jonas386 skrev: ↑6. aug 2025, 15:34
AaBager skrev: ↑6. aug 2025, 15:21
le Cid skrev: ↑6. aug 2025, 12:23
jonas386 skrev: ↑6. aug 2025, 11:21
Ift. Birk, synes jeg han kom dårligt ud af den udveksling. Det kan da godt være det ikke er den måde han snakker om taktik og spillestil med sine assistenter, men han forstår jo godt hvad der ligger i spørgsmålet, og han ved (formentlig) også, at det er den måde mange fodboldfans ser fodbold på. Hvis han efter kampen stadig mener han traf den rigtige beslutning, så forklar dog hvorfor kritikken ikke ville gøre den nødvendige forskel, og hvorfor det valgte var en bedre løsning på den måde Brøndby gerne ville vinde kampen på. At tro et Viaplaystudie er sådan en kaffesalon i Wien, hvor der flyttes saltbøsser rundt på bordene, er lidt fjollet af Birk, og jeg synes mest af alt det osede af underskud - hvilket er helt naturligt efter et nederlag.
Helt enig. Jeg har hørt "eksperter" stille meget værre spørgsmål, end de Birk blev udsat for. Han fremstår netop som en presset mand, når han reagerer, som han gør!
Jeg synes det var på tide, at en fagperson talte imod dogmet, at "433 er offensivt og 532 er defensivt". Offensiv og defensiv tilgang til en kamp, afgøres ikke af talkombinationer og ingen seere ville tage skade af, at der kom mere faglighed ind i op- og nedtakten til en tv-kamp.
Det var da i så fald en oplagt mulighed til at oplyse nogle af dem der ser med, og bringe den faglighed ind i studiet. Der er sikkert også BIF'ere på den anden side af skærmen, der har haft samme undring, og ikke forstår trænerens valg.
Mediano kan vist heller ikke helt selv finde ud af hvad de mener. Jeg hørte deres PL-optakt i går, og da Tottenham kommer på banen, bliver der bragt et lytterspørgsmål, hvor vedkommende spørger om Rasmus Monnerup tror, at Thomas Frank i Tottenham vil vise samme taktiske fleksibilitet som i Brentford, hvor han både spillede med tre og fire mand i bagkæden. Monnerup roser først spørgsmålet fordi "det er godt set", og snakker derefter om at Frank startede med tre mand i bagkæden, til de kampe hvor Brentford var undertippede, men i takt med at de er blevet et etableret PL-hold og pludselig skal skabe kampene selv i mange tilfælde, er de gået over til noget der mere ligner 4-3-3. Det siges nærmest explicit, at tre i bagkæden betyder defensivt og afventende, mens fire i bagkæden giver mulighed for offensiv og skabende fodbold.
Først og fremmest har jeg helt forståelse for at Monnerup møder spørgeren, og taler med på et sprog de fleste fodboldfans forstår, men hvordan kan man både støtte Birk (som et par af eksperterne gjorde) i den manglende faglighed, og at det ikke bare handler om hvorvidt man bruger den ene eller anden formation, når deres eksperter (endda med seniortræningserfaring) vælger at snakke om fodboldtaktik på præcis samme måde. Monnerup skal selvfølgelig ikke kalde spørgeren for en idiot der ikke forstår fodboldtaktik, men det er da en oplagt mulighed for at forklare lytterne om hvordan professionelle trænere tænker på taktik og opstillinger, og dermed hæve den faglighed de sådan savner.
(Beklager off-topic for tråden, var lidt i tvivl om hvor det skulle postes, så forlængede bare den tidligere diskussion).