Pastorius skrev:Alt det er rent gætværk - eller det meste.
Jeg tror nok jeg har læst at spillerforeningen mener at det er ligegyldigt hvad der står i kontrakterne, for de overholder ikke standardkontraktens ordlyd. Der skal så tages stilling til om det er nok til at pengene skal falde.
Det er rigtig at Augo har sagt at han ikke forventer at få nogle penge, uanset hvad udfaldet måtte bliver. "...så finder vi nok ud af det." var hans ordlyd. Det kan man jo ikke forvente at alle sammen hopper med på, hvis dommen går imod.
Det er klart nok at sandheden er svær at gennemskue ud fra udtalelserne, for de er jo nødt til at udtale sig til fordel for den sag de håber at vinde. En god test på om en udtalelse er sagt af pligt eller ej, er at prøve at forestille sig den modsatte tekst. Lyder den tekst helt absurd (som fx. "Ja, selvfølgelig har vi tilbageholdt de feriepenge spillerne var berettigede til")
Så har vedkommende jo reelt ikke haft nogen mulighed for at sige andet end det han gjorde.
Alt er gætværk i den her sag, for der er vel intet offentliggjort!
Jeg synes det er lidt noget pladder det her, og jeg har svært ved at forstå tvisten, for:
10.1.
Lønvilkår fastsættes ved individuelle aftaler mellem klub og spiller og ved aftaler mellem
klub og gruppen af spillere. Spilleren kan ikke gøre krav gældende over for klubben, udover
hvad der fremgår af spillerens egen kontrakt med klubben, og ved aftaler indgået mellem
klubben og gruppen af spillere i klubben. Samtlige elementer i lønnen (bl.a. kontant løn og
frie goder) skal fremgå af kontrakten bortset fra kollektive bonusaftaler.
og:
12.1.
Kontraktansatte fodboldspillere er omfattet af ferieloven. Som feriepengeberettiget løn anses
alle skattepligtige kontante betalinger/løndele fra klubben. Fremover gælder følgende:
? Spillere får grundløn under ferie.
? Spilleren modtager 12,5 % i feriegodtgørelse af alle øvrige kontante i Danmark
skattepligtige løndele (fx sign-on fee, sign-off fee, bonusbetalinger)
? Lønelementer, som beregnes som en andel af en indtjening til klubben fratrækkes
11,11% ved lønudbetaling. Efterfølgende modtager spilleren 12,5 % i feriegodtgørelse
af disse kontante løndele.
Ovenstående kategorier skal klart fremgå af standardkontrakten, så der i hver enkelt kategori
ikke er tvivl om reglerne.
Ferietillæg udbetales af hele den feriepengeberettigede løn, som Ferieloven beskriver.
Om pension står:
14.1.
Der indføres en obligatorisk pensionsordning, hvorefter der indbetales 4,8% af spillerens
grundløn på en pensionsordning. Omfattet af denne ordning er kontraktspillere over 20 år med
mindst 2 måneders anciennitet i klubben. Pensionsbidraget finansieres af klubben med 2/3 del
og spilleren med 1/3 del. Ovenstående gennemføres i et samarbejde mellem Spillerforeningen
og Divisionsforeningen i form af fælles aftale med et livsforsikringsselskab. Parterne vil inden
14 dage fra ikrafttræden i fællesskab lave et udbudsgrundlag for i markedet at kunne opnår
bedst mulige vilkår for ordningen.
Altså, der kan ikke være tvivl om, at spillerne har ret til feriepenge af bonus, sign-on fees osv. Klubberne har vel som udgangspunkt en standardkontrakt, som man bruger ifm. tegning af en spiller - og denne kontrakt må sq da være godkendt af spillerforeningen - ligesom enhver kontrakt, der bliver underskrevet skal forbi spillerforeningen, hvis spilleren er medlem!
Hvis der af denne kontrakt fremgår, at et signon fee er inklussive 12,5% i feriepenge og at disse udbetales sammen med fee'et, så kan de jf. overenskomsten ikke gøre noget. Nu kender jeg ikke ferieloven - men hvis der ikke er noget i vejen med at udbetalte feriepenge sammen med et fee, så har jeg godt nok meget svært ved at se en sag!
At jeg så synes det virker helt vanvittigt at klubberne er gået med til en overenskomst, at man skal have feriepenge af sign-on/off fees samt bonuser er en helt anden sag.
Lures
Cx