Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
R Rosenberg
Allstar
Allstar

Re: Økonomitråden

Indlæg af R Rosenberg » 11. mar 2026, 20:39

Hanga skrev:
11. mar 2026, 18:56
doukas skrev:
11. mar 2026, 17:48
Sauer skrev:
11. mar 2026, 17:45
De samlede indtægter i 2025 var på 73,8 mio kr. (ned fra 75,2 mio. kr. i 2024).

Personaleomkostningerne i 2025 var på 71,6 mio. kr. (op fra 63,4 mio. kr. i 2024).

AaB skriver selv, at den store stigning i personaleomkostninger mest af alt forklares af to trænerfyringer (3,5 mio. kr) og afvikling af BPTC-aftalen (1,7 mio kr.). Så der er derudover yderligere en stigning på 3 mio. kr. til personaleomkostinger.

Men helt grundlæggende forstår jeg ikke, hvordan vi kan bruge så stor en andel af vores indtægter på lønninger.
Ja, AaB bruger ca. 100 % af indtægterne på personaleomkostninger.
Det er simpelthen et mysterie at AaB kan bruge så mange penge på personaleudgifter i en tid hvor førsteholdet aldrig har været dårligere og bestået af så mange discount signings. Som jeg har sagt mange gange, kunne jeg VIRKELIG godt tænke mig en detaljeret redegørelse for, hvor det er udgifterne er steget så meget. Det er ikke nok at sige "ungdomstrænere" - på hvilke niveauer, hvor mange, hvorfor, osv.

Man forsøger stadig at køre en fortælling om at AaB er på rette vej med mange ting, men jeg kan simpelthen ikke se det. Vi har aldrig været dårligere og vi skal sælge for tæt på 100 mio. kr. for at have et regnskab der kører i 0.

Ift. ejerskabet synes jeg ikke der lader til at være sket den store ændring, andet end et par udskiftninger i bestyrelsen og et nyt navn til SSE22. I det mindste er konsulentaftalen nu bragt til ophør, så kan den ikke længere få skylden herinde for AaBs elendige økonomi, for det lige her har den virkelig kun spillet en lille rolle.
Vi har en stigning i personaleudgifter på knap 50% siden 2014, selvom vi har den billigste ALDI-trup nogensinde. Det er absurd.

Og ja, jeg ved godt, at lønningerne er højere end for 12 år siden, men vi har altså mange billige (og dårlige) spillere nu.

Og ja, de tal ville jeg også gerne se. Whistleblower ønskes.
Ædruelighedens stemme

DarkHorse9000
Landshold
Landshold
Favoritspiller: Oscar Hiljemark

Indlæg af DarkHorse9000 » 11. mar 2026, 20:41

doukas skrev:
11. mar 2026, 20:20
Positiv energi og stemning vil bringe AaB tilbage til toppen af dansk fodbold!

Hvis vi dertil bringer godt humør, så hedder det Champions League allerede i 2028.
Jeg forstår udemærket joken, men selvfølgelig har uro og protester bredt set indvirkning klubbens præstationer. Spillere, trænere og ledere har brug for arbejdsro, hvis de skal kunne bringe AaB hen et sted hvor de kan tiltrække de investeringer dansk topfodbold kræver i dag.

Så mit spørgsmål er om den sidste tysker død og pine skal forlade AaB før protesterne stopper?

Martino1
Superliga
Superliga
Favoritspiller: Winsnes

Indlæg af Martino1 » 11. mar 2026, 20:43

DarkHorse9000 skrev:
11. mar 2026, 20:41
doukas skrev:

Hvis vi dertil bringer godt humør, så hedder det Champions League allerede i 2028.
Jeg forstår udemærket joken, men selvfølgelig har uro og protester bredt set indvirkning klubbens præstationer. Spillere, trænere og ledere har brug for arbejdsro, hvis de skal kunne bringe AaB hen et sted hvor de kan tiltrække de investeringer dansk topfodbold kræver i dag.

Så mit spørgsmål er om den sidste tysker død og pine skal forlade AaB før protesterne stopper?
Det spørger jeg også tit mig selv om - og jeg ved ikke helt hvad svaret til mig selv er. Det kommer vel an på strukturen i ejerskabet.

RicoBR02
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Strandli

Indlæg af RicoBR02 » 11. mar 2026, 21:36

DarkHorse9000 skrev:
doukas skrev:

Men lad os se på andre klubber i Danmark. Brøndby har haft sin del af uro. Romerlys, slagsmål på og udenfor stadion, udenlandske ejere og stemningsboycot, lukkede tribuner.

FCK er i deres største "krise" nogensinde. Spillere der tages for vanvidskørsel, hooligans, romerlys, lukkede tribuner.

Alt det taget i betragtning, så formår de klubber trods alt stadig at holde på sponsorer, tilskuere og have nogenlunde stabile hold der kan spille topfodbold i Danmark.

Så jeg tror ikke at uroen omkring de tyske ejere på tribunen og i medierne har noget at sige mht holdets præstationer. Jeg tror derimod at maksimal opbakning på stadion hver gang kan give holdet et løft. Alle spillere udtaler efter hver pause at de ser frem til at spille foran deres fans igen, at høre som ramt af lynet og vesttribunen hopper. Det er trods alt federe hvis det er 7-8000 der synger med frem for 4000.

DarkHorse9000
Landshold
Landshold
Favoritspiller: Oscar Hiljemark

Indlæg af DarkHorse9000 » 11. mar 2026, 22:22

RicoBR02 skrev:
11. mar 2026, 21:36
DarkHorse9000 skrev:
doukas skrev:

Men lad os se på andre klubber i Danmark. Brøndby har haft sin del af uro. Romerlys, slagsmål på og udenfor stadion, udenlandske ejere og stemningsboycot, lukkede tribuner.

FCK er i deres største "krise" nogensinde. Spillere der tages for vanvidskørsel, hooligans, romerlys, lukkede tribuner.

Alt det taget i betragtning, så formår de klubber trods alt stadig at holde på sponsorer, tilskuere og have nogenlunde stabile hold der kan spille topfodbold i Danmark.

Så jeg tror ikke at uroen omkring de tyske ejere på tribunen og i medierne har noget at sige mht holdets præstationer. Jeg tror derimod at maksimal opbakning på stadion hver gang kan give holdet et løft. Alle spillere udtaler efter hver pause at de ser frem til at spille foran deres fans igen, at høre som ramt af lynet og vesttribunen hopper. Det er trods alt federe hvis det er 7-8000 der synger med frem for 4000.
De er langt mere modstandsdygtige overfor den slags uro, som etableret tophold i den bedste række. AaB er et detroniseret tidligere storhold på syvende pladsen i 1. Division. Alle i og omkring klubben kæmper med selvforståelsen, og er dertil klemt mellem uro og urealistiske forventninger.

Det er fandeme ærgerligt BPTC var mere elendige end den foregående ledelse, men nu er vi her.

Der er ikke noget Quick fix tilbage til storheden - se bare Vejle. Selv med et nyt lokalt ejerskab og en røvfuld penge er de på vej ned i 1. Division.

Jeg er tilfreds med den retning AaB satte i sommers og nu er jeg klar med opbakning og tålmodighed, så længe de arbejder hårdt og holder kursen. Så er der spørgsmålet om penge. Det tror jeg på de løser henad vejen. Der er penge i ejerskabet.

Brugeravatar
troelsh
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 9000

Indlæg af troelsh » 11. mar 2026, 22:47

Personaleudgifter på 71,6 mio kr. med den billigste og dårligste trup i AaB’s historie, det er jo fuldstændig absurd.

Til sammenligning havde Viborg 54 mio kr. i personaleudgifter i samme år

Dongdongwh0
2. div
2. div

Indlæg af Dongdongwh0 » 12. mar 2026, 07:29

troelsh skrev:
11. mar 2026, 22:47
Personaleudgifter på 71,6 mio kr. med den billigste og dårligste trup i AaB’s historie, det er jo fuldstændig absurd.

Jeg forstår det simpelthen heller ikke. Hvem er det som trækker så store lønninger?

Første hold og akadami trænere ser da normalt ud ift antal. Administrationen er skåret ind til benet. Er det spiller lønninger eller hvad? Det giver jo slet ikke mening med det hold vi har.

Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Børsting
Geografisk sted: Hadsten, 9000 i hjertet.

Indlæg af doukas » 12. mar 2026, 08:22

Dongdongwh0 skrev:
12. mar 2026, 07:29
troelsh skrev:

Jeg forstår det simpelthen heller ikke. Hvem er det som trækker så store lønninger?

Første hold og akadami trænere ser da normalt ud ift antal. Administrationen er skåret ind til benet. Er det spiller lønninger eller hvad? Det giver jo slet ikke mening med det hold vi har.
Og så skal man høre på, at Müller vil være klart lønførende i AaB, hvis de rykkede op i Superligaen igen. Det er fandme også absurd.
MO d. 12-05-2014 "Ikke engang i nærheden af hvor jeg bor hvor Ajax, Anderlecht osv. spiller - ja ikke engang der er der hold som har spillet flottere end AaB har gjort i denne sæson. Det kan vi være stolte af i DK"

raekkeettre
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lars Thomsen

Indlæg af raekkeettre » 12. mar 2026, 09:44

Dongdongwh0 skrev:
troelsh skrev:

Nu ved jeg man kan gøre mange ting med et regnskab - og mange gange kan svinge det til den side du ønsker. Kan det været noget med at (nu: NFG) og den danske direktion i AaB, har sagt at med den store ejerandel af Tyskerne, skal alt ud nu, alle omkostninger, nedskrivninger på alle spillerne, afskrivninger etc etc...nu tager vi alt ud med badevandet, mens tyskerne ejer mest muligt af AaB. Og så bliver de nød til at trækker sig snart, fordi de simpelthen ikke har kapitalen til at følge op på dette regnskab og disse personale omkostninger.

Bare en tanke. For ellers giver regnskabet ikke mening for mig.

Brugeravatar
Sauer
Allstar
Allstar

Indlæg af Sauer » 12. mar 2026, 09:56

doukas skrev:
12. mar 2026, 08:22
Dongdongwh0 skrev:
troelsh skrev:

Og så skal man høre på, at Müller vil være klart lønførende i AaB, hvis de rykkede op i Superligaen igen. Det er fandme også absurd.
Den har jeg misset. Hvor har det været fremme?

Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar

Indlæg af doukas » 12. mar 2026, 10:02

Sauer skrev:
12. mar 2026, 09:56
doukas skrev:
Dongdongwh0 skrev:
troelsh skrev:

Det kommer fra Ydesen i den seneste udgave af Ripodsten.
MO d. 12-05-2014 "Ikke engang i nærheden af hvor jeg bor hvor Ajax, Anderlecht osv. spiller - ja ikke engang der er der hold som har spillet flottere end AaB har gjort i denne sæson. Det kan vi være stolte af i DK"

Brugeravatar
Sauer
Allstar
Allstar

Indlæg af Sauer » 12. mar 2026, 10:12

doukas skrev:
12. mar 2026, 10:02
Sauer skrev:
12. mar 2026, 09:56
doukas skrev:
Dongdongwh0 skrev:
troelsh skrev:

Det kommer fra Ydesen i den seneste udgave af Ripodsten.
Tak. Det lyder godt nok tosset.

Brugeravatar
MarkyMark
2. div
2. div
Favoritspiller: Munken
Geografisk sted: Kastetvej

Indlæg af MarkyMark » 12. mar 2026, 10:17

AaB’s økonomi er ikke bare presset – den er ved at kollapse. Og jeg har den onden hylemig set mange lorteregnskaber fra AaB, men det her slår jo alt.

Driften alene taber enorme beløb, og overskuddet fra 2025 eksisterer udelukkende, fordi klubben solgte spillere i stor stil og fik en nedrykningsbetaling. Det svarer jo til at sælge alt inventar i sit hus, inklusive lokummet, og derefter påstå fundamentet er intakt...

Likviditeten falder, selv efter et af de mest profitable transfervinduer i nyere tid. “Kapitaludvidelsen” bliver solgt som en redning, men kun omkring 14 mio. kroner er rigtige penge – resten er gammel gæld klædt ud som frisk kapital. Det løser intet.

Der blev tidligere talt om et kapitaludvidelse på omkring 75 millioner kroner. Man endte på 14 millioner i reelle nye penge. Det svarer til at lande på knap 20 procent af det oprindelige mål. Det er en rendyrket fiasko – uanset om man omdøber selskabet bagved og indsætter en ny kransekagefigur på toppen.

2026 byder på et varslet underskud på 30–50 millioner kroner, forudsat at AaB igen sælger spillere for 30 millioner. Sker det ikke, kan underskuddet ramme 60–80 millioner mod en egenkapital på cirka 60. Det er vanvid!

Nordjyske kalder AaB “en syg patient”. Det er en underdrivelse. Hvis transferindtægterne fejler, for hvem kan vi sælge for 30 mio.?, og driften fortsætter som nu, er AaB reelt døende som virksomhed. Og vi er nummer syv i den næstbedste danske række...

AaB kommunikerer ambitioner om fremtidig topfodbold. Det er strategisk dissonans så det klasker. En fortælling om top, mens regnskab og drift peger mod bund. Når overskud kun opstår via engangsindtægter og (tvungne) spillersalg, når likviditeten skrider, og næste år allerede budgetteres med stort underskud, så er der ikke grobund for topfodbold i AaB. Der er i øjeblikket ikke engang grobund for topfodbold i 1. division.

Brugeravatar
Rams
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af Rams » 12. mar 2026, 10:34

Bomholt og Ross er solgt i 2026, så her de første små 20 mio. DKK. Dvs at vi formentlig skal af med 1-2 stk mere for at hente de sidste 10 mio. DKK.

Det bliver nok Valdemar Møller, Bertil Grønkjær eller Noel på alder og muligt potentiale.
In verbis simus faciles

Alpa Chino
Superliga
Superliga

Indlæg af Alpa Chino » 12. mar 2026, 10:41

MarkyMark skrev:
12. mar 2026, 10:17
AaB’s økonomi er ikke bare presset – den er ved at kollapse. Og jeg har den onden hylemig set mange lorteregnskaber fra AaB, men det her slår jo alt.

Driften alene taber enorme beløb, og overskuddet fra 2025 eksisterer udelukkende, fordi klubben solgte spillere i stor stil og fik en nedrykningsbetaling. Det svarer jo til at sælge alt inventar i sit hus, inklusive lokummet, og derefter påstå fundamentet er intakt...

Likviditeten falder, selv efter et af de mest profitable transfervinduer i nyere tid. “Kapitaludvidelsen” bliver solgt som en redning, men kun omkring 14 mio. kroner er rigtige penge – resten er gammel gæld klædt ud som frisk kapital. Det løser intet.

Der blev tidligere talt om et kapitaludvidelse på omkring 75 millioner kroner. Man endte på 14 millioner i reelle nye penge. Det svarer til at lande på knap 20 procent af det oprindelige mål. Det er en rendyrket fiasko – uanset om man omdøber selskabet bagved og indsætter en ny kransekagefigur på toppen.

2026 byder på et varslet underskud på 30–50 millioner kroner, forudsat at AaB igen sælger spillere for 30 millioner. Sker det ikke, kan underskuddet ramme 60–80 millioner mod en egenkapital på cirka 60. Det er vanvid!

Nordjyske kalder AaB “en syg patient”. Det er en underdrivelse. Hvis transferindtægterne fejler, for hvem kan vi sælge for 30 mio.?, og driften fortsætter som nu, er AaB reelt døende som virksomhed. Og vi er nummer syv i den næstbedste danske række...

AaB kommunikerer ambitioner om fremtidig topfodbold. Det er strategisk dissonans så det klasker. En fortælling om top, mens regnskab og drift peger mod bund. Når overskud kun opstår via engangsindtægter og (tvungne) spillersalg, når likviditeten skrider, og næste år allerede budgetteres med stort underskud, så er der ikke grobund for topfodbold i AaB. Der er i øjeblikket ikke engang grobund for topfodbold i 1. division.
Spot on på det hele.

Er der slet ikke en voksen til stede i AaB? Er der slet ikke en leder med finansielle evner?

Der skal fyres medarbejdere i administrationen, og det skal ske nu.
Har vi virkelig behov for en Team Manager / Club Secretary?
Har vi brug for en Hospitality ansvarlig?
En Fan- og Merchandiseansvarlig?
En Stadion- og oplevelseskoordinator?
En Content Creator?
En Marketingansvarlig?
En Kommunikationsmedarbejder?
Vi har i forvejen Brian Andersen, hvad laver han 5 dage i ugen?

Gnu
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Indlæg af Gnu » 12. mar 2026, 10:50

AaB er HELT ude og skide. At man kører med de suverænt største personaleomkostninger i klubbens historie kan på ingen måder forklares med trænerfyringer og ophævelse af en aftale. Der er fyret trænere før og så dyr var den aftale heller ikke. Der er simpelthen noget, der ikke hænger sammen, når man har så store omkostninger samtidig med at man har så billig en trup.

Og så kan vi endda forvente endnu et gigantisk underskud samtidig med at der igen skal sælges ud af en i forvejen skrabet trup. Alle kan se, at det er en håbløs nedagående spiral.

At man får 14 mio. nye kr. i kassen hjælper intet. Man har bare sparket dåsen et lille stykke ned ad vejen, og lige om lidt står man med nøjagtigt samme problem igen. AaB er færdige, og spørgsmålet er ikke om man kan rykke op i Superligaen. Spørgsmålet er, og man kommer til at rode rundt i divisionerne i årevis eller om man går rabundus.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 12. mar 2026, 10:58

Gnu skrev:
12. mar 2026, 10:50
AaB er færdige, og spørgsmålet er ikke om man kan rykke op i Superligaen. Spørgsmålet er, og man kommer til at rode rundt i divisionerne i årevis eller om man går rabundus.
Enig. Det var et godt run, men der er ikke mere at komme efter. Fundamentet for topfodbold er bare ikke længere til stede i Aalborg. Vores eneste mulighed for at genetablere os i superligaen er en ligaudvidelse, og jeg tror desværre ikke på det kommer til at ske de næste mange år.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar

Indlæg af doukas » 12. mar 2026, 11:00

Rams skrev:
12. mar 2026, 10:34
Bomholt og Ross er solgt i 2026, så her de første små 20 mio. DKK. Dvs at vi formentlig skal af med 1-2 stk mere for at hente de sidste 10 mio. DKK.

Det bliver nok Valdemar Møller, Bertil Grønkjær eller Noel på alder og muligt potentiale.
AaB skriver realisering af yderligere transferindtægter i 2026.

Gnu
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Indlæg af Gnu » 12. mar 2026, 11:27

AaB: Tilfredsstillende overskud

Billede
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Brugeravatar
Rams
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af Rams » 12. mar 2026, 11:32

doukas skrev:
12. mar 2026, 11:00
Rams skrev:
12. mar 2026, 10:34

AaB skriver realisering af yderligere transferindtægter i 2026.
Jeg medgiver formuleringen er kluntet, men på side 5 i årsrapporten står der “transferindtægter i alt på netto 30 mio. kr i 2026”.
In verbis simus faciles

Besvar