Gaarde6 skrev: ↑30. apr 2025, 10:12
AaBager skrev: ↑30. apr 2025, 10:02
larsdahl skrev: ↑28. apr 2025, 18:11
Hanga skrev: ↑28. apr 2025, 17:27
jonas386 skrev: ↑28. apr 2025, 17:22
DellOrto skrev: ↑28. apr 2025, 17:02
Vildt, hvis der er hold i det. Jeg begriber ikke hvis Tyskerne allerede nu vil smide håndklædet i ringen.
Erkendelsen må være at Superligaen er en for kompetitiv liga, hvor penge, rekruttering og sportsligt setup er nøgleord for succes og, at ingen af disse faktorer kan tilvejebringes af SE22
Sports Excellence af 2022 er nok ikke excellent alligevel.
Ydesen spekulerede allerede i januar, at tyskerne kunne være på vej ud i tilfælde af nedrykning. Han påstod det var en snak der foregik i krogene på Hornevej blandt interessenter. Jeg husker det dog som, at der ikke umiddelbart var mere i det, end at det ville være logisk hvis de gerne ville ud, fremfor at bruge endnu en sæson (og yderligere penge) i 1. division. En nedrykning er selvfølgelig et oplagt tidspunkt at beslutte hvorvidt man vil begrænse sit tab, eller om man fortsat skal smide gode penge efter dårlige. Men det skulle vel udelukkende være for at stoppe blødningen, og ikke fordi der er penge at hente.
Man må bare sige at de i så fald ikke har været i nærheden af at forstå hvad de købte. Troede de virkelig at de kunne komme ind og vende AaBs udvikling på 2 år med meget sparsomme investeringer? Hele deres investering og case med AaB vil se meget dårlig ud og det var vel præcist det modsatte de gerne ville have ud af købet.
Jeg har personligt svært ved at tro at de skulle have fortrudt i en sådan grad at de er på vej ud "koste hvad det vil".
I de tre år op til tyskernes overtagelse var AaB alle år én kamp fra at kvalificere sig til Europa (pokalfinale mod Sønderjyske, Play off mod agf, Play off mod Viborg).
Få måneder efter tyskerne købte sig ind var vi igen i en pokalfinale mod FCK.
Set udefra kunne man sikkert nemt tænke, at ved at løfte AaB 5-10% så havde man en klub, der jævnligt kvalificerede sig til Europa. AaB havde kun en gang været i nedrykningsfare i superligaen, få måneder efter tyskernes indtog sluttede sæsonen med en total nedsmeltning og sidsteplads. Det var helt sikkert ikke et scenarie tyskerne havde forestillet sig, da de indgik forhandlinger om køb af AaB.
Alligevel nogle flotte resultater, når konsensus herinde er, at de forrige ejere var ved at køre klubben i sænk. Bare 1 kval til et gruppespil, som vi var tæt på at få muligheden for flere gange, og vi havde aldrig hørt om SSE.
Jamen de VAR da ved at køre klubben i sænk.
Det kan du da se sort på hvidt i regnskaberne.
Ja de havde bedre resultater sportsligt men økonomisk var det da mere end elendigt det der skete.
Nu er det så omvendt. Elendigt sportsligt og lidt bedre økonomisk.
Der skulle gerne findes en mellemvej mellem de tidligere ejere og de nuværende og så bygge på år efter år, hvis det skal blive holdbart både sportsligt og økonomisk.
Det AaB, vi alle kender og elsker, med primært 4.-6. pladser, en række overraskende mesterskaber og et årligt underskud på ca. 30 mio ophørte med at eksistere i 2020, hvor en aktie emission med et forventet provenue på 50 mio kr flopper og kun giver 24 mio i provenue, hvoraf de 20 mio var forhåndsgaranterede af de daværende ejere. Her bliver det klart at kassen er snart tom og der er ikke flere investorer, der vil fylde den, og man er nødt til at drosle ned og sætte “tæring efter næring“.
De daværende ejere har ingen succes med at transformere AaB til en profitabel virksomhed og vælger i slutningen af 2022 at overlade tøjlerne til SSE22 fra marts 2023.
SSE22 kommer ikke for at fortsætte med årlige underskud i 20-30 mio størrelsen, men for at gøre AaB profitabel. Det er de ikke lykkedes med.
Sportsligt starter nedturen med nedrykningen som også bliver dødsstødet til SSE22s plan om en turnaround for AaB allerede inden den er kommet igang. Som så mange gange før ryger pengene fra emissionen direkte i et sort hul og ender med ikke at gå til at forretningsudvikling AaB.
AaB har brug for at få tilført 50-100 mio (og måske meget mere), hvor skal de penge komme fra? Sidst Nordjylland blev spurgt om 50 mio, fik AaB 24. Selv om det er mange år siden, tror jeg ikke pengene sidder løsere i dag. SSE22 tror jeg ikke har den slags penge og de har i hvert fald ikke til hensigt at bruge dem på at udskyde en AaB konkurs med 1-2 år. Så hvad er så næste skridt, en amerikaner, inder eller saudi? Eller amatørbold i serierne?
Sportsligt bryder jeg mig virkeligt ikke om bruddet med strategien om at spille med mange spillere med salgspotentiale og i stedet gå over til mange lejekontrakter, der på ingen måde har potentialet til at forbedre AaBs økonomi. Næste sæson skal vi ud og finde en halv ny trup, uden penge. Det lugter ikke af superliga eller toppen af 1. division for den sags skyld.