jeg forstår simpelthen ikke Hiljemark.
Vi har rækkens bedste hold. Spiller for spiller er vi bedst. Lad os helgardere og sige, at vi er uomtvisteligt i top 2.
Vi kan ikke gemme os bag processor og manglen på selvtillid længere. Vi har ikke tabt i mands minde, vi er tophold.
Den der med at spillerne bruges på bestemte måder, for at tilgodese holdet og individet - jamen tillykke Hiljemark med en ligegyldig fodbold-floskel.
Et af de områder, hvor vores hold får den uden vaseline - det er på den centrale midt. Mit postulat er, at Hiljemarks påstand og ovenstående floskel, er så dum og håbløs, at det reelt set burde koste ham jobbet - især ift de centrale midtbanespillere og rent faktisk også holdet.
Lads os starte med Højholt. Han havde en fin periode på holdet, da vi havde 3 centralt. ISÆR da han havde rollen som enklig 6´er, hvor han kunne placere sig foran T og Kramer, sweepe på midtbanen og være skraldemand. Når vi havde bolden dækkede Højholt området lige foran T og Kramer, således afstanden mellem kæderne ikke blev for stor. Såfremt en back var med fremme, var Højholt også god til at dække af for det. i 433 havde vi altså flere offensive spillere på banen og flere offensive roller, samtidig med at der blev dækket af qua T, Kramer og Højholts skraldemandsrolle. Desuden en rolle, der passer Højholt langt bedre end den han har nu, hvor han skal længere frem på banen. I min optik spilles Højholt i en rolle, nu, som han ikke er god til og det koster individuelt og på holdet.
Så har vi Odada der også fungerede bedst på en 3 mands midtbane. Jeg mener, at vi spillede 4231 der. Der havde han bedre muligheder for at komme med frem, da 3 centrale har nemmere ved at dække for hinanden. Desuden virker Odada til at være en flyvsk type, der godt kan lide at bevæge sig forholdsvist meget på den centrale midtbane. I mine øjne er en type som Odada godt komplimenteret af at have en skraldemand bagved sig, således han kan bruge bevægelse og dynamikken til at bryde kæder.
Apropos dynamik, så kommer vi ikke udenom Widell. Han er købt som 8´er og som en spiller der kunne skabe tempo via vendinger, sin vanvittige dynamiske spillestil og store motor. Widell er så dygtig, at han vil se god ud på de fleste pladser fra midten og frem, men i min verden er hans kompetencer som skabt til en central midtbane. Han vil kunne flyve rundt som en fri fugl derinde og være et omdrejningspunkt for vores offensiv - især med en god skraldemand bagved og en type som Odada ved siden af. Jeg er overbevist om, at Widells kompetencer ville komme meget mere i spil centralt og han vil fylde mere i vores opbyggende fase.
Hvis vi ser på de 3 spillere, som individ og bidragsyder til holdet, så er Hiljemark igang med at handicappe begge dele.
Jeg vil lige sige, at det ovenstående skriv nemt kunne uddybes med et par a4 sider mere, men det magter jeg simpelthen ikke. Jeg fatter intet af, at Hiljemark ikke selv kan se det. Hiljemarks floskel omkring at se på trup, individ og sætte holdet derefter, giver ikke mening for mig, når jeg ser holdet spille. Tværtimod spiller vi på en måde, der ødelægger holdets spil og uden at udnytte spillernes kompetencer bedre.
Noget der yderligere kan undre, det er vores elendige presspil. Vi kommer med superliga tempo i benene, bedre kvalitet individuelt og alligevel ligner det et uorganiseret rod. Vi behøver ikke lege hollandsk totalfodbold konstant, men jeg ser manglende tegninger til et koordineret presspil. På nøjagtig samme måde, som der mangler noget konceptmæssigt omkring det offensive spil. Det offensive kan være sværere at sætte op, men presspillet handler om position og timing, hvilket er nemmere at strukturere. Vi fører ligaen og det er reelt set det eneste, der kan jubles over. Vi mangler koncept offensivt, vi mangler koncept i presspillet og det dur simpelthen ikke, når vi skal møde bedre modstandere næste år.