Det er voldsom læsning. Bestyrelsen har godt nok kørt økonomien som en 18-årig der har fået børneopsparingen med i Gaden.Halil skrev: ↑23. maj 2024, 13:13Opløftende, i omvendt land, læsning!
https://steenhouman.com/2024/05/23/fodb ... still-ill/
Økonomitråden
-
haghdk
- Landshold

- Favoritspiller: Robbie Fowler
- Geografisk sted: Aalborg
Re: Økonomitråden
Skete der egentlig noget i AaB i 2018?
2019 tallene og frem virker det til at være gået lidt i ged økonomisk for AaB.
2019 tallene og frem virker det til at være gået lidt i ged økonomisk for AaB.
Uden Synd Ingen Frelse
Svært at gennemskue hvad det lige kan være..
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE
Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.
Synes det er en fin rapport/artikel.
Det er lidt nemmere nu at forstå hvad der driver SS22 beslutninger på spiller og lønningsdelen. Samt hvilke fokuspunkter på omsættelse og indtjening der skal være i hhv den kommercielle afdeling som i den sportslige.
Det er lidt nemmere nu at forstå hvad der driver SS22 beslutninger på spiller og lønningsdelen. Samt hvilke fokuspunkter på omsættelse og indtjening der skal være i hhv den kommercielle afdeling som i den sportslige.
AaB - BIF 13/4 2014
Kommentatoren kaldte AaB for Danmarks svar på Liverpool - det bliver ikke større. Snøft.
Kommentatoren kaldte AaB for Danmarks svar på Liverpool - det bliver ikke større. Snøft.
-
R Rosenberg
- Allstar

Åh, det var vist noget med, at man fyrede Schors og ansatte Bælum i foråret 2018.
Ædruelighedens stemme
Den dårligste beslutning i AaB i årtier.R Rosenberg skrev: ↑23. maj 2024, 17:11Åh, det var vist noget med, at man fyrede Schors og ansatte Bælum i foråret 2018.
------------------------------------------------
Den oprindelige lufthavnsrapporter.
Den oprindelige lufthavnsrapporter.
Det er sjovt, at der ikke er en eneste hverken ekspert eller herinde, der har reflekteret over at det tyskerne har gang i 1:1 er det Schoors gennemførte fra 2012 og 5 år frem.Forza skrev: ↑23. maj 2024, 17:16Den dårligste beslutning i AaB i årtier.R Rosenberg skrev: ↑23. maj 2024, 17:11Åh, det var vist noget med, at man fyrede Schors og ansatte Bælum i foråret 2018.
Jeg var rasende over fyringen af ham tilbage i ‘18. Set retrospektivt frem til i dag, er vi nu nået til det udgangspunkt han ca. startede med. Shit et mareridt!
Strategien fejlede sådan set ikke noget, den blev bare eksekveret ualmindeligt dårligt. Det var jo ikke dårligt tænkt, at ungdomsarbejdet skulle være en hjørnesten og at egne spillere i princippet burde dække mand 16-21, og derudover nogle enkelte startpladser, som vi senere kunne sælge videre for større beløber.Sønderhof skrev: ↑23. maj 2024, 20:34Det er sjovt, at der ikke er en eneste hverken ekspert eller herinde, der har reflekteret over at det tyskerne har gang i 1:1 er det Schoors gennemførte fra 2012 og 5 år frem.Forza skrev: ↑23. maj 2024, 17:16Den dårligste beslutning i AaB i årtier.R Rosenberg skrev: ↑23. maj 2024, 17:11Åh, det var vist noget med, at man fyrede Schors og ansatte Bælum i foråret 2018.
Jeg var rasende over fyringen af ham tilbage i ‘18. Set retrospektivt frem til i dag, er vi nu nået til det udgangspunkt han ca. startede med. Shit et mareridt!
Min fornemmelse er, at man i stedet for at styrke arbejdet og investere i akademiet, bare lod stå til, satsede på at produktionen nok skulle komme af sig selv, og nok tog megen af den ekspertise der var oparbejdet for givet. Akademiet og miljøet blev lidt som en magisk æske hvor man nærmest kunne inddrage hvem som helst i truppen, og på få sæsoner, gøre pågældende spiller landsholdsaktuel.
Man sørgede ikke for at rykke akademiet op på niveau med bare nogle af de bedste danske klubber, og da slet ikke på en international standard, og man blev underligt indelukket om et meget snævert geografisk område, i stedet for at være en potentiel destination for store nordiske talenter, på vej ud i europa. I 2018 havde akademistrategien stadigvæk ikke givet FCK de resultater, der fjernede enhver tvivl om hvorvidt det var en vej de burde gå, FCN havde endnu ikke hentet Schjelderup og FCM havde kun lige hentet Jens-Lys Cajuste.
Der er selvfølgelig også noget i timingen her, og at vores bedre periode fra 13-16'ish, var stort set lige inden at priserne i for alvor stak af længere nede i fødekæden.
Hele infrastrukturen i og omkring klubben er blevet totalt syltet, og udover Gaardes investeringer i træningsfaciliteterne for snart 10 år siden, så er der ikke mig bekendt sket det helt store siden. Inge Andre havde, til sin ros, nogle ret interessante betragtninger om skolefaciliteter og akademifaciliteter ude omkring Hornevej, som vist var strandet i nogle kommunale blokeringer eller sådan, men ellers kan jeg faktisk ikke komme i tanke om noget.
Jeg ved heller ikke om der er kommet mærkbart flere folk omkring ungdomsholdene, eller om de fleste ungdomshold bare stadigvæk kører træner/assistent og delt fysisk træner og analytiker på tværs af holdene. Men det er under alle omstændigheder et sted hvor vi har stået bomstille, og måske endda lidt tilbage, samtidig med at mange andre er hoppet på et lyntog, der stadigvæk accelererer, og bliver fortsat sværere at hente.
De mange års personaleudskiftninger har selvfølgelig heller ikke bragt noget godt med sig.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE
-
R Rosenberg
- Allstar

Tænk, hvis man var fortsat med ham frem for blålyset Bælum.Sønderhof skrev: ↑23. maj 2024, 20:34Det er sjovt, at der ikke er en eneste hverken ekspert eller herinde, der har reflekteret over at det tyskerne har gang i 1:1 er det Schoors gennemførte fra 2012 og 5 år frem.Forza skrev: ↑23. maj 2024, 17:16Den dårligste beslutning i AaB i årtier.R Rosenberg skrev: ↑23. maj 2024, 17:11Åh, det var vist noget med, at man fyrede Schors og ansatte Bælum i foråret 2018.
Ædruelighedens stemme
- Kasper
- Allstar

- Favoritspiller: Torben Boye
- Geografisk sted: Norden om og vesten u
Det var Torben Fristrup og den øvrige bestyrelse der ville sætte en anden retning for klubben.
»Jeg forelskede mig i fodbold på samme måde, som jeg forelskede mig i en kvinde: Momentant, ukritisk og uden tanke på den smerte, det ville bringe«. - Nick Hornby
Jeg kunne godt lide, at vi endelig havde en biks hvor der var balance i tingene. Fra jeg startede med at følge AaB intensivt fra slut 90’erne, er det første og eneste gang det er set.jonas386 skrev: ↑23. maj 2024, 20:58Strategien fejlede sådan set ikke noget, den blev bare eksekveret ualmindeligt dårligt. Det var jo ikke dårligt tænkt, at ungdomsarbejdet skulle være en hjørnesten og at egne spillere i princippet burde dække mand 16-21, og derudover nogle enkelte startpladser, som vi senere kunne sælge videre for større beløber.Sønderhof skrev: ↑23. maj 2024, 20:34Det er sjovt, at der ikke er en eneste hverken ekspert eller herinde, der har reflekteret over at det tyskerne har gang i 1:1 er det Schoors gennemførte fra 2012 og 5 år frem.Forza skrev: ↑23. maj 2024, 17:16Den dårligste beslutning i AaB i årtier.R Rosenberg skrev: ↑23. maj 2024, 17:11Åh, det var vist noget med, at man fyrede Schors og ansatte Bælum i foråret 2018.
Min fornemmelse er, at man i stedet for at styrke arbejdet og investere i akademiet, bare lod stå til, satsede på at produktionen nok skulle komme af sig selv, og nok tog megen af den ekspertise der var oparbejdet for givet. Akademiet og miljøet blev lidt som en magisk æske hvor man nærmest kunne inddrage hvem som helst i truppen, og på få sæsoner, gøre pågældende spiller landsholdsaktuel.
Man sørgede ikke for at rykke akademiet op på niveau med bare nogle af de bedste danske klubber, og da slet ikke på en international standard, og man blev underligt indelukket om et meget snævert geografisk område, i stedet for at være en potentiel destination for store nordiske talenter, på vej ud i europa. I 2018 havde akademistrategien stadigvæk ikke givet FCK de resultater, der fjernede enhver tvivl om hvorvidt det var en vej de burde gå, FCN havde endnu ikke hentet Schjelderup og FCM havde kun lige hentet Jens-Lys Cajuste.
Der er selvfølgelig også noget i timingen her, og at vores bedre periode fra 13-16'ish, var stort set lige inden at priserne i for alvor stak af længere nede i fødekæden.
Hele infrastrukturen i og omkring klubben er blevet totalt syltet, og udover Gaardes investeringer i træningsfaciliteterne for snart 10 år siden, så er der ikke mig bekendt sket det helt store siden. Inge Andre havde, til sin ros, nogle ret interessante betragtninger om skolefaciliteter og akademifaciliteter ude omkring Hornevej, som vist var strandet i nogle kommunale blokeringer eller sådan, men ellers kan jeg faktisk ikke komme i tanke om noget.
Jeg ved heller ikke om der er kommet mærkbart flere folk omkring ungdomsholdene, eller om de fleste ungdomshold bare stadigvæk kører træner/assistent og delt fysisk træner og analytiker på tværs af holdene. Men det er under alle omstændigheder et sted hvor vi har stået bomstille, og måske endda lidt tilbage, samtidig med at mange andre er hoppet på et lyntog, der stadigvæk accelererer, og bliver fortsat sværere at hente.
De mange års personaleudskiftninger har selvfølgelig heller ikke bragt noget godt med sig.
Jeg synes dog strategien man lagde frem, virkede fornuftig. Problemet var, som du også påpeger, at man forsømte at lave de grundlæggende strategiske ændringer. Foruden manglende retning og investering i akademiet, så har AaB til stadighed aldrig haft en seriøst tilgang til scouting. Både Gaarde og Inge påpegede offentligt at det var planen at investere heri, men det skete aldrig.
Jeg havde stor tiltro til Inge, men ligesom Gaarde var hans evner til at sammensætte en trup katastrofale.
Det er med baggrund heri, at jeg er super skeptisk overfor SSE22. For deres resterende 30 millioner, kommer man ingen vegne med omstrukturere organisation, akademi og sammensætning af en superligatrup.
Ja en helt og aldeles vanvittig beslutning. Vi har meget at takke Schors for.R Rosenberg skrev: ↑23. maj 2024, 17:11Åh, det var vist noget med, at man fyrede Schors og ansatte Bælum i foråret 2018.
Det var et kæmpe fejlskud at man dengang forsøgte at vækste gennem underskud. Schors havde fået forretningen under kontrol og budgetterne var stabile. bestyrelsen mente derfor det var på tide at forsøge at øge budgetterne for derefter at håbe på indtægterne ville følge med. Hvilket vi i bagklogskabens lys ikke lykkedes med. Man hævede personaleudgifterne med 15 millioner uden der skete nogen synderlig effekt på omsætningen og så øgede man blot underskuddet.
Ser vi på AGF, Viborg og Silkeborg fx så har de gennem en længere periode stille og roligt øget deres indtægter og budgetter hvert eneste år så der stadig er en fornuftig balance i tingene. Det var selvfølgelig også det vi skulle have gjort dengang. Og alt respekt for ledelsen nu som prøver at gå en økonomisk bæredygtig vej. Det er ikke holdbart vi bliver ved med at smide 20 millioner ud af vinduet hvert eneste år.
Ser vi på AGF, Viborg og Silkeborg fx så har de gennem en længere periode stille og roligt øget deres indtægter og budgetter hvert eneste år så der stadig er en fornuftig balance i tingene. Det var selvfølgelig også det vi skulle have gjort dengang. Og alt respekt for ledelsen nu som prøver at gå en økonomisk bæredygtig vej. Det er ikke holdbart vi bliver ved med at smide 20 millioner ud af vinduet hvert eneste år.
Enten spiller man på ordlyden i de nye meddelser eller også har Tuxen Boll allerede nu sat sit aftryk på tingene i AaB.
Da Spar Nord Fonden forlængede aftalen skrev AaB at "tribunepartner Spar Nord Fonden har forlænget og fordoblet samarbejdet med AaB".
https://aabsport.dk/nyheder/2024/maj/aa ... marbejdet/
Og nu er Jet Sport så blevet ny partner og her udtaler han at "Vi har indgået et nyt og markant partnerskab med Jet Sport frem til sommeren 2027"
https://aabsport.dk/nyheder/2024/maj/je ... ner-i-AaB/
Det lyder alt sammen godt. Men vi ved reelt set ikke hvad aftalerne indebærer og får ikke sponsorindtægterne givet før næste regnskab kommer ud
Da Spar Nord Fonden forlængede aftalen skrev AaB at "tribunepartner Spar Nord Fonden har forlænget og fordoblet samarbejdet med AaB".
Og nu er Jet Sport så blevet ny partner og her udtaler han at "Vi har indgået et nyt og markant partnerskab med Jet Sport frem til sommeren 2027"
Det lyder alt sammen godt. Men vi ved reelt set ikke hvad aftalerne indebærer og får ikke sponsorindtægterne givet før næste regnskab kommer ud
-
haghdk
- Landshold

- Favoritspiller: Robbie Fowler
- Geografisk sted: Aalborg
Jeg bed også mærke i at partnerskabet med Spar Nord Fonden var fordoblet og at partnerskabet med Jet Sport er "markant".Alexis skrev: ↑24. maj 2024, 10:15Enten spiller man på ordlyden i de nye meddelser eller også har Tuxen Boll allerede nu sat sit aftryk på tingene i AaB.
Det lyder i hvert fald som noget hvor vi er på den rigtige sti.
Så sort/hvid synes jeg ikke man kan gøre det op. I bagklogskabens lys, åbenlyst en forkert retning.
Vi stod dengang ved en skillevej. Ville vi fortsætte med at have budget svarende til en 7.-10. plads eller skulle man prøve og komme med på vækstoget og følge med topklubberne?
Der var bred enighed om at den smalkost Schors havde sat AaB på, skulle være slut, og man i stedet ville satse på at blive fast top4. Det krævede en investeringer i spillertruppen, som skulle afføde større opbakning og dermed øgede indtægter.
Hvad gik der så galt? Primært Gaarde og Bælum. Man ansatte to fuldstændig uerfarne direktører uden meritter udi at drive virksomhed, og næsten endnu værre, ingen faglighed til at bestride de poster de sad på. Da Inge blev ansat var vi allerede på afveje, og det formåede han på ingen måde at ændre på, da hans evner på transferområdet var ligeså håbløse som Gaardes.
Hvis man havde ansat de rigtige personer til at implementere startegien, havde vi måske et top 4 hold i dag.
AGF og FCM er netop solidt funderet på baggrund af deres strategier er omsat af kompetente folk.
Når det er sagt, så var grunden til jeg tilbage i '18 mente det var forkert at fyre Schors, at man godt kunne køre en stram økonomi og på mere organisk vis øge indtægterne.
Den konservative, langsigtede tilgang er netop det der har båret Silkeborg derhen hvor de er i dag.
I forhold til SSE22, så synes jeg grundlæggende deres mål er det rigtige. Jeg mangler "bare" i den grad at se en troværdig plan for hvordan de vil komme derhen.
Det undrer mig, at antallet af ansatte er steget fra 50 i 2014 til 80 i 2023. Hvad laver de 30 ekstra ansatte? Dækker det over ungdomsspillere der i dag er på kontrakt og ikke var det tidligere eller?
Og det var jo helt rigtigt at AaB ikke skulle blive smalkost, men man skulle jo have øget omkostningerne med i takt med at indtægterne blev øget. Schoors var nok ikke den rigtige direktør til at gå fra sparemode til vækstmode, men Bælum og Gaarde var jo værre fordi pengene bare blev brugt uden plan/strategi. Jesper Elkjær fra GF var jo en god signing, men spørgsmålet er om han kom ind da toget var i gang med at køre af sporet med 200 km/t.Sønderhof skrev: ↑24. maj 2024, 10:32Så sort/hvid synes jeg ikke man kan gøre det op. I bagklogskabens lys, åbenlyst en forkert retning.
Vi stod dengang ved en skillevej. Ville vi fortsætte med at have budget svarende til en 7.-10. plads eller skulle man prøve og komme med på vækstoget og følge med topklubberne?
Der var bred enighed om at den smalkost Schors havde sat AaB på, skulle være slut, og man i stedet ville satse på at blive fast top4. Det krævede en investeringer i spillertruppen, som skulle afføde større opbakning og dermed øgede indtægter.
Hvad gik der så galt? Primært Gaarde og Bælum. Man ansatte to fuldstændig uerfarne direktører uden meritter udi at drive virksomhed, og næsten endnu værre, ingen faglighed til at bestride de poster de sad på. Da Inge blev ansat var vi allerede på afveje, og det formåede han på ingen måde at ændre på, da hans evner på transferområdet var ligeså håbløse som Gaardes.
Hvis man havde ansat de rigtige personer til at implementere startegien, havde vi måske et top 4 hold i dag.
AGF og FCM er netop solidt funderet på baggrund af deres strategier er omsat af kompetente folk.
Når det er sagt, så var grunden til jeg tilbage i '18 mente det var forkert at fyre Schors, at man godt kunne køre en stram økonomi og på mere organisk vis øge indtægterne.
Den konservative, langsigtede tilgang er netop det der har båret Silkeborg derhen hvor de er i dag.
I forhold til SSE22, så synes jeg grundlæggende deres mål er det rigtige. Jeg mangler "bare" i den grad at se en troværdig plan for hvordan de vil komme derhen.
Helt enig i kritikken af Gaarde/Bælum. Jeg har altid tænkt Gaarde lød meget fra lærebøgerne om ledelse på uni som selvfølgelig giver noget rammeværk og en begrebsverden, men ingen kompetencer i at lede eller være sportsdirektør. Gaardes rigtige hylde er nok som noget mellemleder i en eller anden random større virksomhed.
Jeg synes dog også, at alt igen peger tilbage på bestyrelsen i sidste ende. Det var dem der gik med gamle spillere fremfor at finde professionelle og kompetente ledere til Direktør og Sportsdirektør.
Det er dem som er ansvarlige for at klubben havde en sammenhængende strategi og det var altså ikke top 4 med 2014 spillere primært med lokale akademispillere fra akademi, som der ikke blev investerer i kunne følge med udviklingen.
Bestyrelse og direktører luftede en masse visioner som fejlagtigt er blevet kaldt for strategi, men der var jo intet konkret om hvordan den strategi skulle udføres - hverken sådan mere overordnet eller på det mere operationelle plan.
Derfor har jeg faktisk også en ret stor ro om SSE22. De tænker langsgitet og arbejder struktureret i en retning - så kan vi lide den eller ej, men de har være tydeligt i hvordan vi skal spille, hvordan de vil scoute og hvor vi skal hen. Det er meget udskiftning lige nu, men vi er altså stadig i år 0 samtidig med at man har haft en nedrykning. Derudover havde det være smalkost om så ledelsen var SSE22 folkene eller det lokale indavl af inkompetente folk. Der går nok fem år før vi er i Top 6 igen, men hvis vi så har flyttet os bæredygtigt og organisk vækstet til noget, som kan blive der så køber jeg den gerne.
RAUS RAUS SSE!
Godt spørgsmål og jeg kan kun give et bud. Bl.a. er stabene jo bare blevet større både omkring førstehold på akademierne så mon ikke man mindst kunne finde en 10-20 hoveder der, hvis man kunne sammenligne organistationsdiagrammer fra dengang og nu. På samme måde er der sikkert også et kommet par hoveder mere på ledelsesgangene.
Derudover har du nok en pointe omkring flere U-spillere på konktrakt og at trupperne har været lidt større pga. de mange skift og spillere der kom og gik hurtigt.
RAUS RAUS SSE!