Problemet med den tilgang er bare, at det ser utrolig dumt ud, når dommeren/linjedommeren tager fejl og fløjter inden situationen er ovre.R Rosenberg skrev: ↑17. mar 2025, 17:59Er hensigten eller "ånden" ikke, at de skal dømme som altid, og så skal VAR snuppe de fejl, der er 'clear and obvious'?
For med den anden tilgang kan man jo lige så godt udfase dommeren stille og roligt og så sætte AI til at styre kampene (sat på spidsen).
En mellemting mellem de to ovenstående er vel amerikansk fodbold, og selvom det er en dejlig sport at spille, er det maje svært at synes, at de millioner af spilstop er fede som tilskuer/seer, når man er vokset op med 1. division, Serie A, Cupwinners Cup og First Division.
Jeg snakker ikke om enhver lille situation ude på banen og ethvert indkast, her skal dommeren stadig være kampleder, men om store chancer eller friløbere, hvor dommeren ikke er optimalt placeret. Og så skal dommeren ikke være bange for VAR, som jeg indimellem fornemmer er tilfældet, men se det som et værktøj der gør spillet mere flydende og retfærdigt.
Med tiden tror jeg også, at vi udfaser linjedommerne. Der findes allerede fuldautomatisk VAR, målteknologi og ved både EM og VM har man benyttet lydsensorerer i bolden til at afgøre hands og hvem der sidst rørte bolden.
Hvis man ikke relativt hurtigt på en langsom gengivelse kan se om der er frispark, offside eller hvad nu ved en målgivende situation, så bør målet tælle.