Mål og ambitioner i AaB

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Hovedet
Allstar
Allstar

Re: Mål og ambitioner i AaB

Indlæg af Hovedet » 21. apr 2015, 16:12

dyhrmaN skrev:
Hovedet skrev:
Gnu skrev:Det er fint nok at mene, at AaB skal blande sig i toppen, men man er altså også nødt til at forholde sig til de økonomiske realiteter i ikke bare AaB, men også resten af ligaen. Brøndby og FCM har hver en sugardaddy, som er villige til at lade klubberne køre med massive underskud og dække overtrækket og FCK har også en ejerkreds, som spytter millioner i kassen uden at blinke med øjnene. OB har også prøvet at køre med enormt overforbrug, men resultaterne udeblev, og forud for sæsonen blev bremserne slået i, truppen blev åreladet. Nu står de så som en af nedrykningskandidaterne mens en genopbygning venter.

I AaB har vi bare ikke manden med millionerne i papkassen, og så må vi gøre noget andet. I AaB har man så valgt at satse på talentudvikling, og med sidste sæsons The Double må vi jo sige, at resultaterne af det arbejde var til at tage og føle på.

Vi har også prøvet at køre med den samme form for overforbrug som de andre klubber, men det var ved at koste os livet, og det er altså værd at tænke på, hvor tæt på afgrunde, vi rent faktisk var. Banken havde for længst smækket kassen i, og vi måtte låne af moderklubben for overhovedet at betale lønninger. Vi var med andre ord HELT ude og skide, og det er ikke en situation jeg nogensinde ønsker at se AaB stå i igen.

Jeg er ligeledes uenig i, at sommerens transfervindue var middelmådigt, uambitiøst eller noget som helst andet. Forud for sæsonen var der næppe mange som havde drømt om, at AaB kunne hente tre udlandsproffer i ét og samme vindue. Der skal vi godt nok mange år tilbage for at finde noget, der bare ligner. På dette tidspunkt af sæsonen kan alle jo se, at Enevoldsen, Helenius og Jönsson i forskellig grad har skuffet og bidraget med mindre end forventet, men det er ren efterrationalisering. At hente dem hjem var dog på ingen måde uambitiøst.
Jeg mener nu heller ikke, at der er mange, der har kaldt sommerens transfervindue for "uambitiøst" - tværtimod da. Jeg var selv vældig begejstret, særligt set i lyset af klubbens daværende økonomiske situation; det var jo før aktieemission og AKs lykketræf i Zagreb, der samlet bidrog med godt 100 millioner til kassen. Det gik så ganske rigtigt ikke som forventet, men det er - som du selv skriver - efterrationalisering.

Jeg mener dog, det er vigtigt at pointere, at AaB ikke balancerede på kanten af konkurs som følge af overdrevne fodboldinvesteringer. Vi har jo slet ikke investeret i det område på linje med OB, FCM og Brøndby. Jeg mener, at det er førnævnte klubber, AaB på lidt længere sigt bør kunne konkurrere med; jeg er lige så enig i, at det er fornuftigt at køre på lidt lavere blus i nogle år for på den måde at samle kræfter og have en realistisk bæredygtig økonomi. Det er jo helt ude i hampen at køre med så groteske driftsunderskud som Brøndby og FCM.

FCK er den eneste klub herhjemme, der både kan operere med høje driftsomkostninger og overskud, så de er uden for både vores og alle andres rækkevidde.
Det er godt Hovedet fremhæver denne pointe, og jeg synes det er vigtigt at have præmissen for den økonomiske nærdøds-oplevelse på plads. Mig bekendt var den økonomiske deroute ikke hverken udløst eller styret af overdrevne spillerlønninger. AaB brugte pengene på alt muligt andet såsom sportsforretninger, håndboldhold og bygninger.
I bygningerne på Hornevej blev der bundet over 100 milioner kroner, som udløst af krisen forsvandt ud i den blå luft. De knapper man efterfølgende kunne skrue på var afskrivninger af alt udenomsaktivtet og skære lønninger og truppen ind til benet - og det kan måske give det indtryk, at man havde haft overforbrug på spillerfronten, men i forhold til de astronomiske beløb, der blev brugt på alt muligt andet, gjorde de høje spillerlønninger ikke mere til eller fra end mange andre aktiviteter.
Det vil altså sige, at efter min bedste overbevisning, har AaB ikke været ved at gå nedenom og hjem grundet overforbrug på spillerfronten.
Lad os fortsætte med at klappe hinanden på skuldrene, for jeg synes, at der er tale om en uhyre vigtig pointe. Som årene er gået, synes det at være blevet en sandhed, at AaB kollapsede som følge af satsninger på fodboldspillere, hvad der netop ikke var tale om. Lidt populært sagt kunne vi købt Daniel Aggere i bundter for de penge, der blev tabt på ejendomshandel, butikker, håndbold og ishockey.

For at understrege ambitionsniveauet i 2009 sagde AaBs bestyrelse nej til at hente Rade Prica for 5 millioner; efter at klubben 1 år forinden havde afhændet ham for 20 millioner og derimellem tjent ca. 100 millioner på CL.

Naturligvis var tanken bag koncernen sympatisk nok og netop et forsøg på at have barren på fodboldfronten; i praksis skete imidlertid det stik modsatte, og vi har aldrig været i nærheden af FCM og Brøndby, når det gælder eksorbitant overforbrug - altså på fodboldspillere...

Patmand
Allstar
Allstar

Indlæg af Patmand » 21. apr 2015, 16:28

Først lige en :thumbsup: for et godt første debatskabende indlæg der har affødt en frugtbar meningsudveksling. Vi slipper forhåbentlig for alle "raus" med den og den, og det er såmænd helt rart oven på de sidste lidet flatterende kampe.

Jeg har selv andetsteds fremkommet med mine tanker omkring AaB's mål og ambitioner, strategi om man vil. Igen er det vigtigt at påpege, at vi har næsten lige oplevet den mest succesrige sæson i AaB's historie. Så selvfølgelig er alt ikke af helvede til, heldigvis.
Jeg forlanger ikke en paladsrevolution men sætter blot spørgsmålstegn ved, om ikke vi har skruet lidt for langt ned for blusset pt.

Som det allerede er nævnt af flere har vi nogle helt klare økonomiske begrænsninger. Vi har slet ikke mulighed for at spendere det de gør i FCK og Brøndby, som tilsynedeladende kan blive ved med at finde folk med penge på lommen der vil financiere deres overforbrug. Så har FCM i sidste øjeblik også fundet en mæcen der rykker dem forbi os økonomisk. Det er konditionerne pt. De kan ændre sig på sigt..

Vi skal altså ikke måle os med det trekløver økonomisk. Men altså, skal vi permanent have et mindre budget end Randers, Esbjerg og FCN? (ja, jeg er ikke helt klar over om Esbjerg bruger lidt mere eller lidt mindre. Men det er i hvert fald meget tæt på AaB's budget)
Så tror jeg der bliver langt mellem at vi spiller med der hvor det er sjovt.
Tager vi eksemplet FCN, så er det en klub der er personligt ejet af Allan K. Pedersen. Han skyder INGEN penge i klubben. Tværtimod, han trækker dem ud. De virker meget afklaret omkring deres strategi. Henter unge talenter på længerevarende kontrakter for så at sælge dem når buddet er tilpas stort. Og så henter de nogle ældre rutinerede spillere der skal være rygradden på holdet. De blev som bekendt mestre i 2012 og toere sæsonen efter.

AaB's helt store satsning skal være talentarbejde, det har jeg ingen indvendinger imod. Men jeg mener at vi bør kunne distancere os fra bla. FCN. Ja, der vil selvfølgelig være sæsoner hvor de klarer sig bedre end AaB. Jeg syntes blot det ser "farligt" ud at satse på talentarbejde, lejeaftaler, korte kontrakter, indkøb af spillere fra de laveste hylder. Det er næsten for selvudslettende syntes jeg. Hvis man mener at man er blandt Danmarks bedste talentfabrikker, så skriv nogle kontrakter med de dygtigste af dem og sælg dem til nogle ordentlige beløb. Det er en del af indtægtsgrundlaget og der syntes jeg det kniber.
Jeg er udemærket klar over at man ifm. at der skulle hentes ny kapital var nødt til at få budgettet til at balancere sådan nogenlunde.
Men som allerede nævnt endte vi ikke i det økonomiske morads fordi vi smed pengene efter fodboldspillere.

Jeg efterspørger ikke en kæmpe budgetforøgelse. Men trods alt en lidt mere ambitiøs strategi der gør at vi kan ligge i slipstrømmen på FCK, BIF og FCM og engang imellem lave en fræk overhaling indenom i svinget.

Det er altid lettere retrospektivt at kloge sig. De har gjort en helt masse rigtigt i AaB når vi kunne vinde mesterskabet og pokalen i samme sæson. Jeg håber og tror at de er igang med at fintune konceptet. Jeg syntes budgettet bør få et nøk opad. Jeg syntes også man kan sige, at man ikke helt fik det ud af mesterskabssæsonen efterfølgende som jeg og sikkert alle andre omkring AaB havde håbet på.
Vi tjente heldigvis en masse penge på UEFA eventyret. Vi tjente derimod ikke penge på spillersalg. Vi brugte ikke successæsonen til at hente klassespillere til klubben på permanente kontrakter. Mentalt og spillemæssigt skraber vi i øjeblikket bunden. Det er overraskende syntes jeg i betragtning af hvor sprudlende spillet var for blot et år siden, med de stort samme spillere.

Måske skal man også fintune spilkonceptet en anelse. Var det ikke sådan at Villarreal kørte AaB over fordi vi var et knoldesparkerhold? Så syntes jeg det er underligt at AaB er så dårligt kørende mod Sønderjyske, Randers og FCV. Sidstnævnte har vi mødt 6 gange med 1 sejr, 2 uafgjorte og 3 nederlag til følge. Jeg har stor respekt for den sportslige ledelse men der er ting der kan gøres bedre. Måske ikke mindst at få spillerne til at forstå, at man skal give sig 100% i alle kampe.

Patmand
Allstar
Allstar

Indlæg af Patmand » 21. apr 2015, 16:41

Buzz Killington skrev:
Yankee skrev: Det er kun ét af de sidste fire mesterskaber (inklusive denne sæson), der er vundet af holdet med det største budget. Så siger folk at "på lang sigt" vil budgettet være afgørende. Men hvornår er det der "på lang sigt"? Det har ikke været tilfældet de sidste fire år i hvert fald.
Det er jo et spørgsmål om sandsynlighedberegning det her, og sandsynligheden for at vinde et mesterskab øges med budgettet. Men det er naturligvis ikke nogen garanti for mesterskaber, selvom det er den korteste vej til toppen over tid gennemsnitligt. Det faktum at kun et ud af sidste fire mesterskaber er vundet af FCK, ændrer ikke på dette. Men jeg går ud fra din pointe var at vi godt kan tillade os at være ambitiøse i forhold til placeringer, på trods af budgetteringen, og at det at andre hold end FCK har vundet 3/4 understøtter dette. Men det er lidt af en fejlslutning, eftersom det ikke er det samme hold der har vundet de tre år, samt at FCK har nået en andenplads de år de ikke har vundet. Alle de andre hold har dog manglet kontinuitet i forhold til placeringerne, også dem der blev mestre, ja os selv inklusive, hvor vi i perioden er gået fra nedrykningskandidat til mester. Så jeg kan ikke se andet end at det netop understøtter tesen om at penge = mesterskaber. Og jeg kan heller ikke se at det i sig selv skulle give os store forhåbninger om at kunne levere toppræstationer, på trods af de økonomiske forudsætninger.

Vi har været heldige med en meget talentfuld årgang, samt nogle gamle stjerner som kom hjem, og valgte at peak på det helt rette tidspunkt, samtidig med FCK, OB og Brøndby oplevede krise. Det kan sagtens ske igen, men forudsætningen for at mellemperioderne bliver kortere er at vi formår at ligge med i toppen økonomisk - altså med mindre den gængse markedslogik er sat ude af kraft i fodboldverdenen. Gaarde og Schors skal så regne ud hvordan vi på sigt kan komme derop. Personligt er jeg meget stor fan af den nuværende konservative stil. Vi har ikke travlt, og mange of vores konkurrenter vil måske overhale os på den korte bane, med hensynsløse investeringer, for så at brage igennem grundet et manglende bæredygtigt økonomisk fundament.
Jeg vil bare sige....ENIG.

Det burde ikke være til diskussion at størst budget er lig med de fleste mesterskaber/medaljer over tid. Det er temmelig udtalt i alle europæiske ligaer. Men i den forbindelse vil jeg sige, at jeg mener FCK har været dårlige til at forvalte deres penge. På trods af deres mange mesterskaber så syntes jeg de burde have gjort det endnu bedre. De har lavet for mange fejlslagne investeringer i dyre spillere.

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Indlæg af Provst i Brovst » 21. apr 2015, 16:48

Hovedet skrev:
For at understrege ambitionsniveauet i 2009 sagde AaBs bestyrelse nej til at hente Rade Prica for 5 millioner; efter at klubben 1 år forinden havde afhændet ham for 20 millioner og derimellem tjent ca. 100 millioner på CL.
Selvom AaB ikke kun brugte penge på spillere så tror jeg at 2008 mestrene Danny Califf, Lars Nilsson, Rade Prica, Andreas Johansson og Siyabonga Nomvethe var særdeles dyre.

Jeg tror også at Jose Mota kostede knaster, 13 mål i superligaen for Viborg, det koster, uanset den manglende succes i AaB.
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

EfBeren
Drenge
Drenge

Indlæg af EfBeren » 21. apr 2015, 16:59

Patmand skrev:Først lige en :thumbsup: for et godt første debatskabende indlæg der har affødt en frugtbar meningsudveksling. Vi slipper forhåbentlig for alle "raus" med den og den, og det er såmænd helt rart oven på de sidste lidet flatterende kampe.

Jeg har selv andetsteds fremkommet med mine tanker omkring AaB's mål og ambitioner, strategi om man vil. Igen er det vigtigt at påpege, at vi har næsten lige oplevet den mest succesrige sæson i AaB's historie. Så selvfølgelig er alt ikke af helvede til, heldigvis.
Jeg forlanger ikke en paladsrevolution men sætter blot spørgsmålstegn ved, om ikke vi har skruet lidt for langt ned for blusset pt.

Som det allerede er nævnt af flere har vi nogle helt klare økonomiske begrænsninger. Vi har slet ikke mulighed for at spendere det de gør i FCK og Brøndby, som tilsynedeladende kan blive ved med at finde folk med penge på lommen der vil financiere deres overforbrug. Så har FCM i sidste øjeblik også fundet en mæcen der rykker dem forbi os økonomisk. Det er konditionerne pt. De kan ændre sig på sigt..

Vi skal altså ikke måle os med det trekløver økonomisk. Men altså, skal vi permanent have et mindre budget end Randers, Esbjerg og FCN? (ja, jeg er ikke helt klar over om Esbjerg bruger lidt mere eller lidt mindre. Men det er i hvert fald meget tæt på AaB's budget)
Så tror jeg der bliver langt mellem at vi spiller med der hvor det er sjovt.
Tager vi eksemplet FCN, så er det en klub der er personligt ejet af Allan K. Pedersen. Han skyder INGEN penge i klubben. Tværtimod, han trækker dem ud. De virker meget afklaret omkring deres strategi. Henter unge talenter på længerevarende kontrakter for så at sælge dem når buddet er tilpas stort. Og så henter de nogle ældre rutinerede spillere der skal være rygradden på holdet. De blev som bekendt mestre i 2012 og toere sæsonen efter.
Jeg ser ikke det store i vejen med, at I har samme budget som eksempelvis EfB. De to klubber er nogenlunde samme størrelse, og er begge klubber fra store provinsbyer. Jeg mener dog også, at AaB har et for lille budget ift klubben størrelse, men som I selv har været inde på, så har man jo været nødt til at tilpasse sig den økonomiske virkelighed. EfBs lønbudget var faktisk også meget rimeligt før, men efter vi sagde farvel til egne talenter iform af Ankersen x2, Kian Hansen, Braithwaite osv, så er vores budget blevet relativt stort, da vi har været nødt til at hente mange dyre udlændinge ind. Kvaliteten af dem kan man så med rette stille spørgsmålstegn ved.

Der er en artikel her, der viser de forskellige Superligaklubbers budgetter.

http://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/da ... ub/5451492

Jeg tror bare, det er en provinsklubs lod, når man ikke har en rigmand i ryggen, og i sidste ende tror jeg faktisk den ansvarlige model AaB og EfB går efter viser sig som langt bedre end den i Herning. Hvis Benham trækker stikket til dem, så er de på dybt vand.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 21. apr 2015, 17:06

Køllen I Møllen skrev:Jeg er skam enig. Og vil tilføje at mentalt lader det også til at truppen er kollapset.
Men hvorfra ved du at der ikke er "større selvransagelse"? Man tager den internt, ikke i medierne. Igen et sted vi er foran...
Fordi der ikke er sket nogle ændringer. Vi kan snakke alt det vi vil internt, men vi spiller stadig nøjagtig den samme gang fodbold.

Når man bliver mestre vil modstanderholdene i den kommende sæson automatisk have en helt anden indstilling til kampene. De andre hold studerer vores kampe og forbereder sig grundigt på at møde os. Derfor er man simpelthen nødt til at have noget nyt i ærmet. Noget uventet. Det behøver ikke være nye spillere - det kan lige så godt være en ny opstilling, nye opspilsmønstre eller måske øget fokus på træning af dødbolde. Det er jo ikke raketvidenskab at indse, at de fleste modstanderhold vil lade AaB have bolden i kampene. Derfor må vi jo omstille vores spil til øget fokus på possessionspil, indlægsspil og dødbolde. Tre klassiske topholdsdyder, som er de vigtigste værktøjer mod dybe forsvarskæder. Ingen af de tre elementer har vi forbedret i denne sæson. Vi er ikke i stand til at sætte tempo i vores etablerede angrebsspil. Vores angribere får næsten ingen indlæg at arbejde med. Vi har ingen klar plan for hvordan vi vil score på dødbolde og gør det også alt for sjældent. Alt dette kunne vi have forbedret drastisk til trods for diverse skader.

Vi har haft succes i Europa - ja, netop fordi holdene ikke har kendt os godt nok. I de hjemlige turneringer er vi gået totalt i stå teknisk og taktisk og det viser netop hvorfor vi i AaB er så afhængige af at være bedst på træningsbanen. Vi hverken kan eller skal købe os til succes - vi skal træne og forberede os til succes. Og det er netop på dét parameter, vi har fejlet i denne sæson.

Eksil
Allstar
Allstar

Indlæg af Eksil » 21. apr 2015, 17:17

EfBeren skrev:
Jeg ser ikke det store i vejen med, at I har samme budget som eksempelvis EfB. De to klubber er nogenlunde samme størrelse, og er begge klubber fra store provinsbyer. Jeg mener dog også, at AaB har et for lille budget ift klubben størrelse, men som I selv har været inde på, så har man jo været nødt til at tilpasse sig den økonomiske virkelighed. EfBs lønbudget var faktisk også meget rimeligt før, men efter vi sagde farvel til egne talenter iform af Ankersen x2, Kian Hansen, Braithwaite osv, så er vores budget blevet relativt stort, da vi har været nødt til at hente mange dyre udlændinge ind. Kvaliteten af dem kan man så med rette stille spørgsmålstegn ved.

Der er en artikel her, der viser de forskellige Superligaklubbers budgetter.

http://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/da ... ub/5451492

Jeg tror bare, det er en provinsklubs lod, når man ikke har en rigmand i ryggen, og i sidste ende tror jeg faktisk den ansvarlige model AaB og EfB går efter viser sig som langt bedre end den i Herning. Hvis Benham trækker stikket til dem, så er de på dybt vand.
Det er lidt sødt, at "fodboldøkonomen" ikke kan finde ud af, at citere undersøgelsen korrekt:

- I otte ud af ti tilfælde vinder dem, der har det største spillerbudget. De klubber, der investerer mest i spillertruppen,

Går ud fra, at han henviser til det simple danske studie der viser, at penge forklarer 75 procent af variationen i placeringer:

Billede

Størrelsen af spiller budgettet forklarer altså 75 procent af variationen i hvem der ender på hvilke pladser blandt de 20 største i Danmark. Altså hvem der bliver nr 14 (nr 2 i 1.div), nr 8 og nr 5. Den forklarer dermed ikke hvem der vinder mesterskaber eller hvem der vinder enkelte kampe, som det ofte bliver udlagt. Den anden ting er, at skalaen bestemt ikke er 1-1. Ser man på grafen ser det ud til, at FCK, Brøndby, OB (tidligere) og FCM ikke er så langt foran. Desværre er skalaen for forbrug logarismisk, altså skal der ikke en 1-1 stigning til, men en mange dobling til, for at fange de andre (som også udlagt artiklen). Nogle gange tror jeg det nemmeste er at vente på at de andre løber tør for penge, men desværre har Brøndby mange pengestærketyper der så fodbold i de unge år, FCK har andre aktiviteter og Parken, mens FCM nu har en rigmand.

Heldigt nok, at den sande jernlov i dansk fodbold er, at AaB vinder mesterskabet hvert 7-8-9 år og gerne når det er mindst ventet.

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 21. apr 2015, 17:35

Hvad er det x-aksen viser? Jeg er med på at y aksen er placering, men jeg kan ikke helt greje hvad de 14-19 betyder.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Patmand
Allstar
Allstar

Indlæg af Patmand » 21. apr 2015, 17:50

jonas386 skrev:Hvad er det x-aksen viser? Jeg er med på at y aksen er placering, men jeg kan ikke helt greje hvad de 14-19 betyder.
Er du helt væk eller hvad??? :o

Jeg har ikke lige tid nu til at komme med forklaringen....så jeg lader bare Eksil tage den.

Eksil
Allstar
Allstar

Indlæg af Eksil » 21. apr 2015, 18:02

jonas386 skrev:Hvad er det x-aksen viser? Jeg er med på at y aksen er placering, men jeg kan ikke helt greje hvad de 14-19 betyder.
Forbrug på spillerlønninger, men som jeg beskrev er det ikke 1-1, så der er ikke lige langt mellem værdierne, men det stiger ekspotentiel (ellers ville Næstved kun være cirka 20 procent mindre end FCK, når de i virkeligheden måske bruger 1 procent af hvad FCK gør). Det er måde at få to sæt tal der er markant forskellige (her placering mellem 1-20 og løn mellem 1.000.000 kr og 110.000.000 kr på samme graf)

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lucas Andersen
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af Buzz Killington » 21. apr 2015, 18:04

Det er et tal der paa en logaritmisk skala indikerer budgetstoerrelsen paa klubberne. Du skal bare taenke paa det som hoejere tal = flere penge, og saa ikke spekulere saa meget paa den relative forskel. Det er b.la. for grafisk at undgaa at de enkelte vaerdier klumper sammen. Paa en ikke-logaritmisk skala ville FCK f.eks. vaere helt i den ene ende, og alle andre klumpe sig sammen i den anden.
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 21. apr 2015, 18:12

Arh, så forstår jeg bedre. Det giver fin mening, jeg var først ude i noget med år, men kunne ikke rigtigt få det til at hænge sammen og syntes tallene virkede for små til at være budgetter. Jeg er tilsyneladende ikke så god til at tænke abstrakt :D
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Favoritspiller: messi

Indlæg af frederikshavneren » 21. apr 2015, 18:27

jonas386 skrev:Arh, så forstår jeg bedre. Det giver fin mening, jeg var først ude i noget med år, men kunne ikke rigtigt få det til at hænge sammen og syntes tallene virkede for små til at være budgetter. Jeg er tilsyneladende ikke så god til at tænke abstrakt :D
Uha det giver flashback til matematik hvor jeg var helt væk.
Nu spørger jeg ret 'dumt', men da jeg fatter minus af x og y akser og grafer er det så rigtigt tolket, at AGF eksempelvis har klaret sig bedre end AaB iflg. grafen? Det giver i så fald ingen mening da århusianerne i den grad har underpræsteret, men det er nok bare mig der fejlfortolker.

Eksil
Allstar
Allstar

Indlæg af Eksil » 21. apr 2015, 18:34

frederikshavneren skrev:
jonas386 skrev:Arh, så forstår jeg bedre. Det giver fin mening, jeg var først ude i noget med år, men kunne ikke rigtigt få det til at hænge sammen og syntes tallene virkede for små til at være budgetter. Jeg er tilsyneladende ikke så god til at tænke abstrakt :D
Nu spørger jeg ret 'dumt', men da jeg fatter minus af x og y akser og grafer er det så rigtigt tolket, at AGF eksempelvis har klaret sig bedre end AaB iflg. grafen? Det giver i så fald ingen mening da århusianerne i den grad har underpræsteret, men det er nok bare mig der fejlfortolker.
Omvendt (y-aksen venter således, at jo højere, jo bedre). Den dækker sæsonen 2011/12 hvor OB og Brøndby voldsomt underpræsterede ifht budget, mens FCN, Horsens og SE "overhalede" hold med flere penge.

Mere forklaring http://www.idan.dk/nyhedsoversigt/nyhed ... ektivitet/

Havde jeg lavet den var det nok omvendt, da højere og bedre mere logisk hænger sammen.

Patmand
Allstar
Allstar

Indlæg af Patmand » 21. apr 2015, 18:37

frederikshavneren skrev:
Den kan jeg godt svare på. Datasættet er udelukkende fra sæsonen 2011/2012

Billede

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lucas Andersen
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af Buzz Killington » 21. apr 2015, 18:37

frederikshavneren skrev:
edit: som Patmand skriver:

Det er fra 2011/12.

Linjen viser hvor klubberne boer ligge i forhold til deres loenudgifter, og derfor overpraesterede bl.a. AGF det aar.

edit'2: http://www.idan.dk/nyhedsoversigt/nyhed ... ektivitet/
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

Patmand
Allstar
Allstar

Indlæg af Patmand » 21. apr 2015, 18:51

BT har i øvrigt forsøgt sig med en SWOT-analyse (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) i dag af topklubberne - 4 styks. Minsandten om ikke AaB har sneget sig med her.
En omgang venstrehåndsarbejde efter min mening...men døm selv;
http://www.bt.dk/superligaen/spillet-om ... -svagheder

Eksil
Allstar
Allstar

Indlæg af Eksil » 21. apr 2015, 18:53

Det her var ikke for at starte en eller hyggelig debat om logaritmiske skaler, men bare for at vise, at økonomi faktisk betyder rigtigt meget og at ideen om at hvis vi bare bruger lidt ekstra (5-10 mio) kan vi komme meget tættere på de andre. Superligaen er i et våbenkapløb, og hvis FCK, FCM og Brøndby er stormagter, så er AaB Estland.

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Favoritspiller: messi

Indlæg af frederikshavneren » 21. apr 2015, 18:53

Patmand skrev:BT har i øvrigt forsøgt sig med en SWOT-analyse (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) i dag af topklubberne - 4 styks. Minsandten om ikke AaB har sneget sig med her.
En omgang venstrehåndsarbejde efter min mening...men døm selv;
http://www.bt.dk/superligaen/spillet-om ... -svagheder
Det er en lidt tynd kop te, men ikke desto mindre interessant læsning når AaB for en sjælden gang er i de landsdækkende medier.

Gnu
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Indlæg af Gnu » 21. apr 2015, 20:27

Hovedet skrev:
dyhrmaN skrev:
Hovedet skrev:
Gnu skrev:Det er fint nok at mene, at AaB skal blande sig i toppen, men man er altså også nødt til at forholde sig til de økonomiske realiteter i ikke bare AaB, men også resten af ligaen. Brøndby og FCM har hver en sugardaddy, som er villige til at lade klubberne køre med massive underskud og dække overtrækket og FCK har også en ejerkreds, som spytter millioner i kassen uden at blinke med øjnene. OB har også prøvet at køre med enormt overforbrug, men resultaterne udeblev, og forud for sæsonen blev bremserne slået i, truppen blev åreladet. Nu står de så som en af nedrykningskandidaterne mens en genopbygning venter.

I AaB har vi bare ikke manden med millionerne i papkassen, og så må vi gøre noget andet. I AaB har man så valgt at satse på talentudvikling, og med sidste sæsons The Double må vi jo sige, at resultaterne af det arbejde var til at tage og føle på.

Vi har også prøvet at køre med den samme form for overforbrug som de andre klubber, men det var ved at koste os livet, og det er altså værd at tænke på, hvor tæt på afgrunde, vi rent faktisk var. Banken havde for længst smækket kassen i, og vi måtte låne af moderklubben for overhovedet at betale lønninger. Vi var med andre ord HELT ude og skide, og det er ikke en situation jeg nogensinde ønsker at se AaB stå i igen.

Jeg er ligeledes uenig i, at sommerens transfervindue var middelmådigt, uambitiøst eller noget som helst andet. Forud for sæsonen var der næppe mange som havde drømt om, at AaB kunne hente tre udlandsproffer i ét og samme vindue. Der skal vi godt nok mange år tilbage for at finde noget, der bare ligner. På dette tidspunkt af sæsonen kan alle jo se, at Enevoldsen, Helenius og Jönsson i forskellig grad har skuffet og bidraget med mindre end forventet, men det er ren efterrationalisering. At hente dem hjem var dog på ingen måde uambitiøst.
Jeg mener nu heller ikke, at der er mange, der har kaldt sommerens transfervindue for "uambitiøst" - tværtimod da. Jeg var selv vældig begejstret, særligt set i lyset af klubbens daværende økonomiske situation; det var jo før aktieemission og AKs lykketræf i Zagreb, der samlet bidrog med godt 100 millioner til kassen. Det gik så ganske rigtigt ikke som forventet, men det er - som du selv skriver - efterrationalisering.

Jeg mener dog, det er vigtigt at pointere, at AaB ikke balancerede på kanten af konkurs som følge af overdrevne fodboldinvesteringer. Vi har jo slet ikke investeret i det område på linje med OB, FCM og Brøndby. Jeg mener, at det er førnævnte klubber, AaB på lidt længere sigt bør kunne konkurrere med; jeg er lige så enig i, at det er fornuftigt at køre på lidt lavere blus i nogle år for på den måde at samle kræfter og have en realistisk bæredygtig økonomi. Det er jo helt ude i hampen at køre med så groteske driftsunderskud som Brøndby og FCM.

FCK er den eneste klub herhjemme, der både kan operere med høje driftsomkostninger og overskud, så de er uden for både vores og alle andres rækkevidde.
Det er godt Hovedet fremhæver denne pointe, og jeg synes det er vigtigt at have præmissen for den økonomiske nærdøds-oplevelse på plads. Mig bekendt var den økonomiske deroute ikke hverken udløst eller styret af overdrevne spillerlønninger. AaB brugte pengene på alt muligt andet såsom sportsforretninger, håndboldhold og bygninger.
I bygningerne på Hornevej blev der bundet over 100 milioner kroner, som udløst af krisen forsvandt ud i den blå luft. De knapper man efterfølgende kunne skrue på var afskrivninger af alt udenomsaktivtet og skære lønninger og truppen ind til benet - og det kan måske give det indtryk, at man havde haft overforbrug på spillerfronten, men i forhold til de astronomiske beløb, der blev brugt på alt muligt andet, gjorde de høje spillerlønninger ikke mere til eller fra end mange andre aktiviteter.
Det vil altså sige, at efter min bedste overbevisning, har AaB ikke været ved at gå nedenom og hjem grundet overforbrug på spillerfronten.
Lad os fortsætte med at klappe hinanden på skuldrene, for jeg synes, at der er tale om en uhyre vigtig pointe. Som årene er gået, synes det at være blevet en sandhed, at AaB kollapsede som følge af satsninger på fodboldspillere, hvad der netop ikke var tale om. Lidt populært sagt kunne vi købt Daniel Aggere i bundter for de penge, der blev tabt på ejendomshandel, butikker, håndbold og ishockey.

Naturligvis var tanken bag koncernen sympatisk nok og netop et forsøg på at have barren på fodboldfronten; i praksis skete imidlertid det stik modsatte, og vi har aldrig været i nærheden af FCM og Brøndby, når det gælder eksorbitant overforbrug - altså på fodboldspillere...
Hvem siger, at det var investeringen i fodboldspillere, vi knækkede nakken på? Jeg tror, de fleste er helt med på, at det var de fejlslagne bygningsinvesteringer mv., som bragte os i knæ. Udenomsaktiviteterne og i særdeleshed bygningerne var både vores lykke og forbandelse. Ved bygningsinvesteringen kunne vi rejse kapital til at investere i fodboldholdet samt holde på spillere, og det gav os i sidste ende mesterskabet i 2008.

Og så ramlede det, da gevinsten på bygninger, sportsbutikker, college, mikado, etc. etc. udeblev. Langt hovedparten af underskuddet skal ganske vist findes i bygningerne, men det ændrer ikke på, at også fodbolden i langt de fleste år har bidraget med underskud nøjagtig som håndbold, ishockey, vandpolo og hvad vi ellers var involveret i i de år. Ikke driftsunderskud i stil med Brøndby og FCM, men dog underskud i de fleste år. I hvert fald så langt, man kan se, for AaB ændrede regnskabspraksis så det ikke længere fremgår af årsrapporterne i hvilket omfang de enkelte dele har givet underskud eller overskud.

Det havde ellers været interessant at se, i 2009 og 2010, hvor man efter mesterskabet skrev dyre kontraktforlængelser, hentede nye spillere ind, lejede den ene angriber efter den anden og måtte igennem en trænerfarce. Helt sikkert ikke en billig omgang, så det giver ikke mening at "frikende" fodbolddelen. Alle dele af AaB-koncernen bidragede til derouten.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Besvar