Det pisser mig af tråden

Alt hvad der er interessant, men ikke nødvendigvis har noget med AaB at gøre. F.eks. managerspil eller din yndlings TV serie.
Besvar
Brugeravatar
Alando
Landshold
Landshold
Favoritspiller: Jozo Matovac
Geografisk sted: Aalborg

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af Alando » 25. aug 2008, 22:43

Lindvang skrev:Uha, uha, uha Nyggi. Du skal ikke blive så sur og stødt...

Men jeg synes altså det er noget pivende vrøvl, du skriver og du forsøger at forsvare noget, der strider mod al fornuft og al virkelighed.

For at underbygge mine påstande, vil jeg blot nævne, at jeg har læst fire år på universitetet (medicinstudie), fire år på seminariet (lærer) og bor sammen med en kvinde, der p.t. skriver bacheloropgave i Religion og Mellemøststudier og som lægger vold-meget energi og tid i sit studie. Hun erkender da også blankt (og jeg kan se det med egne øjne), at udenfor eksamensperioderne har hun MASSER af tid til alt muligt andet, såsom at hygge med veninder, familie, rejse og ikke mindst arbejde.

For det første er det altså ikke kun "jer" studerende, der holder hjulene i gang og bærer de tunge lønposter i dette samfund. Desuden er det langtfra alle studerende, som i fremtiden kommer til at bestride stillinger, hvor man tjener lutten og dermed via skatten skal forsørge ALLE os andre stakler. Forstå mig ret. Jeg synes viden og uddannelse er umådeligt vigtigt i et demokratisk samfund og det er dét, der hæver os mennesker op på et højere niveau. Modargumentér gerne, hvis du ønsker.

For det andet er det da nogle svimlende lave udgifter, du har dig der. Det må da være overordentligt rart at kunne klare sig for så lidt. Så er der jo også råd (og tid) til masser af aways og masser af druk og damer, for ikke at sige spillen på heste og anden hasard.

For det tredje vil jeg gerne kommentere det med tid. Det er jo fuldstændigt grotesk, at du synes det kræver meget tid (forstå mig ret) og mere tid end alt muligt andet og endvidere er det jo fuldstændigt vanvittigt, at du fremstiller det som om der ikke er tid til noget som helst andet. Det kan jeg kun ryste på hovedet af. Jeg kan også i denne forbindelse nævne, at i min tid som studerende gik jeg PÆNT meget i byen, sov ofte PÆNT længe og nød egentlig livet i store drag med hvad dertil hører, fri for forpligtelser og med masser af tid på lommen og alligevel fik jeg sgu ganske gode eksamener. Jeg lyver heller ikke, når jeg siger at samtlige mine medstuderende på begge studier har den opfattelse efter de har lagt studietiden bag sig og er begyndt med fuldtidsjobs, etc. Af de mennesker jeg kender og har i min omgangskreds den dag i dag, er det da også de studerende som hakker langt mest i byen og som fyrer allerflest penge af på alt muligt diller. Det er også dem, der har tid til at skam-sidde diverse caféer i tide og utide og på fjollede tidspunkter, fordi de i dag ikke lige oooorker at tage på uni. Selvfølgelig, hvis du læser et eller andet ekstremt og "out of this world", kan jeg godt se, at du har travlt og føler dig træt og fattig.
Du kan jo også lure lidt på dette link, som ikke kan siges at være uvidenskabeligt, det statistiske materiale taget i betragtning: http://politiken.dk/uddannelse/article517685.ece

Ellers synes jeg du skulle stikke piben ind, kravle ned af piedestalen (jf. pkt. 1) og tørre øjnene godt og grundigt!
Vil give dig ret i at de tal som Nyggi kommer med er rimelig lave. Hvis jeg havde udgifter for 3.000 om måneden ville jeg være lykkelig. Hæv niveauet med 2.000 og så er vi vist cirka ved at være der. Hvorvidt vi studerende kan dovne den er vel meget op til os. Nogen har en høj standard og går altid efter de høje karaktere, andre er tilfredse med at bestå.
Et andet vigtigt punkt er naturligvis evnerne. Nogen har meget nemmere ved stoffet og behøver ikke at læse ret meget, mens andre skal læse det hele to gange og derfor bruger rigtig meget tid.

Som studerende i Aalborg kan jeg næsten ikke tillade mig at brokke mig over pengene, og gør det iøvrigt heller ikke i denne tråd. Men jeg begriber simpelthen ikke hvordan nogen kan gennemføre et studie i en by som København hvor huslejeniveauet er helt sindsygt. SU'en burde vel passe til den husleje der skal betales, hvilket den idag absolut ikke gør, især i Københavns området.

Må heller stoppe nu, da emnet nu er ved at blive en kende politisk og det træder udenfor debatsidens rammer

Brugeravatar
Alando
Landshold
Landshold

Indlæg af Alando » 25. aug 2008, 22:46

Køllen I Møllen skrev:
Nyggi skrev:Det pisser mig af, at folk mener vi studerende er så forkælede. Ikke at der er for hårdt, men os studerende er nu engang os som kommer til at sidde i tunge stillinger til en skyhøj løn og smide en stor pose penge i statskassen når vi er færdige - altså vi kommer til at financiere showet for alle de gamle, syge og svage om nogle år. Ligeledes bliver det os som kommer til at arbejde i de såkaldte tunge stillinger for de førende virksomheder rundt omkring. Ingeniører, akademikere osv. er således dem der kommer til at generere indtægterne ved at være innovative og stå med det overordnede ansvar for mange af de ting som skal skabe samhandel med udlandet og lignende.

Men lad os få lidt fakta på bordet. En standard SU er på 4500-5000 kr. lidt afhængtigt af den specifikke person. Træk derfra de faste udgifter vi har som studerende

- Husleje - minimum 2000 kr. pr. måned
- El - et acceptabelt niveau er vel omkring 1000 kr. i kvartalet
- Varme - samme som el, men kommer an på hvilken type varme der er tale om etc.
- Vand -
- Internet - ja den varierer meget. En hæderlig og holdbar løsning er vel minimum 200 kr. om måneden, men det handler også om hvor du bor.
- Forsikring - En studieforsikring af passende kvalitet koster 1200 om året
- Licens - 2190 kr. for noget som mange unge mennesker, hverken bruger eller har glæde af.

regnestykket siger altså 2000 + 250 + 250 + 200 + 115,25 + 182,5 = 2997,75 som minmunsudgifter for en studerende hver måned. Læg dertil udgifter som bøger og tøj der ikke kan gøres op i en fast størrelse. Så bliver der altså ikke mange håndører tilbage at leve af.

Jeg hører tit argumentet med, at de studerende er dovne og burde tage sig et job, har masser af tid og lignende. Disse argumenter kommer tit fra folk, som ikke aner en hujende fis om, hvordan universitetsverdenen fungerer nu om dage. Mange uddannelser kræver, at du er meget til stede og også bruger meget af din fritid på studiet. Jeg har f.eks. en typisk arbejdsdag som er længere end mine forældres. Og hvordan pokker skal jeg så også have tid til arbejde når der også skal være tid til at sove og få noget at spise. Jeg synes simpelthen, at det er noget svineri overfor den ressource som på sigt skal bærre vores samfund som nogle af de fremmeste.
Undskyld mig hvis jeg knækker mig i lårfede stråler.

Du får en gratis uddannelse smidt i nakken og får endda penge oveni!!!

Hvis de studerende er så fattige hvordan kan de så have råd til at rende i det dyreste modetøj samt sidde inde i gaden torsdag, fredag og Lørdag???
Her skuffer du mig Køllen. Du plejer ellers ikke at komme ned på et sådant niveau og jeg vil ikke engang kommentere på dine påstånde i det her indlæg.

Brugeravatar
Elscorpio
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ib, Ib, Ib
Kontakt:

Indlæg af Elscorpio » 25. aug 2008, 23:06

Nyggi skrev:Det pisser mig af, at folk mener vi studerende er så forkælede. Ikke at der er for hårdt, men os studerende er nu engang os som kommer til at sidde i tunge stillinger til en skyhøj løn og smide en stor pose penge i statskassen når vi er færdige - altså vi kommer til at financiere showet for alle de gamle, syge og svage om nogle år. Ligeledes bliver det os som kommer til at arbejde i de såkaldte tunge stillinger for de førende virksomheder rundt omkring. Ingeniører, akademikere osv. er således dem der kommer til at generere indtægterne ved at være innovative og stå med det overordnede ansvar for mange af de ting som skal skabe samhandel med udlandet og lignende.

Men lad os få lidt fakta på bordet. En standard SU er på 4500-5000 kr. lidt afhængtigt af den specifikke person. Træk derfra de faste udgifter vi har som studerende

- Vand -
- Internet - ja den varierer meget. En hæderlig og holdbar løsning er vel minimum 200 kr. om måneden, men det handler også om hvor du bor.
- Licens - 2190 kr. for noget som mange unge mennesker, hverken bruger eller har glæde af.

regnestykket siger altså 2000 + 250 + 250 + 200 + 115,25 + 182,5 = 2997,75 som minmunsudgifter for en studerende hver måned. Læg dertil udgifter som bøger og tøj der ikke kan gøres op i en fast størrelse. Så bliver der altså ikke mange håndører tilbage at leve af.

Jeg hører tit argumentet med, at de studerende er dovne og burde tage sig et job, har masser af tid og lignende. Disse argumenter kommer tit fra folk, som ikke aner en hujende fis om, hvordan universitetsverdenen fungerer nu om dage. Mange uddannelser kræver, at du er meget til stede og også bruger meget af din fritid på studiet. Jeg har f.eks. en typisk arbejdsdag som er længere end mine forældres. Og hvordan pokker skal jeg så også have tid til arbejde når der også skal være tid til at sove og få noget at spise. Jeg synes simpelthen, at det er noget svineri overfor den ressource som på sigt skal bærre vores samfund som nogle af de fremmeste.
Tag og tag dig sammen! De danske studerende er røvforkælet, hvis du f.eks. sammenligner med studerende i udlandet, som skal betale for at blive optaget på uddannelserne.
Dengang jeg studerede for 11 år siden boede jeg for 1500-1600 i husleje, og jeg havde deltidsarbejde ved siden af min SU, og jeg kunne fint passe mine studier.

Nyggi

Indlæg af Nyggi » 25. aug 2008, 23:45

Selvfølgelig er jeg klar over, at det ikke kun er os der tager en ingeniørmæssig eller anden længere videregående uddannelse, som bærer samfundet fremad. Det var mere skåret ud i pap for at illustrere hvilken ressource jeg mener de mennesker, som gider skille sig ud og tage en længerevarende videregående uddannelse er for dette samfund i al almindelighed.

Udgifterne har jeg sat en kende for lavt i forhold til min egen økonomi og hvad der alt i alt er realistisk, men det æder alt i alt stadig en ret stor del af SU kagen på en måned. Mit budgetkonto som kun dækker faste og seriøse udgifter sluger f.eks. 4000 om måneden. Så er der jo ikke meget SU tilbage at spise/leve for.
@Lindvang mfl.
Hvis jeg skal prøve at tage udgangspunkt i min egen hverdag, som den i store træk har været de sidste godt to år. Den har som udgangspunkt fungereret ved at møde ind kl. 8:15 og enten starte med forelæsninger eller gruppearbejde frem til middag, hvorefter det gruppearbejde eller undervisning igen står på programmet efter middagspausen. Dvs. at dagen godt og vel slutter ved 15-16 tiden hver dag, hvorfor tiden hurtigt forsvinder. I studieformen på AAU handler det ganske enkelt ikke bare om at komme og gå til forelæsninger, men også at arbejde sammen som et team på at skrive rapport og lave et produkt, f.eks. software eller noget andet halløj alt efter hvad studieretningen er.

Det er klart at studerende går meget i byen. Det har unge mennesker i den aldersgruppe nu altid gjort. Men hvor tror i pengene kommer fra i det omfang den skallede SU og den tid der kan afsættes et job kommer fra. Det kommer fra banken - enhver kan mere eller mindre åbne en kassekredit på deres glatte ansigt og bruge løs indtil loftet nåes og især som studerende, hvor bankerne vil flå armene af hinanden for at sikre sig de studerende allerede nu i den forhåbning, at de senere vil få kunder som tjener en god hyre. Nu har jeg selv nogle muligheder som andre ikke har og derfor er det egentlig ikke for jeg piver så meget på egne veje, men mere jeg kan se hvor uholdbart det må være for andre mennesker. Alle de studerende jeg kender vil have gældsat sig pænt meget når de engang er færdige med uni. Personligt tilhører jeg sgu ikke lige til gruppen af hverken cafebøsser eller lallerøve så den køber jeg ikke, da der overhovedet ikke har været den kultur på mit nuværende studie såvel på mit gamle studie som viste sig at være noget hø. Og det er egentlig ikke for, at jeg læser noget udover det ordinære (Informationsteknologi), men jeg prioriterer da at levere en ordentlig arbejdsindsats og sætte en høj standard

Mht. artiklen kan jeg ikke rigtigt forholde mig til det. Men det er absolut ikke noget jeg kan blot sige, at det ikke er en virkelighed jeg nikker genkendene til. Jeg ved dog at tingene fungerer anderledes på andre studier og studiesteder end mit eget, hvor vi har forholdvis mange forelæsninger og skal levere som et team. Og Århus eksemplet lyder da også direkte hul i hovedet, hvis du spørger mig. Med andre ord vi er også mange, som arbejder under helt andre forhold, hvor det ville være absurd at skulle arbejde ved siden af. Der findes rent faktisk også masser af studerende i det her land, som sætter en ære i hvad de laver og ikke bare fimser tiden væk. At det i det hele taget er muligt at klatte tiden så meget væk vidner vel bare om, hvor ringe en forskningspol**** der bliver ført her i landet uden at skænke den flere tanker udover det er det, som skal holde os ovenvande i en globaliseret verden. Og hvorfor skal stasen så betale for, at vi både kan studere gratis og tilmed får penge for det. Det skal staten fordi, at vi lever i en verden hvor tingene går stærkt. Globaliseringen har ændret verden og det gør det nødvendigt for et land som danmark at satse benhårdt på at skabe et videsnssamfund i verdensklasse, da det er det som vil vøre os konkurrencedygtige fremover. Derfor skal det være rigtigt atttaktivt at tage en uddannelse, da den investering staten gør i uddannelsensektoren og de studerende som minimum kan betale sig selv tilbage.

jydenfranord
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af jydenfranord » 26. aug 2008, 07:19

Nyggi skrev:Selvfølgelig er jeg klar over, at det ikke kun er os der tager en ingeniørmæssig eller anden længere videregående uddannelse, som bærer samfundet fremad. Det var mere skåret ud i pap for at illustrere hvilken ressource jeg mener de mennesker, som gider skille sig ud og tage en længerevarende videregående uddannelse er for dette samfund i al almindelighed.
Udgifterne har jeg sat en kende for lavt i forhold til min egen økonomi og hvad der alt i alt er realistisk, men det æder alt i alt stadig en ret stor del af SU kagen på en måned. Mit budgetkonto som kun dækker faste og seriøse udgifter sluger f.eks. 4000 om måneden. Så er der jo ikke meget SU tilbage at spise/leve for.
@Lindvang mfl.
Hvis jeg skal prøve at tage udgangspunkt i min egen hverdag, som den i store træk har været de sidste godt to år. Den har som udgangspunkt fungereret ved at møde ind kl. 8:15 og enten starte med forelæsninger eller gruppearbejde frem til middag, hvorefter det gruppearbejde eller undervisning igen står på programmet efter middagspausen. Dvs. at dagen godt og vel slutter ved 15-16 tiden hver dag, hvorfor tiden hurtigt forsvinder. I studieformen på AAU handler det ganske enkelt ikke bare om at komme og gå til forelæsninger, men også at arbejde sammen som et team på at skrive rapport og lave et produkt, f.eks. software eller noget andet halløj alt efter hvad studieretningen er.

Det er klart at studerende går meget i byen. Det har unge mennesker i den aldersgruppe nu altid gjort. Men hvor tror i pengene kommer fra i det omfang den skallede SU og den tid der kan afsættes et job kommer fra. Det kommer fra banken - enhver kan mere eller mindre åbne en kassekredit på deres glatte ansigt og bruge løs indtil loftet nåes og især som studerende, hvor bankerne vil flå armene af hinanden for at sikre sig de studerende allerede nu i den forhåbning, at de senere vil få kunder som tjener en god hyre. Nu har jeg selv nogle muligheder som andre ikke har og derfor er det egentlig ikke for jeg piver så meget på egne veje, men mere jeg kan se hvor uholdbart det må være for andre mennesker. Alle de studerende jeg kender vil have gældsat sig pænt meget når de engang er færdige med uni. Personligt tilhører jeg sgu ikke lige til gruppen af hverken cafebøsser eller lallerøve så den køber jeg ikke, da der overhovedet ikke har været den kultur på mit nuværende studie såvel på mit gamle studie som viste sig at være noget hø. Og det er egentlig ikke for, at jeg læser noget udover det ordinære (Informationsteknologi), men jeg prioriterer da at levere en ordentlig arbejdsindsats og sætte en høj standard

Mht. artiklen kan jeg ikke rigtigt forholde mig til det. Men det er absolut ikke noget jeg kan blot sige, at det ikke er en virkelighed jeg nikker genkendene til. Jeg ved dog at tingene fungerer anderledes på andre studier og studiesteder end mit eget, hvor vi har forholdvis mange forelæsninger og skal levere som et team. Og Århus eksemplet lyder da også direkte hul i hovedet, hvis du spørger mig. Med andre ord vi er også mange, som arbejder under helt andre forhold, hvor det ville være absurd at skulle arbejde ved siden af. Der findes rent faktisk også masser af studerende i det her land, som sætter en ære i hvad de laver og ikke bare fimser tiden væk. At det i det hele taget er muligt at klatte tiden så meget væk vidner vel bare om, hvor ringe en forskningspol**** der bliver ført her i landet uden at skænke den flere tanker udover det er det, som skal holde os ovenvande i en globaliseret verden. Og hvorfor skal stasen så betale for, at vi både kan studere gratis og tilmed får penge for det. Det skal staten fordi, at vi lever i en verden hvor tingene går stærkt. Globaliseringen har ændret verden og det gør det nødvendigt for et land som danmark at satse benhårdt på at skabe et videsnssamfund i verdensklasse, da det er det som vil vøre os konkurrencedygtige fremover. Derfor skal det være rigtigt atttaktivt at tage en uddannelse, da den investering staten gør i uddannelsensektoren og de studerende som minimum kan betale sig selv tilbage.
Jeg har valgt at fremhæve noget af det første du skriver, for jeg synes det viser en del om den måde du ser dig selv på. Jeg brækker mig over folk der siger "jeg har taget en boglig uddannelse, det er mig der holder samfundet i gang i fremtiden, så tag dog hensyn til mig" Hverken du eller andre holder samfundet mere igang end en håndværker eller kassedamen. Samfundet kan ikke overleve hvis samfundet er et "elite" samfund. Hvem tror du er med til at betale din SU nu? Hvem tror du der er med til at betale for din undervisning på Uni? Er det kun "Eliten" eller er det også de folk som det lyder til du føler dig hævet over?

Det er naturligvis både godt og fint at du og andre vil tage en uddannelse, al ære og respekt for det, men du sidder og tuder over hvor hårdt du har det sammen med alle dine kammerater. Det er muligt det er hårdt at tage din uddannelse, det er helt iorden at sige "jeg arbejder hårdt" men når du så krydrer det med "det er mig der skal betale mest i skat, det er mig der holder Danmark i gang i fremtiden" så står jeg af.

Elegia

Indlæg af Elegia » 26. aug 2008, 08:06

1) Studerende holder ikke gang i en skid (ud over diverse fredagsbarer) og man kan ikke aflønne folk for noget, de måske engang kommer til at yde.

2) Jamen, det var da skrækkeligt, at man får penge for at studere. Og så endda kun nok til at dække de faste udgifter. *GISP* Jamen, tror staten da, at sådan en café latte er gratis?
I hvor mange lande tror du, man får penge for at studere? SU'en er (næsten) helt unik for det danske samfund og det ville klæde disse - åbenbart - vældigt oplyste studerende at sætte sig ind i dette forhold.

P.S.: Jeg har selv været studerende på SU og regner med at skulle være det yderligere nogle år i nær fremtid. Alligevel kan jeg godt glæde mig over det + se lidt ironisk på studielivet. Som Lindvang skriver det er der på 99% af alle studier rigt med tid til at tjene penge på sidelinjen.
Måske er det ikke "studierelevante" jobs alle sammen. Til gengæld handler de om - og udføres i - virkeligheden.

Brugeravatar
Alando
Landshold
Landshold

Indlæg af Alando » 26. aug 2008, 09:19

Elegia skrev:1) Studerende holder ikke gang i en skid (ud over diverse fredagsbarer) og man kan ikke aflønne folk for noget, de måske engang kommer til at yde.

2) Jamen, det var da skrækkeligt, at man får penge for at studere. Og så endda kun nok til at dække de faste udgifter. *GISP* Jamen, tror staten da, at sådan en café latte er gratis?
I hvor mange lande tror du, man får penge for at studere? SU'en er (næsten) helt unik for det danske samfund og det ville klæde disse - åbenbart - vældigt oplyste studerende at sætte sig ind i dette forhold.

P.S.: Jeg har selv været studerende på SU og regner med at skulle være det yderligere nogle år i nær fremtid. Alligevel kan jeg godt glæde mig over det + se lidt ironisk på studielivet. Som Lindvang skriver det er der på 99% af alle studier rigt med tid til at tjene penge på sidelinjen.
Måske er det ikke "studierelevante" jobs alle sammen. Til gengæld handler de om - og udføres i - virkeligheden.
Dit første punkt har du sådan set ret i. Nu ved jeg godt det er Nyggis indlæg du kommentere på, men vil sådan set godt give dig ret i at studerende ikke giver noget direkte til samfundet på samme måde, som en arbejdsmand.

Andet punkt er jeg så til gengæld helt uenig i. Kan godt være der er mange lande hvor man ikke får SU, men hvis vi sammenligner os med lande som f.eks. USA så er jeg da lykkelig for at jeg ikke skal uddanne mig der, da jeg ikke kommer fra nogen velhavende familie og dermed ikke ville have råd til en uddannelse. SUen gør at alle har lige mulighed for en uddannelse, uanset forældrenes indkomst. Det vil jeg klart foretrække, fremfor det samfund hvor kun de velhavendes børn får en uddannelse. SUens størrelse er så selvfølgelig en helt anden diskussion, og lige i den her sammenhæng er det ikke relevant.

Lige som en sidste detajle viser det sig faktisk at de studerende som er aktive socialt (går i byen og hvad de nu ellers kan finde på) er de studerende som har størst chance for at gennemføre en uddannelse og generelt også får højere karaktere. Så et socialt liv, hvor der er overskud til andet end studiet er vigtigt, ja jeg vil endda kalde det en forudsætning for en god uddannelse

Brugeravatar
limey
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Himmerland

Indlæg af limey » 26. aug 2008, 10:54

SUen skal opfattes som en investering af staten, som sikrer at unge mennesker i tilstrækkelig grad tager videregående uddannelser, der senere skal give afkast i form af skatteindtjening. Det er forfejlet at tro at SU udelukkende er skabt for at forsøde unge menneskers liv. Husk på at ordningen blev lavet af Bertel Haarder, da han var undervisningsminister i 80'erne - I ved, dengang hvor partiet Venstre stadig var et liberalistisk parti. ;)

Derudover er det stærkt generaliserende at sige de studerende ikke laver en skid. Det er i høj grad op til den enkelte studerende om man vil lægge sig i selen, ligessom der er kæmpe forskel på hvordan arbejdsbyrden er fordelt på de respektive uddannelser. Jeg har i mine seks år på uni mødt hele spektret af disse studerende; - fra dem der havde læst i seks timer hjemmefra og som tog notater af alt hvad forelæseren sagde, til dem som tog chancen og håbede at komme op i det eneste de havde læst.

I mine år på arbejdsmarkedet har jeg i lige så høj grad mødt begge typer og alt midt imellem. Nogle har en høj arbejdsmoral; - enten fordi de synes de havde en moralsk forpligtigelse til at yde det bedste de havde lært, eller fordi de havde det særlige arbejsgen som gjorde at de bare ikke kunne lade være. Andre går kun på arbejde for at betale regningerne. og nogle af disse vil altid prøve at tage den nemmeste løsning ifht deres arbejde, for derefter hurtigst muligt at komme hjem og holde fri.

Brugeravatar
Worminator
Landshold
Landshold
Geografisk sted: Ho Chi Minh City

Indlæg af Worminator » 26. aug 2008, 12:39

Det pisser mig af at denne engang så underholdende tråd har udviklet sig til (endnu) en diskussion om uddannelse og SU.
Worminator

Billede
Mattæus 27.46.

Brugeravatar
John Deacon
Allstar
Allstar
Geografisk sted: I runde tal 135 km fra Herning - fandme dæjle... :D

Indlæg af John Deacon » 26. aug 2008, 12:43

Worminator skrev:Det pisser mig af at denne engang så underholdende tråd har udviklet sig til (endnu) en diskussion om uddannelse og SU.
Det pisser mig af, at Worminator ikke bare kan komme tilbage til et studie og SU og holde sig væk fra mit job! ;)
Alle dyr er lige. Men nogle dyr er mere lige end andre.
George Orwell

Brugeravatar
Kenneth K
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Kenneth K » 26. aug 2008, 12:50

Nu er jeg selv studerende og skal til at begynde på 5. semester på Aalborg Universitet.

Og jeg har svært ved at følge dig, Nyggi. Selvfølgelig kunne jeg godt bruge lidt flere penge, men det er nu ikke fordi jeg har brug for dem. Det kunne bare være rart, for så kunne jeg da have det lidt sjovere i hverdag og weekend. Og jeg kunne tage tre ChL-aways (7-9-13!), i stedet for de to, som jeg sikkert kommer til nu.

Angående tidsaspektet, så har jeg svært ved at se, hvordan man ikke skulle have tid til at arbejde. Jeg har faktisk i en længere periode haft to jobs; og jeg holder mig et ret godt snit på Uni alligevel.

Nej, jeg gruer skam snarere tiden efter studiet! Dét bliver nederen. Som studerende har jeg kun godt og vel to måneder om året, hvor jeg har rigtig travlt og er nødt til at melde fra et par enkelte ting i ny og næ; og det er når, vi skriver projekt. Udenfor de par måneder har jeg undervisning vel 3,5 måneder om året; og det er utroligt sjældent, at jeg møder før kl. 10 og det er utroligt sjældent, at jeg har fri efter kl. 14. Og nåh ja, så har vi jo også lidt ferie. Jeg har faktisk i dag præcis én uge tilbage i min ferie, som startede den 22. maj (lige afbrudt af en enkel eksamen). Jeg synes sgu, at det er hyklerisk at klage.

Kzpr
Landshold
Landshold
Geografisk sted: 9k
Kontakt:

Indlæg af Kzpr » 26. aug 2008, 13:27

Kenneth K skrev:Nu er jeg selv studerende og skal til at begynde på 5. semester på Aalborg Universitet.

Og jeg har svært ved at følge dig, Nyggi. Selvfølgelig kunne jeg godt bruge lidt flere penge, men det er nu ikke fordi jeg har brug for dem. Det kunne bare være rart, for så kunne jeg da have det lidt sjovere i hverdag og weekend. Og jeg kunne tage tre ChL-aways (7-9-13!), i stedet for de to, som jeg sikkert kommer til nu.

Angående tidsaspektet, så har jeg svært ved at se, hvordan man ikke skulle have tid til at arbejde. Jeg har faktisk i en længere periode haft to jobs; og jeg holder mig et ret godt snit på Uni alligevel.

Nej, jeg gruer skam snarere tiden efter studiet! Dét bliver nederen. Som studerende har jeg kun godt og vel to måneder om året, hvor jeg har rigtig travlt og er nødt til at melde fra et par enkelte ting i ny og næ; og det er når, vi skriver projekt. Udenfor de par måneder har jeg undervisning vel 3,5 måneder om året; og det er utroligt sjældent, at jeg møder før kl. 10 og det er utroligt sjældent, at jeg har fri efter kl. 14. Og nåh ja, så har vi jo også lidt ferie. Jeg har faktisk i dag præcis én uge tilbage i min ferie, som startede den 22. maj (lige afbrudt af en enkel eksamen). Jeg synes sgu, at det er hyklerisk at klage.
Tror det afhænger meget af hvilket studie man er landet på, hvor meget tid der skal afsættes....

Generelt set vil jeg mene at tiden frem til og med bachelor er rimeligt overkommelig, mens der stilles nogle højere krav på specialiseringerne.

Specialet trækker til gengæld alvorligt tænder ud, specielt hvis man skal nå det på normeret tid ;)
we'll always go down fighting....

Brugeravatar
Dot Bot
Allstar
Allstar

Indlæg af Dot Bot » 26. aug 2008, 14:27

Folk der skriver "når vi kommer i CL" og "til Champions League kampene skal der værre sådan og sådan" pisser mig af. Vi er altså ikke gået videre endnu!

Håber og tror selvfølgelig på det, men det er ikke en realitet.

Lindvang

Indlæg af Lindvang » 26. aug 2008, 15:11

Kenneth K skrev:Nu er jeg selv studerende og skal til at begynde på 5. semester på Aalborg Universitet.

Ååååååh, hvor befriende!!! Det er jo sådan det er for 98% af alle studier, hvis du er et ganske almindeligt menneske, der studerer i Danmark.

Som nævnt, har jeg læst et af de studier med mest læsebyrde og flest timer og forelæsninger i DK og jeg havde satme masser af tid til at arbejde, drikke, knalde, sove, se bold og det hele om igen. Desuden var jeg så heldig oveni at få en bunke penge fra staten, så jeg kunne blive hurtigt færdig. Og nej, SU er IKKE en løn, for studie er IKKE et job og skal ikke ses som et sådan!

Brugeravatar
John Deacon
Allstar
Allstar

Indlæg af John Deacon » 26. aug 2008, 17:14

Lindvang skrev:Og nej, SU er IKKE en løn, for studie er IKKE et job og skal ikke ses som et sådan!
Jamen, så lad os da få gjort SUen til en løn. Gør den meget større og stil så nogle forbandet store krav til de studerende! Der skal læses så og så meget. Der skal opnås de og de mål. Og karakteren? Ja, den skal satme være høj for at bestå! Så klynker de sgu nok endnu mere over, hvor svært de har det... :S
George Orwell

Brugeravatar
John Deacon
Allstar
Allstar

Indlæg af John Deacon » 26. aug 2008, 17:17

En sådan signatur:AaB = PURE POWER FROM NORD JUTLAND - det pisser mig af!
George Orwell

Peter Larsen
Ynglinge
Ynglinge
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlæg af Peter Larsen » 26. aug 2008, 17:31

Må jeg have lov at simultanbrække mig sammen med Køllen. Jeg har selv gennemført en femårig universitetsuddannelse, godt nok light-versionen humaniora, og jeg har da alle dage haft oceaner af fritid og altid været bevidst om min privilegerede stilling. Venner og bekendte, der har brilleret på de tunge studier, har ligeledes i lange perioder levet et sandt federliv.

At SU'en i Danmark klart er verdens mest lukrative ordning (værste konkurrenter er vel Norge og Sverige, hvor direkte støtte er cirka 2500, og lånemuligheden tilsvarende den danske SU), gør Nyggi-udtalelserne desto mere grinagtige.

SU-klynkeri pisser mig i uhyrlig grad af!

Brugeravatar
Alando
Landshold
Landshold

Indlæg af Alando » 26. aug 2008, 18:33

Det pisser mig af at der er så lang tid til Kaunas kampen. Magter ikke ventetiden

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar

Indlæg af Køllen I Møllen » 26. aug 2008, 19:37

Det pisser mig af (og undrer mig) at jeg ikke kender en elektriker! Hvorfor tog man ikke elektrikeruddannelse mens man var ung og frejdig?

Er der en elektriker derude så PB mig lige....
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
mindre_gult_og_blåt_tak
Superliga
Superliga
Geografisk sted: Århus

Indlæg af mindre_gult_og_blåt_tak » 27. aug 2008, 14:38

Det pisser mig af, at en mand som dig, der kommer til at sidde i en tung stilling, ikke ved, hvor mange måneder, der er i et kvartal og at du ikke kender betydningen af ordet specifik.

Og så pisser det mig af, at du mener at studerende generelt(modtagere af SU) er dem, der kommer til at holde samfundet kørende med deres skat.

- Vand -

Besvar