Sports excellence 22

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Lyngehoevdingen
1. div
1. div
Favoritspiller: Milan Timko

Re: Sports excellence 22

Indlæg af Lyngehoevdingen » 22. maj 2025, 08:31

jonas386 skrev:
21. maj 2025, 15:21
Lyngehoevdingen skrev:
21. maj 2025, 12:04
Allan Gaarde : Han er i hvert fald en kending. Han havde måske ikke ubetinget succes. Dog en hædersmand. Den etiske og moralske deroute under Bælum og IAO satte Gaarde i et noget andet lys.
Hvis Allan Gaarde havde været mere bevidst omkring sine egne begrænsninger, og eks. ikke skulle bruge fem år på at komme frem til, han ikke vidste hvordan man kunne opbygge scouting og netværk fra bunden, var vi aldrig endt i en situation hvor det var nødvendigt at søge efter udenlandsk kapital, og afhænde klubben.
Det er altså helt ved siden af at påstå, at det var Allan Gaardes skyld, at der var brug for penge ude fra. Det har jo været en helt tydelig tendens i Superligaen, at der oprustes via kapitalindførsel. Og AaB var i høj grad noget til et sted hvor det var nødvendigt, hvis man ville være med i toppen.

At folk efter Allan Gaarde så endte med at vælge folk, der hverken kom med penge eller viden, det har jo ikke så meget med Allan Gaarde at gøre.
Det var Jens Kristian Sørensens mål mod Randers, der reddede os.

Det var Fossums brændte straffespark, der rykkede os ned.

Soren
1. div
1. div

Indlæg af Soren » 22. maj 2025, 08:53

haghdk skrev:
22. maj 2025, 06:12
Kasper skrev:
22. maj 2025, 06:04
Hvad med Spar Nord Fonden?
Spar Nord er lige blevet solgt til Nykredit og dermed findes Spar Nord Fonden i sin nuværende form snart ikke længere ... Jeg kan ikke lige huske hvordan den bliver fremover
Spar Nord Fonden har solgt alle sine aktier til Nykredit til en pris på 5 mia. kr.

https://www.sparnordfonden.dk/nyheder/h ... -nord-bank

Laumag
2. div
2. div
Favoritspiller: Ib simonsen

Indlæg af Laumag » 22. maj 2025, 09:01

Gaarde6 skrev:
22. maj 2025, 07:42
Det er en KÆMPE udfordring at overtage AaB!

Der skal mange penge og en kæmpe oprydning til.
Det skal være en køber med rigtig mange penge og mega god tålmodighed, der skal ind.

Uden at kende alle tal, så vil jeg gætte på der skal 60-100 millioner til for at overtage en forretning, som kører med kæmpe underskud.
Så skal der jo nok bruges +100 millioner mere til, blot for at holde forretningen kørende de næste år.
Så skal der ryddes kraftigt op i de kæmpe lønninger, der gives til folk uden for spillertruppen.
Og slutteligt skal der hentes vilde summer ind på sponsor siden.

Der skal nye folk ind på mange poster og der skal en stor pose penge ind til at bygge spillertruppen op igen.

Det jeg vil frem til er: En investor som SSE, som kommer og køber klubben og ikke har råd til andet, kan vi ikke bruge for at skabe en sund forretning.
Skal der ikke nærmest 250 millioner til for at komme igang og holde projektet oven vande de næste par år ?
Jeg er enig i at det kræver monster mange penge at overtage AaB i form af nyt kapital der skal indskydes.
Men uden at vide det er jeg ikke sikker på at der tale om nødvendigheden af en KÆMPE oprydning.
SSE22 har ikke været en succes målt på resultater med den fortjente nedrykning - og det virkser som om de helt klart har undervurderet opgaven og er ude på dybt vand.
Vi debatterer uden at kende noget til tilstanden på andet en overfladen og her ser det kaotisk ud - men hvis jeg skal prøve at være posetivt så TROR jeg - uden at vide en kæft om det, at vi står et bedre sted nu end da SSE22 kom til.

Som jeg forstår det var økonomien bundet op i en dyr ukonkurrencedygtig trup, mens det udenom var var syltet. De funktioner som skulle sikre en bæredygtigt professionel klub var der ikke investeret i.
At der ikke var investeret i de funktionner kunne være fordi man ikke vidste hvad og hvordan det skulle gøres.

Så inden vi smider alt SSE22 ud - skulle der måske kigges på om de med deres midler trods alt ikke har fået bygget noget op der kan bruges som fundament i de funktioner.
Umiddelbart tror jeg SSE22 tanker og strategi kombineret med flere penge og lokal superliga kendskab er mere vejen frem. SSE22 har simpelthen undervurderet superligaen og købt ind på alt for lave hylder.
Det kunne MÅSKE blive ok hvis midlerne var flere og der efter samme principper købte unge spillere fra højere hylder end dem man fandt Jimenez, John, Seydel, DIakathe etc på.

Brugeravatar
Mephisto2
Allstar
Allstar

Indlæg af Mephisto2 » 22. maj 2025, 09:07

Soren skrev:
22. maj 2025, 08:53
haghdk skrev:
22. maj 2025, 06:12
Kasper skrev:
22. maj 2025, 06:04
Hvad med Spar Nord Fonden?
Spar Nord er lige blevet solgt til Nykredit og dermed findes Spar Nord Fonden i sin nuværende form snart ikke længere ... Jeg kan ikke lige huske hvordan den bliver fremover
Spar Nord Fonden har solgt alle sine aktier til Nykredit til en pris på 5 mia. kr.

https://www.sparnordfonden.dk/nyheder/h ... -nord-bank
Tværtimod tror jeg netop, SparNord-fonden findes i fremtiden. De har nu kr. 5 mia., de ikke ved, hvad de skal bruge til. Mener formålet hos dem er at støtte lokale initiativer mv.

Se på RealDania, som er pengene fra salget af Realkredit Danmark til Danske Bank for en del år siden.

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Augu

Indlæg af Jakobsen » 22. maj 2025, 09:14

Forza skrev:
22. maj 2025, 07:46
Gaarde6 skrev:

Det skal være en køber med rigtig mange penge og mega god tålmodighed, der skal ind.

Uden at kende alle tal, så vil jeg gætte på der skal 60-100 millioner til for at overtage en forretning, som kører med kæmpe underskud.
Så skal der jo nok bruges +100 millioner mere til, blot for at holde forretningen kørende de næste år.
Så skal der ryddes kraftigt op i de kæmpe lønninger, der gives til folk uden for spillertruppen.

Der skal nye folk ind på mange poster og der skal en stor pose penge ind til at bygge spillertruppen op igen.

Det jeg vil frem til er: En investor som SSE, som kommer og køber klubben og ikke har råd til andet, kan vi ikke bruge for at skabe en sund forretning.
Skal der ikke nærmest 250 millioner til for at komme igang og holde projektet oven vande de næste par år ?
Da man valgte SSE var hele ideen jo at få nogle fodboldkyndige folk ind, der kunne skabe en sund og velfungerende klub. Vi må bare konstatere at de ikke er lykkedes med den del de skulle bringe til bordet.

Jeg vil sådan set hellere have en pengestærk investor der ikke ved en klap om fodbold. For det er i mine øjne lettere at rekruttere en sportslig ledelse med kompetencer end at skulle fikse klubben uden en krone på lommen.
Præcis. Der er nødt til at være penge med. Det kan være nok så fint at gøre mange af de rigtige ting, men hvis man kun kan gøre det på Aldi-niveau nytter det bare ikke.
Så hellere et rigt ejerskab, som ikke ved ret meget om fodbold, men evner at ansætte de rigtige mennesker.

Mht. Netcompany snakken er kritikken rigtig. Jeg har selv arbejdet der og det er meget ala. SSE22. Der bliver sagt de rigtige ting og ageret meget professionelt sådan på det overordnede niveau, men substansen er så jammerligt ringe. Man får assignet unge udviklere til opgaver, som de slet ikke er klar til og så tager det tre gange det estimerede timer og det bliver en smertefuld proces både for kunde, ansvarlig konsulent og udvikleren.
Vil Andre (deres CEO) smide nogle af hans mange penge i AaB må han dog gerne det for min skyld bare han ikke driver biksen som Netcompany.
RAUS RAUS SSE!

UncleG
Drenge
Drenge

Indlæg af UncleG » 22. maj 2025, 09:19

Som Lynge sagde i Ripodsten igår, så har SSEs plan og strategi været god nok, men udførelsen super ringe. Måske har der været for få penge, ja, men de få penge er så blevet brugt helt elendigt og inkompetent!

Excellence! Min bare r..!

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Augu

Indlæg af Jakobsen » 22. maj 2025, 09:23

UncleG skrev:
22. maj 2025, 09:19
Som Lynge sagde i Ripodsten igår, så har SSEs plan og strategi været god nok, men udførelsen super ringe. Måske har der været for få penge, ja, men de få penge er så blevet brugt helt elendigt og inkompetent!

Excellence! Min bare r..!
Ja Lynge var spot on.
Det er jo ikke Esbjergs amerikanere eller Klaus Dieter Müller vi har haft inde og jeg er egentlig ikke i tvivl om deres intentioner er gode, men det nytter ikke at sætte nogle knejtrøve til at drive klubben for to poser flaskepant, hvor de så endda har tabt den ene pose så de ikke en gang kunne få panten retur.
RAUS RAUS SSE!

SteenA
1. div
1. div

Indlæg af SteenA » 22. maj 2025, 09:51

Laumag skrev:
22. maj 2025, 09:01
Det kunne MÅSKE blive ok hvis midlerne var flere og der efter samme principper købte unge spillere fra højere hylder end dem man fandt Jimenez, John, Seydel, DIakathe etc på.
Men så snakker vi også transfers i en hel ny målestok i AaB-sammenhæng. Større unge talenter koster kassen i 2025 og det gør mellemstore talenter faktisk også. Jeg tror ikke at det er en realistisk strategi at skaffe skaffe unge talenter via transfers. Det er akademivejen og det store nordjyske opland som skal dyrkes, realistisk set. Selvfølgelig gerne kombineret med at scoute ungdomsligaer i Norge og Sverige og generelt gøre AaBs akademi så attraktivt at spillere fra andre dele af landet kan lokkes.

Men det er jo ikke noget der hjælper 1. holdet de førstkommende år.

Sønderhof
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Thomas Augustinussen

Indlæg af Sønderhof » 22. maj 2025, 10:33

SteenA skrev:
22. maj 2025, 09:51
Laumag skrev:
Men så snakker vi også transfers i en hel ny målestok i AaB-sammenhæng. Større unge talenter koster kassen i 2025 og det gør mellemstore talenter faktisk også. Jeg tror ikke at det er en realistisk strategi at skaffe skaffe unge talenter via transfers. Det er akademivejen og det store nordjyske opland som skal dyrkes, realistisk set. Selvfølgelig gerne kombineret med at scoute ungdomsligaer i Norge og Sverige og generelt gøre AaBs akademi så attraktivt at spillere fra andre dele af landet kan lokkes.

Det synes jeg faktisk ikke er helt rigtigt. Det er klart, at SSE22 har gjort betingelserne for først Kappmeir og især Gow svære, ved ikke at give nogle transfermidler til at forstærke truppen med.

Når det er sagt, så er Silkeborg, Viborg og Randers lykkedes med at opbygge konkurrencedygtige superliagtruppe med budgetter der er det samme som vores. Det er ikke fordi de spytter akademispillere ud der løfter holdet, men fordi de er ufatteligt skarpe i deres scouting.

Brugeravatar
Gaarde6
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sæby Nordjylland

Indlæg af Gaarde6 » 22. maj 2025, 10:54

Laumag skrev:
Gaarde6 skrev:

Jeg er enig i at det kræver monster mange penge at overtage AaB i form af nyt kapital der skal indskydes.
Men uden at vide det er jeg ikke sikker på at der tale om nødvendigheden af en KÆMPE oprydning.
SSE22 har ikke været en succes målt på resultater med den fortjente nedrykning - og det virkser som om de helt klart har undervurderet opgaven og er ude på dybt vand.
Vi debatterer uden at kende noget til tilstanden på andet en overfladen og her ser det kaotisk ud - men hvis jeg skal prøve at være posetivt så TROR jeg - uden at vide en kæft om det, at vi står et bedre sted nu end da SSE22 kom til.

Som jeg forstår det var økonomien bundet op i en dyr ukonkurrencedygtig trup, mens det udenom var var syltet. De funktioner som skulle sikre en bæredygtigt professionel klub var der ikke investeret i.
At der ikke var investeret i de funktionner kunne være fordi man ikke vidste hvad og hvordan det skulle gøres.

Så inden vi smider alt SSE22 ud - skulle der måske kigges på om de med deres midler trods alt ikke har fået bygget noget op der kan bruges som fundament i de funktioner.
Umiddelbart tror jeg SSE22 tanker og strategi kombineret med flere penge og lokal superliga kendskab er mere vejen frem. SSE22 har simpelthen undervurderet superligaen og købt ind på alt for lave hylder.

Uden at vide en masse om økonomi. Så ser det ihvertfald helt skævt ud at man bruger 30 millioner udenom spillertruppen. Ved ikke hvad de penge bliver brugt til. Men sådan helt lavpraktisk, så skal der jo hentes 30 millioner mere på sponsor siden, hvis det skal gå i 0.
Eller så skal vi sælge spillere konstant før det balancerer. Og hver gang det ikke lykkes kommer vi ud med underskud.

Det er ikke sikkert det er unormalt i fodbold verden at bygge sin forretning op på den måde. Men i AaB er det helt skævt, når truppen er så dårlig.

Som jeg ser det skulle SSE nok ha haft en stor pose penge med ind, til at investere i bedre varer (spillere) på hylderne, hvis den strategi skulle holde vand. Det er jo tæt på at være umuligt at sælge for 30 millioner, hvert år hvis man kun har midler til at investere i hylde b og c spillere.
Der skulle ha været midler med til at gøre os til fast top 6 klub inden den strategi skulle være sat i søen. Både fordi det ikke ville gøre os så sårbare rent spillemæssigt. Men også for at lokke nogle flere sponsorere med ombord.

Optimistens arving
Lilleput
Lilleput

Indlæg af Optimistens arving » 22. maj 2025, 11:00

Godt og ærligt indlæg fra Lasse:

[youtube]https://www.youtube.com/@medietaf26juli[/youtube]

I sidste halvdel af podcast-versionen, kommer budskabet på dansk :D

https://www.spreaker.com/episode/1-auf- ... --66198216

haghdk
Landshold
Landshold
Favoritspiller: Robbie Fowler
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af haghdk » 22. maj 2025, 11:15

Optimistens arving skrev:
22. maj 2025, 11:00

Godt sagt! Der bliver i hvert fald ikke lagt fingre i mellem.

Brugeravatar
Rams
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af Rams » 22. maj 2025, 11:32

SteenA skrev:
Laumag skrev:

Man kan jo se på U19-holdet, som vel viser meget godt, at det ikke kun er nordjyske drenge vi kan hente.
- Bertram Østergaard + Samson er hentet i FCK, som netop hiver udlændinge ind på akademiet ifm overgangen fra U17 til U19
- Stojanovic er hentet i AC Amager
- Mochau Ritter er hentet i FCM
- Skovgaard er hentet i B93.

Licenssystemet favoriserer i udpræget en håndfuld klubber, herunder AaB. Fx kan B93 ikke rykke op fra 1. division til U19 ligaen på trods af, at de de seneste par år har haft superårgange, der bl.a. har vundet Algarve Cup, hvor de i 2023 slog Benfica i finalen. Tilsvarende ligger klubsamarbejdet AC Amager også i næstbedste U19-række uden mulighed for at rykke op. Så her kan hentes spillere, og vejen til spilletid kan godt vurderes at være kortere i AaB end nogen af de andre U19-liga hold.

På de store akademier som FCM, FCN og FCK hentes der mange udlændinge ind i de sidste ungdomsår, hvilket også sender dygtige danske ungdomsspillere i overskud. Hvis alternativet er en 2. eller 3. divisionsklub i Hovedstadsområdet, eller 1. divisionsklubber med begrænset potentiale som Køge og B93, så tænker jeg godt at Otoa-eksemplet kan inspirere sjællandske talenter.
In verbis simus faciles

Brugeravatar
bonanza
Landshold
Landshold
Favoritspiller: Rade Prica
Geografisk sted: København S

Indlæg af bonanza » 22. maj 2025, 12:21

Jeg synes det der er pinligt.

DenSataniskeHest
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Frank

Indlæg af DenSataniskeHest » 22. maj 2025, 12:44

haghdk skrev:
22. maj 2025, 11:15

det er sku lidt dumt

haghdk
Landshold
Landshold
Favoritspiller: Robbie Fowler
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af haghdk » 22. maj 2025, 12:51

DenSataniskeHest skrev:
22. maj 2025, 12:44
haghdk skrev:
22. maj 2025, 11:15

det er sku lidt dumt
Jeg forstår ikke helt hvorfor det er dumt - eller pinligt. Han siger vel højt hvad mange tænker.

SteenA
1. div
1. div

Indlæg af SteenA » 22. maj 2025, 13:22

Rams skrev:
22. maj 2025, 11:32
SteenA skrev:
Laumag skrev:

Man kan jo se på U19-holdet, som vel viser meget godt, at det ikke kun er nordjyske drenge vi kan hente.
- Bertram Østergaard + Samson er hentet i FCK, som netop hiver udlændinge ind på akademiet ifm overgangen fra U17 til U19
- Stojanovic er hentet i AC Amager
- Mochau Ritter er hentet i FCM
- Skovgaard er hentet i B93.

Licenssystemet favoriserer i udpræget en håndfuld klubber, herunder AaB. Fx kan B93 ikke rykke op fra 1. division til U19 ligaen på trods af, at de de seneste par år har haft superårgange, der bl.a. har vundet Algarve Cup, hvor de i 2023 slog Benfica i finalen. Tilsvarende ligger klubsamarbejdet AC Amager også i næstbedste U19-række uden mulighed for at rykke op. Så her kan hentes spillere, og vejen til spilletid kan godt vurderes at være kortere i AaB end nogen af de andre U19-liga hold.

På de store akademier som FCM, FCN og FCK hentes der mange udlændinge ind i de sidste ungdomsår, hvilket også sender dygtige danske ungdomsspillere i overskud. Hvis alternativet er en 2. eller 3. divisionsklub i Hovedstadsområdet, eller 1. divisionsklubber med begrænset potentiale som Køge og B93, så tænker jeg godt at Otoa-eksemplet kan inspirere sjællandske talenter.
Ok, men så taler vi stadig om spillere, der bliver kasseret hos andre akademier eller ikke bliver samlet op fra mindre klubber af de samme akademier. Det kan da også stadig resultere i at man kan skabe spillere, som på sigt kan nå 1. holdet i klubben. Men det i sig selv er jo ikke målet for talentudvikling de fleste steder.

Tager vi dine eksempler, så er det 19-årige (Bertram Skovgård kun 18), som ikke har fået spilletid på et ellers ikke skræmmende stærkt seniorhold. Men hvis det vi snakker om, er at udvikle en MC, Klitten, Jeppe P,. Blåbjerg, Ramkilde osv. så er det en anden diskussion end den jeg talte om. Selvfølgelig er der et håb om at en eller flere kan udvikle sig til en profil og et godt salg, men det lyder ikke som en bedre forretning, end den SSE har forsøgt sig med ved at håndplukke spillere, med muligt potentiale, rundt omkring i Europa.

Brugeravatar
Rams
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af Rams » 22. maj 2025, 13:27

Skovgaard skiftede allerede som U17 spiller til AaB. Han var eftertragtet af flere af de sjællandske licensklubber, men vurderede at AaBs karriereplan var bedre. Og tænker han får ret og debut næste år.
In verbis simus faciles

Hovedet
Allstar
Allstar

Indlæg af Hovedet » 22. maj 2025, 13:33

Lyngehoevdingen skrev:
22. maj 2025, 08:31
jonas386 skrev:
21. maj 2025, 15:21
Lyngehoevdingen skrev:
21. maj 2025, 12:04
Allan Gaarde : Han er i hvert fald en kending. Han havde måske ikke ubetinget succes. Dog en hædersmand. Den etiske og moralske deroute under Bælum og IAO satte Gaarde i et noget andet lys.
Hvis Allan Gaarde havde været mere bevidst omkring sine egne begrænsninger, og eks. ikke skulle bruge fem år på at komme frem til, han ikke vidste hvordan man kunne opbygge scouting og netværk fra bunden, var vi aldrig endt i en situation hvor det var nødvendigt at søge efter udenlandsk kapital, og afhænde klubben.
Det er altså helt ved siden af at påstå, at det var Allan Gaardes skyld, at der var brug for penge ude fra. Det har jo været en helt tydelig tendens i Superligaen, at der oprustes via kapitalindførsel. Og AaB var i høj grad noget til et sted hvor det var nødvendigt, hvis man ville være med i toppen.

At folk efter Allan Gaarde så endte med at vælge folk, der hverken kom med penge eller viden, det har jo ikke så meget med Allan Gaarde at gøre.
Allan Gaarde er ganske rigtigt blevet selve personificeringen af 2014 - ledelsen - således omtaler også jeg fra tid til anden samme ledelse som "Gaarde-æraen" eller lignende. Og det er ganske rigtigt heller ikke helt rimeligt.

Det var nemlig ikke Gaarde, der var ansvarlig for den uduelige og uansvarlige strategi, der et tiår senere de facto har ombragt AaB som topklub i Danmark - og nu er vi jo som nævnt nået dertil, at topklub defineres som et klub, som stiller med et hold, der ikke bliver blæst ud af Superligaen!

Den stakkels Gaarde var derimod manden, der skulle kommunikere samme strategi til sin måbende omverden - og dét slap han meget dårligt fra. Dels fordi strategien var åbenlyst selvmorderisk, dels fordi Allan Gaarde er en håbløs kommunikator, der medvirkede til at forvandle AaB til den omgang kønsløse discountleverpostej, som selveste Don Ø. - ganske vist i helt andre vendinger - karakteriserer nutidens AaB i TIPS-bladet. Som jeg også tidligere har været inde på, har AaB ikke blot været karakteriseret ved uduelighed siden 2014 - der med den tyske investorgruppes komme har antaget regulært bibelske proportioner. Klubben har også været stigmatiseret med ligegyldighedens og anonymitetens brændemærke.

Den eneste personlighed, der har været i klubben siden Lynge, var Inge André Olsen, og en stund håbede jeg på, at den i øvrigt flotte nordmand, som min egen kone gerne havde remplaceret undertegnede med, markerede en tiltrængt revitalisering af den allerede på det tidspunkt halvdøde klub på støt kurs mod respiratoren.

Hvis man alene vurderer Allan Gaarde som sportschef var han ikke fremragende, men ej heller håbløs. Langt fra endda. Jeg har på det punkt kun for alvor indvendinger mod det transfervindue, der blandt andet velsignede os med Marcus Holgersen (vist nok) og et par andre grå eminencer. Jeg vil også karakterisere det som komplet utænkeligt, at han var kommet rendende med dette frygtelige ragelse af et hold, der har forpestet dansk fodbold og klubbens image i indeværende sæson - heller ikke om han havde været underlagt det samme budget, for dette kunne en blot nogenlunde funktionel fagmand have fået meget mere ud af.

Allan Gaardes andel i ødelæggelsen af AaB er af kommunikativ karakter - og dén skal man i øvrigt ingenlunde undervurdere, for AaB er også blevet ødelagt af uld i mund, floskelmageri, ansvarsforflygtigelse og tåbelige forsøg på spin som f.eks. CIES-listerne. De samme unoder præger den nuværende sportsdirektør, som slet ikke har indset katastrofens omfang og forsøger at strø sukker over sin selvlagte lort ved Gaarde-inspireret idioti som "det yngste hold i Superligaen" og "det femteyngste hold i Europa".

Allan Gaarde i øvrigt finder jeg både sympatisk og intelligent, og han var ligeledes en stor spiller i AaB. Jeg kunne også sagtens have set ham spille en rolle i AaB, men snarere som direktør eller lignende.

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 22. maj 2025, 14:37

Hovedet skrev:
22. maj 2025, 13:33
Det var nemlig ikke Gaarde, der var ansvarlig for den uduelige og uansvarlige strategi, der et tiår senere de facto har ombragt AaB som topklub i Danmark - og nu er vi jo som nævnt nået dertil, at topklub defineres som et klub, som stiller med et hold, der ikke bliver blæst ud af Superligaen!

Den stakkels Gaarde var derimod manden, der skulle kommunikere samme strategi til sin måbende omverden - og dét slap han meget dårligt fra. Dels fordi strategien var åbenlyst selvmorderisk, dels fordi Allan Gaarde er en håbløs kommunikator, der medvirkede til at forvandle AaB til den omgang kønsløse discountleverpostej, som selveste Don Ø. - ganske vist i helt andre vendinger - karakteriserer nutidens AaB i TIPS-bladet. Som jeg også tidligere har været inde på, har AaB ikke blot været karakteriseret ved uduelighed siden 2014 - der med den tyske investorgruppes komme har antaget regulært bibelske proportioner. Klubben har også været stigmatiseret med ligegyldighedens og anonymitetens brændemærke.

Hvis man alene vurderer Allan Gaarde som sportschef var han ikke fremragende, men ej heller håbløs. Langt fra endda. Jeg har på det punkt kun for alvor indvendinger mod det transfervindue, der blandt andet velsignede os med Marcus Holgersen (vist nok) og et par andre grå eminencer. Jeg vil også karakterisere det som komplet utænkeligt, at han var kommet rendende med dette frygtelige ragelse af et hold, der har forpestet dansk fodbold og klubbens image i indeværende sæson - heller ikke om han havde været underlagt det samme budget, for dette kunne en blot nogenlunde funktionel fagmand have fået meget mere ud af.

Allan Gaardes andel i ødelæggelsen af AaB er af kommunikativ karakter - og dén skal man i øvrigt ingenlunde undervurdere, for AaB er også blevet ødelagt af uld i mund, floskelmageri, ansvarsforflygtigelse og tåbelige forsøg på spin som f.eks. CIES-listerne. De samme unoder præger den nuværende sportsdirektør, som slet ikke har indset katastrofens omfang og forsøger at strø sukker over sin selvlagte lort ved Gaarde-inspireret idioti som "det yngste hold i Superligaen" og "det femteyngste hold i Europa".
Hvis ikke det er sportsdirektøren, der står for den sportslige strategi, og skal stå på mål for eksekveringen af den, hvem er det så? Gaarde var ikke bare en eller anden kommunikationsmand der blev fanget i en dum situation, men manden der overtog efter Lynge, og skulle (i samarbejde med bestyrelsen) formulere og eksekvere den sportslige og forretningsmæssige strategi. Udover etableringen af Børge Bach huset, formåede han overhovedet ikke at løfte klubben, hvilket også afspejlede sig i den ikke-eksisterende fødekæde fra ungdomsholdene til førsteholdet. Jeg gider ikke tl at gå ind i alt det med Erik Larsen, og at Gaarde var nødt til at gøre sig afhængig af agenter, trænerens venner og tilfældige anbefalinger for at foretage sine analyser af transfermarkedet. Ingen langsigtet plan for truppen og transfers, ingen forstand på hvordan et moderne fodboldakademi skal drives, og ingen forståelse for hvor stor en del infrastrukturen spiller i en moderne fodboldklub. Hvis Gaarde havde ansættelseskompetencer, fejlede han også i at få tilført ressourcer på de områder hvor han selv var svag.

De to sidste punkter blev først for alvor adresseret med Inge Andre Olsen og ansættelserne af Peter Feher og Søren Krogh - eller 6-7 år efter Gaarde blev ansat i første omgang.

Gaarde overtog i øvrigt AaB i en markant bedre forfatning end vi har været i årevis, og havde efter sin første sæson den bedste hånd vi har haft siden årtusindskiftet. Et par sæsoner senere faldt Bassogogappelsinen direkte ned i Gaardes turban, og under 10 år senere ligner det mest af alt, at der slet ikke er noget fundament at drive en superligaklub i Aalborg på. Det er imponerende dårligt.

Det var i øvrigt også Gaarde der ansatte Wieghorst..
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Besvar