Kunji skrev: ↑25. aug 2026, 23:23
Når jeg hører Steffen Højer snakke i ripodsten, så hører jeg ikke en træner, der tror, han er på vej ud.
Selvfølgelig er indsatsten fra spillerne horribel og de burde kunne vinde uden en træner i dag, men på et tidspunkt så må det simpelthen pege ud på bænken. Det kan ikke passe, at alt der træder ind på det her hold falder fra hinanden. Det kan ikke passe, at holdet spillet så energiforladt, hovedløst og naivt. Det kan ikke passe, at holdet har kæmpe perioder i alle kampe, hvor det slet ikke er til stede. Det kan ikke passe, at man sejler rundt på alle dødbolde - både kvalitet og roller. Det kan ikke passe, at man slet ikke kan producere store chancer i 1. division.
Der er noget helt galt.
Og så lige til sidst: hvor er jeg træt af at høre professionelle fodboldspillere og trænere pive over en dårlig/tør bane. I møder et fucking seriehold!
Jeg synes egentlig, de holder kritikken af banen på et nøgternt niveau; “vi kan ikke spille på den måde, vi helst vil”. Det er vel objektivt set korrekt.
Jeg hæfter mig mere ved Helenius’ ord om, at det går galt, fordi man ikke mentalt “kan omstille sig til forholdene”. Omstille sig fra hvad, kan man så spørge?
Jeg tror simpelthen, mange af spillerne er mødt op med en helt forkert idé, primært om, at nu handlede det om dem selv hver især, nu skulle spiller X spille sig tættere på start-11 til næste kamp, og det måtte blive nemt mod et hold, man i øvrigt nok føler sig lidt for god til at skulle spille imod. Og så er banen lort. Det har man ikke lige kalkuleret med, men så begynder det at gå op for folk, at nej, det er nok ikke lige i denne kamp, man nemt får vist sig frem, og så kommer Vatanspor tromlende, og de kan da godt spille lidt bold, de kendte i øvrigt til banen i forvejen, de går ud for at fungere som et kollektiv, ikke for at skulle sælge sig selv, de kan endda også slåsse og løbe hurtigere end en selv, fordi, arh, man er ikke lige mødt op helt på 100%, og så er det lige pludselig meget svært at spille sig i start-11, og så lukker man sig inde i en osteklokke og leverer en selvopfyldende profeti om, at det ender i fiasko.
Spørgsmålet er, om det, man kan kritisere Højer for, det er også at signalere lidt for meget til spillerne, at yes, det her er en kamp, hvor der er plads til solo-mindset og ‘vis dig frem’, i stedet for at sige til et par af de forsmåede, at ja, du er nok utilfreds, men kollektivet skal først og fremmest fungere, så vi kan ikke bare skifte 9 mand, selv om de alle individuelt burde være bedre end modstanderen. Men alle vi, der mente, at det måtte da være muligt, vi blev da lige mindet om, at fodbold ER et hold-spil. Og en mentalt spil. De 11, vi satte på banen, hang hverken sammen som hold eller havde mentalitet til den opgave, man mødte.
Jeg savnede Børstings indstilling på banen. Han har sine begrænsninger, men han er der altid 100% for holdet, han kæmper altid, og viser noget attitude, som var sørgeligt fraværende i dag.