Bombommelom skrev: ↑20. aug 2025, 22:50
Hanne94 skrev: ↑20. aug 2025, 22:05
[lineup-4-5-1][/lineup-4-5-1]
Bombommelom skrev: ↑20. aug 2025, 20:40
Hanne94 skrev: ↑20. aug 2025, 18:53
Bombommelom skrev: ↑19. aug 2025, 22:08
Hanne94 skrev: ↑19. aug 2025, 21:25
Jeg forventer egentlig bare en debat. That’s it. Derfor jeg beder dig udfordre den. Du har kaldt mit postulat tyndt, men hvorfor?
Tjae, du postulerer, at Ross er en leder. Det viser klart, at du ikke har set ham spille. Hverken de 17 kampe han fik for Sparta Prag, hvor den defensive taktstok lå hos henholdsvis Filip Panák eller Elias Cobbaut, og hvor Ross kom til at stå i skyggen af Martin Vitík, der nu slår sine folder i Bologna, de 25 kampe han fik for NEC, hvor forsvaret blev ledet af rutinerede Bram Nuytinck eller de 2 cupkampe han fik for Galatasaray. Han er en habil forsvarsspiller, men han har i den grad brug for at have en leder i forsvaret, som han kan læne sig op ad. Faktisk var hans manglende lederegenskaber allerede påtalt under hans tid på ungdomslandsholdene, og en af årsagerne til, at han hverken på U20 eller U21 formåede at blive fast starter.
På mange måder minder hans manglende udvikling af lederegenskaber om det man ser hos hans gamle rival Sebastian Hausner, der præcis som Ross var skreget ud til at være den næste store forsvarsstyrmand. Ingen af dem har fået den karriere man kunne have håbet på, og det er langt hen ad vejen fordi, at de aldrig har taget skridtet fra at være sidekick til at være leder i midterforsvaret. Hausner fik en decideret nedgang i sit niveau mens han var i AGF, og har først med mere spilletid i IFK og Horsens fundet et rimeligt niveau, uden at han dog er blevet nogen stor leder. Ross har ikke haft nogen egentlig nedtur. Han har bare ikke udviklet sig, som man kunne have håbet. Hvilket transferen til fast plads på tribunen i Galatasaray sikkert har været medvirkende til, og det er jo trist, men sådan er der jo så meget.
Q.E.D.
1) Jeg har ikke set Ross spille i den tid han har været væk fra AaB. Har set lidt klips, men ikke noget der kan bakke mig op i, at han er en leder. Skal vi ikke allerede nu blive enige om, at det har du i den grad heller ikke?
Jeg postulerer ud fra det faktum, at jeg har set ham som en leder i svøb i hans AaB-tid, hvor min holdning er, at man har det essentielle på plads som leder, hvis man har indstilling, passion og god holdning, hvilket han i den grad har. Derudover så man ofte, at det var en mand som, trods en ung alder, tog meget ansvar. Jeg siger ikke, at Ross har udviklet sig til en færdige forsvarsgeneral, derimod siger jeg, at han var en leder i svøb og har lidt år på bagen + lidt udlandserfaring, derfor tog jeg mig den frihed, at komme med det claim, at det nok gjorde, at han endnu mere var en leder.
2) De spillere du nævner kender jeg ikke udover at have læst om dem - det gør du heller ikke.
Men Hausner vil jeg godt tage fat på. Han viste sig som en kæmpe chef i forsvaret for Horsens. Han styrede det med hård hånd og det ville du vide, hvis du havde set kampen. Det går jeg ikke ud fra, at du har.
Men enig - der er udvikling tilbage i dem begge og det er mega fedt. Ærgerligt, at det ikke blev med Ross :-)
Det er nogle ret håbløse forudsætninger, som du lægger ind i dine forsøg på at argumentere. For det første opstiller du en falsk ækvivalens mellem din egne erkendte - og du skal da have ros for den ærlighed - mangel på forudsætning for at udtale dig om Ross' spil siden han forlod AaB og den fejlagtige formodning du har om, at jeg skulle have samme manglende forudsætning. Jeg har fulgt Sparta siden min daværende svoger introducerede mig for dem tilbage i slutningen af 90'erne, så det er ikke fordi, at jeg skal påstå, at Priske eller Friis har været udslagsgivende for min interesse. Jeg ser ikke så mange af deres kampe som tidligere, men prøver altid at se lokalopgørene fra Prag, da de har nogle fantastiske derbys. For så vidt angår Ross' så jeg ham i alle tre lokalopgør mod Dukla, i hjemmekampen fik han kun de sidste 10-15 minutter. Som jeg husker det blev han skiftet ind, da Asger Sørensen, som i øvrigt får alt for lidt kredit i danske medier, for han er vitterligt en bundsolid forsvarsklippe, blev skiftet ud. I udekampen spillede han hele kampen, og virkede på ingen måde overbevisende, og cupkampen er i den sammenhæng ret ligegyldig, da han vist først blev skiftet ind i overtiden. I udekampen mod Bohemians var han et par gange på glatis, men blev reddet af Vitíks hurtighed. I kvalifikationen til Champions League husker jeg ham mest fra hjemmekampen mod Shamrock Rovers, hvor han scorede et glimrende mål, og til gengæld så tung og fejlplaceret ud ved gæsternes scoringer. Og så var han i øvrigt også med til at blive ydmyget af Atlético, men der var han egentlig bare én af 11 overmatchede spillere. Så jo, jeg har skam set Ross - og bedømmer ham på ingen måde til at være en leder.
Jeg kan til nød forstå, at du ikke kender Filip Panák eller Elias Cobbaut, men Martin Vitík bør du kende, da han er et kæmpe talent, der er solgt til Bologna og spiller på det tjekkiske landshold. Bram Nuytinck er en old-school centerback med et godt overblik, der fik sit rigtige gennembrud i Anderlecht og derefter spillede i Udinese i en del år - men ham ved du så heller ikke hvem er...
For så vidt angår Hausner, så havde jeg skam den misfornøjelse at se kampen, og Hausner har, som jeg også skrev, fundet et rimeligt niveau. Men jeg ser ham altså på ingen måde som en stor leder. At du giver udtryk for, at du anser ham for at være
"en kæmpe chef" er helt fair (selvom jeg nok synes, at det er på en ualmindeligt bilig baggrund at tale nogens evner som forsvarer op, henset til, hvor ufatteligt inkompetente AaB var i det offensive spil), så har vi bare fået slået fast, at vi har væsensforskellige definitioner af, hvad en leder - eller
"kæmpe chef" om du vil - er.
Jeg har egentlig ikke udtalt mig om, hvor min rygdækning egentlig kommer fra. Det har jeg først lige gjort, da jeg var ærlig ift., at jeg da med stor selvfølge ikke har set Sparta Prags kampe - heller ikke Nijmegens (det lyder til, at heller ikke har… lige pludselig

).
Dertil skal siges, at jeg ikke tænker, at man kan bedømme Ross’ lederkompetener udfra en håndfuld kampe hos et hold man er lejet ud til og langt nede i hierakieret fra start. Det kan man derimod på et hold, hvor man er tiltænkt en lederrolle - som AaB kunne være eksempelvis.
Jeg kender godt spillerne - jeg har også spillet football manager

. Det er fine spillere - jeg tror heller ikke at Mathias Ross var tiltænkt, at skulle slå dem af, eller udfordre dem på deres lederroller - så har du for store ambitioner til Ross.
Inkompetence eller ej, så holdte de en nedrykker fuldstændig fra fadet i 90+ minutter og han spillede som en kæmpe chef - den må du skisme æde. Ellers har du ærligt ikke set mange af Horsens kampe. Han manglede også ekstremt meget i dag mod Hobro. De er heller ikke noget, rent offensivt, at råbe hurra for. De havde mange chancer.
Igen brillerer du med forudsætninger og antagelser, som du ganske enkelt ikke har noget belæg for, og så bør du måske genlæse, hvad jeg skrev.
Jeg har ikke påstået, at have set Ross spille for NEC (hvilket jeg faktisk har, da jeg så NEC's kamp mod Excelsior sidste forår...), så jeg ved ikke hvad det er for et "gotcha moment" du tror du har fundet...
Din insinuation om, at jeg skulle kende Filip Panák, Elias Cobbaut, Martin Vitík og Bram Nuytinck fra Football Manager rammer milevidt forbi målet. Jeg har aldrig i mit liv spillet Football Manager, det er ganske enkelt noget, der blev populært lang tid efter, at jeg blev voksen. Men hvis det er fra den slags du har din viden, så fred være med det.
For så vidt angår mine forventninger til Ross, så kunne du næppe tage mere fejl. Jeg har ingen forventninger haft om, at han skulle kunne være en leder, hverken i Sparta eller i NEC, eller i Galatasaray for den sags skyld, og det levede Ross til fulde op til. Jeg har heller ingen forventninger om, at han bliver en leder i Plymouth, hvis han skriver under med dem, eller at han skulle vise sig at være en leder, hvis han skulle ende med at tage en ny tørn i AaB.
Og nej, jeg må ikke
"æde" at Hausner spillede
"som en kæmpe chef", for det er jeg ganske enkelt ikke enig i. Han leverede en fin indsats på en ekstremt billig baggrund. Det forhold, at AaB er nedrykker er uden betydning, da holdet i sin nuværende forfatning er så langt fra at have kvaliteten til at begå sig i Superligaen, at det nærmest forekommer uvirkeligt.
Men for at opsummere, så har du tiltro til at Ross vil være en ledertype, og det har jeg så ikke. Og kun fremtiden vil vise, hvem der får ret.
Jeg forstår ikke helt, at du ikke mener jeg kan udtale mig omkring Ross’ lederegenskaber, når jeg ikke har set hans kampe de sidste tre år, hvis du heller ikke selv har? Du har nævnt 5-6 kampe ud af 40-45? Jeg gik ud fra, at havde set dem, når du siger sådan.
Man skal heller ikke negligere Football Manager. Det er imponerende, at du har den viden om de spillere. Det er bestemt ikke alle der har. Hørte dem blive omtalt i Kian Finoudi’s quiz podcast her den anden dag med netop nævnte Asger Sørensen - enig klasse forsvarsspiller. Fede spillere og fed klub.
Men ligger det ikke lidt i det du siger, at han altid har skullet læne sig op af en mere erfaren. Jeg ved godt, at du ikke skriver det, meeeeeen helt ærligt

.
Ross har ikke kompetencerne til at være en leder i de ovennævnte klubber, men det mener jeg uagtet, at han har I AaB.
Det er jeg ked af. AaB er slet ikke i samme forfatning, men det betyder ikke, at de ikke har kunne udfordre diverse 1. Divisionshold - det kunne de ikke med Horsens, det er der nærmest ingen der har kunnet. Derfor, jo han har udviklet sig til en kæmpe chef.