Gnu skrev: ↑18. jun 2024, 20:45
jonas386 skrev: ↑18. jun 2024, 15:47
Gnu skrev: ↑18. jun 2024, 15:25
jonas386 skrev: ↑18. jun 2024, 15:18
At det ikke
kan lade sig gøre på ~5 år uden mange ekstra midler, er simpelthen en tumpet påstand. Det er ikke sikkert det sker, og det er da også muligt vi om 3-4 år ligger i 2. Division, men selvfølgelig kan det lade sig gøre. Der er bunkevis af tilsvarende historier fra fodboldeuropa, hvor 1-3 sæsoner med overvejende flere gode beslutninger end dårlige, kan skabe tophold
Hvem havde set Girona, Skt. Gillois (stav) eller Bodø som nationale topklubber bare sæsonen før det faktisk skete? Mit gæt er 0.
Aha. Hvad er det så i AaB's ageren der gør at du mener, at det er realistisk? Man kan godt hive enkelteksempler som Girona og Bodø op af hatten, men det er jo netop undtagelser fra normalen og ikke noget man bare lige gør.
Hvis du skulle vurdere, om AaB har en position som Bodø eller ligger i bunden om 5-7 år, hvad tror du så selv er mest realistisk af de to scenarier?
Nu er Bodø jo det klart stærkeste hold i Norge, og har været det i et par år. Der tror jeg ikke vi ender. Men jeg kan ikke se hvorfor vi ikke, ligesom AGF, skulle kunne være et solidt top-6 hold efter 1-3 sæsoner med flere gode end dårlige beslutninger.
Om 5-7 år forventer jeg, at vi er tilbage ved den position vi også har haft historisk; landets 4-5 bedste hold, der i de rigtige sæsoner kan få titler og europæisk fodbold.
Ift økonomien, så er det jo ikke på driften vi skal hente de penge, men på 1-2-3 gode salg til udlandet. Gode superligaspillere går raskt væk for 30 millioner, og det kan vo stadigvæk komme rigtig langt for.
Du svarer ikke på, hvad det er i AaB's ageren, som peger i retning af, at man er i top 6 inden for 5-7 år. Bare noget om at det handler om at træffe gode beslutninger, og dét kan man jo ikke være uenig i, men det er jo også så ukonkret som det overhovedet kan blive.
Mht. at gøre som AGF: De gearede op på et tidspunkt, hvor der var langt færre penge i dansk fodbold. Nu er hullet op til toppen meget større for AaB end da AGF tog springet, og der er en del flere klubber der skal overtages.
@haghdk og @Raptorr :
I får det nærmest til at lyde som om at pengene er ligegyldige, men det er de jo ikke. Det er fint at tyskerne arbejder grundigt og efter en klar strategi, men det
går langsomt og efter det første år er fremskridtene meget små. Man er stadig ikke i nærheden af en bæredygtig drift og også i år forventer man et kæmpe underskud.
At vi har fået en ledelse, der er langt mere bevidst omkring hvad det kræver at få en succesfuld fodboldklub op at køre. Vi er ikke blevet kørt agterud, fordi vi bruger for få penge, men fordi vi har brugt pengene for dårligt, og ikke har formået at investere i hverken vores infrastruktur, eller i spillere der kan sælges for betydeligt mere end de er købt for. Allan Gaarde havde efter 5-6 år stadigvæk ikke knækket scouting-koden, og talentarbejdet har været i forfald i en periode på - hvad - 10 år.
Det er ikke et spørgsmål om at tyskerne konsekvent skal træffe den rigtige beslutning, der skal bare træffes færre dårlige beslutninger end vi har set de sidste mange år.
At der er kommet flere penge i dansk fodbold er da helt rigtigt, men så meget desto mere er det også blevet nemmere at hente dem. Hvis vi tager en spiller som Otoa, så ville vi for 7-8 år siden sjældent kunne forvente mere end 10-15 millioner for sådan en spiller. I dag går den type spillere nemt for 35, hvis de bryder igennem, og 50 er ikke urealistisk, snakker vi profiler. Europæisk gruppespil giver vel også nemt det dobbelte ift. de 20-25 mio. vi vist hev hjem i 2016/17 sæsonen. Hvis jeg ikke er helt galt på den, så giver EL lige i underkanten af 100 mio., hvis man skulle ende i gruppespil-
Man kan synes hvad man vil om de spillere vi har hentet, men de har hver især spidskompetencer og er spillertyper der efterspørges i moderne fodbold. Nu har vi oveni hentet en træner der tilsyneladende er i sync med den måde vi vil tænke og spille fodbold på.
Igen, jeg er ikke i fornægtelse om, at det kan ende som noget rigtig lort, men jeg synes - i modsætning til så mange andre tilsyneladende - at tyskerne både virker til at vide hvad de vil, og so far har styr på hvad de laver med truppen. Og så er vi heller ikke længere væk fra Silkeborg, Viborg eller Randers, at det skulle være så umuligt. Det kan hentes på to sæsoner. De klubber går jo også igennem forandringer, og Viborg har været igennem stor personaleudskiftning de sidste par år, og Silkeborg virker ikke så vilde efter at skrue op for budgetterne, selvom pengene måske er der.