astonvilla skrev:Jonas K skrev:astonvilla skrev:Jonas K skrev:Jeg har besluttet at lægge min kost om, og vil prøve Villas råd, virker til at passe bedst til mig. Bare så jeg har forstået det korrekt, er basic så?
Forbudt
Brød, majs, pasta, kartofler, røde/hvide bønner, stivelse, alkohol, sukker.
Erstattes af:
Kød, grøntsager, magre mejeriprodukter, grønne bønner, æg.
Når man har tabt sigt det ønskede, så kan man sætte fx. 10-15% pasta ind engang imellem. Lever i forvejen efter rigeligt med grøntsager og magert kød, men det har ikke den ønskede effekt på trods af spinning 2-3 gange om ugen. Tror helt sikkert det er kulhydraternes skyld. Har altid fået brød, røde bønner, pasta, kartofler mm til frokost og aften.
Hej Jonas,
det er helt korrekt. Mangler bare lige ris på din liste over "forbudte varer".
Ønsker du turbo på vægttabet kan jeg anbefale at man hver anden dag helt dropper det grønne og udelukkende får kød, æg og magre majeriprodukter. Så går det rigtig stærkt - men det er jo et spørgsmål om temprament.
Super tak for svaret.
Hvordan er det med frugt? Kan forstå at man skal passe på med frugtsukker. Er der noget frugt som er godt som fx. mellemmåltid, eller hvad kan man vælge der?
Hej Jonas,
Når du er i den fase hvor du virkelig skal tabe dig, så er frugt absolut no-go!
Der er faktisk visse grøntsager der også er forbudt, grundet højt sukkerindhold. Det har jeg testet på egen krop og fundet sandt. Bl.a. skal man tage det lidt roligt med indtag af gulerødder, da de har et rasende højt sukkerindhold. Det skriver Dr. Dukan også i sine bøger - men jeg tvivlede lidt på det selv. Men efter at have indtaget en del gulerødder over et par dage, modtog jeg prompte straffen på vægten.
Når du så er færdig med at tabe dig kan du igen spise frugt og gulerødder - dog i fornuftige mængder.
Jeg er ikke helt enig. Hvis man holder sig fra vulgariserede fødevaremner som ris, korn og majs (for slet ikke at tale om slik og alt andet med raffineret sukker), så er det svært ikke tabe sig af en lødig kost. Selv med rodfrugter, som indeholder 15-20% hurtige kulhydrater (deres kulhydrater er til gengæld rigtige).
Et godt dansk æble indeholder ganske få (10-15%) og langsomme kulhydrater og påvirker blodsukkeret og insulinet mindre end rå gulerod. Spis bare et par danske æbler om dagen.
Er man stærkt overvægtig, kan man have fordel af meget lavt kulhydratindtag, men for moderat overvægtige kan stop for kulhydrattilførsel få kroppen til at gå i alarmberedskab og sætte forbrændingen markant ned.
Omlægger man sin kost bort fra kornvarianter som basiskost, så falder andelen af kulhydrater hos nogle fra typisk 60% til 20%. Derfra er der ingen grund til kulhydrathysteri, og slet ikke for motionister.
Men alt er med måde, når man snakker kost.