Poul Sørensen

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
NeverDefeated

Re: Poul Sørensen

Indlæg af NeverDefeated » 27. okt 2010, 13:45

Pastorius skrev: Det giver det samme. Det er antallet af aktier der bestemmer hvem der bliver valgt. Det er dem der har flest, der har bestemt den nuværende sammensætning af bestyrelsen.
Når dem der har flest aktier bl.a. selv har været medlem af bestyrelsen, så synes jeg argumentet falder. Hvem kan være interesseret i at dem der varetager deres job så elendigt, bliver genvalgt, udover dem selv?

AaB kører af helvede til, og det er den samme gruppe mennesker der bliver genbrugt i forskellige stillinger. Hvad enten det er som konsulent (Per Søndergaard), eller som direktør (Poul Sørensen).

Vil man gerne have AaB kørt i sænk, så har du da ret. FCK har fået ryddet gevaldigt op efter indsættelsen af uvildige bestyrelsesmedlemmer, og det er blot hvad jeg efterlyser.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 27. okt 2010, 14:00

NeverDefeated skrev: Vil man gerne have AaB kørt i sænk, så har du da ret. FCK har fået ryddet gevaldigt op efter indsættelsen af uvildige bestyrelsesmedlemmer, og det er blot hvad jeg efterlyser.
...men det skete jo netop fordi de skiftede ejere!

Det er da en sympatisk tanke at få nogle nye, dygtigere og rigere ejere, men særlig realistisk er det ikke. De ejere der er nu, mener åbenlyst at de driver AaB så godt som det nu er muligt.
Med venlig Hilsen
--
Robert

NeverDefeated

Indlæg af NeverDefeated » 27. okt 2010, 14:24

Pastorius skrev:
NeverDefeated skrev: Vil man gerne have AaB kørt i sænk, så har du da ret. FCK har fået ryddet gevaldigt op efter indsættelsen af uvildige bestyrelsesmedlemmer, og det er blot hvad jeg efterlyser.

Det er da en sympatisk tanke at få nogle nye, dygtigere og rigere ejere, men særlig realistisk er det ikke. De ejere der er nu, mener åbenlyst at de driver AaB så godt som det nu er muligt.
Det er jo klart når ejerne er blandt de tidligere bestyrelsesmedlemmer. De er alle del af venneklubben. Kurt Aabo, Per Cloos (NORDJYSKE Holding) m. fl.
Jeg ved ikke om du er klar over indspistheden i det nordjyske erhvervsliv, der går igen på politisk niveau, men den afspejles fint i AaB's katastrofekurs.

De tog selv en del af skylden men har blot skubbet andre af deres fine venner ind til en god gage.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 27. okt 2010, 15:07

NeverDefeated skrev: Det er jo klart når ejerne er blandt de tidligere bestyrelsesmedlemmer. De er alle del af venneklubben. Kurt Aabo, Per Cloos (NORDJYSKE Holding) m. fl.
Jeg ved ikke om du er klar over indspistheden i det nordjyske erhvervsliv, der går igen på politisk niveau, men den afspejles fint i AaB's katastrofekurs.

De tog selv en del af skylden men har blot skubbet andre af deres fine venner ind til en god gage.
Jeg formoder ikke at indspistheden har ændret sig meget de sidste ti år, så jo, den kender jeg godt. Jeg forstår dog ikke din pointe. Det du vil, er det at ejerne skal kaste håndklædet i ringen og sige, at kan ikke finde ud af at drive den her virksomhed, så vi må have nogle helt nye folk - vi slet ikke kender - til at drive skidtet videre?

Nu er der jo indtil flere af virksomhederne i ejerkredsen omkring AaB som ser ud til at være forholdsvis veldrevne, så helt uden evner kan de jo ikke være allesammen. Har du nogle konkrete forslag til hvem der ellers skulle drive virksomheden videre, med en rimelig sandsynlighed for at de ville gå bedre end hidtil?

Jeg afviser bestemt ikke at der er problemer i den måde AaB er blevet ledet på hidtil, og at der har været mange beslutninger, der kunne have været mere forstandige end dem der er taget. Jeg afviser heller ikke at der kunne være bedre kvalificerede folk end dem der nu sidder i ledelsen til at drive AaB igennem krisen.

Jeg synes dog der er en tendens til at glemme hvad vi rent faktisk har opnået - under stort set det samme ejerskab og den samme indspiste kreds af mennesker i ledelsen. AaB har vundet tre mesterskaber siden 95, vi har været i CL to gange og den slags bedrifter kan man jo ikke udelukkende give spillerne æren for, når nu ledelse skal have skylden når det går dårligt. Jeg ved godt der nærmest er konsensus om at resultaterne er kommet på trods af ledelsen, men den køber jeg altså ikke.

Den ejerkreds du gerne vil have skiftet ud, har altså gjort nogle ting, som andre driftige folk uden for København ikke har magtet endnu. Det har de gjort ved at tage nogle ricisi som ikke har været ubetydelige, og som nu ser ud til at være os til byrde i mange år fremover (måske ikke så mange, hvis alle rygterne om dårligdommene i AaB taler sandt). Det kan godt være at det gør ondt nu, men AaB har trods alt gjort forsøget på at komme udover middelmådighedens åg, og har været tæt på at lykkes med det. Det har jeg svært ved at være ubetinget utilfreds med.

Når alt kommer til alt, så er sandheden vel at det slet ikke er nemt at drive et fodboldhold med topklasse i Nordjylland (i hele provinsen faktisk), med de forudsætninger der nu ligger til grund for det.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Lindvang

Indlæg af Lindvang » 27. okt 2010, 16:00

Pastorius skrev:

Det er jo så der, jeg mener, at du går galt i byen.

Jeg tror ikke, at du nødvendigvis skal forvente, at det er så nøgternt bedømt, at dem der kører det bedst også er dem, der sidder i bestyrelsen. Jeg tror i høj grad, at dem der sidder der (og måske endnu mere i den forrige), er der, fordi de er en delt af den lille lukkede kreds i Nordjylland. Hvis man kigger efter, sidder de i hinandens bestyrelser og har store aktieposter i hinandens firmaer.

Det står ikke til at ændre så længe fx Nordjyske har så mange aktier (Per Cloos, Eigild Christensen). Men min våde drøm er jo (som du udmærket ved), at en masse "af folket" fik opkøbt så tilpas mange aktier, at man kunne indsætte en mand eller to i bestyrelsen, som ikke er en del af den der Frimureragtige klub af forretningsmænd i Nordjylland.

seamann

Indlæg af seamann » 27. okt 2010, 16:11

Lindvang skrev:
Pastorius skrev:

Jeg tror ikke, at du nødvendigvis skal forvente, at det er så nøgternt bedømt, at dem der kører det bedst også er dem, der sidder i bestyrelsen. Jeg tror i høj grad, at dem der sidder der (og måske endnu mere i den forrige), er der, fordi de er en delt af den lille lukkede kreds i Nordjylland. Hvis man kigger efter, sidder de i hinandens bestyrelser og har store aktieposter i hinandens firmaer.

Det står ikke til at ændre så længe fx Nordjyske har så mange aktier (Per Cloos, Eigild Christensen). Men min våde drøm er jo (som du udmærket ved), at en masse "af folket" fik opkøbt så tilpas mange aktier, at man kunne indsætte en mand eller to i bestyrelsen, som ikke er en del af den der Frimureragtige klub af forretningsmænd i Nordjylland.

Nu skriver Pastorius jo ikke at han syntes, de nuværende bestyrelsesmedlemmer er de bedste til at lede AaB, men at ejerne formentligt syntes det (siden det er dem de har valgt).

Jeg tror faktisk at hvis AaB ikke læner sig op ad "indspistheden" finder man aldrig nogen til år efter år at fylde penge på tanken (aktieemissioner) + det kan blive svært at få kommunen til at vedblive med at være en trofast støtte (mange skattemillioner er endt i AaB's kasse - ad inddirekte kanaler, men alligevel).

Lindvang

Indlæg af Lindvang » 27. okt 2010, 16:17

seamann skrev:
Lindvang skrev:
Pastorius skrev:

Nu skriver Pastorius jo ikke at han syntes, de nuværende bestyrelsesmedlemmer er de bedste til at lede AaB, men at ejerne formentligt syntes det (siden det er dem de har valgt).

Jeg tror faktisk at hvis AaB ikke læner sig op ad "indspistheden" finder man aldrig nogen til år efter år at fylde penge på tanken (aktieemissioner) + det kan blive svært at få kommunen til at vedblive med at være en trofast støtte (mange skattemillioner er endt i AaB's kasse - ad inddirekte kanaler, men alligevel).
Det er så der, hvor jeg forsøger at sige, at ejerne nok ikke nødvendigvis synes, at de valgte er de bedste, men at de har valgt dem, fordi de er en del af samme "klub", hvor de går og klapper hinanden på skuldrene, mens de skaffer hinanden fyrsteligt honorerede bestyrelsesposter.

nik
Landshold
Landshold

Indlæg af nik » 27. okt 2010, 17:20

Synes set er rystende at man AaB ikke har styr på om folk skal have feriepenge eller ej.
Enten prøver man at snyde helt bevist sine medarbejdere eller så aner man ikke hvad man gør, det er måske derfor at økonomien i klubben er som den er, kan godt forstå at Poul Sørensen har travlt

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 27. okt 2010, 20:21

Lindvang skrev: Det er jo så der, jeg mener, at du går galt i byen.

Jeg skriver vel ikke noget der modsiger dig - blot at det er ukonstruktivt at brokke sig over de ting man alligevel ingen indflydelse har på. AaB er ejet af den her gruppe, så de bestemmer, hvad enten vi kan lide det eller ej.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
le Cid
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Mejrup, Holstebronx

Indlæg af le Cid » 27. okt 2010, 20:42

nik skrev:Synes set er rystende at man AaB ikke har styr på om folk skal have feriepenge eller ej.
Enten prøver man at snyde helt bevist sine medarbejdere eller så aner man ikke hvad man gør, det er måske derfor at økonomien i klubben er som den er, kan godt forstå at Poul Sørensen har travlt
...eller også HAR de rent faktisk styr på det...
Contra [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10] Pro <-Mit Højer-index

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Schmidt » 28. okt 2010, 11:22

Lindvang skrev:
seamann skrev:
Lindvang skrev:
Pastorius skrev:

Det er så der, hvor jeg forsøger at sige, at ejerne nok ikke nødvendigvis synes, at de valgte er de bedste, men at de har valgt dem, fordi de er en del af samme "klub", hvor de går og klapper hinanden på skuldrene, mens de skaffer hinanden fyrsteligt honorerede bestyrelsesposter.
Jeg siger ikke det er en god ting, men jeg tror simpelthen ikke der er nogen som helst forskel på den der indspisthed i AaB i forhold til det "almindelige" erhvervsliv, og jeg tror iøvrigt heller ikke der er nogen forskel på hvordan tingene fungerer i nordjylland i forhold til en hvilken som helst anden del af landet.

Det er vel i bund og grund bare sådan at den danske model for virksomhedsbestyrelser fungerer - du får tildelt en bestyrelsesplads af kammeraterne når du har gjort dig "fortjent" til det, og efterfølgende får du bedre og flere sæder, jo flere "venner" du får... Det mener jeg ikke vi kan forvente skulle være anderledes i AaB end alle andre steder.

Iøvrigt vil jeg give Pastorius ret i at de skiftende ledelser i AaB sandelig også må skulle have en smule ros for i de sidste 15 år at have hævet AaB op på et niveau, titelmæssigt og europæisk, som ingen anden provinsklub har kunnet nå.

Når det er sagt, mener jeg nu også at det havde været hensigtsmæssigt at man havde kunnet starte helt forfra da Søndergaard gik, uden at det skal forstås som en kritik af Poul Sørensen, som fra mit synspunkt ihvertfald viser vilje til at rydde op.

Brent
Allstar
Allstar

Indlæg af Brent » 29. mar 2011, 21:15

Et under skud på næsten 140 millioner over 2 år taler for sig selv, havde vi ikke landet champions league indtægterne, havde underskuddet været på små 200 millioner i Poul Sørensens regeringstid. Det må nok konkluderes at Poul Sørensen ikke har været sin opgave voksen. Der er forsøgt gennemført en turnaround, men det har været en langsommelig proces, alt for langsommelig. Faresignalerne var allerede tydelige i 2008 og allerede dengang burde man have iværksat drastiske omkostningsreduktioner. Men istedet for at vise "rettidig omhu" har man udvist "utidig ildhu", og nu hænger vi for alvor med røven i vandskorpen.
AaB - the Nordic gateway to Europe

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 29. mar 2011, 21:50

Brent skrev:Et under skud på næsten 140 millioner over 2 år taler for sig selv, havde vi ikke landet champions league indtægterne, havde underskuddet været på små 200 millioner i Poul Sørensens regeringstid. Det må nok konkluderes at Poul Sørensen ikke har været sin opgave voksen. Der er forsøgt gennemført en turnaround, men det har været en langsommelig proces, alt for langsommelig. Faresignalerne var allerede tydelige i 2008 og allerede dengang burde man have iværksat drastiske omkostningsreduktioner. Men istedet for at vise "rettidig omhu" har man udvist "utidig ildhu", og nu hænger vi for alvor med røven i vandskorpen.
Jeg er heller ikke udpræget Poul Sørensen-fan. Jeg mener også han kunne have gjort mere, men han kom altså til en klub med overordentlig meget rod i organisationen. Hvis vi for alvor skal pege på noget der er gået rigtig skidt i AaB over de sidste år, så er det den ledelsesmæssige situation siden Børge Bach blev gået. Der har ingen kontinuitet været og da man endelig fandt en ordentlig mand, tabte han (efter sigende) en magtkamp med Lynge og forlod firmaet. Lynge viste sig at have helt ret i at holde fast på Hamrén, men konsekvenserne af at være uden kvalificeret ledelse (og endda uden en kvalificeret økonomidirektør - igen på baggrund af hvad jungletrommerne siger) i mange år har ramt os virkelig hårdt. På samme måde som den uafklarede trænersituation har kostet dyrt på det sportslige i fodbold, så har den uafklarede adm direktør-position kostet os rigtig meget på det organisatoriske.

Jeg har ikke et indgående kendskab til Poul Sørensen, men min vurdering er at han ikke er det perfekte match til at føre AaB tilbage til toppen af dansk fodbold, men jeg mener heller ikke der er belæg for at sige han har været skadelig for AaB. Der er ingen grund til at skifte ham ud, med mindre man har en klart kompetent, stabil og dygtig afløser klar. I mellemtiden synes jeg det er tydeligt at bestyrelsen er meget aktive og arbejdssomme i processen med at få lukket de blødende sår og skabt fundament for igen at få fremgang i klubben - og ydermere ser det ud til at de har gjort det ganske godt så langt.
Med venlig Hilsen
--
Robert

jensemand57
Allstar
Allstar

Indlæg af jensemand57 » 29. mar 2011, 22:08

Man må se på hvilke forudsætninger PS har haft at arbejde under. Han bliver ansat i begyndelsen af 2009. Noget af det første der sker, er at AaB skifter økonomidirektøren ud med den nuværende, hvilket jeg faktisk tror, at PS har en stor andel i. Det er også herefter, at en del af den økonomiske virkelighed for kommer frem i dagens lys. Meget tyder på at PS. sammen med den nye økonomidirektør har fået ryddet op i en masser økonomiske skeletter. I 2010 kommer der en ny bestyrelse, som yderligere får ryttet op i det økonomiske rod, som har hersket i AaB. Derfor mener jeg faktisk, at med de arbejdsvilkår og opgaver, der skulle løses, har PS. gjort det rigtig fint. Det spændende er nu, hvordan det fremadrettet ser ud, for bliver der tidsmæssigt overskud til at føre AaB fremad eller skal der stadig foregå brandslukningsopgaver. Først der kan vi begynde at bedømme PS.

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar

Indlæg af thomasjn » 29. mar 2011, 22:42

Jeg er lidt på linje med jer andre og synes ikke, at man kan hænge Poul Sørensen ud som syndebuk. Hvis man ser på arbejdsbetingelserne han har haft så tror jeg ikke det kunne være så meget anerledes med de to sidste årsregnskaber. Det koster at rydde op.

Brugeravatar
alithebeast
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sønderholm

Indlæg af alithebeast » 29. mar 2011, 23:23

Med det jeg kender til Carsten Greiffenberg, så kunne jeg heller ikke i min vildeste fantasi forestille mig, at han ville have sagt ja til jobbet, hvis ikke kan var sikker på, at han kunne løfte opgaven.
Hader København!

Remark
1. div
1. div
Geografisk sted: Amager

Indlæg af Remark » 30. mar 2011, 09:06

Jeg er om ikke fan af Poul Sørensen, så i hvert fald meget tryg ved ham. Der er endelig kommet overensstemmelse mellem udmeldinger og faktiske resultater, hvilket faktisk aldrig har været tilfælde i AaBs tid, heller ikke under gamle Børge Bach.

Jeg gentegner derfor aktier, når buddet kommer her inden længe.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 30. mar 2011, 11:03

Noget der kan undre er at 2010 endte i et transferunderskud på 6 millioner kroner. I vintervinduet fik vi Chris Rolfe ind på fri transfer, som muligvis har fået en sign-on-fee, og i sommervinduet hentede vi Nicolai Larsen samt lejeaftaler med Dickson og Kusi-Asare. Jeg har svært ved at se hvor de seks millioner skal ligge henne i og med at vi jo også lejede Due ud i sommers.

Remark
1. div
1. div
Geografisk sted: Amager

Indlæg af Remark » 30. mar 2011, 11:46

Yankee skrev:Noget der kan undre er at 2010 endte i et transferunderskud på 6 millioner kroner. I vintervinduet fik vi Chris Rolfe ind på fri transfer, som muligvis har fået en sign-on-fee, og i sommervinduet hentede vi Nicolai Larsen samt lejeaftaler med Dickson og Kusi-Asare. Jeg har svært ved at se hvor de seks millioner skal ligge henne i og med at vi jo også lejede Due ud i sommers.

Jeg formoder, at der er tale om afskrivninger på spillerne købt i 2009 (Würtz, Chanko, Holm mfl og måske endda resten af Pehrssons ufortjente løn, da AaB også skriver at der er indgået fratrædelsesordning med ham). Der står i øvrigt samme sted, at vi har brugt 200.000 på spillere i 2010, og det lyder mere sandsynligt...

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 30. mar 2011, 12:22

Remark skrev:
Yankee skrev:Noget der kan undre er at 2010 endte i et transferunderskud på 6 millioner kroner. I vintervinduet fik vi Chris Rolfe ind på fri transfer, som muligvis har fået en sign-on-fee, og i sommervinduet hentede vi Nicolai Larsen samt lejeaftaler med Dickson og Kusi-Asare. Jeg har svært ved at se hvor de seks millioner skal ligge henne i og med at vi jo også lejede Due ud i sommers.

Jeg formoder, at der er tale om afskrivninger på spillerne købt i 2009 (Würtz, Chanko, Holm mfl og måske endda resten af Pehrssons ufortjente løn, da AaB også skriver at der er indgået fratrædelsesordning med ham). Der står i øvrigt samme sted, at vi har brugt 200.000 på spillere i 2010, og det lyder mere sandsynligt...
Jep, jeg mener faktisk det står direkte et sted i årsrapporten at det hovedsagligt kan henføres til afskrivninger.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Besvar