R Rosenberg skrev: ↑6. maj 2025, 16:39
jonas386 skrev: ↑6. maj 2025, 16:25
R Rosenberg skrev: ↑6. maj 2025, 16:13
Danni skrev: ↑6. maj 2025, 15:25
Efter at have set highlights nogle gange, er det gået op for mig, at 2-2 målet kunne være annulleret for offside. Jeg er overhovedet ikke tilhænger af, at reglerne skal foreskrive at annullere det, jeg tror bare nogle dommere ville have gjort det. Isak er jo i klar offside-position og dukker sig for Matthias’ skud.
I dag er det vel ikke dommere, men VAR der dømmer offsides. Både hvis dommeren dømmer den fejlagtigt eller ikke dømmer den.
Når der er tale om de situationer som her, hvor det er en spiller der ikke rører bolden, men potentielt forstyrrer keeperens udsyn, er der stadig tale om en vurderingssag. Ikke ift. om spilleren er offside, men om spilleren har indflydelse på spillet. Du husker måske det annulerede mål i pokalfinalen, hvor Pedro - der ikke rørte bolden - blev vurderet til at chikanere Grabaras udsyn, i en grad så han ikke kunne nå ud til bolden. Isak var åbenlyst offside, og dukker sig også, men synes trods alt han er så langt fra keeperen, at det ikke bør have indflydelse på hvorvidt bolden var gået ind eller ej.
Jeg synes i øvrigt også, at offsiden på Pedro var hård, for bolden var trods alt så yderligt placeret, at jeg ikke tror Grabara havde nået den alligevel. Men kampens dommer og VAR vurderede tilsyneladende anderledes. Sådan en kan man jo ikke tage på fuld- eller halvautomatisk VAR.
Jo jo, men det er vel stadig et VAR-kald, om sådan én skal dømmes.
Selvom det i de situationer som denne, hvor det ikke handler om et eller andet knæ eller en fod, er dommeren, der har sidste ord.
Jeg vurderer dog, at han oftest retter sig efter VAR.
Ja, VAR skal hjælpe, hvis de mener der er noget, og så skal dommeren selv ud og vurdere.. Det er faktisk ved den slags VAR check, at man flest gange ser dommeren fastholde hans kald, fordi det er så svært at vurdere.
Som udgangspunkt så gik de faktisk meget på målmandens bevæggelser for at vurdere, om hans aktion er påvirket af spilleren i offside position.
Hvis han "fryser" kort varigt, eller tager et lille skridt i den forkerte retning, før han kaster sig efter bolden, så er der potentiale for at dømme det.
Hvis han hopper efter en bold i en glidende bevægelse fra at bolden sparkes, ja så vil de ikke dømme noget, og det er jo tilfældet ved AaBs scoring.. Sparket er bare for godt, og Isak har ingen reel indflydelse på målmandens aktion, som var relativt langt fra bolden.