Lad os fortsætte med at klappe hinanden på skuldrene, for jeg synes, at der er tale om en uhyre vigtig pointe. Som årene er gået, synes det at være blevet en sandhed, at AaB kollapsede som følge af satsninger på fodboldspillere, hvad der netop ikke var tale om. Lidt populært sagt kunne vi købt Daniel Aggere i bundter for de penge, der blev tabt på ejendomshandel, butikker, håndbold og ishockey.dyhrmaN skrev:Det er godt Hovedet fremhæver denne pointe, og jeg synes det er vigtigt at have præmissen for den økonomiske nærdøds-oplevelse på plads. Mig bekendt var den økonomiske deroute ikke hverken udløst eller styret af overdrevne spillerlønninger. AaB brugte pengene på alt muligt andet såsom sportsforretninger, håndboldhold og bygninger.Hovedet skrev:Jeg mener nu heller ikke, at der er mange, der har kaldt sommerens transfervindue for "uambitiøst" - tværtimod da. Jeg var selv vældig begejstret, særligt set i lyset af klubbens daværende økonomiske situation; det var jo før aktieemission og AKs lykketræf i Zagreb, der samlet bidrog med godt 100 millioner til kassen. Det gik så ganske rigtigt ikke som forventet, men det er - som du selv skriver - efterrationalisering.Gnu skrev:Det er fint nok at mene, at AaB skal blande sig i toppen, men man er altså også nødt til at forholde sig til de økonomiske realiteter i ikke bare AaB, men også resten af ligaen. Brøndby og FCM har hver en sugardaddy, som er villige til at lade klubberne køre med massive underskud og dække overtrækket og FCK har også en ejerkreds, som spytter millioner i kassen uden at blinke med øjnene. OB har også prøvet at køre med enormt overforbrug, men resultaterne udeblev, og forud for sæsonen blev bremserne slået i, truppen blev åreladet. Nu står de så som en af nedrykningskandidaterne mens en genopbygning venter.
I AaB har vi bare ikke manden med millionerne i papkassen, og så må vi gøre noget andet. I AaB har man så valgt at satse på talentudvikling, og med sidste sæsons The Double må vi jo sige, at resultaterne af det arbejde var til at tage og føle på.
Vi har også prøvet at køre med den samme form for overforbrug som de andre klubber, men det var ved at koste os livet, og det er altså værd at tænke på, hvor tæt på afgrunde, vi rent faktisk var. Banken havde for længst smækket kassen i, og vi måtte låne af moderklubben for overhovedet at betale lønninger. Vi var med andre ord HELT ude og skide, og det er ikke en situation jeg nogensinde ønsker at se AaB stå i igen.
Jeg er ligeledes uenig i, at sommerens transfervindue var middelmådigt, uambitiøst eller noget som helst andet. Forud for sæsonen var der næppe mange som havde drømt om, at AaB kunne hente tre udlandsproffer i ét og samme vindue. Der skal vi godt nok mange år tilbage for at finde noget, der bare ligner. På dette tidspunkt af sæsonen kan alle jo se, at Enevoldsen, Helenius og Jönsson i forskellig grad har skuffet og bidraget med mindre end forventet, men det er ren efterrationalisering. At hente dem hjem var dog på ingen måde uambitiøst.
Jeg mener dog, det er vigtigt at pointere, at AaB ikke balancerede på kanten af konkurs som følge af overdrevne fodboldinvesteringer. Vi har jo slet ikke investeret i det område på linje med OB, FCM og Brøndby. Jeg mener, at det er førnævnte klubber, AaB på lidt længere sigt bør kunne konkurrere med; jeg er lige så enig i, at det er fornuftigt at køre på lidt lavere blus i nogle år for på den måde at samle kræfter og have en realistisk bæredygtig økonomi. Det er jo helt ude i hampen at køre med så groteske driftsunderskud som Brøndby og FCM.
FCK er den eneste klub herhjemme, der både kan operere med høje driftsomkostninger og overskud, så de er uden for både vores og alle andres rækkevidde.
I bygningerne på Hornevej blev der bundet over 100 milioner kroner, som udløst af krisen forsvandt ud i den blå luft. De knapper man efterfølgende kunne skrue på var afskrivninger af alt udenomsaktivtet og skære lønninger og truppen ind til benet - og det kan måske give det indtryk, at man havde haft overforbrug på spillerfronten, men i forhold til de astronomiske beløb, der blev brugt på alt muligt andet, gjorde de høje spillerlønninger ikke mere til eller fra end mange andre aktiviteter.
Det vil altså sige, at efter min bedste overbevisning, har AaB ikke været ved at gå nedenom og hjem grundet overforbrug på spillerfronten.
For at understrege ambitionsniveauet i 2009 sagde AaBs bestyrelse nej til at hente Rade Prica for 5 millioner; efter at klubben 1 år forinden havde afhændet ham for 20 millioner og derimellem tjent ca. 100 millioner på CL.
Naturligvis var tanken bag koncernen sympatisk nok og netop et forsøg på at have barren på fodboldfronten; i praksis skete imidlertid det stik modsatte, og vi har aldrig været i nærheden af FCM og Brøndby, når det gælder eksorbitant overforbrug - altså på fodboldspillere...