Det er bestemt ikke for at pudse min egen glorie, men jeg har aldrig troet på tyskernes projekt. Jeg har skrevet mange kritiske indlæg herinde fra første færd, hvor jeg er blevet ved med at vende tilbage til den manglende lyst til at investere tilstrækkelig kapital til at lave en turnaround.R Rosenberg skrev: ↑24. aug 2026, 10:42Det har de da. Det er jo så tydeligt, hvad der er sket.haghdk skrev: ↑24. aug 2026, 09:59Men vi ved vel reelt ikke om Peters og Peters har stukket dem blår i øjnene præcis som de gjorde med os fans? De sagde jo alle de rigtige ting da de kom, og mange af os blev forblændet af snakken (inkl. mig selv). Det viste sig dog at være det rene fup og fidus.Jakobsen skrev: ↑24. aug 2026, 09:43Jeg husker det på nøjagtigt samme måde, men også lidt i tvivl om hvor det kom fra. Jeg hælder til, at det har været på Podcast.Sønderhof skrev: ↑24. aug 2026, 09:35Jeg husker heller ikke kilden, men det var fremme under mediedækningen da overtagelsen blev offentliggjort.Forza skrev: ↑24. aug 2026, 08:58Mener der var et interview om SSE22 med Cortsen inden deres indtog, hvor han blåstemplede dem på baggrund af hans kendskab til dem. Husker ikke hvor det var, måske ripodsten eller rød Aalborg?Superior skrev: ↑23. aug 2026, 23:06Alene det nonsens med “strategiske kompetencer “ uden den fjerneste form for konkretisering af, hvad disse i praksis måtte indebære, er jo SSE/AaB - klassiker på linje med bæredygtighed, holisme og andet udefinerbart bras af samme tredjerangsspin.
Og Cortsens baggrund er absolut ikke imponerende, aldeles blottet for praksiserfaring, som den er. Langt under hvad det burde sidde i en bestyrelse af en klub af AaBs størrelse; men det forhold gør sig jo efterhånden gældende over hele linjen i den klub, jævnfør dens tilstand på det sportslige og økonomiske plan.
Til gengæld anede jeg ikke, at bemeldte Cortsen tilsyneladende skulle have været involveret i SSEs indtog i klubben, hvilket i sig selv ville kvalificere ham til en tur i gabestok på Nytorv en dags tid afhængig af omfanget af SSE-engagement.
Nå, bortset derfra: På hvilken måde var Cortsen angiveligt involveret i denne dubiøse affære? Måske han trods alt kan undskylde sig med at være blevet taget ved næsen, dersom han alene var involveret i en form for kontaktetablering eller lignende?
Fortællingen går jo på, at det faktisk ikke var SSE, der gjorde kur til AaB, men daværende bestyrelse, der henvendte sig og bad det eventyrlige konglomerat om at redde dem fra den reddelighed de havde bragt AaB i. Udover Cortsen, skulle Claus Fallingborg have spillet en central rolle i den due diligence der gik forud for overdragelsen.
Er der nogen der kan henvise til et Mediano, Rød Aalborg eller Ripodsten afsnit, hvor processen bliver udfoldet?
Apropos, så er Randers ved at blive afhændet til nogle japanske investorer. Kan varmt anbefale Medianos podcast om netop dette, hvor Søren Pedersen nærmest priser sig lykkelig over at deres tidligere overtagelse er gået i vasken, nu man ser hvad andre klubber(læs AaB) har været udsat for af overgreb. Det gør at de er ekstra omhyggelige og opmærksomme på hvad de nye ejer forpligtiger sig på.
Det skræmmer mig også, at Fallingborg som 1885 mand har været med til det her. Mit indtryk er, at han var blandt SSEs venner. Han stod jo også sammen med Kappmeier osv. og tog imod folk da der var dialogmøde ude på stadion i sin tid.
Fallingborg (og Cortsen måske) har måske opdyrket kontakten. Peters og Søn er kommet svansende ind med bevingede ord, Bælum som gerne ville fremstå som verdensmand og business-konge hopper på idéen, fordi han så kan opdyrke sit selvbillede. Sammen får de sweet talked bondepingerne Niels David og salig Torben, som ikke har begreb om noget som helst henførende til fodbold.
I øvrigt er Cortsen 100% tyskernes mand i bestyrelsen, selvom han først kom in i 2026, efter de havde "trukket sig". De har bare været snu og fået loyale folk med danske navne i stedet, så de kan afbøde noget af kritikken på den måde.
Den her ide om at de qua deres ekspertise kunne "moneyballe" konkurrenterne og gennem generisk vækst vende butikken, var for mig aldeles utroværdig, når regnskaberne allerede dengang var komplet håbløse.
Jeg er overbevist om, at de daværende nordjyske pengemænd var lykkelige over at slippe af med en gigantisk hovedpine.
Når det har været muligt at overbevise fans, medier og investorer om SSE22 som et troværdigt projekt, skyldes det den desperate situation klubben allerede befandt sig i. Hvad var alternativet? Lidt ligesom da europæerne migrerede til USA eller afrikaner ditto til EU anno 2026. Når man står i lort til halsen, siger man ja til første og bedste tilbud, også selvom det virker for godt til at være sandt.
Jeg er dog overrasket over hvor mange, der går og tror at tyskerne ikke influere på tingene i AaB længere. De ejer klubben og alle overordnede beslutningerne bliver naturligvis klappe af fra Hamborg. Når en tysker træder ud af bestyrelsen og en dansker træder ind, er det fortsat med et SSE22-mandat i hånden. "Vi trækker os fra den daglige drift" mig i røven!
Jeg samtidig overrasket over den pludselige stilhed der har været omkring ejerskabet det sidste halve år. Er der planer for at Søren Rasmussen skal drive det videre sammen med en anden ejergruppe, og er man ved at finde en konstellation herfor? Vil tyskerne have en pris der er helt off i forhold til det køberne vil give? Venter tyskerne "bare" på den rigtige køber i det globale marked, og risikere vi at komme i hænderne på en kasakstansk oligark? Venter tyskere på at at klubben går konkurs af ren og skær bitterhed?