Vil give dig ret i at de tal som Nyggi kommer med er rimelig lave. Hvis jeg havde udgifter for 3.000 om måneden ville jeg være lykkelig. Hæv niveauet med 2.000 og så er vi vist cirka ved at være der. Hvorvidt vi studerende kan dovne den er vel meget op til os. Nogen har en høj standard og går altid efter de høje karaktere, andre er tilfredse med at bestå.Lindvang skrev:Uha, uha, uha Nyggi. Du skal ikke blive så sur og stødt...
Men jeg synes altså det er noget pivende vrøvl, du skriver og du forsøger at forsvare noget, der strider mod al fornuft og al virkelighed.
For at underbygge mine påstande, vil jeg blot nævne, at jeg har læst fire år på universitetet (medicinstudie), fire år på seminariet (lærer) og bor sammen med en kvinde, der p.t. skriver bacheloropgave i Religion og Mellemøststudier og som lægger vold-meget energi og tid i sit studie. Hun erkender da også blankt (og jeg kan se det med egne øjne), at udenfor eksamensperioderne har hun MASSER af tid til alt muligt andet, såsom at hygge med veninder, familie, rejse og ikke mindst arbejde.
For det første er det altså ikke kun "jer" studerende, der holder hjulene i gang og bærer de tunge lønposter i dette samfund. Desuden er det langtfra alle studerende, som i fremtiden kommer til at bestride stillinger, hvor man tjener lutten og dermed via skatten skal forsørge ALLE os andre stakler. Forstå mig ret. Jeg synes viden og uddannelse er umådeligt vigtigt i et demokratisk samfund og det er dét, der hæver os mennesker op på et højere niveau. Modargumentér gerne, hvis du ønsker.
For det andet er det da nogle svimlende lave udgifter, du har dig der. Det må da være overordentligt rart at kunne klare sig for så lidt. Så er der jo også råd (og tid) til masser af aways og masser af druk og damer, for ikke at sige spillen på heste og anden hasard.
For det tredje vil jeg gerne kommentere det med tid. Det er jo fuldstændigt grotesk, at du synes det kræver meget tid (forstå mig ret) og mere tid end alt muligt andet og endvidere er det jo fuldstændigt vanvittigt, at du fremstiller det som om der ikke er tid til noget som helst andet. Det kan jeg kun ryste på hovedet af. Jeg kan også i denne forbindelse nævne, at i min tid som studerende gik jeg PÆNT meget i byen, sov ofte PÆNT længe og nød egentlig livet i store drag med hvad dertil hører, fri for forpligtelser og med masser af tid på lommen og alligevel fik jeg sgu ganske gode eksamener. Jeg lyver heller ikke, når jeg siger at samtlige mine medstuderende på begge studier har den opfattelse efter de har lagt studietiden bag sig og er begyndt med fuldtidsjobs, etc. Af de mennesker jeg kender og har i min omgangskreds den dag i dag, er det da også de studerende som hakker langt mest i byen og som fyrer allerflest penge af på alt muligt diller. Det er også dem, der har tid til at skam-sidde diverse caféer i tide og utide og på fjollede tidspunkter, fordi de i dag ikke lige oooorker at tage på uni. Selvfølgelig, hvis du læser et eller andet ekstremt og "out of this world", kan jeg godt se, at du har travlt og føler dig træt og fattig.
Du kan jo også lure lidt på dette link, som ikke kan siges at være uvidenskabeligt, det statistiske materiale taget i betragtning: http://politiken.dk/uddannelse/article517685.ece
Ellers synes jeg du skulle stikke piben ind, kravle ned af piedestalen (jf. pkt. 1) og tørre øjnene godt og grundigt!
Et andet vigtigt punkt er naturligvis evnerne. Nogen har meget nemmere ved stoffet og behøver ikke at læse ret meget, mens andre skal læse det hele to gange og derfor bruger rigtig meget tid.
Som studerende i Aalborg kan jeg næsten ikke tillade mig at brokke mig over pengene, og gør det iøvrigt heller ikke i denne tråd. Men jeg begriber simpelthen ikke hvordan nogen kan gennemføre et studie i en by som København hvor huslejeniveauet er helt sindsygt. SU'en burde vel passe til den husleje der skal betales, hvilket den idag absolut ikke gør, især i Københavns området.
Må heller stoppe nu, da emnet nu er ved at blive en kende politisk og det træder udenfor debatsidens rammer