Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Hovedet
Allstar
Allstar

Re: Økonomitråden

Indlæg af Hovedet » 4. apr 2022, 18:06

Apropos aktiekurs har jeg noteret mig, at AaB-aktien er steget knap 20 % det seneste år og hele 17,65 % siden nytår, som jo ellers har været en ganske rædselsfuld tid for danske aktier. FCK har præsteret en næsten tilsvarende, mens Brøndbyaktien derimod er faldet med ca. 25 % det seneste år.

Findes der nogen, der har en forklaring på det forhold, som jeg finder temmelig besynderlig.

Krushave
1. div
1. div
Geografisk sted: Nørresundby

Indlæg af Krushave » 4. apr 2022, 18:51

Hovedet skrev:
4. apr 2022, 18:06
Apropos aktiekurs har jeg noteret mig, at AaB-aktien er steget knap 20 % det seneste år og hele 17,65 % siden nytår, som jo ellers har været en ganske rædselsfuld tid for danske aktier. FCK har præsteret en næsten tilsvarende, mens Brøndbyaktien derimod er faldet med ca. 25 % det seneste år.

Findes der nogen, der har en forklaring på det forhold, som jeg finder temmelig besynderlig.
Nok fordi de vandt mesterskabet sidste år, og at dette har pumpet værdien op over dens "naturlige" værdi. Det har så over det seneste år medført at den er faldet tilbage til et mere normalt niveau, og muligvis længere ned fordi deres spil fra sidste sæson ikke har kunnet følges op.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 4. apr 2022, 19:00

Krushave skrev:
4. apr 2022, 18:51
Hovedet skrev:

Nok fordi de vandt mesterskabet sidste år, og at dette har pumpet værdien op over dens "naturlige" værdi. Det har så over det seneste år medført at den er faldet tilbage til et mere normalt niveau, og muligvis længere ned fordi deres spil fra sidste sæson ikke har kunnet følges op.
Præcis. Man skal lade være med at prøve at finde logik i fodboldklubbers aktiekurser. Man ender med at blive fattig når man tror man har regnet den ud.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Hovedet
Allstar
Allstar

Indlæg af Hovedet » 4. apr 2022, 19:07

Pastorius skrev:
4. apr 2022, 19:00
Krushave skrev:
Hovedet skrev:

Præcis. Man skal lade være med at prøve at finde logik i fodboldklubbers aktiekurser. Man ender med at blive fattig når man tror man har regnet den ud.
Ja, jeg er ganske enig i begge jeres betragtninger. Det var heller ikke så meget den indbyrdes sammenligning af fodboldaktier, jeg sigtede til, men mere den store stigning hos f.eks. AaB det seneste år. Der er jo ikke sket noget særligt hverken på den sportslige og økonomiske front for AaB, og i tiden efter nytår har navnlig danske aktier fået tæsk. Og AaB er vel også en del af "verden", kunne man sige.

Det er en ret vild tanke, at en investering i AaB for et år siden havde været en aldeles glimrende idé, altså set ud fra et rent afkastperspektiv :aabfan:

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 4. apr 2022, 19:37

Hovedet skrev:
4. apr 2022, 19:07
Pastorius skrev:
4. apr 2022, 19:00
Krushave skrev:
Hovedet skrev:

Ja, jeg er ganske enig i begge jeres betragtninger. Det var heller ikke så meget den indbyrdes sammenligning af fodboldaktier, jeg sigtede til, men mere den store stigning hos f.eks. AaB det seneste år. Der er jo ikke sket noget særligt hverken på den sportslige og økonomiske front for AaB, og i tiden efter nytår har navnlig danske aktier fået tæsk. Og AaB er vel også en del af "verden", kunne man sige.

Det er en ret vild tanke, at en investering i AaB for et år siden havde været en aldeles glimrende idé, altså set ud fra et rent afkastperspektiv :aabfan:
Der er ikke ret meget handel med AaB's aktie, så hvis ham der tyrkeren har købt op stille og roligt, kan det sagtens være årsagen til at AaB's aktier er steget.

17% siden januar sidste år er ikke voldsomt prangende. Jeg har en lille portefølje jeg har leget lidt med. Selv med de seneste fald ser det sådan her ud.

https://www.dropbox.com/s/930fmq7ibafi8 ... 9.png?dl=0

Det samlede afkast er 44% (der er ikke lige dele af alle aktierne), så jeg havde lidt svært ved at tage det helt alvorligt, da mit pensionsselskab glædestrålende skrev at de havde forrentet min pension med hele 9% (det var inden aktierne faldt her i starten af året).
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 6. apr 2022, 10:57

Bælum fortæller om tyrkeren i seneste Ripodsten.
Det er vitterligt bare en tilfældig fodboldgal ung tyrker der er faldet for vores aktie, som han synes er undervurderet. Der lyder ikke til at være nogen som helst agenda.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 6. apr 2022, 10:59

Hanga skrev:
6. apr 2022, 10:57
Det er vitterligt bare en tilfældig fodboldgal ung tyrker der er faldet for vores aktie, som han synes er undervurderet. Der lyder ikke til at være nogen som helst agenda.
...men det har jo aldrig været tilfældet. Hvis det havde været én der havde forsøgt at overtage klubben, ville det være ret amatøragtigt at han ikke havde sat sig ind i klubbens ejerforhold.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 6. apr 2022, 11:08

Pastorius skrev:
6. apr 2022, 10:59
Hanga skrev:
6. apr 2022, 10:57
...men det har jo aldrig været tilfældet. Hvis det havde været én der havde forsøgt at overtage klubben, ville det være ret amatøragtigt at han ikke havde sat sig ind i klubbens ejerforhold.
Der har været spekuleret i det jo, så jeg synes det var værd at nævne.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Eksil
Allstar
Allstar

Indlæg af Eksil » 7. apr 2022, 08:39

Random tanke - den tyrkiske økonomi er lort. Deres præsident insisterer på at tvinge renten ned, hvilket har resulteret i en inflation på 60 %. Kunne AaB aktier være et mere eller mindre tilfældigt sted at dumpe penge, hvor i det mindste taber værdi langsomt i stedet for enormt hurtigt?

Brugeravatar
Moen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Robert Kakeeto
Kontakt:

Indlæg af Moen » 7. apr 2022, 10:33

Eksil skrev:
7. apr 2022, 08:39
Random tanke - den tyrkiske økonomi er lort. Deres præsident insisterer på at tvinge renten ned, hvilket har resulteret i en inflation på 60 %. Kunne AaB aktier være et mere eller mindre tilfældigt sted at dumpe penge, hvor i det mindste taber værdi langsomt i stedet for enormt hurtigt?
Tilfældigt i den forstand at pengene "bare skal ud", enig. Umiddelbart lød det til på Bælum, at Burak har sat sig godt ind i AaB og aktien, og at der er nogle tanker bag investeringen.

R Rosenberg
Allstar
Allstar

Indlæg af R Rosenberg » 8. apr 2022, 13:34

13,5 mio på agenter. Det var alligevel en slat. Næsten 3 gange så meget som de næste på listen.

Det kunne da være rart at få uddybet de tal.
Ædruelighedens stemme

Brugeravatar
Moen
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Moen » 8. apr 2022, 13:55

R Rosenberg skrev:
8. apr 2022, 13:34
13,5 mio på agenter. Det var alligevel en slat. Næsten 3 gange så meget som de næste på listen.

Det kunne da være rart at få uddybet de tal.
Det virker helt vanvittigt. Gennemsnittet af agentbetalingerne i AaB er omkring en halv million. I klubber som AGF og Brøndby er det omkring 100.000.

Brugeravatar
Moen
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Moen » 8. apr 2022, 14:15

Det er vilde tal. Der bør undersøges, hvordan AaB bruger så meget mere. Det er jo ikke forlængelser med de unge, der koster alverden.

Brugeravatar
Kunji
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Hjørring

Indlæg af Kunji » 8. apr 2022, 14:59

Vores styrmand er Yann, og han er altid i trøjen, og har du hørt han var færdig, så har du hørt på en løgn.

Gnu
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Indlæg af Gnu » 8. apr 2022, 15:09

Jah... Jeg synes måske ikke, at det Inge-interview bringer ret meget klarhed. FCK's høje agenthonorar forklares med store salg, men det har Nordsjælland jo også, og de ligger helt i bunden af den liste.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lucas Andersen
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af Buzz Killington » 8. apr 2022, 15:10

Det er forvirrende. Ja, der er sikkert agenter der kan hjælpe til at lave et godt salg mht snakken om udgående transfers. Men, det er da ikke noget specielt for AaB. Han snakker en masse om spillersalg, men det kan da næsten kun være Okore der rykker noget, da Mæhle var videresalg.

Og så nævner han Hilje som har fået lukket en aftale. Antyder han at der har været enormt agentarbejde indenover her som har rykket vores agentudgifter op i skyerne?

Jeg forstår det ikke. Hvis det bare er Okore-handlen til Kina der har involveret et enormt agenthonorar, så fint. Men hvorfor siger Inge så ikke bare det i stedet for?
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

R Rosenberg
Allstar
Allstar

Indlæg af R Rosenberg » 8. apr 2022, 15:10

Altså, det er jo et mega svært overskueligt emne. Betyder det vanvittige beløb, at AaB har fået nogle pæne indtægter, som er det værd? Eller er det penge, der er gået til fx Trajkovski, etc?

Var det ikke 32 mio, som AaB har i transferoverskud? Ville det være markant mindre uden de store agenthonorarer?

Jeg synes, det er svært at gennemskue, og Inge gør mig ikke synderligt klogere i det interview.
Ædruelighedens stemme

Brugeravatar
Brodernumsi
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Enevoldsen
Geografisk sted: Vestbyen

Indlæg af Brodernumsi » 8. apr 2022, 16:14

Nogen har nok bildt Bælum ind, at han er efterkommer af en nigeriansk prins.
Som så mange andre hold i denne sæson blev de ydmyget, da de kom til Nordjylland. -Andreas Kraul.

Brugeravatar
Moen
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Moen » 8. apr 2022, 16:21

Har lige fået en melding om at Okore reelt kostede den kinesiske klub 15 millioner kroner og 3-4 millioner så tilfaldt AaB.

Det lyder vildt, men så giver Inges udtalelser, transferindtægterne og de mange agentpenge LANGT bedre mening.

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 8. apr 2022, 16:22

Prica22 skrev:
8. apr 2022, 16:21
Har lige fået en melding om at Okore reelt kostede den kinesiske klub 15 millioner kroner og 3-4 millioner så tilfaldt AaB.

Det lyder vildt, men så giver Inges udtalelser, transferindtægterne og de mange agentpenge LANGT bedre mening.
Så agenten har scoret ca. 10 mio på den handel?
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Besvar