Buzz Killington skrev:
Du må undskylde hvis jeg har været uklar, så lad mig være helt tydelig: Hvor har du fra at handlen først kan "effektueres" når transfervinduet åbner?
Jeg er klar over at spilleren først fysisk kan skifte klub, og være spilleberettiget når vinduet åbner. Det er derfor det officielt ikke hedder transfervinduet, men registreringsperioden. Men hvor ser du at en handel ikke kan afsluttes før, på andre vilkår end dem der bliver fastsat når vinduet åbner? Jeg er klar over at det er dit synspunkt, jeg kan bare ikke selv finde noget jura der siger det ene eller andet med klar tydelighed. Derfor spørger jeg. Hvis en handel kan "effektueres" før vinduet åbner, i den forstand at en aftale er bindende på dette tidspunkt, så er der potentiale for en budkrig. Hvis man ikke kan lave en bindende aftale på det tidspunkt, så er der ikke potentiale for en budkrig, for så kan man altid ændre et evt. prospektivt overbud til klausulprisen når vinduet åbner. Det var jo ikke bindende alligevel.
Det ville gøre transfervinduet fuldstændig omsonst, hvis alle kunne handle på den måde udenom vinduerne. Det eneste sted der er potentiale for en budkrig er om Spalvis' personlige vilkår. Transferbeløbet ligger fast. Alle interesserede klubber skal lægge de 10 mio., og så er det Spalvis det handler om derfra.
Alt officielt papirarbejde kan først laves i transfervinduet, så derfor kan en handel først effektueres dér. Spalvis er med andre ord ikke Sporting-spiller (selv hvis man bliver enige om vilkårene inden), før handlen er godkendt af de respektive fodboldforbund + FIFA. Og det sker indenfor transferperioden.
Den klausul der er gældende i vinduet er således også den man handler på baggrund af.
Der bliver ikke nogen budkrig, når der ikke kan indgås nogen officiel aftale. Jeg er klar over at der kan findes enkelte undtagelser, men det må bero på noget med nationale forbund osv.
http://www.fifa.com/mm/document/affeder ... _33410.pdf
Du kan evt. kigge efter her - jeg er 99,9 % sikker på at jeg har ret.
Ifht. Neymar-aftalen var det en meget mystisk kontrakt - tjek selv evt. de vilkår hvorpå kontrakten blev indgået. Hans transfer-rettigheder var primært eget af hans eget selskab, hvorfor Santos kun fik 17,7 mio. euro i overgangssum, + penge for forkøbsretten til 3 talenter. Det kan måske forklare, hvorfor han blev præsenteret i Barca på det tidspunkt.