Transferønsker vol. 19 (Sommervinduet 2015)

Læs med i gamle tråde om kampe, AaB, transfers, etc. Skriv til Debatjuntaen hvis der er tråde du mener bare MÅ foreviges.
Låst
Gamen

Re: Transferønsker vol. 19 (Sommervinduet 2015)

Indlæg af Gamen » 1. sep 2015, 22:59

Jesper Schmidt skrev: Selvfølgelig har en mand som Henning G fjender, jeg er iøvrigt heller ikke selv nogen fan af ham. Men jeg synes nu det er dig som er blåøjet, hvis du tror at han, trods hans "anderledes" fremtoning, ikke er en af de mest indflydelsesrige personer set over et årti eller to. Man skal aldrig skue en hund på hårene, og i særdeleshed ikke Henning G, som mange efter min mening undervurderer til at være den der naive og klodsede bamsefar vi allesammen har krummet tæer over.

Nej jeg hentydede ikke til Enggaard, som jeg synes det er lidt blåøjet hvis du tror er den eneste stærke forbindelse Henning G har. Jeg hentydede til det vi kender som investorgruppen. Sammenfaldet mellem at han trådte ind i bestyrelsen da han trådte tilbage som borgmester, er der vel iøvrigt ikke noget ulogisk i... man ville vel næppe kunne forestille sig en borgmester i Aalborg have tid til bestyrelsesarbejde i AaB. Jeg køber på ingen med at det skulle være nogen vennestjeneste, men jeg kan godt se du har dannet din holdning om det, så ingen grund til yderligere debat om det.
Tjoh, så skal man så bare lige spørge sig selv hvad det var der gjorde ham indflydelsesrig... ;-)

Henning G. har bestemt sine gode forbindelser blandt sine favoritter, men der er ved gud også mange i der ikke kan fordrage ham og hans facon. Det er klart, at der er nogle typer som han kender godt, men jeg håber ikke vi skal basere vores fremtid på nogen der udnyttede AaB, da det stod værst til... Og de personer udgør vel stadig dele af investorgruppen.

Altså, det kan godt nage mig lidt at du nogen gange fremstår fuldstændig ukritisk ifht. AaB, og også de personer der sidder i bestyrelsen.

Gamen

Indlæg af Gamen » 1. sep 2015, 23:16

FlæskeFrank skrev: Jeg mener bare, at det er for nemt, at sige siden sommeren 2014 har alle erfarne været lort. For jeg ser tydelig forskel i denne sæson og sidste. Lige omkring Lasse Nielsen, så var han ikke udelukkende vellidt på debatsiden. Han havde afgjort også sine udfald.

Jeg tror, at KEP og Kasper P er udset til to af de tre pladser du efterspørger: Thelander, KEP og Lasse N(mesterskabssæsonen). Pt. virker det ikke til at Blåbjerg kan tage den sidste plads. Derfor diskussionen. Jeg er klar fortaler af en forstærkning i midterforsvaret, men i DK er det primært talenter, som render rundt i andre klubber og det er jo ikke det vi mangler. Så forhåbentlig henter vi skandinav til vinter.
Jeg ser ikke den tydelige forskel... endnu. Men jeg starter også diskussionen fordi flere af dem har kontraktudløb indenfor en overskuelig fremtid, og det er kun rimeligt at fundere lidt over hvordan vi fremadrettet skal bygge holdet op. Jeg er ikke så stor tilhænger af, at man f.eks. ikke sørger for nyt blod efter et hold har oplevet en triumf. Mætheden sniger sig som regel altid ind, og det synes jeg var tydeligt hos de etablerede spillere sidste sæson.

Ja, Lasse var kritiseret til tider, men det sidste år holdt han høj klasse. Jeg har set ham spille siden han var 11-12 år, så han har altid haft en stjerne hos mig, men i lange perioder lavede han for mange personlige fejl.

Men jeg synes vi skulle have løst den her situation ved at handle da Thelander forsvandt. Vi har jo ikke backups til begge pladser med Superliga-kvalitet - det må vi bare erkende. Nu kan vi risikere at stå med håret i postkassen hvis KEP eller Kasper P. render ind i en skade, hvad der vel ikke er helt usandsynligt. Nu har vi set én gang hvor sårbare vi er på midtbanen, når vores startere ikke er klar. Det samme vil ganske givet gøre sig gældende i centerforsvaret, og det koster point.

Men lad os for fanden da slippe igennem uden skader og karantæner, og håbe på at vi ser nogle spillere som hæver deres niveau - det ville være at foretrække for os alle, tror jeg ;-)

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Schmidt » 2. sep 2015, 00:37

Gamen skrev:
Jesper Schmidt skrev: Selvfølgelig har en mand som Henning G fjender, jeg er iøvrigt heller ikke selv nogen fan af ham. Men jeg synes nu det er dig som er blåøjet, hvis du tror at han, trods hans "anderledes" fremtoning, ikke er en af de mest indflydelsesrige personer set over et årti eller to. Man skal aldrig skue en hund på hårene, og i særdeleshed ikke Henning G, som mange efter min mening undervurderer til at være den der naive og klodsede bamsefar vi allesammen har krummet tæer over.

Nej jeg hentydede ikke til Enggaard, som jeg synes det er lidt blåøjet hvis du tror er den eneste stærke forbindelse Henning G har. Jeg hentydede til det vi kender som investorgruppen. Sammenfaldet mellem at han trådte ind i bestyrelsen da han trådte tilbage som borgmester, er der vel iøvrigt ikke noget ulogisk i... man ville vel næppe kunne forestille sig en borgmester i Aalborg have tid til bestyrelsesarbejde i AaB. Jeg køber på ingen med at det skulle være nogen vennestjeneste, men jeg kan godt se du har dannet din holdning om det, så ingen grund til yderligere debat om det.
Tjoh, så skal man så bare lige spørge sig selv hvad det var der gjorde ham indflydelsesrig... ;-)

Henning G. har bestemt sine gode forbindelser blandt sine favoritter, men der er ved gud også mange i der ikke kan fordrage ham og hans facon. Det er klart, at der er nogle typer som han kender godt, men jeg håber ikke vi skal basere vores fremtid på nogen der udnyttede AaB, da det stod værst til... Og de personer udgør vel stadig dele af investorgruppen.

Altså, det kan godt nage mig lidt at du nogen gange fremstår fuldstændig ukritisk ifht. AaB, og også de personer der sidder i bestyrelsen.
Hvordan jeg fremstår kommer vel også nogle gange an på øjnene der ser? ;)

I denne forbindelse prøver jeg egentlig bare at slå på tromme for at AaB rent faktisk forlængst har meldt den fremtid ud som vi ser i øjeblikket, og jeg mener ikke det burde komme som så stor en overraskelse som det tilsyneladende gør, at man vægter overholdelse af budgettet højest i øjeblikket.

Jeg siger jo iøvrigt faktisk at jeg ikke bryder mig særligt meget om Henning G, og jeg har også givet udtryk for at jeg ikke er sikker på det er den rigtige løsning sportsligt ikke at forstærke truppen på de positioner vi er enige om det ser smalt ud på - midterforsvaret og den centrale midtbane.

Men bortset fra det, så ser jeg nu ærlig talt ikke den helt store grund til at være helt så kritisk som den mest højlydte del af debatsiden synes, i øjeblikket. Jeg synes fortsat vi har et glimrende hold, hvor den største udfordring, set i forhold til de 13-14 bedste, er at få dem til at præstere nær deres topniveau. Vi så mod OB at det stadig kan give forrygende fodboldkampe når det spiller, og forhåbentlig så vi i den kamp noget af det spil Søndergaard vil have holdet til at præstere - er det rigtigt og lykkes det for ham at få den slags præstationer, eller måske rettere indsats og energi, ud af holdet hver gang inden alt for en ikke alt for fjern fremtid, så tror jeg på han er den rigtige træner... her er juryen dog stadig ude, men han skal selvfølgelig have mere tid før vi for alvor kan bedømme ham.

Jeg forventer til gengæld at vi kommer til at se et 2016 hvor der bliver investeret mere i en styrkelse af spillertruppen, og skulle det ikke blive tilfældet vil jeg helt klart se på projektet med noget mere kritiske øjne. Men for hvad angår denne sæson er jeg nu fortsat ret optimistisk, og er temmelig sikker på vi kommer til at spille med om medaljer, omend der nok reelt kun er den mindst attraktive medalje at spille om i denne sæson.

Mine største panderynker er faktisk overfor den tendens vi ser i øjeblikket, som jeg ikke er sikker på begrænser sig til AaB - at spillerne tilsyneladende ikke har samme følelse af at skylde klubben ret meget, når kontraktudløb nærmer sig. Det er et stort problem hvis det fortsætter fremover, og her kan AaB næppe frasige sig en del af skylden, selv om det kan pisse mig af at en spiller som Dalsgaard, der kan takke AaB for ALT i sin hidtidige karriere ikke virker til at have ret meget i tankerne at give AaB en del af kagen når han forlader klubben. Det samme gjorde sig gældende for AK og Kusk, samt sandsynligvis efter min fornemmelse, Thelander. Måske er det bare et udtryk og en naturlig konsekvens af den tid vi lever i, men det er bestemt ikke noget jeg bryder mig meget om, og som sagt vil det give AaB store problemer i fremtiden hvis man ikke får gjort noget for at ændre på det på den ene eller anden måde, om det så skal ske via længere kontrakter eller afskrækkende manøvrer som med AK skal jeg ikke gøre mig klog på.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 2. sep 2015, 08:46

Jesper Schmidt skrev:
I øjeblikket står man vel overfor to muligheder:

1. Fortsæt den plan man har lagt, og hav is i maven selv om det sportslige setup ligner noget som kunne have gavn af en ekstra investering.

2. Invester yderligere i truppen og giv afkald på de løfter man har givet om et nyt og ansvarligt AaB, som er en sund forretning med sorte tal på driften.
Med al respekt, Jesper - det dér er simpelthen for sort/hvidt sat op.

Er det "is i maven" at man sælger vores træners foretrukne angriber for ½ mio. kr.?

Var det også en del af "planen" at man ville afvise et bud på over 10 mio. kr. for Thelander for så et år senere at sælge ham for en tredjedel?

Det er muligt at den nuværende kurs er ansvarlig rent forretningsmæssigt, men sportsligt og brandingmæssigt er den bestemt ikke ansvarlig. De spillere, vi vil have, havner i Esbjerg, FC Nordsjælland og OB i stedet - selvom vi kun står to år efter en meriterende Double-triumf og avancement fra EL-gruppespillet. AaB har desværre pisset det momentum væk ved at investere i spillere med pil nedad og italesætte mesterskabet som et mirakel, vi nærmest skulle undskylde for. Der kunne vi virkelig lære noget af FC Midtjylland.

Eksil
Allstar
Allstar

Indlæg af Eksil » 2. sep 2015, 09:09

Yankee skrev: De spillere, vi vil have, havner i Esbjerg, FC Nordsjælland og OB i stedet - selvom vi kun står to år efter en meriterende Double-triumf og avancement fra EL-gruppespillet. AaB har desværre pisset det momentum væk ved at investere i spillere med pil nedad og italesætte mesterskabet som et mirakel, vi nærmest skulle undskylde for. Der kunne vi virkelig lære noget af FC Midtjylland.
Manden har jo ret.

Der er to måde at drive fodboldklub på. Enten bruger vi mere end vi har og håber på, at de ekstra invisteringer giver afkast i form af bedre placeringer, præmiepenge og flere salg. Ellers balancerer vi budgettet og anerkender, at vi falder relativt bagud ifht de andre, da de har mere at skyde med i vinduerne. AaB har valgt den første strategi, mens FCM og FCK er de mest ekstreme eksponenter for den sidste. Det gør klubben sikker i drifen og hamrende kedelig i vinduerne.

Jeg er så enig så langt, at der er bundet for mange penge i spillere der ikke leverer nok. Ene, Helenius og Jønsson er tre dyre drenge i offensiven, som ikke giver nok. Heldigvis er de alle tre på 2årige kontrakter. Jeg håber virkelig at Gaarde forsøger at løfte klubbens udsyn, så vi kan finde spillere der ikke har rundet Hornevej før. Tror i virkeligheden at vi var heldige at Kusk valge os fra for ellers var det endnu en ude af form tidligere profil.

En anden ting er, at jeg aner ikke hvorfor folk går så meget op i hvordan der tales om klubben? Det er totalt ligegyldigt. FCM har altid talt sig selv op, lige meget om de var tæt på konkurs, men det har ikke betydet noget for resultaterne eller hvem der kom til. Det har masser af millioner fra Bente derimod.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 2. sep 2015, 09:11

Yankee skrev:
Jesper Schmidt skrev:
I øjeblikket står man vel overfor to muligheder:

1. Fortsæt den plan man har lagt, og hav is i maven selv om det sportslige setup ligner noget som kunne have gavn af en ekstra investering.

2. Invester yderligere i truppen og giv afkald på de løfter man har givet om et nyt og ansvarligt AaB, som er en sund forretning med sorte tal på driften.
Med al respekt, Jesper - det dér er simpelthen for sort/hvidt sat op.

Er det "is i maven" at man sælger vores træners foretrukne angriber for ½ mio. kr.?

Var det også en del af "planen" at man ville afvise et bud på over 10 mio. kr. for Thelander for så et år senere at sælge ham for en tredjedel?

Det er muligt at den nuværende kurs er ansvarlig rent forretningsmæssigt, men sportsligt og brandingmæssigt er den bestemt ikke ansvarlig. De spillere, vi vil have, havner i Esbjerg, FC Nordsjælland og OB i stedet - selvom vi kun står to år efter en meriterende Double-triumf og avancement fra EL-gruppespillet. AaB har desværre pisset det momentum væk ved at investere i spillere med pil nedad og italesætte mesterskabet som et mirakel, vi nærmest skulle undskylde for. Der kunne vi virkelig lære noget af FC Midtjylland.
Helt enig. Vi havde en mulighed for at manifestere os i toppen og sende klare og tydelige signaler til omverdenen... I stedet krøb vi sammen i hjørnet og håbede at ingen ville forvente noget af os.

Og så er det også sort hvidt stillet op, at vi ikke skulle kunne bevare vores talentstrategi, hvis vi havde forstærket truppen med 2-3 topspillere. Uden at have talt efter er minimum halvdelen af vores trup vores egne drenge, og det er vel pt. kun Bust og Pohl der ikke er tæt på spilletid, men de er altså også LIGE blevet rykket op.
Det er jo også vigtigt for de unge at der er tilstrækkelig med profiler der har en vis kvalitet, som de kan læne sig opad. Det kan man godt argumentere at vi stadig har, men de fleste af dem har "pil ned" som Yankee er inde på.

Ingen siger at vi skal gå i FCM/BIF mode og købe en ny spiller til hver plads, men vi har siden mesterskabet ført en katastrofal transferstrategi... Vi har fået alt for lidt for vores spillere, og har de fleste gange håbet, at nye talenter kunne gå direkte ind og udfylde deres sko... og dem vi har hentet, har ikke rigtig tilført os tilstrækkelig kvalitet, pånær måske Ene. Det sidste er nemt at sige nu, for jeg var selv begejstret over at få især Nicklas og Jönne tilbage, men vi må erkende, at de ganske enkelt ikke har leveret. Vores største indkøb Blomqvist kunne vel blive væk fra træning uden at nogen ville opdage det.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Middelfart

Indlæg af FlæskeFrank » 2. sep 2015, 09:15

De hold, som vi skal sammenligne os med er jo ikke FCK og FCM. Det er økonomisk i en anden liga, altså indtil regningerne skal betales.

Dem vi skal kigge på er særligt Randers og Brøndby, de to hold som sluttede lige over os, og så måske FCN, som sluttede lige under os. De hold mener jeg ikke vi har tabt terræn til i transfervinduet.

Brøndby mangler som os en central forsvarsspiller, hvilket de lige så underligt heller ikke vil bruge penge på. Randers bare grå og træls, men ikke bedre end os.

At AGF henter 17 ukendte spillere er vel mere desperation end noget vi skal forholde os til. Esbjerg har nok også fundet ud af, hvorfor de kunne hente Nicki Bille.

Hvis vores strategi virker, så slår vi alle de andre uanset budget, men de år, hvor vi ikke er helt oppe og ringe, så er det altså hold som BIF og Randers vi som minimum skal slå.
- FlæskeFrank

Gamen

Indlæg af Gamen » 2. sep 2015, 09:33

FlæskeFrank skrev: Randers bare grå og træls, men ikke bedre end os.
Randers har ikke gjort det bedre end os? Holdt på deres nøglespillere, købt nye fuldgode erstatninger for dem der forlod dem og virker konstant på forkant med al udgående transferaktivitet. Læg mærke til at de altid præsenterer erstatninger for dem der forlader dem, så der ikke efterlades det tomrum hvor fans og sponsorer kan tale om at holdet er svækket.

Sælger Ousted, køber Karl-Johan Johnsson.
Sælger Schwartz, køber Ishak.
Sælger Bjarnason, køber Amini.

Det er yderst sjældent at der opstår kritik af dem efter deres profilsalg, fordi de altid erstatter dem med det samme. Det kunne AaB lære noget af. Og de har, såvidt jeg kan se, fået ligeså gode spillere ind som dem der forlod dem, endda for småpenge.

Og lige nu har de altså et bedre og mere homogent hold end vi har. Se bare deres seneste signing Masango (var ønsket af to top-4 klubber i Østrig, klubber i Tyrkiet og en enkelt fransk klub), som får debut mod os, spiller en superkamp efter han kommer ind, og scorer det afgørende mål. Hentet på fri transfer i Sydafrika, hvor han havde ladet sin kontrakt løbe ud.

Gamen

Indlæg af Gamen » 2. sep 2015, 09:39

FlæskeFrank skrev:
At AGF henter 17 ukendte spillere er vel mere desperation end noget vi skal forholde os til. Esbjerg har nok også fundet ud af, hvorfor de kunne hente Nicki Bille.

Hvis vores strategi virker, så slår vi alle de andre uanset budget, men de år, hvor vi ikke er helt oppe og ringe, så er det altså hold som BIF og Randers vi som minimum skal slå.
AGF har hentet spillere til samtlige pladser, hvor de manglede kvalitet. De har ikke hentet et hav af ukendte spillere, men tværtimod en lang række spillere i periferien af langt større klubber, dog med meget pæne CV'er. Der er ingen tvivl om at Jens Andersson har været et super aktiv for AGF indtil videre. Og de har da også set bedre ud end vi har indtil videre i sæsonen. Kan blive bedre når deres hold bliver spillet mere sammen.

Esbjerg har nok haft deres dyreste transfervindue nogensinde, og har hentet kvalitet (siger de selv) på 4-5 pladser. Jeg er spændt på hvordan det går for dem, men jeg er langt fra den største fan af deres sportschef, som i min optik har været blandt Superligaens ringeste i flere år. Et hav af dårlige handler, og også en række meget tvivlsomme dispositioner. Det er for tidligt at sige om de har handlet godt, men de har i det mindste handlet, og ageret på 1,5 år hvor de har været langt under niveau og smidt profiler på linje med os.

Eksil
Allstar
Allstar

Indlæg af Eksil » 2. sep 2015, 09:43

Gamen skrev:
Randers har ikke gjort det bedre end os? Holdt på deres nøglespillere, købt nye fuldgode erstatninger for dem der forlod dem og virker konstant på forkant med al udgående transferaktivitet. Læg mærke til at de altid præsenterer erstatninger for dem der forlader dem, så der ikke efterlades det tomrum hvor fans og sponsorer kan tale om at holdet er svækket.

Det er yderst sjældent at der opstår kritik af dem efter deres profilsalg, fordi de altid erstatter dem med det samme. Det kunne AaB lære noget af. Og de har, såvidt jeg kan se, fået ligeså gode spillere ind som dem der forlod dem, endda for småpenge.

Og lige nu har de altså et bedre og mere homogent hold end vi har.
Yes. Randers er et hold vi realistisk kan kopiere og det er især iforhold til deres udsyn og netværk.

Det må snart være slut med gamle spillere der skal hjem og spilles i form. Tror på alle måder det var godt at Kusk og Lukas Andersen ikke kom "hjem", så havde man bare haft to profiler mere, der var ude af form.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 2. sep 2015, 09:51

Eksil skrev: En anden ting er, at jeg aner ikke hvorfor folk går så meget op i hvordan der tales om klubben? Det er totalt ligegyldigt.
- Kevin Mensah valgte direkte Esbjerg frem for AaB.
- Rasmus Thelander pressede et skifte til Grækenland (!) igennem.
- Anders K. Jacobsen nægtede at snakke forlængelse med AaB for at komme til OB.
- Vi har Bruninho i kiggerten, men tør/kan ikke handle pro-aktivt, hvorfor han havner i Farum.

Det sender det signal, at AaB har pil nedad og er en lille spiller på det danske tranfermarked. Hvad betyder det signal så?

Jo, det forstærker tendensen. Det medvirker til at Henrik Dalsgaard ikke vil forlænge. Det medvirker til at sætte et prisniveau for vores spillere, der er så lavt, at Nantes pludselig halverer deres bud på Thomsen. Og potentielt kan det medvirke til at vi får sværere ved at forlænge med vores profiler eller erstatte de, der stopper. Helt konkret vil det ikke overraske nogen, hvis Jakob Ahlmann og Rasmus Jönsson tøver med en forlængelse samt at de største talenter fra 1. division hellere vil til OB, Randers eller AGF, eksempelvis.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 2. sep 2015, 10:00

Eksil skrev: Yes. Randers er et hold vi realistisk kan kopiere og det er især iforhold til deres udsyn og netværk.

Det må snart være slut med gamle spillere der skal hjem og spilles i form. Tror på alle måder det var godt at Kusk og Lukas Andersen ikke kom "hjem", så havde man bare haft to profiler mere, der var ude af form.
Den slags generaliseringer gør mig bare så træt....
Med venlig Hilsen
--
Robert

Eksil
Allstar
Allstar

Indlæg af Eksil » 2. sep 2015, 10:07

Yankee skrev:
Eksil skrev: En anden ting er, at jeg aner ikke hvorfor folk går så meget op i hvordan der tales om klubben? Det er totalt ligegyldigt.
- Kevin Mensah valgte direkte Esbjerg frem for AaB.
- Rasmus Thelander pressede et skifte til Grækenland (!) igennem.
- Anders K. Jacobsen nægtede at snakke forlængelse med AaB for at komme til OB.
- Vi har Bruninho i kiggerten, men tør/kan ikke handle pro-aktivt, hvorfor han havner i Farum.

Det sender det signal, at AaB har pil nedad og er en lille spiller på det danske tranfermarked. Hvad betyder det signal så?

Jo, det forstærker tendensen. Det medvirker til at Henrik Dalsgaard ikke vil forlænge. Det medvirker til at sætte et prisniveau for vores spillere, der er så lavt, at Nantes pludselig halverer deres bud på Thomsen. Og potentielt kan det medvirke til at vi får sværere ved at forlænge med vores profiler eller erstatte de, der stopper. Helt konkret vil det ikke overraske nogen, hvis Jakob Ahlmann og Rasmus Jönsson tøver med en forlængelse samt at de største talenter fra 1. division hellere vil til OB, Randers eller AGF, eksempelvis.
Synes lidt du tilpasser virkeligheden til din historie.

- Nu aner vi ikke hvad Esbjerg har tilbud ifht. løn og muligheder for spilletid. Muligvis har Kevin vurderet at AaB er ved at drukne i halve og hele kanter, så spilletiden for et talent ville blive knap.
- Har du noget belæg for at han pressede det igennem? Han havde et år tilbage og dermed var det sidste chance for at spinde lidt guld på ham. For alt vi ved, så pressede Gaarde på for at få noget for en spiller der var ude i et halvt år op til. Desuden sender det et godt signal, hvis vi nu skal gå op i dem, at hvis du kommer til AaB kan du komme videre også.
- AK forløbet var røvet, men det handler ikke om klubbens anseelse, men om en spiller der åbenbart klarer sig bedst på Fyn og meget tæt på venner. Synes AK behandlede klubben dårligt hele vejen igennem og derfor fortjene han turen på bænken.
- Havde vi Bruninho i kiggerten? For ingen medier linkede AaB med ham. Hvert fald har jeg aldrig set det. Ville have været fedt at få ham, men er ikke sikker på, at han var Gaardes Thomsen erstatning.

Dalsgaard er diskuteret stople op og ned. Tilbage står, at en 26 år gammel spiller enten ville have en meget fed kontrakt eller en udlandstur. Forstår ham godt, for han har ikke tjent de store penge endnu og han har 5-6-7 år på toppen tilbage til at gøre det.

Ja, AaB har solgt for billigt tidligere, men det handler ikke om hvordan der blev talt om klubben, men at vi ikke havde råd til at lade være. Netop det, at klubben køres ultra konservativt betyder, at vi ikke skal sælge Thomsen for hvad vi nu kan få. Driften er cirka på 0, hvilket betyder at Gaarde kan sætte hårdt imod hårdt og sige nej, når Nantes forsøger at få ham til halv pris af det aftale.

Sidst, hvem fra 1.div har valgt os fra ud over Kevin? Jens Jønsson, måske?

Det handler om penge og graden af konservatisme i brugen af dem. Ikke om holdninger og opfattelser.

Eksil
Allstar
Allstar

Indlæg af Eksil » 2. sep 2015, 10:11

Pastorius skrev:
Eksil skrev: Yes. Randers er et hold vi realistisk kan kopiere og det er især iforhold til deres udsyn og netværk.

Okay, så fortæl mig hvad er galt, for synes at (1) Randers formår at bruge deres penge bedre end vi gør. Der er tydeligvis kvalitet at hente steder hvor AaB ikke kigger. (2) At hente AaB drenge hjem, også selvom de er sympatiske, har været en dårlig brug af pengene.

KlaskmyggenNoah
Superliga
Superliga
Favoritspiller: Søren Thorst
Geografisk sted: 9610

Indlæg af KlaskmyggenNoah » 2. sep 2015, 10:13

Eksil skrev:
Gamen skrev:

Og lige nu har de altså et bedre og mere homogent hold end vi har.
Yes. Randers er et hold vi realistisk kan kopiere og det er især iforhold til deres udsyn og netværk.

Jeg synes altså vi taler på baggrund af øjebliksbilleder, lige nu er vi a point med Randers(jeg ved godt de har 3 sikre point i baghånden :D ),
sidste sæson sluttede de 4 point foran os, og forrige nå ja der var vi vist bedst :aabfan:
Deres præstationer i Europa er jo ikke noget man fortæller børnebørnene om, så hvor er det lige vi vil bytte med dem..?
Jeg synes faktisk AaB skal roses for at vælge en strategi og følge den, og ja det kommer måske til at kræve lidt tålmodighed fra Debatsiden.dk, men nægter altså at være negativ over at den forbandede økonomitråd er begravet.Jeg er med på at man sikkert kunne forstærke sig uden at risikerer hele butikken, men de spillere ville så koste spilletid og udviklingsmuligheder til vores egne talenter, og er det det vi vil ???
Det bedste, vi nordjyder ved, er vin ad libitum og transferfrie spillere.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 2. sep 2015, 10:18

Eksil skrev:
Pastorius skrev:

Okay, så fortæl mig hvad er galt, for synes at (1) Randers formår at bruge deres penge bedre end vi gør. Der er tydeligvis kvalitet at hente steder hvor AaB ikke kigger. (2) At hente AaB drenge hjem, også selvom de er sympatiske, har været en dårlig brug af pengene.
Synes du Randers har klaret sig bedre end AaB over de senste 5-10 år?

Ligenu ligger vi a point (de har godtnok en kamp i hånden). Jeg har svært ved at se hvad der skulle være ret meget bedre i Randers end her.

Jeg vil gi' Yankee at vi har noget uforløst potentiale over det seneste års tid, men jeg er ikke overbevist om at hans strategi ville have givet os et bedre resultat - og det finder vi aldrig ud af - og under alle omstændigheder er forudsætningerne for AaBs virke i disse år, at der pine-død SKAL være balance i driften. Den binding hører sammen med den redning der blev gennemført, og den slipper vi ikke for foreløbig. Det er ikke sikkert at det er den bedste vej til sportslig succes, men det er vores grundvilkår, og jeg synes ikke det giver så meget mening at diskutere hvad vi kunne/skulle have gjort under andre betingelser.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Eksil
Allstar
Allstar

Indlæg af Eksil » 2. sep 2015, 10:28

Pastorius skrev:
Eksil skrev:
Pastorius skrev:

Synes du Randers har klaret sig bedre end AaB over de senste 5-10 år?

Ligenu ligger vi a point (de har godtnok en kamp i hånden). Jeg har svært ved at se hvad der skulle være ret meget bedre i Randers end her.

Jeg vil gi' Yankee at vi har noget uforløst potentiale over det seneste års tid, men jeg er ikke overbevist om at hans strategi ville have givet os et bedre resultat - og det finder vi aldrig ud af - og under alle omstændigheder er forudsætningerne for AaBs virke i disse år, at der pine-død SKAL være balance i driften. Den binding hører sammen med den redning der blev gennemført, og den slipper vi ikke for foreløbig. Det er ikke sikkert at det er den bedste vej til sportslig succes, men det er vores grundvilkår, og jeg synes ikke det giver så meget mening at diskutere hvad vi kunne/skulle have gjort under andre betingelser.
Nej, men synes de har klaret sig bedre på transfers de sidste 2-3 år. De har været bedre til at få en god pris for dem de sender ud og at få hentet gode erstatninger ind. AaB har så haft andre fordele - bedre talenter og bedre træner - der har båret dem forbi Randers det meste af den periode, men derfor kan man godt de på hvad de gør rigtigt. Det er bl.a. at hente profiler fra Sverige i stedet for at hente gamle spillere.

Tror vi er enige i del to. AaB er kørt konservativt - drift til et 0 eller bedre. Dog synes jeg det er helt legitimt at diskutere den strategi.

Gamen

Indlæg af Gamen » 2. sep 2015, 10:32

KlaskmyggenNoah skrev: Jeg synes altså vi taler på baggrund af øjebliksbilleder, lige nu er vi a point med Randers(jeg ved godt de har 3 sikre point i baghånden :D ),
sidste sæson sluttede de 4 point foran os, og forrige nå ja der var vi vist bedst :aabfan:
Deres præstationer i Europa er jo ikke noget man fortæller børnebørnene om, så hvor er det lige vi vil bytte med dem..?
Jeg synes faktisk AaB skal roses for at vælge en strategi og følge den, og ja det kommer måske til at kræve lidt tålmodighed fra Debatsiden.dk, men nægter altså at være negativ over at den forbandede økonomitråd er begravet.Jeg er med på at man sikkert kunne forstærke sig uden at risikerer hele butikken, men de spillere ville så koste spilletid og udviklingsmuligheder til vores egne talenter, og er det det vi vil ???
Det kan da umuligt være et øjebliksbillede af Randers erstatter deres store salg, med mindst ligeså gode spillere? Det har jo været, og er, et af vores største problemer.

Randers har samme lønbudget som os, men virker til at få mere ud af pengene.

Og jeg har altså lidt en aversion mod hele den der holdning om, at vi sylter vores talenter hvis vi skaber konkurrence om pladserne. Pt. har vi jo ikke talenter som Kusk, Thomsen, Helenius (da han kom frem), Lasse Nielsen, Jakob Ahlmann, Lucas Andersen osv. der banker på til en startplads, og virker til at have et kæmpestort uforløst potentiale. Særligt ikke på de pladser hvor vi pt. er mest sårbare.
Flere af dem sidder på et lidt yderligt mandat i truppen fordi de indtil videre ikke har vist sig at være gode eller konsistente nok. Og hele tankegangen omkring talenterne betyder vel ikke, at vi skal give dem spilletid når vi har bedre alternativer? Det betyder, at de hives tidligere op end man før har gjort, at de får mere tid til at vænne sig til et professionelt miljø, og at de får chancen fra tid til anden. Men det betyder ikke at vi SKAL spille med dem, hvis de ikke har kvaliteten på dagen eller har vist det i træningsugen optil kamp.

Vores præstationer i Europa inden vores CL/Europa League-run var vel heller ikke noget at skrive hjem om? To relativt pinlige exits mod et bosnisk fixer-hold og et georgisk sekunda-mandskab 2 år i træk. Derefter 4 år uden europæisk deltagelse.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Middelfart

Indlæg af FlæskeFrank » 2. sep 2015, 10:33

Når Kevin Mensah nævnes, så havde vi alle håbet, at han havde skiftet til os. Men man bliver også bare nød til at sige, at I Esbjerg er det kun blevet til 10 kampe(1 hel kamp) ud af 22-23 kampe i superligaen. 1 kamp denne sæson(10 min.). Altså måske godt at vi ikke skrev en toårig kontrakt med ham.

Randers er rigtig dygtig til løbende at hente spillere ind, derfor får de jo ikke så meget kritik. Men det betyder altså også, at når man skal måle de gode transfers, så er der rigtig mange mindre gode imellem. De har dette vindue fået 8 ind og ladet 11 gå ud. Eksempelvis har de ladet Jacob Dehn gå gratis, han var tidligere udset en meget stor forsvarsrolle i klubben efter hans debut som 18-årig. De skrev for 3 måneder siden en kontrakt med Mikkel Thygesen, i dag er han i Roskilde. Den type historier skal med i det samlede billede.

Jeg var dog overrasket over de kunne hente en kapacitet som Ishak.
- FlæskeFrank

Hovedet
Allstar
Allstar

Indlæg af Hovedet » 2. sep 2015, 10:34

Bohemka skrev:
Hovedet skrev:
AaB har aldeles ikke nogen "skrøbelig økonomi" og "få midler". Tværtimod. Vi har ingen gæld (end ikke realkreditlån!) og er en af Superligaens mest velpolstrede klubber. Eksempelvis Brøndby er overhovedet ikke "langt stærkere rustet" til noget som helst. Herregud, klubben venter i desperation på et afdrag på 7 millioner fra Simon Makienok - handlen for overhovedet at have likviditet til resten af året. AaB derimod har likviditet til at bære et underskud på 10 millioner kr. de næste 7 år i træk og kunne med legende lethed have investeret massivt i spillertruppen i dette transfervindue!

Vi er simpelthen nødt til at få aflivet den hér "AaB er så fattige" - retorik, der fortsætter med samme styrke, som befandt vi os i 2012 og lige havde fået en feriepengesag på halsen oven i afviklingen af bygninger, butikskæder, håndbold og ishockey. Ligeledes skal vi droppe de her udmeldinger om, at vi overhovedet ikke kan følge med klubber som FCM og Brøndby. Det er alt, alt for defensivt. Det er kun FCK, der helt generelt er uden for vores rækkevidde økonomisk.

En virksomhed skal ikke bare spare og afvikle, hvis den vil blomstre, men ligeledes udvikle sig og foretage nødvendige investeringer. Den sidste del er ligeså vigtig for AaB de næste 5 år, som den første var det i perioden 2010 til 2014. Allerede fra næste sæson er det slut med "gratissæsoner", og på det tidspunkt har et AaB i formidabel økonomisk form haft 2 år til at bygge et slagkraftigt hold op efter DM-titlen i fjor. Dér synes jeg ikke vi er lige nu, og vi kommer der formentlig heller aldrig, hvis vi bliver ved med at tænke i samme baner som under vores nærdød.

Tak for tankevækkende svar.

Jeg har ingen dybere indsigt i AaB's økonomi, så jeg tager dine ord for gode varer fsva. gælden. Det er også en valid pointe, at vi efterhånden bør komme mentalt ud af angstneuroserne nede i bunkeren. Jeg skal ikke nægte, at jeg til tider lider af sortsyn, når det handler om min hjerteklub.

Når det så er sagt, så er jeg ikke helt enig i denne del af dit indlæg: " Ligeledes skal vi droppe de her udmeldinger om, at vi overhovedet ikke kan følge med klubber som FCM og Brøndby. Det er alt, alt for defensivt. Det er kun FCK, der helt generelt er uden for vores rækkevidde økonomisk"

Jeg aner ikke hvor EB havde deres tal fra eller hvor troværdige at tallene er, men at dømme ud fra denne artikel fra februar 2015, så er AaB's lønbudget adskillige klasser under hvad FCK, FCM, BIF og sågar Randers, Esbjerg, FCN og OB budgetterer med: http://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/da ... ub/5451492

Set i den kontekst - og med ønsket om overskud på driften in mente - så vil det kræve et voldsomt kursskifte, hvis AaB rent sportsligt og lønbudgetmæssigt skal være i rækkevidde af de største klubber i Danmark. For som det er i dag, kan og vil vi åbenbart ikke følge med dem. Den linje kan man så være uenig i, men når man tænker på hvor tæt vi var på afgrunden for få år siden, kan jeg ikke fortænke Gaarde i ikke at satse butikken.

Ud fra din vurdering, hvor meget kan og bør AaB så investere i spillere i de kommende vinduer?
Nu var pointen i mit indlæg trukket meget skarpt op, og som en anden bruger så korrekt påpegede, er der forskel på egenkapital, likviditet og daglig drift. Lad os dog slå fast med 7-tommersøm, at AaB er endog rigtigt godt kørende på det likvide område (93 millioner i egenkapital, hvoraf 69 millioner er likvide midler, hvilket er intet mindre end fremragende). Også langt, langt bedre end Brøndby. Derimod tilsigter vi konstant balance på den daglige drift, og det betyder ganske rigtigt, at vi i modsætning til Brøndby ikke bare kan købe løs langt ud over vores reelle formåen og sende regningen videre til en rigmand. Jeg er sådan set også enig med dig i, at vi hverken skal eller kan deltage i et eller andet absurd køberaid, som det Brøndby har foretaget de seneste 2 år. Vi skal bare heller ikke fremstille klubben som "uopnåelig" for AaB, da hele dens økonomiske fundament hviler på rigmandstilførsel, der endda er ved at ebbe ud. Deraf kommentaren om FCK, som jeg ser som den eneste klub i landet, der strukturelt/generelt ligger så langt over AaB, at vi ikke kan nå dem.

Min pointe var: Jeg mener ikke, det er holdbart i længden, at AaB har et spiller- og lønbudget, der ligger markant under klubber som Randers, Esbjerg, FCN og OB og samtidig proklamerer, at man ønsker at være en del af toppen af dansk fodbold. Det vil i hvert fald kræve, at vi er ekstraordinært dygtige til at udvikle egne talenter og ekstraordinært dygtige til at finde gode spillere, som andre klubber ikke har bemærket. Derfor savner jeg en mere langsigtet strategi i forhold til at placere sig i toppen af dansk fodbold.

Låst