bare er en klub i en kæmpe fødekæde af flerklubsejere

Nuvel beløbet kunne da sikkert have været højere - især hvis de bare købte alle ud. Men det er vigtigt med den lokale opbakning i erhverslivet, som ser ud til at være udvidet i betydelig grad, fx med Spar Nord Fonden.
Især enig ift. pkt. 3. Det er fandme rart, at lokale kræfter stadigvæk har noget magt i klubben og så det er også godt at vide, at AaB ikke lige umiddelbart bliver en feeder-klub i et eller andet flereklubs-ejercirkus. Det er der fandme ikke mange klubber, som har fået udenlandske investorer på det seneste, der efterhånden kan bryste sig af.

Jeg er overvejende positivt stemt, og synes det er betryggende, at investorerne har forhandlet warrants, så de på sigt kan erhverve sig lidt flere aktier.

For mig at se, er et optimalt setup en 50/50 deling mellem tyske og nordjyske investorer ift. ejerskab.
MO d. 12-05-2014 "Ikke engang i nærheden af hvor jeg bor hvor Ajax, Anderlecht osv. spiller - ja ikke engang der er der hold som har spillet flottere end AaB har gjort i denne sæson. Det kan vi være stolte af i DK"

Brugeravatar
emenike
Landshold
Landshold

Indlæg af emenike » 23. mar 2023, 09:13

gwailo skrev:
23. mar 2023, 09:04
og måske allervigtigst

Enig, hvis man lige kan ligge skuffelsen fra sig over at det ikke bare er en eller anden rigmand der banker på døren med 150 mio til at købe spillere for, så ser aftalen faktisk meget positiv ud - på papiret. De lokale er stadig med i høj grad (i Esbjerg forsøger man at lukke de lokale ude), der lægges planer som er langsigtede og holistiske med blandt andet investeringer for træningsanlægget, og nok vigtigst af alt; så er der ikke tale om noget flerklubsejerskab eller Red Bull model hvor vi står til at blive en feederklub, som mange havde frygtet.

R Rosenberg
Allstar
Allstar

Indlæg af R Rosenberg » 23. mar 2023, 09:14

Lyfe skrev:
R Rosenberg skrev:

Ja, og det er meget positivt. Men alle ved, at i fodbold i dag kommer man ikke langt uden penge. Og 15, 45 eller 60 mio er ikke ret mange af dem.

Men ja, som @Kunji skriver, så kan det være, at det blot er første skridt.
Ædruelighedens stemme

R Rosenberg
Allstar
Allstar

Indlæg af R Rosenberg » 23. mar 2023, 09:15

Kokkefar skrev:
23. mar 2023, 08:58
R Rosenberg skrev:
23. mar 2023, 08:56
Lyfe skrev:
R Rosenberg skrev:

Mon ikke bestyrelsen er lydhør overfor personer med reelle fodboldmæssige kompetencer selvom de kun sidder på 20%? Jeg tror bestyrelsen er klar som nikkedukker på en række og er lettede over, at der nu kommer nogle voksne, der ved hvad de laver.
Måske. Måske ikke. Men det er der jo ingen sikkerhed for.
Ædruelighedens stemme

Mogens
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Mig selv
Geografisk sted: 9000 i hjertet, 2000 rent fysisk

Indlæg af Mogens » 23. mar 2023, 09:15

Kunji skrev:
23. mar 2023, 09:06
Eksil skrev:
23. mar 2023, 09:03
gravballe skrev:
Præcis. Og det har jo nok netop ændret den her aftale fra at tyskerne køber majoriteten nu til at de afventer.

Alt i alt læser jeg vildt mange positive ord i det her, men det gjorde folk i Esbjerg nok også.

Det lyder bare enormt kompetent, og ideen med et advisery board med Bernhard Peters til at supplere de sportslige beslutninger i AaB lyder enormt beroligende. Dertil to tyskere i bestyrelsen.
Var det ikke også en tysker der var i Jammerbugt? Hvis jo, så er det vist ikke et kvalitetsstempel i sig selv.
Unus vita, unus stipes...
95-99-08-14

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Augu

Indlæg af Jakobsen » 23. mar 2023, 09:21

Det lyder umiddelbart meget lovende. Jeg havde på sin vis gerne ønsket det lokale indspiste erhvervsliv sat lidt mere udenfor bestemmende indflydelse. Det lyder til, at de stadig kan blive en gevaldig stopklods og blive ved med at sænke AaBs udvikling.
De har vist igen og igen, at de hverken har vilje eller evner til at drive klubben og så er man ikke dygtige nok om så man er fra Brønderslev eller Berlin.
Dog lyder det jo alt sammen med fornuftigt, men jeg kan godt blive bange for om det er stærkt nok ejerskab/investorkreds til for alvor at ændre noget. Et Advisory board er jo noget man kan vælge at lytte til eller lade være. Derudover mangler jeg pressemeddelsen om, at Thomas Bælum stopper.

Jeg så gerne, at tyskerne var kommet med både sportsdirektør og træner. Alternativt bare gjorde Figo til sportsdirektør med det samme og gav ham mandat til at bygge de sportslige strukturer op i klubben.
RAUS RAUS SSE!

R Rosenberg
Allstar
Allstar

Indlæg af R Rosenberg » 23. mar 2023, 09:27

Man kunne måske forestille sig, at den oprindelige plan fra efteråret var, at tyskerne skulle købe sig mere massivt ind i klubben og reelt overtage aktiemajoriteten.

I takt med, at AaB har kørt sig selv længere og længere ned i dyndet, har man valgt at ændre i aftalen, så man i stedet køber sig ind med meget lavere risiko, men i stedet har option på at købe sig større ind, når klubben enten 1. har sikret sig overlevelse eller 2. har banket prisen på aktierne helt i bund med en nedrykning.

Smart købmandskab af tyskerne i så fald.

Dog ærgrer det mig mest, at man ikke kommer tilstrækkeligt ind til at tage den reelle magt i bestyrelsen, hvorfor flertallet ser ud til stadig at skulle udgøres af mennesker, som gennem nu mange år har vist, at de kun kan én ting: køre en fodboldklub i sænk.
Ædruelighedens stemme

Besvar