MHJ skrev:Among skrev:MHJ skrev:Among skrev:Uanset hvordan publikum bør/ikke bør reagere, så ændrer det ikke ved, at KEP's adfærd ikke kan accepteres.
- Eller mener man virkelig, at KEP skal have lov til at spytte, når han selv synes, at det er passende, og så lade det være op til tilskuerne at gennemskue hvornår det er henvendt til dem, og hvornår det ikke er?
Som jeg skriver ovenfor, så har jeg udmærket forståelse for handlingen, men jeg accepterer den ikke. Og da langt de fleste fodboldspillere er i stand til at vende det døve øre til, så forventer jeg også, at KEP kan følge trop.
Det ved de jo netop allerede. Eller påstår du at publikum kunne få den opfattelse at det var rettet mod dem der heppede på ham eller var neutrale?
Og, når jeg nu har dig: hvor tæt var KEP på publikum da han spyttede?
Denne debat handler, for mig, ikke om tilskuernes reaktion, og hvad de kunne udlede af handlingen, men derimod KEP's opførsel (ellers skal der vælges en anden overskrift).
Det kan da godt være, at der var mange tilskuer, der kunne regne ud, at klatten nok ikke var henvendt til dem, men det er fuldstændigt irrelevant i min bog. Handlingen, isoleret set, bliver ikke mere acceptabel af den grund.
Og så er vi tilbage ved det, som jeg ikke forstår; den konsensus der hersker, blandt nogle, om, at det er i orden at spytte efter folk, hvis det af sammenhængen tydeligt fremgår, hvem spytklatten er henvendt til. Det er nonsens i min bog.
Jeg så ikke spytklatten, så kan ikke svarer på, hvor tæt han var på publikum. Kan ikke se, hvad det har med den principielle diskussion om spytklatten at gøre i øvrigt. Min holdning til det at spytte efter andre, afhænger ikke af om jeg ser det ske.
Det er principielt vigtigt, eftersom det har indflydelse på hvor alvorlig forseelsen er. Afstanden på spytteren og målet har meget med vurderingen om klatten var tiltængt at ramme en eller flere personer, eller om det blot var en mishagsytring overfor visse tilskuere. Og jeg er f.eks. ok med det sidste, og ikke det første. Jeg kunne yderligere spørge dig, om du er ok med hvis KEP har givet onde øjne til en gruppe af publikummer, råber "luk nu røven", giver fuck-finger eller demonstrativt spytter i deres retning, men langt fra. Hvis manden dog har spyttet med reel risiko for at ramme, er det en helt anden sag. Så ved jeg godt at det er dårlig presse hvis KEP generelt har skamysler med publikum, og så kan vi diskutere, i den politiske korrektheds navn, om det er god reklame for AaB. Men personligt syntes jeg netop i denne situation at det er udtryk for overdrevent fintfølenhed (afhængigt af afstanden og intentionen bag).
Når det er sagt ville jeg ønske at vores spillere var bedre til at håndtere modgang i det hele taget, men isoleret set rører det mig ikke, specielt når det i denne situation netop var affødt af utilstedelig opførsel fra en eller flere tilskuere.
Det er da netop ikke principielt vigtigt, hvor alvorlig forseelsen var. Måske i realiteten, men ikke i princippet. Princippet handler jo slet og ret om, at man ikke spytter efter folk. Først når man i realiteten skal vurdere en forseelse, bliver alvorsgraden en faktor.
Som jeg har skrevet tidligere, så kan jeg fint forstå, at KEP i kampens hede måske koger over, hvis han er hidsig af person, og jeg skal da være den første til at anerkende, at der sidder mange tumper på stadion, der siger mange tåbelige ting i løbet af en kamp. Og når vi snakker realiteter, så er jeg langt hen af vejen ret ligeglad med handlingen, da jeg netop også ser den som en affekthandling, der sandsynligvis/forhåbentlig er enkeltstående. Jeg kunne ej heller selv finde på at oprette en tråd på nettet omkring episoden, da jeg anser den som relativt lille.
Men uanset hvordan vi vender og drejer det, så bliver det for mig aldrig acceptabelt at spytte efter folk! Du vil aldrig kunne opstille et scenarie, hvor jeg aktivt vil mene, at en spytklat er den acceptable/relevante/nødvendige handling. Og hvis vi skulle se handlingen gentaget fra KEP's side i fremtiden, så er jeg også sikker på, at folks modvilje hurtigt vil stige, for helt principielt/grundlæggende/fundamentalt er det ikke i orden at spytte efter folk!
Hvis min kammerat kommer til mig og fortæller, at han har været sin kæreste utro, og han begrunder det med, at han aldrig får f**** af kæresten, og at han var fuld, og han mødte verdens lækreste stewardesse, der skulle rejse videre dagen efter, og at han aldrig kunne finde på at gøre det igen, så ville jeg nok have nogen forståelse for handlingen, men jeg ville aldrig acceptere den, for helt principielt/grundlæggende/fundamentalt er utroskab ikke acceptabelt!
Jeg tror ikke, at vi kommer længere, for jeg føler ikke, at jeg kan udtrykke mit standpunkt meget tydeligere, så skal vi ikke bare lade den ligge der.