Mike80 skrev:I Viasat optakten til dagens kamp var der fokus på rivaliseringen mellem AaB og FCM og specielt AaB fans had til FCM. Viasat indledende fokus var at janteloven i Nordjylland lever bedre end noget andet sted i landet og en klub som FCM gør ekstra ondt i netop Nordjylland når de melder ud og agerer som de gør.
Efterfølgende fulgte de op med et interview med KEP hvor han også blev forholdt dette Viasat udsagn i forsøget på forklaring. Jeg ved hvor meget i har moret jer over mine tidligere postulater og argumentation for netop Jantelovens højborg i Nordjylland, så jeg tænkte at mange af jer sikkert fandt dette indslag hysterisk morsomt, så blot en service herfra.
Tak for kampen. Det var en magtdemonstration denne gang og langt fra tidligere tiders altid tætte opgør.
Mike
Nu var magtdemonstrationen så ikke større, end at AaB inden for de sidste 10 minutter havde 2 kæmpechancer for at udligne den 1-0 - føring, der udgjorde frugten af FCMs hundedyre trups udklassering af AaB. På baggrund af det sidste kvarter var det mere held end forstand, at FCM overhovedet vandt den kamp. Det skal så i samme åndedrag pointeres, at det siger mere om, hvor tilfældigt fodbold egentlig er end om det øjeblikkelige styrkeforhold mellem AaB og FCM, som naturligvis peger klart i sidstnævntes retning.
Indslaget på Viasat var klassisk journalistik for og af dummies, der ønsker et indskrænket verdensbillede bekræftet. Man udvælger og fordrejer nogle enkeltstående begivenheder og kæder dem sammen med udokumenterede påstande. Den subjektive dagsorden var så tyk, at man kunne skære sig metertykke skiver ud af den. Kunne man forestille sig, at København blev udnævnt til Jantelovens højborg, fordi mange mennesker derovre ikke kan udstå Brøndby og stiller sig kritisk over for klubbens overforbrug og udmeldinger?
Det er særdeles tvivlsomt, om "Janteloven" overhovedet eksisterer, og det er endnu mere tvivlsomt, om den skulle eksistere i højere grad i Danmark end nogen andre steder. Tilsvarende er der næppe heller belæg for at hævde, at den er mere udbredt i Nordjylland end på Bornholm eller Lolland Falster. Det er selvsagt det argeste sludder, men det er så nemt at lukke ud, fordi det ikke kræver nogen form for dokumentation eller intellektuel kapacitet. Alt dette er dog relativt harmløst, og det er sgu da altid lidt sjovt at få fordomme bekræftet, så ingen onde ord herfra, Mike :-)
Derimod har jeg et voldsomt problem med, at Janteloven i den grad misbruges af mennesker/foreninger, der mener at kunne unddrage sig enhver kritik ved at lukke en masse storskrydende bralder ud, og så derefter spille Jantelovskortet ved den mindste modgang eller kritik. Det er ulideligt, og det er
misbruget af en postuleret Jantelov, og de personer, der udfører den, som udgør problemet i Danmark.