Jeg tror egentlig bare min anke - som et eller andet sted er ret ubetydelig - gaar paa at mit oprindelige indtryk var at du gav udtryk for at den alternative investergruppe var stod klar med en pose penge, saafremt Benham ikke var kommet til. Det er muligt du har ret, men i forhold til den information vi begge har adgang til, er det bare ikke en konklusion men entydig kan drage. Som du skriver, det er gisninger begge veje.FCM skrev:Det er jo naturligvis gisninger, men kan ikke se den anden investorgruppe ikke skulle have været et alternativ. Som det også fremgår af beretningen, så ville det være et mere kortsigtet og mindre ambitiøst alternativ end Benham. Men stadig et alternativ. Det bliver nok ikke nævnt på en generalforsamling, hvis ikke det var et reelt alternativ.Buzz Killington skrev:Jeg tror vi misforstaar hinanden. Jeg er godt klar over Dempo er ude nu. Min paastand var at den alternative investergruppe ikke var et tydeligt alternativ til Benham, da de 15-25 millioner de var villige til at investere i FCM, i hoej grad ville blive aedt op af Dempo's krav. Derfor: hvis Benham ikke var kommet til, var konkurs et reelt scenarie. At man saa efter Benhams tilsagn kunne forhandle (laes: betale ham kompensation) med Dempo aendrer intet i den henseende, for naturligvis kunne man betale Dempo tilbage naar nu Benham stod klar med en kuffert penge.
En konkurs synes jeg ikke er realistisk ift Dempo, da det jo ville være et rigtig skidt scenarie for ham, da han ville miste alle sine penge. Faktisk kunne en mindre økonomisk stærk investorgruppe måske betyde, at man ville kunne forhandle en lavere kompensation fra ham. Jeg tror det var 10 mio kr han fik, men det var jo også ud fra hans viden om, at klubben ville få masser af penge. Hvis klubben havde færre penge, ville han måske have krævet færre. Han er forretningsmand, så 5 mio ville være bedre end 0 (ved konkurs), men 10 mio er naturligvis endnu bedre. For ham har det drejet sig om at minimere tabet, hvilket hans efterfølgende handlinger også har vist. I den forbindelse er en konkurs ikke den bedste strategi.
Desuden ville dette scenario jo også have betydet profilsalg, og ved salg af Erik til ca. 15 mio og Pione til 15 mio, ville klubben stadig modtage omkring 10 mio kr samtidig med at det ene af de to investeringsselskaber ville være fjernet (investorerne skulle have op til 22 mio kr tilbage, og havde allerede fået 2-3 for salget af Albæk - dog var de tilbageværende spillere i det investeringsselskab ikke ligefrem det store værd).
Derudover ville Dempo ikke miste (alle) sine penge ved en konkurs, da han vel i det mindste ville faa en del tilbage ved tvangssalg af klubbens aktiver, hvorfor han sagtens kunne spekulere i en konkurs.