OB - AaB, lørdag d. 6. december 2014

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Hovedet
Allstar
Allstar

Re: OB - AaB, lørdag d. 6. december 2014

Indlæg af Hovedet » 3. dec 2014, 15:28

Yankee skrev:Spørgsmålet er også, hvor meget Jönsson reelt havde rykket. For mig at se er vores udfordring i efteråret, at vi har mødt langt mere defensive modstandere end tidligere. Det ses blandt andet ved at vi har haft bolden langt mere end sidste sæson og også lukket meget færre mål ind, da de fleste hold simpelthen har været fint tilfreds med 0-0 selv på egen bane.

De ting, vi har gjort galt, har for mig at se været:

1) For mange opspilsfejl. Vi har generelt mange flere lange angreb, hvor T+KEP fører bolden frem. Dette har ikke været nogen succes, og har også kostet nogle dumme mål imod.

2) For dårlige indlæg. Vi har færre angreb "i løb" og det gør at vi kun sjældent har mulighed for frie indlæg til en løbende angriber ved forstolpen (a la AK mod FCM). Meget oftere har vores indlæg skulle slås fra stående, og så bør de 8/10 gange slås mod bagstolpen, hvor en høj angriber kan vinde en luftduel fra stående (a la Cornelius). Disse indlæg har vi dog været utroligt dårlige til at lykkedes med, selvom vi oftest har haft to ret store og stærke angribere at slå dem efter. Fejlen ligger både hos kanter og angribere - men Due+Spalvis havde været guld værd her.

3) For dårlige dødbolde. Vi har haft ufatteligt mange hjørnespark og frispark på mellemdistancen, men vi bliver alt for sjældent farlige på disse. Dødbolde er våben nr. 1 mod en defensiv modstander, men vi har vel kun scoret ét eller to mål efter hjørne.

Det ville være de tre "lette" måder at forbedre vores resultater på. Ingen af dem havde Rasmus Jönsson som sådan hjulpet på, og jeg ser ham stadig mere som en kontraspiller end en "dåseåbner".
Der er slet ingen tvivl om, at vi mangler kvalitet på dødbolde. Med undtagelse af de 2 magiske uger i maj går der bogstavelig talt måneder mellem, vi scorer efter hjørnespark eller frispark. Det har været fatalt i en sæson, hvor det etablerede spil af de årsager, du nævner (+skader, vil jeg tilføje) ikke har fungeret.

Foreslår du så, at vi henter en Prica/Strandli - type i vinterpausen for at give os en styrke i luftrummet, vi i realiteten ikke har haft siden 2008?

Freddie
Allstar
Allstar

Indlæg af Freddie » 3. dec 2014, 17:33

Jeg er fuldstændig enig i hvert et ord. I gamle dage sagde man, at man aldrig er bedre end modstanderen tillader. Som jeg ser det skal vi snarere skrue ned for angrebslysten, end op.
I gamle dage var der en enkelt sætning, som enhver fodboldfan kendte. Man er aldrig bedre end modstanderen tillader, og det har vi måttet sande. Der er jo en grund til at vi kan banke Dynamo Kiev hjemme med 3-0 og spille en fantastisk udekamp mod dem. De spiller fodbold og vil frem på banen. 8-9 af de danske hold ved, at det er dømt til at mislykkes mod AaB, så derfor har de gennemtrænet konceptet til perfektion, og det kan vi ikke besejre.
Årsagerne er til dels for mange opspilsfejl, men også at vores spidsangriber Anders K. Jacobsen ikke har scoret på de muligheder han trods alt har haft.
Min løsning på det her er, at vi holder igen på angrebslysten, og spiller mere velovervejet. Jeg håber at Kent kan finde en bedre løsning, for jeg vil helst ikke have at AaB skal spile på den måde, men det er efter min bedst overbevisning løsningen som fodbold bliver spillet i Danmark i dag.
Yankee skrev:Spørgsmålet er også, hvor meget Jönsson reelt havde rykket. For mig at se er vores udfordring i efteråret, at vi har mødt langt mere defensive modstandere end tidligere. Det ses blandt andet ved at vi har haft bolden langt mere end sidste sæson og også lukket meget færre mål ind, da de fleste hold simpelthen har været fint tilfreds med 0-0 selv på egen bane.

1) For mange opspilsfejl. Vi har generelt mange flere lange angreb, hvor T+KEP fører bolden frem. Dette har ikke været nogen succes, og har også kostet nogle dumme mål imod.

2) For dårlige indlæg. Vi har færre angreb "i løb" og det gør at vi kun sjældent har mulighed for frie indlæg til en løbende angriber ved forstolpen (a la AK mod FCM). Meget oftere har vores indlæg skulle slås fra stående, og så bør de 8/10 gange slås mod bagstolpen, hvor en høj angriber kan vinde en luftduel fra stående (a la Cornelius). Disse indlæg har vi dog været utroligt dårlige til at lykkedes med, selvom vi oftest har haft to ret store og stærke angribere at slå dem efter. Fejlen ligger både hos kanter og angribere - men Due+Spalvis havde været guld værd her.

3) For dårlige dødbolde. Vi har haft ufatteligt mange hjørnespark og frispark på mellemdistancen, men vi bliver alt for sjældent farlige på disse. Dødbolde er våben nr. 1 mod en defensiv modstander, men vi har vel kun scoret ét eller to mål efter hjørne.

Det ville være de tre "lette" måder at forbedre vores resultater på. Ingen af dem havde Rasmus Jönsson som sådan hjulpet på, og jeg ser ham stadig mere som en kontraspiller end en "dåseåbner".

Gnu
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Indlæg af Gnu » 3. dec 2014, 17:51

Freddie skrev:I gamle dage sagde man, at man aldrig er bedre end modstanderen tillader. Som jeg ser det skal vi snarere skrue ned for angrebslysten, end op.
I gamle dage var der en enkelt sætning, som enhver fodboldfan kendte. Man er aldrig bedre end modstanderen tillader, og det har vi måttet sande.
Jeg fik ikke helt fat i det. Hvad var det man sagde i gamle dage?

Brugeravatar
troelsh
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 9000

Indlæg af troelsh » 3. dec 2014, 18:05

Freddie skrev:Jeg er fuldstændig enig i hvert et ord. I gamle dage sagde man, at man aldrig er bedre end modstanderen tillader. Som jeg ser det skal vi snarere skrue ned for angrebslysten, end op.
I gamle dage var der en enkelt sætning, som enhver fodboldfan kendte. Man er aldrig bedre end modstanderen tillader, og det har vi måttet sande. Der er jo en grund til at vi kan banke Dynamo Kiev hjemme med 3-0 og spille en fantastisk udekamp mod dem. De spiller fodbold og vil frem på banen. 8-9 af de danske hold ved, at det er dømt til at mislykkes mod AaB, så derfor har de gennemtrænet konceptet til perfektion, og det kan vi ikke besejre.
Årsagerne er til dels for mange opspilsfejl, men også at vores spidsangriber Anders K. Jacobsen ikke har scoret på de muligheder han trods alt har haft.
Min løsning på det her er, at vi holder igen på angrebslysten, og spiller mere velovervejet. Jeg håber at Kent kan finde en bedre løsning, for jeg vil helst ikke have at AaB skal spile på den måde, men det er efter min bedst overbevisning løsningen som fodbold bliver spillet i Danmark i dag.

Jeg er ikke enig, vi mødte også mange modstandere sidste sæson der stod langt tilbage, og hvor vi alligevel skabte langt flere chancer en denne sæson.
Eksempelvis Sønderjyske kampen hvor vi ganske vist tabte 3-2, men her spillede vi en fremragende kamp selvom de stod meget langt tilbage.
Vi havde dog også spillere til rådighed der er rigtig gode i de små rum.
Jønsson har et fremragende blik for spillet og en god teknik, og på den måde kan han være med til at åbne modstandernes forsvar.

BoomZ0R
Allstar
Allstar

Indlæg af BoomZ0R » 3. dec 2014, 18:42

Åh Troels lad venligst være at nævne den kamp, den fik mig næsten til at græde :-(

Frygah
Allstar
Allstar

Indlæg af Frygah » 4. dec 2014, 00:25

Jönsson er vel også nær truppens bedste spiller til at modtage en bold med en mand i ryggen, og så blive retvendt mod mål. Noget som Helenius og AK ikke har haft succes med, og hvor Risgård virkelig har været presset som manden der skal gøre det alene.

Jeg tror sgu Jönsson havde gjort en stor forskel i denne sæson, men er fuldstændig enig i at modstanderne har "læst" vores spil, og med vores 4 største profiler fra sidste sæson ude, så kan jeg sgu godt forstå vi ikke har været så skarpe og dygtige med bolden. Det er vildt ærgerligt, men jeg kan egentlig godt forstå det.

Freddie
Allstar
Allstar

Indlæg af Freddie » 4. dec 2014, 09:37

Man er aldrig bedre end modstanderen tillader.
Gnu skrev: Jeg fik ikke helt fat i det. Hvad var det man sagde i gamle dage?

Freddie
Allstar
Allstar

Indlæg af Freddie » 4. dec 2014, 09:44

Det var så et eksempel, og vi tabte. Men du skriver at du har mange?
Et af dem kunne være de tre Viborgkampe. I de to første bombede vi dem sønder og sammen. De tabte 3-1 og 5-0, og begge sejre var alt for små.
I den tredje kamp havde de lært lektien, og der skulle der et fantastisk langskudsmål fra Ahlmann til for at få så meget hul på dem, at vi lige akkurat fik et selvmål med til 2-0 efter en helt anden kamp fra de grønblusede.
troelsh skrev: Jeg er ikke enig, vi mødte også mange modstandere sidste sæson der stod langt tilbage, og hvor vi alligevel skabte langt flere chancer en denne sæson.
Eksempelvis Sønderjyske kampen hvor vi ganske vist tabte 3-2, men her spillede vi en fremragende kamp selvom de stod meget langt tilbage.
Jønsson har et fremragende blik for spillet og en god teknik, og på den måde kan han være med til at åbne modstandernes forsvar.

Brugeravatar
Søgaard
Allstar
Allstar

Indlæg af Søgaard » 4. dec 2014, 11:13

Freddie skrev:Det var så et eksempel, og vi tabte. Men du skriver at du har mange?
Et af dem kunne være de tre Viborgkampe. I de to første bombede vi dem sønder og sammen. De tabte 3-1 og 5-0, og begge sejre var alt for små.
I den tredje kamp havde de lært lektien, og der skulle der et fantastisk langskudsmål fra Ahlmann til for at få så meget hul på dem, at vi lige akkurat fik et selvmål med til 2-0 efter en helt anden kamp fra de grønblusede.
troelsh skrev: Jeg er ikke enig, vi mødte også mange modstandere sidste sæson der stod langt tilbage, og hvor vi alligevel skabte langt flere chancer en denne sæson.
Hvad med kampene mod FCV. Der skabte vi stort set intet i 3 kampe, incl. en kamp, hvor vi kunne vinde mesterskabet og smadrede FCK i parken et par dage efter..

Brugeravatar
troelsh
Allstar
Allstar

Indlæg af troelsh » 4. dec 2014, 13:46

Søgaard skrev:
Freddie skrev:Det var så et eksempel, og vi tabte. Men du skriver at du har mange?
Hvad med kampene mod FCV. Der skabte vi stort set intet i 3 kampe, incl. en kamp, hvor vi kunne vinde mesterskabet og smadrede FCK i parken et par dage efter..
Det er rigtigt vi også havde problemer mod fcv sidste sæson, og det vil vi nok blive ved med at have når de spiller med 11 forsvarsspillere.
Det jeg prøver at sige er bare, at jeg ikke er enig i at løsningen er at vi stiller os længere tilbage, og skrue ned for angrebslysten som der tidligere er skrevet.
Jeg mener KN har opbygget et fantastisk spilkoncept i vores trup, og det skal vi forsøge at bygge videre på.

Freddie
Allstar
Allstar

Indlæg af Freddie » 5. dec 2014, 09:41

Vi skal da heller ikke skrue ned for angrebslysten, men variere vores spilkoncept noget mere, men jeg er ikke træner, så det må Kent finde ud af. Han ved selvfølgelig godt, at det ikke går at lade to centerforsvarere stå alene tilbage i opspilssituationer. Det koster.

Her er min drøm om hvordan vi skal spille. Vi skal lade dem tro, at de har en chance, for så at slå til. Vi skal flyve som en sommerfugl og stikke som en bi. Se link. Klimaks er omkring 6 min. 30 sek.

https://www.youtube.com/watch?v=HIxIPz4MIAE" onclick="window.open(this.href);return false;
troelsh skrev:
Det er rigtigt vi også havde problemer mod fcv sidste sæson, og det vil vi nok blive ved med at have når de spiller med 11 forsvarsspillere.
Det jeg prøver at sige er bare, at jeg ikke er enig i at løsningen er at vi stiller os længere tilbage, og skrue ned for angrebslysten som der tidligere er skrevet.
Jeg mener KN har opbygget et fantastisk spilkoncept i vores trup, og det skal vi forsøge at bygge videre på.

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Favoritspiller: messi

Indlæg af frederikshavneren » 5. dec 2014, 12:24

Thelander bliver ikke klar til kampen. Da KEP har karantæne betyder det iflg. Nordjyske at Kasper P. og Blåbjerg spiller i midterforsvaret.

Mulig line up:

Larsen
Dalsgaard - Kasper P. - Blåbjerg - Gorter
Bruhn - Würtz - Augu - Thomsen
Ene
Helenius

:aabfan:

Brugeravatar
Søgaard
Allstar
Allstar

Indlæg af Søgaard » 5. dec 2014, 12:41

frederikshavneren skrev:Thelander bliver ikke klar til kampen. Da KEP har karantæne betyder det iflg. Nordjyske at Kasper P. og Blåbjerg spiller i midterforsvaret.

Mulig line up:

Larsen
Ene
Helenius

Av. Heldigvis spillede Kasper P. og Blåbjerg sammen i midterforsvarer så sent som 10/11 i reserveholdsturneringen, så forhåbentlig har de styr på det. Det bliver lidt spændende, om vi kan holde Emil Larsen og Falk nede.

Maglau
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Maglau » 5. dec 2014, 12:56

frederikshavneren skrev:Thelander bliver ikke klar til kampen. Da KEP har karantæne betyder det iflg. Nordjyske at Kasper P. og Blåbjerg spiller i midterforsvaret.

Mulig line up:

Larsen
Ene
Helenius

Det er muligt at det bliver opstillingen, men jeg håber lidt på at Børsting overtager fra Bruhn som jeg synes har set træt ud i de sensete kampe. Det virker ikke til at han har det fysiske overskud til at lave det afgørende temposkift der sætter hans direkte modstander af.
Børsting gjorde det, bortset fra kæmpeafbrænderen, godt mod FCK da han kom hjem.

Aabwibz
Superliga
Superliga
Kontakt:

Indlæg af Aabwibz » 5. dec 2014, 13:31

Er Risgaard skadet eller er der en anden grund til han ikke skal starte som jeg har misset?

Brugeravatar
AaB 85 95 99 08
Landshold
Landshold
Favoritspiller: Torben Boye
Geografisk sted: København

Indlæg af AaB 85 95 99 08 » 5. dec 2014, 13:35

Aabwibz skrev:Er Risgaard skadet eller er der en anden grund til han ikke skal starte som jeg har misset?
Karantæne. :thumbsdown:

Brugeravatar
Spanky
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Risgård og Mini
Geografisk sted: Vodskov

Indlæg af Spanky » 5. dec 2014, 13:37

Maglau skrev:

Mulig line up:

Larsen
Ene
Helenius

Det er muligt at det bliver opstillingen, men jeg håber lidt på at Børsting overtager fra Bruhn som jeg synes har set træt ud i de sensete kampe. Det virker ikke til at han har det fysiske overskud til at lave det afgørende temposkift der sætter hans direkte modstander af.
Børsting gjorde det, bortset fra kæmpeafbrænderen, godt mod FCK da han kom hjem.

Alternativt kan det være Wichmann fra start fremfor Bruhn. Synes Wichmann har leveret fornuftigt i november måned også med mål til følge.

Brugeravatar
Elscorpio
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ib, Ib, Ib
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Indlæg af Elscorpio » 5. dec 2014, 13:37

Hvor jeg dog glæder mig til vi har en skadesfri og karantæne fri trup til foråret så Kent kan vælge den stærkeste start 11er. Tror vi taber imorgen hvis midterforsvaret hedder Kasper P. og Blåbjerg, men selvfølgelig håber jeg drengene modbeviser os og hiver en 2-0 sejr hjem til Nordjylland.

Forza
Allstar
Allstar

Indlæg af Forza » 5. dec 2014, 15:03

Spanky skrev:
Maglau skrev:

Mulig line up:

Larsen
Ene
Helenius

Alternativt kan det være Wichmann fra start fremfor Bruhn. Synes Wichmann har leveret fornuftigt i november måned også med mål til følge.
Jeg tror Wichmac starter inde. Jeg ville dog til hver en tid foretrække Bruhn/Børsting for at få mere fart og teknisk kvalitet ind.

Brugeravatar
Rams
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af Rams » 5. dec 2014, 17:46

Teknik? Havde du nøjes med at nævne fart havde det givet mening.

Besvar