AaB opstart til 2015/16

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Frygah
Allstar
Allstar

Re: AaB opstart til 2015/16

Indlæg af Frygah » 12. jun 2015, 23:41

Gamen skrev:
Frygah skrev:Vi var måske også max i omegnen af 10 mand i Ajax sidste sæson da vi mødte dem, så større er interessen da vist ikke blandt internet-krigerne herinde...
Internetkrigerne? Tamt.

Til gengæld har vi været op imod 75 de seneste 2 gange vi har været i Göteborg. Det er flere end til de fleste danske udekampe på samme afstand. Med lidt planlægning ville det være attraktivt at kunne lave en tur - sidste år faldt den på et dårligt tidspunkt.
Nej, det er tamt at flæbe op herinde, uden at sætte sig det mindste ind de omstændigheder der gør sig gældende... Læs eksempelvis Yankees indlæg, samt det faktum vi får en ny træner, der givetvis har sine ideer til hvordan holdet og stilen skal være. Jeg kan ikke se det relevante i at møde hold der så sender 75 fans til Sverige, uanset hvor sjov turen er (selvom Jeppe Curth åbenbart driller). Ligeså giver det heller ikke mening at møde tophold fra de større ligaer (som stadig holder ferie), hvis det betyder vi ikke får lov til netop at træne vores koncept i kampsituationer, men bare bliver statister.

AaB skal absolut kun planlægge ud fra hvordan de ser forberedelserne være så optimale for truppen og trænerstaben som muligt, og altså ikke hvad vi måtte have af ønsker herinde. Men jeg forventer så også at såfremt vi får en halvskidt start på sæsonen, vil der være folk herinde der brokker sig over forbedelserne ikke var gode nok.

Det er efterhånden som om der ikke er noget AaB gør, som ikke skal gøres til noget negativt (ikke møntet på dig personligt, Gamen). Men jeg tager altså gerne nogle halvtriste træningskampe, hvis det betyder at truppen er mere klar i det koncept og den stil der skal spilles, når sæsonstarten går igang.

EDIT: I øvrigt var det ret begrænset hvor "fed" turen til Ajax var, eftersom de flyttede kampen ud til Rijnsburg in the middle of nowhere, hvor man ikke måtte have øl med ind på "tribunen" (der mindede om Løgumkloster stadion), og hvor solen bankede ned i hovedet af en, så man var helt ristet.
Sorte Halifax-maskiner hoppede over klitterne ved Søndervig!

Gamen

Indlæg af Gamen » 13. jun 2015, 00:14

Køllen I Møllen skrev:
Og det mener du AaB skal tage med i overvejelserne når de planlægger den nye sæson??
AaB kunne tage det med i overvejelserne bare engang imellem. Det har været det samme de sidste 6-8 år. Jeg forholder mig bare til at en lang række andre klubber gør det på en anden måde.

Fuldstændigt uinteressante modstandere, hvor man som regel har lidt svært ved at se anden sammenhæng at man bare har skullet finde en modstander.

Sommertræningskampene KAN være en måde at betale fansene tilbage, og samtidig også give nogle fornuftige afbræk i en kedelig opstart.

Gamen

Indlæg af Gamen » 13. jun 2015, 00:20

Frygah skrev:
Nej, det er tamt at flæbe op herinde, uden at sætte sig det mindste ind de omstændigheder der gør sig gældende... Læs eksempelvis Yankees indlæg, samt det faktum vi får en ny træner, der givetvis har sine ideer til hvordan holdet og stilen skal være. Jeg kan ikke se det relevante i at møde hold der så sender 75 fans til Sverige, uanset hvor sjov turen er (selvom Jeppe Curth åbenbart driller). Ligeså giver det heller ikke mening at møde tophold fra de større ligaer (som stadig holder ferie), hvis det betyder vi ikke får lov til netop at træne vores koncept i kampsituationer, men bare bliver statister.

AaB skal absolut kun planlægge ud fra hvordan de ser forberedelserne være så optimale for truppen og trænerstaben som muligt, og altså ikke hvad vi måtte have af ønsker herinde. Men jeg forventer så også at såfremt vi får en halvskidt start på sæsonen, vil der være folk herinde der brokker sig over forbedelserne ikke var gode nok.

Det er efterhånden som om der ikke er noget AaB gør, som ikke skal gøres til noget negativt (ikke møntet på dig personligt, Gamen). Men jeg tager altså gerne nogle halvtriste træningskampe, hvis det betyder at truppen er mere klar i det koncept og den stil der skal spilles, når sæsonstarten går igang.

EDIT: I øvrigt var det ret begrænset hvor "fed" turen til Ajax var, eftersom de flyttede kampen ud til Rijnsburg in the middle of nowhere, hvor man ikke måtte have øl med ind på "tribunen" (der mindede om Løgumkloster stadion), og hvor solen bankede ned i hovedet af en, så man var helt ristet.
Men det er jo ikke noget nyt. Vi spiller ALTID mod de samme modstandere.

Jeg synes nu personligt det var meget fedt. Vi sad ved siden af alle de gamle Ajax-koryfæer, og havde fornøjelsen af at rende ind i et par familier med AaB-tilhørsforhold der havde kombineret deres ferie med at ramme Rijnsburg på vejen hjem. Det var et fedt lille stadion, og i øvrigt en kamp på langt højere niveau end vores træningskampe plejer at være.
Ajax passede perfekt til vores omstillingsspil, og det giver et godt boost for spillerne at måle sig mod modstandere på et andet niveau end de samme spillere som de altid møder.

Og så er det jo i øvrigt (ud fra hvad jeg lige kan huske på stående fod) ret sjældent at vi alligevel er klar fra start, særligt hvad gælder trup-sammensætningen. Så meget kan det vel heller ikke betyde.

Hovedet
Allstar
Allstar

Indlæg af Hovedet » 13. jun 2015, 02:01

Med lidt god vilje ender denne tråd, som omhandler træningskampe op til den nye sæson (!), med at blive længere end kamptrådene til de sidste 5-6 runder i Superligaen ...

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 13. jun 2015, 04:44

Jeg må indrømme jeg slet ikke forstår problemet. Vi står med et på papiret godt hold der kan blive fugl og fisk næste sæson og vi skal endda have ny træner. Hvorfor ikke give ham den bedst mulige start og få set spillerne an samt få nogle af Lars Søndergaards ideer med. Jeg synes det virker som en solid start, og det eneste jeg gerne ville have byttet var Vendsyssel for Randers. Det er en god modstander der sikkert gerne vil have noget fornuftig fodbold i benene inden de skal spille Europa. Ellers synes jeg Viborg og AGF er fine.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar

Indlæg af Køllen I Møllen » 13. jun 2015, 07:42

Gamen skrev:
Køllen I Møllen skrev:
Og det mener du AaB skal tage med i overvejelserne når de planlægger den nye sæson??
AaB kunne tage det med i overvejelserne bare engang imellem. Det har været det samme de sidste 6-8 år. Jeg forholder mig bare til at en lang række andre klubber gør det på en anden måde.

Fuldstændigt uinteressante modstandere, hvor man som regel har lidt svært ved at se anden sammenhæng at man bare har skullet finde en modstander.

Sommertræningskampene KAN være en måde at betale fansene tilbage, og samtidig også give nogle fornuftige afbræk i en kedelig opstart.
Pudsigt. Jeg har været AaB-fan siden 1987 og har aldrig haft en ide om at AaB skulle "betale mig tilbage". Jeg foretrækker at de forbereder sig bedst muligt til sæsonen. Hvert eneste år.
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 13. jun 2015, 11:38

Køllen I Møllen skrev:
Pudsigt. Jeg har været AaB-fan siden 1987 og har aldrig haft en ide om at AaB skulle "betale mig tilbage". Jeg foretrækker at de forbereder sig bedst muligt til sæsonen. Hvert eneste år.
Jeg har det på samme måde, men det er så også derfor jeg synes det er lidt tyndt med de modstandere. Jeg har aldrig forstået ideen med udelukkende at spille træningskampe mod hold der burde være væsenligt svagere end man selv er.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Gamen

Indlæg af Gamen » 13. jun 2015, 12:18

Køllen I Møllen skrev:
Og det mener du de gør, ved at vælge modstand der er dårligere end dem selv? Jeg tror hellere spillerne vil prøve sig af mod Ajax eller spille foran et par tusinde tilskuere i f.eks. Stockholm end spille foran 200 mod det samme Vendsyssel-hold som de næsten efterhånden har mødt forud for hver opstart de sidste 3 år.
Så kan de i min optik ligeså godt spille 11 mod 11 ude på anlægget.

Træningskampe og sæsonoptakten i det hele taget er da der hvor man bl.a. skal ud og vise flaget, nøjagtig som de store klubber gør ved at lægge træningskampe i deres opland.

Derfor undrer det mig lidt at AaB år efter år spiller mod røvkedelige modstandere, mens FC Midtjylland, FCK og Brøndby som regel måler sig mod hold der er på et helt andet niveau ved f.eks. at deltage i træningsturneringer i f.eks. Spanien og Portugal, eller spille træningskampe i Tyskland.
Eksponering af sponsorer, eksponering af sine spillere osv., hvor der ved gud er mere at hente ved en flot besat træningsturnering i Portugal fremfor 3 kampe ude på Frejas baner mod tvivlsom modstand. Men det er måske bare mig...

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Favoritspiller: messi

Indlæg af frederikshavneren » 13. jun 2015, 14:31

Gamen skrev:
Køllen I Møllen skrev:
Og det mener du de gør, ved at vælge modstand der er dårligere end dem selv? Jeg tror hellere spillerne vil prøve sig af mod Ajax eller spille foran et par tusinde tilskuere i f.eks. Stockholm end spille foran 200 mod det samme Vendsyssel-hold som de næsten efterhånden har mødt forud for hver opstart de sidste 3 år.

Træningskampe og sæsonoptakten i det hele taget er da der hvor man bl.a. skal ud og vise flaget, nøjagtig som de store klubber gør ved at lægge træningskampe i deres opland.

Derfor undrer det mig lidt at AaB år efter år spiller mod røvkedelige modstandere, mens FC Midtjylland, FCK og Brøndby som regel måler sig mod hold der er på et helt andet niveau ved f.eks. at deltage i træningsturneringer i f.eks. Spanien og Portugal, eller spille træningskampe i Tyskland.
Eksponering af sponsorer, eksponering af sine spillere osv., hvor der ved gud er mere at hente ved en flot besat træningsturnering i Portugal fremfor 3 kampe ude på Frejas baner mod tvivlsom modstand. Men det er måske bare mig...
Nej jeg undrer mig også, men det passer nok meget godt til den underdanige selvudslettende rolle som AaB har påtaget sig hvor man ikke vil stå ved at man er en storklub efter danske forhold.

FC København har den politik at de ikke gider møde Superliga hold i træningskampe. Det bevidste fravalg har de begrundet med at de dels møder holdene i ligaen, samt at de ikke bliver udfordret nok hvis de hele tiden spiller mod de samme modstandere. Jeg ved godt at det er nemmere for FCK at arrangere træningskampe mod udenlandske modstandere da FCK har et noget større navn internationalt end AaB har og fordi at københavnerne har rigeligt med penge til at tiltrække kompetente modstandere, men jeg kan godt savne et lidt større ambitionsniveau fra AaBs side.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lucas Andersen
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af Buzz Killington » 13. jun 2015, 15:06

frederikshavneren skrev:
Gamen skrev:
Køllen I Møllen skrev:

Nej jeg undrer mig også, men det passer nok meget godt til den underdanige selvudslettende rolle som AaB har påtaget sig hvor man ikke vil stå ved at man er en storklub efter danske forhold.

FC København har den politik at de ikke gider møde Superliga hold i træningskampe. Det bevidste fravalg har de begrundet med at de dels møder holdene i ligaen, samt at de ikke bliver udfordret nok hvis de hele tiden spiller mod de samme modstandere. Jeg ved godt at det er nemmere for FCK at arrangere træningskampe mod udenlandske modstandere da FCK har et noget større navn internationalt end AaB har og fordi at københavnerne har rigeligt med penge til at tiltrække kompetente modstandere, men jeg kan godt savne et lidt større ambitionsniveau fra AaBs side.
Gider du ikke uddybe hvad du mener med "selvudslettende" og "underdanige" her? For umiddelbart har de ord en helt anden betydning i dit ordforraad end i mit. Saa Kom evt. med et par eksempler der understoetter dette. AaB er ikke en storklub i DK i forhold til andet end historien, men er i stedet en topklub paavej frem. Det er saa vidt jeg kan faa oeje paa det image man kultiverer, og at forsoege at snakke os op paa et niveau med klubber der har helt andre forudsaetninger, er ikke bare utrovaerdigt, men det ligger et unoedvendigt pres paa spillernes skuldre, samt goer en masse fans sure, naar vi nu ikke formaar at indfri de forventninger.
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Struer

Indlæg af Klaus » 13. jun 2015, 17:22

Gamen skrev: Derfor undrer det mig lidt at AaB år efter år spiller mod røvkedelige modstandere, mens FC Midtjylland, FCK og Brøndby som regel måler sig mod hold der er på et helt andet niveau ved f.eks. at deltage i træningsturneringer i f.eks. Spanien og Portugal, eller spille træningskampe i Tyskland.
I vinters spillede vi da så vidt jeg husker mod både CSKA Moskva og Shaktar Donetsk. Begge hold er absolutte sværvægtere i europæisk fodbold, selvom de måske ikke er så sexede i forhold til dårligere hold fra Premier League eller Bundesligaen.

Jeg så også gerne lidt flere spændende hold til venskabskampe i Aalborg. I de gode gamle dage, da Real Madrid spillede i Aalborg, fik vi til gengæld ikke så mange europæiske kampe, hvor der rent faktisk var noget på spil... Og det er trods alt de kampe, der i sidste ende er sjovest :-)

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar

Indlæg af Køllen I Møllen » 13. jun 2015, 22:02

Pastorius skrev:
Køllen I Møllen skrev:
Jeg har det på samme måde, men det er så også derfor jeg synes det er lidt tyndt med de modstandere. Jeg har aldrig forstået ideen med udelukkende at spille træningskampe mod hold der burde være væsenligt svagere end man selv er.
Tyske og italienske hold spiller ofte træningskampe som de vinder med 15-20 mål. Så der er vel en ide med det?

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar

Indlæg af Køllen I Møllen » 13. jun 2015, 22:04

Gamen skrev:
Køllen I Møllen skrev:

Det handler ikke om hvad du og jeg mener. Eller hvad spillerne helst vil. Det handler om hvordan træneren mener man forbereder sig bedst til sæsonstarten. De to andre ting er absolut og aldeles ligegyldige.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 13. jun 2015, 22:49

Køllen I Møllen skrev:
Pastorius skrev:
Køllen I Møllen skrev:
Tyske og italienske hold spiller ofte træningskampe som de vinder med 15-20 mål. Så der er vel en ide med det?
Det er muligt, men jeg forstår det ikke. Måske enkelte kampe mod svagere modstandere, men da ikke udelukkende kampe mod dårligere modstandere.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Gamen

Indlæg af Gamen » 14. jun 2015, 00:14

Køllen I Møllen skrev:
Det handler ikke om hvad du og jeg mener. Eller hvad spillerne helst vil. Det handler om hvordan træneren mener man forbereder sig bedst til sæsonstarten. De to andre ting er absolut og aldeles ligegyldige.
Okay, så siger vi det. Det gør man så ikke i resten af Europa, så det må være et nordjysk fænomen. Jeg tror næppe Kent har bedt om, at vi fik samme intetsigende træningsmodstandere år efter år.
Hvis du ikke mener der er forskel på hvad spillerne får ud af kampe mod f.eks. Ajax kontra Vendsyssel, så fair nok. Jeg er sikker på at træneren gerne vil se sit hold matchet så godt som muligt, og at spillerne får langt mere selvtillid af at gøre det godt mod et hold som Ajax, end at spille 90 minutter mod bunker-holdet Vendsyssel.

Frygah
Allstar
Allstar

Indlæg af Frygah » 14. jun 2015, 15:20

Gamen skrev:
Køllen I Møllen skrev:
Okay, så siger vi det. Det gør man så ikke i resten af Europa, så det må være et nordjysk fænomen. Jeg tror næppe Kent har bedt om, at vi fik samme intetsigende træningsmodstandere år efter år.
Hvis du ikke mener der er forskel på hvad spillerne får ud af kampe mod f.eks. Ajax kontra Vendsyssel, så fair nok. Jeg er sikker på at træneren gerne vil se sit hold matchet så godt som muligt, og at spillerne får langt mere selvtillid af at gøre det godt mod et hold som Ajax, end at spille 90 minutter mod bunker-holdet Vendsyssel.
Nu har et af vores svaghedspunkter vel netop været at spille kampe mod tonserhold som FCV, Randers og ja, Vendsyssel. Så det giver da god mening?

I øvrigt har vi en den sæson vi har været igennem da både spillet mod Ajax, Standard Liege, Shakhtar og CSKA Moskva? Så det er vel ikke "typisk" AaB at vi altid vælger dårlige modstandere? Ligeså har vi da også, såvidt jeg husker, mange gange været afsted til Portugal eller lignende destinationer på træningslejr, med træningskampe mod andre hold end blot grå skandinaviske klubber?
Sorte Halifax-maskiner hoppede over klitterne ved Søndervig!

Alexis
Landshold
Landshold
Favoritspiller: Martin P

Indlæg af Alexis » 14. jun 2015, 17:15

Gamen skrev:
Køllen I Møllen skrev:

Men hvor mange andre klubber har vundet 2 danske mesterskaber inden for den periode på 6-8? Jeg tæller kun FCK. Så det er ikke ligefrem fordi alle de super fantastiske hold vores konkurrenter møder giver resultater i sæsonen.

Sambaman
2. div
2. div

Indlæg af Sambaman » 14. jun 2015, 23:28

Selvfølgelig kunne det være fedt med "sexede" modstander i opstarten, som West Ham (FCM) og Liverpool (Brøndby), men med ny træner i år, finder jeg opstartsmodstanderne gode i forhold til en optimal opstart.
Så skal vi heller ikke glemme, at vi de sidste par år har spillet træningskampe mod modstandere som Shakhtar Donetsk, CSKA Moskva, Ajax, Standard Liege, IFK Göteborg, de daværende norske mestre Strømgodset og Braunschweig der på daværende tidspunkt var i gang med forberedelse til Bundesligaen.

Maglau
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Maglau » 15. jun 2015, 15:53

Gamen skrev:
Køllen I Møllen skrev:
Jeg kan slå fast at det ikke er et nordjysk fænomen at spille mod svagere modstandere - har bl.a lige set Liverpools opstarts program, hold fra Malaysia, Thailand og Australien, mens man ugen før PL sæsonen slutter af i Finland mod HJK.
Det er næppe meget anderledes i styrke forholdet end AaBs opstart. Men det er selvfølgelig træls når man ikke altid får ret i sin holdning om at alt det AaB gør er amatøragtigt.
AaB - BIF 13/4 2014
Kommentatoren kaldte AaB for Danmarks svar på Liverpool - det bliver ikke større. Snøft.

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 15. jun 2015, 16:33

Uden nogen sammenligning ellers så bruger klubberne i bl.a. PL vel også det meste af opstarten på at promovere sig de steder de besøger. Jeg ved ikke hvordan det ser ud mht Liverpoolfans i Finland, men hvis det er noget af det samme som i DK, så er mængden ikke ligefrem lille, og de fans vil man naturligvis også gerne pleje.
Optakt for de største hold bunder udelukkende i kommercielle interesser.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Besvar