Jamen så lad mig opresumere hvad jeg hører dig argumentere for. Du skriver at FCM de seneste år har haft større talentmasse end AaB i deres talentafdeling men at talentudvikling for dig er mere end blot hente landets største talenter og lade det uundgåelige ske? En anden måde at udtrykke at FCM talentarbejde i virkeligheden kan koges ned til at man tilknyttet uundgåelige profiler og faktisk bare venter på de udvikler sig af sig selv. Det synes jeg er søgt. Så jeg spørger derfor om spillere som Feks. Erik Sviachenko, Kjær og Reid alle er blandt disse kæmpe talenter som FCM ikke bør tilskrives det store udover at de blev hentet ind på akademiet? Du nævnte i samme indlæg Vito Hammershoy, Oliver Kock og Hvilsom som alle er spillere der ikke længere er i FCM så havde svært ved at gennemskue selfølgeligheden i at det kun galte spillere i det nuværende førsteholdstrup.
Nu ved jeg du følger en del med herinde, og så er du sikkert også klar over at de fleste herinde har medgivet at FCM var længder foran resten af landet da man etablerede akademiet for 10 år siden. Efterfølgende er de fleste andre klubber så vågnet op, og forspringet er blevet udlignet. Jeg har aldrig skrevet at FCM er dårligere talentudviklere, men selvfølgelig har talentmassen noget at skulle have sagt, og her har FCM været foran, bl.a. grundet den mere aggressive rekruttering.
Det er muligt FCM stadig rekrutterer fra hele landet, men talentarbejdet er jo ikke længere det primære fokus i FCM, hvilket bl.a. kan ses ved at man bænker en spiller som Jesper Lauridsen, på trods af han var fast mand i hele mesterskabssæsonen, eller at man nu også køber ind til bredden.
Det kan jeg ikke se det kontroversielle i at mene.
Hvis det er fordi du gerne vil have mig til at sige AaB er bedre til det end FCM som det ser ud nu, så vil jeg da gerne give dig din indrømmelse. Det synes jeg AaB er.
men har istedet hentet en Dennis Sørensen, Thygesen, Simon Poulsen osv. Ganske givet talenter på en højere hylde som man har troet så meget på at man har været investeringsvillig og betalt overgangssum, men også efterfølgende har udviklet så meget på at de alle i deres FCM tid blev landsholdsspillere og skudt af til udlandet som Superligaprofiler. Det muligt at AaB tilgangen er at negligere dette til godt købmandsskab fra Ørgaard og en landstræner som ikke kan lide AaB. Og fred være med det.
Som andre allerede har nævnt så var de følgende spillere hentet ind som profiler, og ikke som udviklingsspillere. Så kan du jo også kalde Rade Prica for AaB talent (hentet på fri transfer, solgt for 20 millioner), eller Amartey for FCK talent. Alder og status betyder tilsyneladende ikke noget.
Jeg mener ikke jeg har sagt det er forkert at hente spillere, mener faktisk jeg roste FCN for dette, så er stadig ikke helt sikker på hvad det er du vil.
Salg frem for pokaler? Hvor læser du jeg heller vil det? Jeg tror sjovt nok på at det hele i sidste ende hænger sammen. Talenter udvikles til profiler til gavn for holdet. Profiler sælges til udlandet til gavn for klubben. Indtægter til klubben reinvesteres til gavn for holdet. Holdet blir stærkere og med større chance for titler!
Som sagt, du lister bare pokaler og succeser op som disse salg har givet til FCM.