Transferønsker vol. 37 (Sommervinduet 24)

Læs med i gamle tråde om kampe, AaB, transfers, etc. Skriv til Debatjuntaen hvis der er tråde du mener bare MÅ foreviges.
Besvar
Raptorr
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Rade Prica

Re: Transferønsker vol. 37 (Sommervinduet 24)

Indlæg af Raptorr » 18. maj 2024, 23:53

Gnu skrev:
18. maj 2024, 22:32
Jakobsen skrev:
18. maj 2024, 21:55
Gnu skrev:
18. maj 2024, 21:49
R Rosenberg skrev:
18. maj 2024, 21:35
Gnu skrev:
18. maj 2024, 20:50
Hvad havde I egentlig forestillet jer, Hovedet, Rosenberg, etc.?

AaB har gennem de seneste 25 år fået tilført i nærheden en halv milliard, og har stort set alle årene levet over evne, fordi man brugte mange flere penge end man tjente. Det var sjovt så længe det varede, og det gav fire mesterskaber, men det kunne jo ikke blive ved. Dét er faktisk virkelighedsfjernt, hvis man tror det. Det er især urealistisk efter at en hel del stribe andre klubber har skruet voldsomt op for budgetterne og samtidig lykkedes med at skrue bæredygtige forretninger sammen. Top fem er stukket helt af, og de bløde mellemvareklubber har indhentet AaB. Det er ganske enkelt blevet meget dyrere, hvis man vil købe sig vej til toppen. Den seneste, fejlslagne emission talte jo også sit eget tydelige sprog. Der var ikke tiltro til AaB-projektet mere, og de lokale rigmænd ville ikke samle regningen op mere.

Jeg kan godt huske, at Inge Andre stod og snakkede om, at AaB skulle have top 4-ambitioner. Dét lød fandme godt, og det kildede alle de rigtige steder. Men det var jo totalt verdensfjernt, for AaB's forretning hang slet ikke sammen og det blev kun værre. Det er jo på dén baggrund, at tyskerne er kommet ind. Butikken var kørt i sænk og ejerne ville ikke mere. Og det er meget tydeligt at tyskerne med deres seneste udmeldinger er i gang med at kalibrere omverdens forventninger til AaB. Det lyder slet ikke rart for alle os der har gennem årene har oplevet AaB triumfere. Men det er en hel del mere realistisk og virkelighedsnært end hvad vi har været vant til under den tidligere ledelse.
Jeg vil da gerne svare for min del.

Jeg er helt med på, at som det er kørt snart sagt siden børsintroduktionen, så var det et spørgsmål om tid, før færgen ville synke helt. Slagsiden har jo varet i årevis, og man har tidligere forsømt at gribe de muligheder, der har været for at hoppe med på vognen.

Dét, jeg synes er verdensfjernt, for at blive i den boldgade, er, hvis man tror, at man i moderne fodbold kan skabe et superligahold, som ikke skal leve en Vejle-tilværelse ved at spare og spare. Den kombination er bare ikke gangbar.

Det er dét modsætningsforhold, jeg forholder mig til. Ikke, om det er nødvendigt eller ej - for det kan der ikke være mange divergerende meninger om, at det er.
Og så må man bare vænne sig til tanken om, at AaB oftend kommer til at køre på anden klasse.
Det er jo ikke kun en spareplan. De har tydeligt meldt ud, at der skal satses på akademiet og med tiden er det vel også det, som skal generere nye indtægter. AaB har jo tidligere forsøgt sig med at hente dyre profiler, men dét har jo ikke ligefrem været nogen succes på det seneste. Nu er strategien så en helt anden. Vi må se om det lykkes. Det er der på ingen måde garanti for, men jeg kan kun bifalde, at de står benhårdt på den strategi, der er lagt.
Det er et problem at leve over evne - den kommer vi ikke til at skændes om.
Jeg synes dog et væsentligt aspekt er, at de penge man har fået ind dem brugte man ikke særligt godt fordi man ikke rigtigt havde nogen konkret strategi, men bare nogle løse visioner om nabosønner og "spil som i 14". Havde man nu brugt pengene mere fornuftig til at understøtte en stærk strategi havde der været større chance for at skabe en forretning der hang sammen. Det er jo der de gamle trætte mænd i bestyrelsen failede big time.
Lige nu er det rigtigt nok at få sænket budgettet, men vi er selvsagt også nødt til at have et konkurrencedygtigt hold på den led, at det realistisk set kan overleve.
No shit, Captain Obvious. At den tidligere ledelse skulle have forvaltet ressourcerne anderledes er jo fuldstændig åbenlyst for alle. Det er jo hele årsagen til, at AaB er endt med at få nye ejere.

Vi vil alle sammen gerne have et konkurrencedygtigt hold, men SSE22's strategi til at nå dét, er ikke en vi er vant til og det kan man ligeså godt indse først som sidst. AaB kommer ikke til at hente en håndfuld profiler for at blive i superligaen. Så er man jo på vej lige lukt i Luksusfælden en gang til.
Akademiet, fremavl og salg af spillere skal skabe indtægter i fremtiden, men det er ikke det eneste indtægtsgrundlag. AaB har et uudnyttet potentiale, når det kommer til sponsor indtægter, som der arbejdes og skal arbejdes på at udfylde. Vi ligger på noget der ligner halvdelen af AGF'S indtægter på dette område, og så langt skal vi ikke ligge efter dem. Det er i høj grad den opgave, som Michael Tuxen er ansat til at løse.

Hovedet
Allstar
Allstar

Indlæg af Hovedet » 19. maj 2024, 00:38

Maglau skrev:
18. maj 2024, 10:03
Raptorr skrev:
18. maj 2024, 08:55
Hovedet skrev:
18. maj 2024, 00:47
Hanga skrev:
17. maj 2024, 09:27
Jakobsen skrev:
17. maj 2024, 09:13
Hanga skrev:
17. maj 2024, 09:03

Vi lavede -34 mio. kr. sidste år og forventer det samme i 2024.
De penge der er skudt ind får lynhurtigt ben at gå på, og SSE22 er ikke kommet hertil med en strategi ala Benham eller GFH, hvor man investerer tungt og tager enorme underskud, for at øge den sportslige succes hurtigt. De har derimod til hensigts at bringe klubbens omkostninger ned og samtidig bevise, at man ved dygtighed kan skabe bedre resultater med færre midler. Med det slutmål at kunne sælge klubben med overskud og samtidig have bevist deres evner til at skabe en bæredygtig klub.
Problemet er bare, at hvis du vil være med på øverste niveau så er der ligesom et minimumsbudget du er nødt til at køre med for at være konkurrencedygtig. Hvis du er et Supermarked laver du dig heller ikke bare om til en lokal købmand. Det er jo ejerskabs og ledelses ansvar at få skabt en økonomi der gør, at vi kan smide penge til reelt at være med ved bordet.
Jeg kan egentlig godt lide mange af deres tanker ifht. langsigtede, men hvad nytter det hvis de laver AaB om til et elevatorhold eller vi om fem år er en utroligt veldreven subtopklub i 1. division.

Jeg forventer ikke, at de går ud og køber ind til top 6, men jeg forventer at vi får tilgange i en kaliber er gør overlevelse mulig.
Men lad nu vær med at sætte dine forventninger efter noget der er i direkte modstrid med hvad de melder ud. Det giver ingen mening. Selvfølgelig kommer klubben ikke til at lave en kæmpe reducering i spillerbudget hen over sommeren, men de vil løbende arbejde på at få den ned.

Vi skal forsøge at blive det nye Silkeborg eller Viborg, der med et lavt budget får bidt sig fast i Superligaen alligevel, og som løbende får øget omsætningen både ved forøget sponsoromsætning men især ved spillersalg.
"Vi skal forsøge at blive det nye Silkeborg eller Viborg" - puha. Det siger alt om den småklubsmentalitet, der har bredt sig siden doubletitlen i 2014 og manifesteret sig i så nagelfast en form i løbet af det sidste år, at den efterhånden er blevet en selvopfyldende profeti. Allan Gaardes "Den lille klub i Nordjylland" synes nu at manifestere sig i tysk udgave.

Og interviewet med Kappmeier i Nordjyske giver mig simpelthen kuldegysninger, alene "vi leder fortsat efter en træner..." osv. Det er den samme type verdensfjerne og diffuse sniksnak, som kendetegnede de første år af Gaardeæraen - mens andre stormede frem og efterlod et AaB, der få år senere kun kunne fremvise en 3. plads på en CIES-liste.

Det virker på mig som om, at alvoren slet ikke er gået op for dem. Nej, der skal ikke bare justeres lidt hist og pist, for det fundament, der rent faktisk fandtes for udvikling for trekvart år siden, er blevet helt undermineret i takt med, at denne sæson er skredet frem. De har jo lige præcis ikke været i stand til at udvikle noget som helst; de har derimod afviklet. Fra et i forvejen dårligt udgangspunkt!

Og ved nedrykning næste år - og den kommer til at finde sted med fynd og klem og piber og trommer, hvis ikke der handles radikalt og det i en helvedes hast - så har tyskerne altså tabt alle deres penge. Det er jo også deres egen eksistens, der er på spil her, for om mindre end et år skal de luske bort i nattens mulm og mørke for at undgå høtyve og fakler. Hele den strategi, de ævler om ikke at vige bort fra, er fuldstændig afhængig af, at AaB overlever næste år.

De har haft et år på frihjul, som de har forvaltet ekstremt dårligt. Og også i næste sæson har de gunstige vilkår, for det er simpelthen aldrig nogensinde fundet sted i Superligaens historie, at succeskriteriet for AaB er overlevelse. Så sent som for to år siden var forventningen og ambitionen mesterskabsslutspil, og trods det generelle forfald siden 2014 har AaB trods alt aldrig været i den blotte nærhed af nedrykning indtil i fjor. Selv i de dårligste sæsoner var vi trods alt i spil til mesterskabsslutspillet frem til minimum sidste spillerunde i grundspillet - hvor vi i øvrigt endte som nr. 4 i forfjor med et hold, der højst var på niveau med det, vi indledte denne sæson i 1. division med!

Og for at runde Viborg og Silkeborg. Ja, de har gjort det fortrinligt, siden de vendte tilbage til Superligaen for 3 år siden, men det økonomiske fundament er alt for spinkelt til stabilt Superligaliv. Og kræver samtidig noget, der har været en særdeles udpræget mangelvare i AaB igennem det seneste årti - dygtighed og virkelighedsorientering.

Mig bekendt har SSE22 også en målsætning om, at AaB skal være en stabil del af den bedste halvdel af Superligaen. De kan jo indlede med et regne på, hvad næste års nedrykning kommer til at koste. Så skal de i hvert fald nok få opfyldt deres målsætning om at "satse ungt"...
Hvis nogle oplever eller tolker SSE22 og deres strategi som verdensfjern og samtidigt finder, at de og AaB har haft et år på frihjul, så oplever vi godt nok tingene forskelligt. Der har været mange ting at adressere i AaB det sidste år, samtidigt med at oprykningen også skulle sikres. Det har indebåret gennemgribende ændringer, også når det kommer til mentalitet og selvforståelse. Hårdt arbejde som er sat gang og langt fra slut endnu og alt andet end frihjul. Når man nævner en klub som Viborg, så er det jo ikke fordi AaB skal have samme volumen som Viborg, men udelukkende et spørgsmål om, at Viborg er lykkedes (så meget bedre end AaB) med at udvikle den sportslige sektor og præsentere en bæredygtig økonomi de senere år. Der er nogle ting, som AaB godt kan kigge imod, men samtidig være en større klub, med hvad det nu indebærer. Vi har jo fx. også ansat en direktør, som kommer fra Viborg og har været en del af deres arbejde de seneste år, og som har som hovedopgave at øge indtægterne. Nøgleordet her er, at AaB's drift fremover skal være bæredygtig, for ellers så overlever vi simpelthen ikke i det fine selskab på længere sigt. Deres model/strategi indebærer også, at AaB på sigt skal have hævet indtægtsgrundlaget væsentligt. I den forbindelse er det også vigtigt, at vi har et stærkt og bæredygtigt produkt at sælge til sponsorer og investorer, og det skal ikke være en klub, som ansætter Ove Pedersen for ikke at rykke ned eller bruger penge de ikke har i håbet om, at der kommer en gavmild onkel forbi næste sæson. Det er jo ikke ligefrem sådan, at Bælum fik det store ud af at bruge en større pose penge i januar sidste år i kampen imod nedrykning. Nej, bæredygtighed er nøgleordet, arbejdet er startet og de viger ikke en tomme fra strategien. Det tror jeg godt, at vi kan vænne os til, og jeg finder det ikke den mindste smule verdensfjernt. Tværtimod.
Fuldstændigt enig - det er helt åbenlyst for mig at SS22 er på vej det rigtige sted hen med AaB.
Set ude fra virker det til at SS2 gør lige nøjagtigt det professionelle stykke arbejde der skal til for at rydde op i det morads der har været de seneste mange sæsoner.
De bygger et fundament i den sportslige sektor, det tager tid og de været her nu i kun godt et år -tvivler på at de havde lyst til at gøre ret meget midt i den desperate nedrykningsfase i sidste sæson. Den sportslige sektor/organisation der har haft det de 5-7 største budget i mange år og ofte har underpræsteret, kronet med nedrykningen SKAL bygges helt om - ingen gider kaste gode penge efter dårlige gang på gang.

Vi er nødt til at erkende at AaBs budget næste sæson kommer til at ligne eller en my mindre end det som Randers, Viborg og Silkeborg løber rundt med - Tipsbladets vurdering i vinter mellem 25-32 mio - altså milevidt fra AGFs 75 mio som har det 5. største budget.
Det som AaB forsøger er at skabe et hold der kan overleve og spille med i superligaen for det budget/midler der er til rådighed - alt andet er i øvrigt uansvarligt.
Nej ss22 kom ikke med et par 100 mio til at brænde af som hobby. De kommer med en idé om hvordan den fodboldklub skal drives på alle planer i organisationen - en idé om et bæredygtigt fundmanet. Derfor faldt valget på AaB som investeringsobjekt for dem.

Jeg er sikker på at de regner med at deres ideer med et budget på 9-12 plads kan skabe en liga placering 3-4 pladser over budgettet- Lykkes det og der således kan vises en proven record er vejen lagt for nye investorer. Folk med midler der kan se et holdbart oh skalerbart fundament som de tør smide deres penge i og gør det muligt at bide skeer med de store klubber i Danmark.
Jeg bliver ikke specielt beroliget, hvis de vitterligt kalkulerer med, at et verdenshistorisk lavt AaB-budget - der i kroner og ører ville placere klubben under eller i bedste fald lige omkring nedrykning - skulle resultere i en placering 3-4 pladser over budgettet. Hvad bygger de i så fald den kalkule på? Eller satser de på blindt held?

Nu har de i én sæson prøvet at råde over det suverænt dyreste hold i rækken - som målt på den sidste halvdel af sæsonen ville indtage en 8. plads, og som ikke har været i stand til at vinde en sejr på mere end et mål i over 7 måneder. Så virker det ikke specielt troværdigt, at de om et par måneder kan overpræstere ud fra et af Superligaens laveste budgetter.

Meningen med udenlandske investorer var vel ikke, at vi skulle køre på et endnu lavere blus end det, vi kom fra. Hvor vi i forvejen var blevet distanceret og indhentet af en række klubber, der tidligere befandt sig under eller endda langt under AaB.

Dertil kommer så altså, at sidste års astronomiske underskud jo først og fremmest skyldtes nedrykningen og på ingen måde udgør et benchmark. Desuden ignoreres ligeledes, at lønudgifterne er endda kraftigt beskåret allerede nu - Sousa, Lucas Andersen og Oscar Hiljemark - og et klubben sågar tjente 15 millioner kr. på at sælge Sousa. Og yderligere, når Hiljemark, Prip, Pedro og Prica regnes med.

Hvis vi med udsigt til kraftigt stigende indtægter i denne sæson kombineret med førnævnte stadigvæk skulle have behov for nedskæringer her, der og allevegne, så bliver jeg mildest talt bekymret. Bekymringerne stiger til himmelske højder, når AaB kort før sæsonstart hverken råder over en træner - og intet tyder på, at denne skulle være lige på trapperne - og et hold, der omtrent er så langt fra at være klar til Superligaen, som overhovedet tænkes kan.

Selv om AaB kørte linen helt ud og kørte næste sæson med et budget på 10-15 millioner kr. Så ville udgifterne til endnu en sæson i 1. division stadig være langt større. Enhver idiot kan jo finde ud at nedskære - og det har intet med ansvarlighed at gøre, hvis nedskæringerne resulterer i langt større udgifter på lidt længere sigt, hvilket er tilfældet, hvis AaB rykker ud.

Jeg kan overhovedet ikke se, hvordan denne ruin af et hold skal kunne overleve næste sæson uden potente indsprøjtninger. Det ville i så fald have krævet, at denne sæson havde bygget videre på og justeret det i øvrigt aldeles glimrende hold, vi stod med ved sæsonstart. Det stik modsatte er tilfældet.

Brugeravatar
Kasper
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Torben Boye
Geografisk sted: Norden om og vesten u

Indlæg af Kasper » 19. maj 2024, 08:25

Tjek lige AaBs trup på aabsport.
Jeg er ikke helt sikker på at vi er langt over Sønderjyske. Der er 20 mand på aabsport inkl. Max Vartuli og André Alvarez.

Sønderjyske har 27 mand på deres hjemmeside.
»Jeg forelskede mig i fodbold på samme måde, som jeg forelskede mig i en kvinde: Momentant, ukritisk og uden tanke på den smerte, det ville bringe«. - Nick Hornby

Maglau
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Maglau » 19. maj 2024, 09:28

Hovedet skrev:
19. maj 2024, 00:38
Maglau skrev:
18. maj 2024, 10:03
Raptorr skrev:
18. maj 2024, 08:55
Hovedet skrev:
18. maj 2024, 00:47
Hanga skrev:
17. maj 2024, 09:27
Jakobsen skrev:
17. maj 2024, 09:13

Problemet er bare, at hvis du vil være med på øverste niveau så er der ligesom et minimumsbudget du er nødt til at køre med for at være konkurrencedygtig. Hvis du er et Supermarked laver du dig heller ikke bare om til en lokal købmand. Det er jo ejerskabs og ledelses ansvar at få skabt en økonomi der gør, at vi kan smide penge til reelt at være med ved bordet.
Jeg kan egentlig godt lide mange af deres tanker ifht. langsigtede, men hvad nytter det hvis de laver AaB om til et elevatorhold eller vi om fem år er en utroligt veldreven subtopklub i 1. division.

Jeg forventer ikke, at de går ud og køber ind til top 6, men jeg forventer at vi får tilgange i en kaliber er gør overlevelse mulig.
Men lad nu vær med at sætte dine forventninger efter noget der er i direkte modstrid med hvad de melder ud. Det giver ingen mening. Selvfølgelig kommer klubben ikke til at lave en kæmpe reducering i spillerbudget hen over sommeren, men de vil løbende arbejde på at få den ned.

Vi skal forsøge at blive det nye Silkeborg eller Viborg, der med et lavt budget får bidt sig fast i Superligaen alligevel, og som løbende får øget omsætningen både ved forøget sponsoromsætning men især ved spillersalg.
"Vi skal forsøge at blive det nye Silkeborg eller Viborg" - puha. Det siger alt om den småklubsmentalitet, der har bredt sig siden doubletitlen i 2014 og manifesteret sig i så nagelfast en form i løbet af det sidste år, at den efterhånden er blevet en selvopfyldende profeti. Allan Gaardes "Den lille klub i Nordjylland" synes nu at manifestere sig i tysk udgave.

Og interviewet med Kappmeier i Nordjyske giver mig simpelthen kuldegysninger, alene "vi leder fortsat efter en træner..." osv. Det er den samme type verdensfjerne og diffuse sniksnak, som kendetegnede de første år af Gaardeæraen - mens andre stormede frem og efterlod et AaB, der få år senere kun kunne fremvise en 3. plads på en CIES-liste.

Det virker på mig som om, at alvoren slet ikke er gået op for dem. Nej, der skal ikke bare justeres lidt hist og pist, for det fundament, der rent faktisk fandtes for udvikling for trekvart år siden, er blevet helt undermineret i takt med, at denne sæson er skredet frem. De har jo lige præcis ikke været i stand til at udvikle noget som helst; de har derimod afviklet. Fra et i forvejen dårligt udgangspunkt!

Og ved nedrykning næste år - og den kommer til at finde sted med fynd og klem og piber og trommer, hvis ikke der handles radikalt og det i en helvedes hast - så har tyskerne altså tabt alle deres penge. Det er jo også deres egen eksistens, der er på spil her, for om mindre end et år skal de luske bort i nattens mulm og mørke for at undgå høtyve og fakler. Hele den strategi, de ævler om ikke at vige bort fra, er fuldstændig afhængig af, at AaB overlever næste år.

De har haft et år på frihjul, som de har forvaltet ekstremt dårligt. Og også i næste sæson har de gunstige vilkår, for det er simpelthen aldrig nogensinde fundet sted i Superligaens historie, at succeskriteriet for AaB er overlevelse. Så sent som for to år siden var forventningen og ambitionen mesterskabsslutspil, og trods det generelle forfald siden 2014 har AaB trods alt aldrig været i den blotte nærhed af nedrykning indtil i fjor. Selv i de dårligste sæsoner var vi trods alt i spil til mesterskabsslutspillet frem til minimum sidste spillerunde i grundspillet - hvor vi i øvrigt endte som nr. 4 i forfjor med et hold, der højst var på niveau med det, vi indledte denne sæson i 1. division med!

Og for at runde Viborg og Silkeborg. Ja, de har gjort det fortrinligt, siden de vendte tilbage til Superligaen for 3 år siden, men det økonomiske fundament er alt for spinkelt til stabilt Superligaliv. Og kræver samtidig noget, der har været en særdeles udpræget mangelvare i AaB igennem det seneste årti - dygtighed og virkelighedsorientering.

Mig bekendt har SSE22 også en målsætning om, at AaB skal være en stabil del af den bedste halvdel af Superligaen. De kan jo indlede med et regne på, hvad næste års nedrykning kommer til at koste. Så skal de i hvert fald nok få opfyldt deres målsætning om at "satse ungt"...
Hvis nogle oplever eller tolker SSE22 og deres strategi som verdensfjern og samtidigt finder, at de og AaB har haft et år på frihjul, så oplever vi godt nok tingene forskelligt. Der har været mange ting at adressere i AaB det sidste år, samtidigt med at oprykningen også skulle sikres. Det har indebåret gennemgribende ændringer, også når det kommer til mentalitet og selvforståelse. Hårdt arbejde som er sat gang og langt fra slut endnu og alt andet end frihjul. Når man nævner en klub som Viborg, så er det jo ikke fordi AaB skal have samme volumen som Viborg, men udelukkende et spørgsmål om, at Viborg er lykkedes (så meget bedre end AaB) med at udvikle den sportslige sektor og præsentere en bæredygtig økonomi de senere år. Der er nogle ting, som AaB godt kan kigge imod, men samtidig være en større klub, med hvad det nu indebærer. Vi har jo fx. også ansat en direktør, som kommer fra Viborg og har været en del af deres arbejde de seneste år, og som har som hovedopgave at øge indtægterne. Nøgleordet her er, at AaB's drift fremover skal være bæredygtig, for ellers så overlever vi simpelthen ikke i det fine selskab på længere sigt. Deres model/strategi indebærer også, at AaB på sigt skal have hævet indtægtsgrundlaget væsentligt. I den forbindelse er det også vigtigt, at vi har et stærkt og bæredygtigt produkt at sælge til sponsorer og investorer, og det skal ikke være en klub, som ansætter Ove Pedersen for ikke at rykke ned eller bruger penge de ikke har i håbet om, at der kommer en gavmild onkel forbi næste sæson. Det er jo ikke ligefrem sådan, at Bælum fik det store ud af at bruge en større pose penge i januar sidste år i kampen imod nedrykning. Nej, bæredygtighed er nøgleordet, arbejdet er startet og de viger ikke en tomme fra strategien. Det tror jeg godt, at vi kan vænne os til, og jeg finder det ikke den mindste smule verdensfjernt. Tværtimod.
Fuldstændigt enig - det er helt åbenlyst for mig at SS22 er på vej det rigtige sted hen med AaB.
Set ude fra virker det til at SS2 gør lige nøjagtigt det professionelle stykke arbejde der skal til for at rydde op i det morads der har været de seneste mange sæsoner.
De bygger et fundament i den sportslige sektor, det tager tid og de været her nu i kun godt et år -tvivler på at de havde lyst til at gøre ret meget midt i den desperate nedrykningsfase i sidste sæson. Den sportslige sektor/organisation der har haft det de 5-7 største budget i mange år og ofte har underpræsteret, kronet med nedrykningen SKAL bygges helt om - ingen gider kaste gode penge efter dårlige gang på gang.

Vi er nødt til at erkende at AaBs budget næste sæson kommer til at ligne eller en my mindre end det som Randers, Viborg og Silkeborg løber rundt med - Tipsbladets vurdering i vinter mellem 25-32 mio - altså milevidt fra AGFs 75 mio som har det 5. største budget.
Det som AaB forsøger er at skabe et hold der kan overleve og spille med i superligaen for det budget/midler der er til rådighed - alt andet er i øvrigt uansvarligt.
Nej ss22 kom ikke med et par 100 mio til at brænde af som hobby. De kommer med en idé om hvordan den fodboldklub skal drives på alle planer i organisationen - en idé om et bæredygtigt fundmanet. Derfor faldt valget på AaB som investeringsobjekt for dem.

Jeg er sikker på at de regner med at deres ideer med et budget på 9-12 plads kan skabe en liga placering 3-4 pladser over budgettet- Lykkes det og der således kan vises en proven record er vejen lagt for nye investorer. Folk med midler der kan se et holdbart oh skalerbart fundament som de tør smide deres penge i og gør det muligt at bide skeer med de store klubber i Danmark.
Jeg bliver ikke specielt beroliget, hvis de vitterligt kalkulerer med, at et verdenshistorisk lavt AaB-budget - der i kroner og ører ville placere klubben under eller i bedste fald lige omkring nedrykning - skulle resultere i en placering 3-4 pladser over budgettet. Hvad bygger de i så fald den kalkule på? Eller satser de på blindt held?

Nu har de i én sæson prøvet at råde over det suverænt dyreste hold i rækken - som målt på den sidste halvdel af sæsonen ville indtage en 8. plads, og som ikke har været i stand til at vinde en sejr på mere end et mål i over 7 måneder. Så virker det ikke specielt troværdigt, at de om et par måneder kan overpræstere ud fra et af Superligaens laveste budgetter.

Meningen med udenlandske investorer var vel ikke, at vi skulle køre på et endnu lavere blus end det, vi kom fra. Hvor vi i forvejen var blevet distanceret og indhentet af en række klubber, der tidligere befandt sig under eller endda langt under AaB.

Dertil kommer så altså, at sidste års astronomiske underskud jo først og fremmest skyldtes nedrykningen og på ingen måde udgør et benchmark. Desuden ignoreres ligeledes, at lønudgifterne er endda kraftigt beskåret allerede nu - Sousa, Lucas Andersen og Oscar Hiljemark - og et klubben sågar tjente 15 millioner kr. på at sælge Sousa. Og yderligere, når Hiljemark, Prip, Pedro og Prica regnes med.

Hvis vi med udsigt til kraftigt stigende indtægter i denne sæson kombineret med førnævnte stadigvæk skulle have behov for nedskæringer her, der og allevegne, så bliver jeg mildest talt bekymret. Bekymringerne stiger til himmelske højder, når AaB kort før sæsonstart hverken råder over en træner - og intet tyder på, at denne skulle være lige på trapperne - og et hold, der omtrent er så langt fra at være klar til Superligaen, som overhovedet tænkes kan.

Selv om AaB kørte linen helt ud og kørte næste sæson med et budget på 10-15 millioner kr. Så ville udgifterne til endnu en sæson i 1. division stadig være langt større. Enhver idiot kan jo finde ud at nedskære - og det har intet med ansvarlighed at gøre, hvis nedskæringerne resulterer i langt større udgifter på lidt længere sigt, hvilket er tilfældet, hvis AaB rykker ud.

Jeg kan overhovedet ikke se, hvordan denne ruin af et hold skal kunne overleve næste sæson uden potente indsprøjtninger. Det ville i så fald have krævet, at denne sæson havde bygget videre på og justeret det i øvrigt aldeles glimrende hold, vi stod med ved sæsonstart. Det stik modsatte er tilfældet.
Jeg tror ikke man satser på rent held - jeg tror de stoler på egen dygtighed i at finde spillere spillere billigere end vi hidtil har gjort. Scoutet til en fastlagt spillestil udført af en dygtig træner.

Jeg har ikke hørt nogle specifikke tal for budgettet i næste sæson, det meldes vel aldrig ud. Jeg kender selvfølgelige heller ikke posterne i budgettet og hvad der nødvendig for at drifte selskabet inkl. salg og afgange. Men jeg er omvendt sikker på at de ikke holder penge tilbage fra truppen og gemmer den i en skuffe med risiko for nedrykning. Jeg er faktisk helt sikker på at der er ikke flere penge at bruge, så jeg kan derfor slet ikke forholde mig til en kritik af at vi ikke køber voldsomt ind af profiler. - for hvilke midler.

Men ud fra den Tipsbladets opgørelse der er nævnt tidligere var spændet mellem Randers, Silkeborg, Viborg, Lyngby og Vejle fra 25 til 32 mio, med Hvidovre som bundprop med 10 mio og og OB som 6´er med 60 mio kr.. Jeg er tvivler på at man med det budgetterede underskud kommer til at placere markant under de 25 mio.
Placerer vi os i det felt kan jeg ikke se at vi ikke skal kunne gøre os lige så godt eller bedre end klubber som for en stor dels vedkommende har gjort det år efter år.

Meningen med udenlandske investorer kender jeg ikke i detalje grad som du efterspørger og konkluderer på. Jeg tor ikke man tidligere havde et specifikt ønske at det SKULLE være udenlandske. Jeg tror man søgte efter kapital i første omgang og næste omgang viden om sports/fodboldmanagement. Det fandt man i SS2 og nej de er ikke kommet med money to burn - i hvert fald ikke i første omgang. Indtil nu arbejder de på at sikre et troværdigt bæredygtigt fundament som kan sikre overlevelse sæson efter sæson uden kapital tilførsel til selskabet hvert 3 år.
AaB - BIF 13/4 2014
Kommentatoren kaldte AaB for Danmarks svar på Liverpool - det bliver ikke større. Snøft.

Gnu
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Indlæg af Gnu » 19. maj 2024, 10:56

Man er jo ikke gået specifikt efter udenlandske investorer. Efter den seneste og fejlslagne emission meldte de daværende ejere ud, at de ikke ville mere. Nu skulle der nye kræfter til. Det er efterhånden længe siden, så der var rigelig tid til at eventuelle nordjyske rigmænd kunne byde sig til. Men de kom aldrig, og så var bedste bud SSE22, der kunne købe magten for beskedne 15 mio. kr., der gav 20 procent af aktierne og nogle forkøbsrettigheder. AaB var med andre ord ikke nogen attraktiv investering.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Remark
1. div
1. div
Geografisk sted: Amager

Indlæg af Remark » 19. maj 2024, 13:18

Fire udvalgte Transferfrie spillere til sommervinduet

Patrick Carlgren, Randers
Hans Christian Bernat, OB
Henrik Dalsgaard, FCM
Armen Gigovic, FCM

Er bange for at Bernat er den eneste realistiske i dette firkløver

DarkHorse9000
Landshold
Landshold
Favoritspiller: Oscar Hiljemark

Indlæg af DarkHorse9000 » 19. maj 2024, 14:23

Står der ikke AaB alle vegne på den her:

https://www.tipsbladet.dk/nyhed/bundesl ... g-aaben-dk

Brugeravatar
Kasper
Allstar
Allstar

Indlæg af Kasper » 19. maj 2024, 14:57

DarkHorse9000 skrev:
19. maj 2024, 14:23
Står der ikke AaB alle vegne på den her:

https://www.tipsbladet.dk/nyhed/bundesl ... g-aaben-dk
Tænker jeg ikke. Vi har Thelander, Kramer, Otoa og Noel til midterforsvaret, hvis der skal en ung mere ind, så skal en af de unge vel sælges.
Hvis en af de ældre ryger, så skal der en ind der i det mindste har haft senior debut
»Jeg forelskede mig i fodbold på samme måde, som jeg forelskede mig i en kvinde: Momentant, ukritisk og uden tanke på den smerte, det ville bringe«. - Nick Hornby

Hovedet
Allstar
Allstar

Indlæg af Hovedet » 19. maj 2024, 17:02

https://sport.tv2.dk/fodbold/2024-05-02 ... 0N92179vzX

Glimrende artikel af altid kyndige Morten Bruun. Jeg deler hans synspunkter - og ser en stadig større kløft mellem AaBs Verden og Andres Verden, jf. også en tidligere artikel i TIPS-bladet samt ikke mindst Koldingtrænerens dybe bekymring for AaB.

Jeg beroliges ikke af denne kommentar fra klubbens sportschef:

Alle hold ønsker mest mulig succes i Superligaen, så vores ambition vil være at slutte så højt som muligt.

Den årvågne journalist anmoder om et mere konkret svar i forhold til forventningerne for næste sæson og modtager dette svar:

Ja, altså vi er rykket op i Superligaen for at blive i Superligaen. Men vi kommer tilbage til landets bedste række med både ydmyghed og ambitioner.

Vi kan altså konstatere, at AaBs mål for næste sæson er at slutte så højt som muligt, og at klubben vender tilbage til Superligaen med både ydmyghed og ambitioner. Ligeledes er det AaBs ambition at blive i Superligaen.

Altså i modsætning til, at AaBs mål for næste sæson var at slutte så lavt som muligt, og at klubben vender tilbage til Superligaen med både arrogance og komplet mangel på ambitioner.

AaB har i det mindste præsteret at finde en sportschef i Jan Ole Kappmeier, der får Allan Gaarde til at fremstå som en retorikkens Mona Lisa.

@ Maglau

Nej, vi kender naturligvis ikke den eksakte størrelse på næste sæsons spillerbudget; for mit eget vedkommende må jeg imidlertid erkende, at alle advarselslamper blinker i allermørkeste nuance af rød, der findes på farveskalaen. Hvis AaB ønsker at præstere en 3-4 pladser bedre end et spillerbudget, der hører hjemme i Superligaens laveste tredjedel, ville det kræve en konsekvent overpræstation på ca. 35 %. Vurderet på baggrund af den sidste halvdel af denne sæson har AaBs nye ejere indtil videre præsteret en underpræstation på ca. 65 % i forhold til klubbens spillerbudget.

Hvis AaB rykker ned i næste sæson, vil langt hovedparten af tyskernes nye investering på 45 millioner kr. skulle gå til at dække indtægtstabet ind. Jeg synes ærlig talt, at der findes mere presserende affærer end at skulle forbedre "infrastrukturen i AaB" - hvad fanden det så end skulle indebære, måske anlæggelse af en motortrafikvej fra klubhuset til bane 3?

Jeg håber med andre ord, at tyskerne - både for deres egen skyld og ikke mindst for AaBs skyld - er bevidste om, at alle fremtidsplaner og alle penge er væk, såfremt AaB rykker ned. Der er ikke tale om en gratis omgang. Ligeledes kan jeg simpelthen ikke se en fremtid for SSE 22 i AaB, hvis AaB i juli 2025 igen skal optræde på 2. klasse.

Hovedet
Allstar
Allstar

Indlæg af Hovedet » 19. maj 2024, 17:21

Gnu skrev:
19. maj 2024, 10:56
Man er jo ikke gået specifikt efter udenlandske investorer. Efter den seneste og fejlslagne emission meldte de daværende ejere ud, at de ikke ville mere. Nu skulle der nye kræfter til. Det er efterhånden længe siden, så der var rigelig tid til at eventuelle nordjyske rigmænd kunne byde sig til. Men de kom aldrig, og så var bedste bud SSE22, der kunne købe magten for beskedne 15 mio. kr., der gav 20 procent af aktierne og nogle forkøbsrettigheder. AaB var med andre ord ikke nogen attraktiv investering.
Det er naturligvis korrekt; og jeg kunne også lige godt have skrevet "investorer", da penge hverken bliver mere eller mindre værd som følge af investorernes nationalitet. Pointen var imidlertid, at meningen med eksterne investorer uagtet herkomst da aldrig kunne have været, at klubben skulle køre på et lavere blus (læs: historisk lavt blus).

På to år er vi gået fra en forventning/målsætning om deltagelse i mesterskabsslutspil - som vi jo i alle sæsoner enten har opnået eller været i spil til helt frem til grundspillets sidste spillerunde på trods af, at perioden fra 2014 til 2022 repræsenterer den ringeste i hele AaBs 33-årige Superligahistorie - til nu at håbe på overlevelse i Superligaen.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 19. maj 2024, 17:48

Hovedet skrev:
19. maj 2024, 17:21
Gnu skrev:
Det er naturligvis korrekt; og jeg kunne også lige godt have skrevet "investorer", da penge hverken bliver mere eller mindre værd som følge af investorernes nationalitet. Pointen var imidlertid, at meningen med eksterne investorer uagtet herkomst da aldrig kunne have været, at klubben skulle køre på et lavere blus (læs: historisk lavt blus).

På to år er vi gået fra en forventning/målsætning om deltagelse i mesterskabsslutspil - som vi jo i alle sæsoner enten har opnået eller været i spil til helt frem til grundspillets sidste spillerunde på trods af, at perioden fra 2014 til 2022 repræsenterer den ringeste i hele AaBs 33-årige Superligahistorie - til nu at håbe på overlevelse i Superligaen.
Jeg ved ikke hvorfor du har taget det for givet, at nye investorer ville være lig med at fortsætte eller måske ligefrem forstærke et budget, som forretningen ikke er i nærheden af at kunne løfte. Selvfølgelig findes den type investor også derude - som Benham gik til opgaven i FCM eller som GFH har gør det nu i Brøndby. Her er der satset stort og dyrt sportsligt med det mål at løfte omsætningen på sportslig succes. Men det kræver meget kapital og risikovillighed.

Investorer, der ikke er her af kærlighed, skal naturligvis have forretningen til at hænge sammen. Selvfølgelig er det en balance gang, for man kan sagtens spare sig fattlig, men det har virket rimelig åbenlyst for mig, at vi er nød til at nedjustere på den korte bane for at få standset blødningen.

Jeg er også dybt bekymret for vores fremtid både på den korte og lange bane, men jeg tror vi alle er nød til at starte med at erkende situationen - der kommer næppe en ny stor kapitalindsprøjtning til AaB så vi er nød til at blive bedre med færre midler end tidligere. Indtil videre går det arbejde ikke ret godt.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Maglau
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Maglau » 19. maj 2024, 18:47

Hanga skrev:
19. maj 2024, 17:48
Hovedet skrev:
Gnu skrev:

Jeg ved ikke hvorfor du har taget det for givet, at en nye investorer ville være lig med at fortsætte eller måske ligefrem forstærke et budget, som forretningen ikke er i nærheden af at kunne løfte. Selvfølgelig findes den type investor også derude - som Benham gik til opgaven i FCM eller som GFH har gør det nu i Brøndby. Her er der satset stort og dyrt sportsligt med det mål at løfte omsætningen på sportslig succes. Men det kræver meget kapital og risikovillighed.

Investorer, der ikke er her af kærlighed, skal naturligvis have forretningen til at hænge sammen. Selvfølgelig er det en balance gang, for man kan sagtens spare sig fattlig, men det har virket rimelig åbenlyst for mig, at vi er nød til at nedjustere på den korte bane for at få standset blødningen.

Jeg er også dybt bekymret for vores fremtid både på den korte og lange bane, men jeg tror vi alle er nød til at starte med at erkende situationen - der kommer næppe en ny stor kapitalindsprøjtning til AaB så vi er nød til at blive bedre med færre midler end tidligere. Indtil videre går det arbejde ikke ret godt.
Jeg tror til gengæld at der kommer flere penge indenfor 2-3 sæsoner. Men de penge kommer først når det hul der suger alle midlerne er lukket og der er skabt en meget bedre base for vækst. Men det bare en helt subjektiv mening.
AaB - BIF 13/4 2014
Kommentatoren kaldte AaB for Danmarks svar på Liverpool - det bliver ikke større. Snøft.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 19. maj 2024, 18:47

Maglau skrev:
19. maj 2024, 18:47
Hanga skrev:
Hovedet skrev:
Gnu skrev:

Jeg ved ikke hvorfor du har taget det for givet, at en nye investorer ville være lig med at fortsætte eller måske ligefrem forstærke et budget, som forretningen ikke er i nærheden af at kunne løfte. Selvfølgelig findes den type investor også derude - som Benham gik til opgaven i FCM eller som GFH har gør det nu i Brøndby. Her er der satset stort og dyrt sportsligt med det mål at løfte omsætningen på sportslig succes. Men det kræver meget kapital og risikovillighed.

Jeg tror til gengæld at der kommer flere penge indenfor 2-3 sæsoner. Men de penge kommer først når det hul der suger alle midlerne er lukket og der er skabt en meget bedre base for vækst. Men det bare en helt subjektiv mening.
Helt enig.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Brodernumsi
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Enevoldsen
Geografisk sted: Vestbyen

Indlæg af Brodernumsi » 19. maj 2024, 18:57

Maglau skrev:
Hanga skrev:
Hovedet skrev:
Gnu skrev:

Det der kommer til at suge flest penge ud af kassen, er at rykke ned igen. Pt. er vi storfavoritter til én af de to nederste pladser i næste sæson.
Som så mange andre hold i denne sæson blev de ydmyget, da de kom til Nordjylland. -Andreas Kraul.

Brugeravatar
Kasper
Allstar
Allstar

Indlæg af Kasper » 19. maj 2024, 19:24

Brodernumsi skrev:
19. maj 2024, 18:57
Maglau skrev:
Hanga skrev:
Hovedet skrev:
Gnu skrev:

Det der kommer til at suge flest penge ud af kassen, er at rykke ned igen. Pt. er vi storfavoritter til én af de to nederste pladser i næste sæson.
OB, Lyngby, Vejle og Sønderjyske er ligeså store favoritter.

Gnu
Allstar
Allstar

Indlæg af Gnu » 19. maj 2024, 20:41

Hovedet skrev:
Gnu skrev:

Det siger i virkeligheden mest om den daværende ledelse, hvis man forventede en top 6-præstation med en, ganske vist dyr, men også helt elendig og pivskævt sammensat trup.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

Hovedet
Allstar
Allstar

Indlæg af Hovedet » 19. maj 2024, 21:22

Gnu skrev:
19. maj 2024, 20:41
Hovedet skrev:
Gnu skrev:

Det siger i virkeligheden mest om den daværende ledelse, hvis man forventede en top 6-præstation med en, ganske vist dyr, men også helt elendig og pivskævt sammensat trup.
Åh, nu var jo immervæk sluttet som nr. 5 sæsonen før - ja, for to år siden - og indtog i øvrigt en 4. plads efter grundspillet med kortere vej til sølv end 7. pladsen. Vi var sågar forstærket med Allan Sousa i nedrykningssæsonen, og jeg husker da ikke en eneste, der frygtede nedrykning. Det er en efterrationalisering, der tager udgangspunkt i, at vi siden er gledet endnu længere ned i sølet. Hvis AaB i juli 2022 havde meldt ud, at målet med den kommende sæson var overlevelse i Superligaen, ville alle have tabt næser, ører og mund!

Før sæsonen 2022/2023 husker jeg blot den sædvanlige tristesse over udsigten til endnu en mellemsæson i ingenmandsland. Som jo havde været tilfældet uafbrudt siden 2014, som altså vel at mærke var den ringeste 9 års - periode i AaBs Superligahistorie. Og skønt for langt fra befandt vi os dog hele tiden langt tættere på medaljer end nedrykning.

Før næste sæson ønsker alle sig tilbage til de midterplaceringer og mellemsæsoner, som vi bandede langt væk for to år siden.

Hovedet
Allstar
Allstar

Indlæg af Hovedet » 19. maj 2024, 21:32

Hanga skrev:
Hovedet skrev:
Gnu skrev:

Jeg ved ikke hvorfor du har taget det for givet, at nye investorer ville være lig med at fortsætte eller måske ligefrem forstærke et budget, som forretningen ikke er i nærheden af at kunne løfte. Selvfølgelig findes den type investor også derude - som Benham gik til opgaven i FCM eller som GFH har gør det nu i Brøndby. Her er der satset stort og dyrt sportsligt med det mål at løfte omsætningen på sportslig succes. Men det kræver meget kapital og risikovillighed.

Jeg er helt enig. Men for tyskerne er der jo ikke tale om en "gratis omgang", hvor man bare kan spare. De balancerer jo på afgrundens rand og styrter ud over samme, hvis AaB rykker ned i næste sæson. Dette ville jo æde næsten hele deres seneste kapitaltilførsel på 45 millioner kr. op. Samtidig vil enhver form for troværdighed være pist væk, og jeg betragter det som givet, at tyskerne er væk efter næste sæson, hvis den atter står på 1. division.

I forhold til denne sæson står de til et 2-tal. Den lige præcis beståede karakter gives grundet opfyldt målsætning: tilbagevenden til Superligaen. Var vi ikke rykket op - og det tør jeg roligt påstå, at vi ikke var, hvis a) der havde fandtes et tredje stabilt klassehold i rækken, f.eks. vores nedrykkerkolleger i Horsens b) havde vi ikke ramt en stime på 4 mere eller mindre heldige sejre i træk ved forårets start - havde tyskerne jo allerede været færdige nu.

R Rosenberg
Allstar
Allstar

Indlæg af R Rosenberg » 20. maj 2024, 07:41

Maglau skrev:
Hanga skrev:
Hovedet skrev:
Gnu skrev:

Og så kan det jo snildt være for sent.

Rykker AaB ned igen, så står den på endnu mere smalkost, og så skal vi nok forberede os på et længerevarende ophold i 1. division, hvis vi da overhovedet kommer op igen i mange år.
Ædruelighedens stemme

Gnu
Allstar
Allstar

Indlæg af Gnu » 20. maj 2024, 09:35

Hovedet skrev:
19. maj 2024, 21:22
Gnu skrev:
19. maj 2024, 20:41
Hovedet skrev:
Gnu skrev:

Åh, nu var jo immervæk sluttet som nr. 5 sæsonen før - ja, for to år siden - og indtog i øvrigt en 4. plads efter grundspillet med kortere vej til sølv end 7. pladsen. Vi var sågar forstærket med Allan Sousa i nedrykningssæsonen, og jeg husker da ikke en eneste, der frygtede nedrykning. Det er en efterrationalisering, der tager udgangspunkt i, at vi siden er gledet endnu længere ned i sølet. Hvis AaB i juli 2022 havde meldt ud, at målet med den kommende sæson var overlevelse i Superligaen, ville alle have tabt næser, ører og mund!

Før sæsonen 2022/2023 husker jeg blot den sædvanlige tristesse over udsigten til endnu en mellemsæson i ingenmandsland. Som jo havde været tilfældet uafbrudt siden 2014, som altså vel at mærke var den ringeste 9 års - periode i AaBs Superligahistorie. Og skønt for langt fra befandt vi os dog hele tiden langt tættere på medaljer end nedrykning.

Før næste sæson ønsker alle sig tilbage til de midterplaceringer og mellemsæsoner, som vi bandede langt væk for to år siden.
Personligt kaldte jeg en mulig nedrykning fire kampe inde i sæsonen. Det skrev jeg også her.

Allan Sousa kom til, men han kunne jo hverken spille målmand eller centerback, hvor der både numerisk og kvalitetsmæssigt var åbenlyse problemer. Den trup var helt på månen.

Og ja, sæsonen forinden var man blevet nummer fem, men man leverede et rigtig skidt slutspil, så det var i den grad et hold med pil nedad.

Besvar