Ny Træner

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 2000

Re: Ny Træner

Indlæg af BoT » 20. nov 2020, 09:26

Hanga skrev:
20. nov 2020, 09:12
Skal vi nu ikke også lige vente og se, om Cifuentes overhovedet er manden der får jobbet? Nok ingen tvivl om at han er i betragtning, men han er næppe den eneste.

Ift. sammenligning med Hamren, så ved ingen af os om den på noget tidspunkt har været aktuel og/eller realistisk.
Det er en meget væsentlig betragtning. Inge har hele tiden sagt, at man kigger på markedet og går efter 3-4 kandidater, som man vil gå i dybden med. Pt. kunne man forestille sig, at Inge arbejder sig frem mod de 3-4 kandidater. Gode bud på navne på den foreløbige liste må vel være Cifuentes, Kjetil Knutsen, Peter Feher og måske Hamrén.

Og vi må også lige have in mente, at beslutningen om en ny træner på ingen måde kun hviler på Inge. Søren Krogh, hele bestyrelsen, Bælum og måske også spillerrådet er inde over beslutningen - selvfølgelig med Inge som den primære drivkraft.

Julgranen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Jacob Nordstrøm

Indlæg af Julgranen » 20. nov 2020, 09:37

Hanga skrev:
20. nov 2020, 07:21
Vedr. Pehrsson. Det kan godt være du har ret. Men jeg husker det også som at han generelt var udråbt til et kæmpe trænertalent, og ikke kun af Lynge. Han havde da også så godt et navn i Sverige, at han kunne lande job i Djurgården efter han blev fyret hos os, og siden jo også valgt af Malmø.

Er du sikker på du ikke taler ham lige rigeligt ned?
Ligesom Allan Gaarde kunne lande et sportsdirektør-job i sin gamle klub uden nævneværdige resultater. Pehrsson blev jo fodboldinvalid i Djurgården.
Malmö har haft mange trænere gennem årene, og heller ikke her passede han godt ind - fik en god start, men blev fyret da de lå på 10. pladsen og truppen var dybt fragmenteret. Fik kritik for manglende taktisk sans og for at være for blød.
Samme fesne lederstil som han udviste i AaB - bedst illustreret af den famøse Göteborg-episode med Lolo Chanko og Abbas Hassan.

Julgranen
Allstar
Allstar

Indlæg af Julgranen » 20. nov 2020, 09:40

BoT skrev:
20. nov 2020, 09:26
Det er en meget væsentlig betragtning. Inge har hele tiden sagt, at man kigger på markedet og går efter 3-4 kandidater, som man vil gå i dybden med. Pt. kunne man forestille sig, at Inge arbejder sig frem mod de 3-4 kandidater. Gode bud på navne på den foreløbige liste må vel være Cifuentes, Kjetil Knutsen, Peter Feher og måske Hamrén.
Jeg forstår ikke hvor du får Peter Feher fra - udover at han er assistent lever han ikke op til nogen af kriterierne Inge har sat op. Jeg ved godt at han selv har sagt noget andet, men hvad skulle Inge ellers sige?

Han har ingen nævneværdige resultater?
Aldrig haft et cheftræner-job over divisionsniveau, kun 2 på CV'et og begge klarede han ikke særligt godt.
Meget hyggeonkel - spillernes mand, men har udtrygt ubehag ved at skulle vrage spillere før kampe. Det er altså ikke cheftræner-mentalitet.

Julgranen
Allstar
Allstar

Indlæg af Julgranen » 20. nov 2020, 09:44

Buzz Killington skrev:
20. nov 2020, 09:18
Ja, de få mål er en bekymring. Når vi kigger på expected goals, så er Sandefjord det dårligste hold i eliteserien. De kommer simpelthen ikke til mange chancer. Til gengæld er deres expected goals imod til lige midt i rækken. Det vidner jo så om et hold der står godt på banen (som man siger), så det er nok der de henter deres point.
Der var en analyse, der tog afsæt i langt flere stats end dem du har skitseret der - både for denne sæson, men også for sidste sæson i OBOS-ligaen hvor han for alvor begyndte at forme holdet.
Ved ikke om jeg har bragt dem herinde.

Men ellers så vil jeg sige, at det jo også afhænger meget af materiale. Og så er det lidt underligt, at der er fokus på 4-2-3-1 opstillingen, når alle eksperter netop lægger vægt på at hans hold er uhyre fleksible taktisk.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lucas Andersen
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af Buzz Killington » 20. nov 2020, 09:51

Julgranen skrev:
20. nov 2020, 09:40
BoT skrev:
Jeg forstår ikke hvor du får Peter Feher fra - udover at han er assistent lever han ikke op til nogen af kriterierne Inge har sat op. Jeg ved godt at han selv har sagt noget andet, men hvad skulle Inge ellers sige?

Aldrig haft et cheftræner-job over divisionsniveau, kun 2 på CV'et og begge klarede han ikke særligt godt.
Meget hyggeonkel - spillernes mand, men har udtrygt ubehag ved at skulle vrage spillere før kampe. Det er altså ikke cheftræner-mentalitet.
Den der med ikke at bryde sig om at vrage spillere ville jo være relevant hvis han ikke netop har vist at han er klar til at gøre det. Og jeg forventer egentlig det er noget de fleste trænere (mennesker) vil have modstand på at gøre. Forskellen er måske bare at Feher er en ærlig mand der ikke er bange for at sige det højt. Jeg syntes man bør ligge så meget i det udsagn.
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

Julgranen
Allstar
Allstar

Indlæg af Julgranen » 20. nov 2020, 10:00

Buzz Killington skrev:
20. nov 2020, 09:51
Den der med ikke at bryde sig om at vrage spillere ville jo være relevant hvis han ikke netop har vist at han er klar til at gøre det. Og jeg forventer egentlig det er noget de fleste trænere (mennesker) vil have modstand på at gøre.
Tjoh, men det er jo også en del af jobbet. Og igen, Feher har et ry for at være en meget skæv, men hyggelig type. Det ser man også tydeligt til presseseancerne, hvor han virker meget sådan indesluttet, men sjov.

Og så er vi tilbage til det der med, at hyggeonkel-udtrykket kan man ikke bare gemme væk. Det bliver hængende - ligesom ved Kuhn.

Når man har in mente, at de andre trænere der er nævnt er trænere der beskytter deres egne spillere, er ekstremt tydelige i deres dialog med medierne og i øvrigt stiller store krav til spillerne, så harmonerer det overhovedet ikke med Feher.
Jeg ser gerne en cheftræner der er udpræget cheftræner - ikke en assistent. Det har vi prøvet. Og der er en grund til at træningskulturen har været under beskydning.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 20. nov 2020, 10:07

FlæskeFrank skrev:
20. nov 2020, 08:54
Som BoT skrev er Inges røv i klaskehøjde med den spanske løsning, særligt når debatsiden vil huske, at Hamren var ledig på samme tid. Så Cifuentes skal levere mere end godkendt ret hurtigt.

Hvis jeg synes, at der er noget betænkeligt ved ham , så er det de få mål hans hold har scoret. Det rimer dårligt på det, som vi vil.

Og så har han de sidste to år spillet 4-2-3-1. Det ligner vores hold ikke. Ferreira bør f.eks. være eneste defensive, så jeg tænker at han skal være villig til at ændre system.
At Hamrén (og Ståle) er ledige, betyder jo ikke nødvendigvis de var tilgængelige for AaB.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Julgranen
Allstar
Allstar

Indlæg af Julgranen » 20. nov 2020, 10:09

Hvis man har lyst til at bruge 40 min. på at høre Cifuentes snakke fodboldfilosofi osv, så er der en podcast med det fremragende norske medie Josimar her:

https://poddtoppen.se/podcast/561395982 ... -triangler

Det starter ved minut 3.

Her er han bl.a. inde på noget af det vi også har hørt om i AaB:

"Hvordan du angriber, hænger sammen med hvordan du forsvarer. Jo mere dominerende du er på bolden, jo mindre er du tvunget til at forsvare - jeg vil dominere."
Og så nævner han positionsspillet som en nøgle á la den måde Pep spiller i City, og som man stadig gør på Barcelonas akademi.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Middelfart

Indlæg af FlæskeFrank » 20. nov 2020, 10:11

Pastorius skrev:
20. nov 2020, 10:07
FlæskeFrank skrev:
20. nov 2020, 08:54
Som BoT skrev er Inges røv i klaskehøjde med den spanske løsning, særligt når debatsiden vil huske, at Hamren var ledig på samme tid. Så Cifuentes skal levere mere end godkendt ret hurtigt.

Hvis jeg synes, at der er noget betænkeligt ved ham , så er det de få mål hans hold har scoret. Det rimer dårligt på det, som vi vil.

Og så har han de sidste to år spillet 4-2-3-1. Det ligner vores hold ikke. Ferreira bør f.eks. være eneste defensive, så jeg tænker at han skal være villig til at ændre system.
At Hamrén (og Ståle) er ledige, betyder jo ikke nødvendigvis de var tilgængelige for AaB.
Nej, men sådan en detalje er fuldstændig ligegyldig for en bagudskuende debatside...
- FlæskeFrank

Stegosaurus
Allstar
Allstar

Indlæg af Stegosaurus » 20. nov 2020, 10:12

Buzz Killington skrev:
Julgranen skrev:
20. nov 2020, 09:40
BoT skrev:

Den der med ikke at bryde sig om at vrage spillere ville jo være relevant hvis han ikke netop har vist at han er klar til at gøre det. Og jeg forventer egentlig det er noget de fleste trænere (mennesker) vil have modstand på at gøre. Forskellen er måske bare at Feher er en ærlig mand der ikke er bange for at sige det højt. Jeg syntes man bør ligge så meget i det udsagn.
Præcis, manden startede jo rent faktisk med at bænke Okore og Ross, så vi kan vel udlede (1) at han godt tør bænke profiler og hypede talenter og (2) at han er ærlig.

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 2000

Indlæg af BoT » 20. nov 2020, 10:17

Julgranen skrev:
20. nov 2020, 10:00
Buzz Killington skrev:
Den der med ikke at bryde sig om at vrage spillere ville jo være relevant hvis han ikke netop har vist at han er klar til at gøre det. Og jeg forventer egentlig det er noget de fleste trænere (mennesker) vil have modstand på at gøre.
Tjoh, men det er jo også en del af jobbet. Og igen, Feher har et ry for at være en meget skæv, men hyggelig type. Det ser man også tydeligt til presseseancerne, hvor han virker meget sådan indesluttet, men sjov.

Og så er vi tilbage til det der med, at hyggeonkel-udtrykket kan man ikke bare gemme væk. Det bliver hængende - ligesom ved Kuhn.

Når man har in mente, at de andre trænere der er nævnt er trænere der beskytter deres egne spillere, er ekstremt tydelige i deres dialog med medierne og i øvrigt stiller store krav til spillerne, så harmonerer det overhovedet ikke med Feher.
Jeg ser gerne en cheftræner der er udpræget cheftræner - ikke en assistent. Det har vi prøvet. Og der er en grund til at træningskulturen har været under beskydning.
Du er altså op dybt vand her. Du analyserer Peter Fehers menneskelige kvaliteter ud fra lige præcis intet konkret. Mit indtryk ud fra konkrete hændelser - optræden på tv og ageren i kampsituationer - et derimod at han bestemt ikke et bange for at tage reaktivt drastiske beslutninger, samt at han er en særdeles fin kommunikatør.
Hans tiltræden som assistent var jo netop det, det var med til at vende træningskulturen, så den opt. Virker gennemprofessionel.

Rent erfaringsmæssigt er han altså i mine øjne fuldt på højde med Cifuentes, som vi jo altså ikke må glemme udelukkende har erfaring som cheftræner for et sekundahold i en sekundaliga.

Jeg er bestemt ikke afvisende over for Cifuentes, som jeg mener har nogle særdeles spændende kvaliteter, men jeg vil være mindst lige så tryg ved at give Feher chancen - især hvis han efteråret ud fortsætter med at overbevise.

Julgranen
Allstar
Allstar

Indlæg af Julgranen » 20. nov 2020, 10:20

FlæskeFrank skrev:
20. nov 2020, 10:11
Nej, men sådan en detalje er fuldstændig ligegyldig for en bagudskuende debatside...
Endnu et bombastisk udsagn fra Fyn. Jeg synes faktisk vi har gang i en fin og saglig debat af trænernes kvalifikationer.

Julgranen
Allstar
Allstar

Indlæg af Julgranen » 20. nov 2020, 10:41

BoT skrev:
20. nov 2020, 10:17
Du er altså op dybt vand her. Du analyserer Peter Fehers menneskelige kvaliteter ud fra lige præcis intet konkret. Mit indtryk ud fra konkrete hændelser - optræden på tv og ageren i kampsituationer - et derimod at han bestemt ikke et bange for at tage reaktivt drastiske beslutninger, samt at han er en særdeles fin kommunikatør.
Hans tiltræden som assistent var jo netop det, det var med til at vende træningskulturen, så den opt. Virker gennemprofessionel.

Rent erfaringsmæssigt er han altså i mine øjne fuldt på højde med Cifuentes, som vi jo altså ikke må glemme udelukkende har erfaring som cheftræner for et sekundahold i en sekundaliga.

Jeg er bestemt ikke afvisende over for Cifuentes, som jeg mener har nogle særdeles spændende kvaliteter, men jeg vil være mindst lige så tryg ved at give Feher chancen - især hvis han efteråret ud fortsætter med at overbevise.
Haha, komisk at du taler om dybt vand efter 3 siders BoT-rygcrawl tidligere i tråden.

Jo, det er bl.a. hvad folk siger om ham, fra Nordsjælland-tiden og så de seneste halve år. En kompetent hyggeonkel, som er god på udviklingsdelen - fordi det er hvad han har arbejdet med.
Og det er præcis ligeså validt som din subjektive opfattelse af ham i kampsituationer. Han har ikke særligt meget karisma, og var desuden også ret ringe både i HIK og i særdeleshed i Helsingør, hvor han faldt helt igennem med et nedrykket Superliga-hold.

Cifuentes har været akademichef i AIK (som parantes bemærket har fostret flere profilerede trænere/sportschefer end nogen andre klubber i Skandinavien, herunder f.eks. Norling, Micke Stahre og Andreas Alm), haft 3-4 træneransættelser i bl.a. Rubí, Sant Andreu og Hospitalet (hvilket er over dansk 2. divisionsniveau), trænet ungdomshold i både Holland og England, og nu altså klaret sig godt med et Sandefjord som var spået af alle til at rykke ned. Da han overtog dem i Eliteserien i 2018 var han 6 point fra at holde dem oppe, selvom han overtog dem i en position hvor de havde 5 point efter 12-13 kampe.
Bliver betegnet som et stort trænertalent af flere kendere af skandinavisk fodbold, og har opnået væsentligt mere for hans alder end Peter Feher - havde tilbud fra La Liga 2 sidste år.

Og så tænker jeg heller ikke navnet Peter Feher hverken er et der kan lokke spillere til, eller er specielt investor-venligt. Desuden harmonerer han stadig ikke med det AaB leder efter i en cheftræner. De leder efter en kapacitet med idéer og pondus - det er Feher ikke.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar

Indlæg af FlæskeFrank » 20. nov 2020, 10:42

Julgranen skrev:
20. nov 2020, 10:20
FlæskeFrank skrev:
20. nov 2020, 10:11
Endnu et bombastisk udsagn fra Fyn. Jeg synes faktisk vi har gang i en fin og saglig debat af trænernes kvalifikationer.
Men historisk fuldstændig korrekt udsagn. Du har selv lige praktisk udeladt at Pehrsson blev mester med Malmø. Sådan bliver det også med den ny træner, hvis han ikke slår til.

Og husk. Jeg var en af de første til at sige nej til Hamren i denne omgang.

Empirien på Feher og Cifuentes er så begrænset , at vi må stole på referencer og mavefornemmelse. Som at ansætte en relativ nyuddannet og i de tilfælde er det ikke altid den kandidat, som kommer fra den fineste skole, som er den rigtige.
- FlæskeFrank

Julgranen
Allstar
Allstar

Indlæg af Julgranen » 20. nov 2020, 10:45

FlæskeFrank skrev:
20. nov 2020, 10:42
Du har selv lige praktisk udeladt at Pehrsson blev mester med Malmø.
Det blev Allan Kuhn også, det gør ikke ham til en god cheftræner - eller relevant for AaB. Malmö har altså et større økonomisk forspring end FCK har herhjemme.
Børnesygdommene hos Pehrsson gik igen i Malmö - ringe taktiker, for lidt autoritet, dårlig kemi med spillertruppen og en usandsynlig pinlig resultatrække i 2. sæson.

Julgranen
Allstar
Allstar

Indlæg af Julgranen » 20. nov 2020, 10:48

FlæskeFrank skrev:
Empirien på Feher og Cifuentes er så begrænset , at vi må stole på referencer og mavefornemmelse. Som at ansætte en relativ nyuddannet og i de tilfælde er det ikke altid den kandidat, som kommer fra den fineste skole, som er den rigtige.
Der er masser af empiri tilgængelig, og interviews der giver et indtryk af hans fodboldstil, faglighed og personlighed. Samtidig kender Inge hans assistent, som han var meget glad for, så han kender formodentlig Cifuentes langt bedre end de fleste. Og at han er med i opløbet ser jeg som en blåstempling af de ting der fremgår herinde - det er en type man kan se for sig i AaB.
Og når vi så er færdig med at tale hans præstationer i Sandefjord ned, så tænker jeg at vi har en norsk sportschef der om nogen ved hvad det kræver at holde sig i ligaen med et ikke-eksisterende budget.

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 20. nov 2020, 10:57

Jeg kan bedst li' Feher i en Kuhn lignende rolle, der kan være et ansigt ud ad til, og arbejde med den personlige spillerudvikling og samtaler med spillerne og pressen, frem for at have fokus på næste uges startopstilling og taktiske oplæg. Jeg synes han er en fornøjelse i de forskellige programmer han deltager i, og jeg synes helt sikkert, at han har en rolle hos fremtidens AaB. Sammen med Søren Krogh og Inge synes jeg vi har et stærkt tre-kløver omkring cheftræneren ift spillerfilosofi, rekruttering, ambitioner og mentalitet som jeg meget gerne vil se afspejlet i en AaB trup.

Gaarde, Friis og Würtz er/var i AaB fordi de elsker klubben, og intet ondt i det overhovedet, men Inge, Krogh og Feher er her fordi de ser et potentiale i klubben, og gerne vil være dem der kan rykke klubben op til et langt mere tidssvarende niveau. De er her ikke for at spille om 5. pladser og pokalsemifinaler. Og det skal vi holde fast i, også uafhængigt af hvem der nu lige er cheftræner.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Julgranen
Allstar
Allstar

Indlæg af Julgranen » 20. nov 2020, 11:00

jonas386 skrev:
20. nov 2020, 10:57
Jeg kan bedst li' Feher i en Kuhn lignende rolle, der kan være et ansigt ud ad til, og arbejde med den personlige spillerudvikling og samtaler med spillerne og pressen, frem for at have fokus på næste uges startopstilling og taktiske oplæg.
Og det er også den rolle han har indtaget i mere end 10 år af hans karriere. Det er der absolut ingen grund til at ændre på.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar

Indlæg af FlæskeFrank » 20. nov 2020, 11:02

Julgranen skrev:
20. nov 2020, 10:48
FlæskeFrank skrev:
Der er masser af empiri tilgængelig, og interviews der giver et indtryk af hans fodboldstil, faglighed og personlighed. Samtidig kender Inge hans assistent, som han var meget glad for, så han kender formodentlig Cifuentes langt bedre end de fleste. Og at han er med i opløbet ser jeg som en blåstempling af de ting der fremgår herinde - det er en type man kan se for sig i AaB.
Og når vi så er færdig med at tale hans præstationer i Sandefjord ned, så tænker jeg at vi har en norsk sportschef der om nogen ved hvad det kræver at holde sig i ligaen med et ikke-eksisterende budget.
Empirien er begrænset ift. opgaven, som skal løses i AaB. Ligesom Horsens-Kent skulle omstille sig til AaB-Kent.

Det gjorde han og den overbevisning skal Inge også have om den nye træner, hvis han er uprøvet på vores niveau.
- FlæskeFrank

hje1980
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 9230

Indlæg af hje1980 » 20. nov 2020, 11:04

Ang. Hamren... er det ikke mere det historiske der vægter her end hvad han har præsteret de sidste 2-3 år som cheftræner...

Er han fulgt med tiden rent spillemæssigt?

Besvar