Lyngehoevdingen skrev: ↑22. maj 2025, 08:31
jonas386 skrev: ↑21. maj 2025, 15:21
Lyngehoevdingen skrev: ↑21. maj 2025, 12:04
Allan Gaarde : Han er i hvert fald en kending. Han havde måske ikke ubetinget succes. Dog en hædersmand. Den etiske og moralske deroute under Bælum og IAO satte Gaarde i et noget andet lys.
Hvis Allan Gaarde havde været mere bevidst omkring sine egne begrænsninger, og eks. ikke skulle bruge fem år på at komme frem til, han ikke vidste hvordan man kunne opbygge scouting og netværk fra bunden, var vi aldrig endt i en situation hvor det var nødvendigt at søge efter udenlandsk kapital, og afhænde klubben.
Det er altså helt ved siden af at påstå, at det var Allan Gaardes skyld, at der var brug for penge ude fra. Det har jo været en helt tydelig tendens i Superligaen, at der oprustes via kapitalindførsel. Og AaB var i høj grad noget til et sted hvor det var nødvendigt, hvis man ville være med i toppen.
At folk efter Allan Gaarde så endte med at vælge folk, der hverken kom med penge eller viden, det har jo ikke så meget med Allan Gaarde at gøre.
Allan Gaarde er ganske rigtigt blevet selve personificeringen af 2014 - ledelsen - således omtaler også jeg fra tid til anden samme ledelse som "Gaarde-æraen" eller lignende. Og det er ganske rigtigt heller ikke helt rimeligt.
Det var nemlig ikke Gaarde, der var ansvarlig for den uduelige og uansvarlige strategi, der et tiår senere de facto har ombragt AaB som topklub i Danmark - og nu er vi jo som nævnt nået dertil, at topklub defineres som et klub, som stiller med et hold, der ikke bliver blæst ud af Superligaen!
Den stakkels Gaarde var derimod manden, der skulle kommunikere samme strategi til sin måbende omverden - og dét slap han meget dårligt fra. Dels fordi strategien var åbenlyst selvmorderisk, dels fordi Allan Gaarde er en håbløs kommunikator, der medvirkede til at forvandle AaB til den omgang kønsløse discountleverpostej, som selveste Don Ø. - ganske vist i helt andre vendinger - karakteriserer nutidens AaB i TIPS-bladet. Som jeg også tidligere har været inde på, har AaB ikke blot været karakteriseret ved uduelighed siden 2014 - der med den tyske investorgruppes komme har antaget regulært bibelske proportioner. Klubben har også været stigmatiseret med ligegyldighedens og anonymitetens brændemærke.
Den eneste personlighed, der har været i klubben siden Lynge, var Inge André Olsen, og en stund håbede jeg på, at den i øvrigt flotte nordmand, som min egen kone gerne havde remplaceret undertegnede med, markerede en tiltrængt revitalisering af den allerede på det tidspunkt halvdøde klub på støt kurs mod respiratoren.
Hvis man alene vurderer Allan Gaarde som sportschef var han ikke fremragende, men ej heller håbløs. Langt fra endda. Jeg har på det punkt kun for alvor indvendinger mod det transfervindue, der blandt andet velsignede os med Marcus Holgersen (vist nok) og et par andre grå eminencer. Jeg vil også karakterisere det som komplet utænkeligt, at han var kommet rendende med dette frygtelige ragelse af et hold, der har forpestet dansk fodbold og klubbens image i indeværende sæson - heller ikke om han havde været underlagt det samme budget, for dette kunne en blot nogenlunde funktionel fagmand have fået meget mere ud af.
Allan Gaardes andel i ødelæggelsen af AaB er af kommunikativ karakter - og dén skal man i øvrigt ingenlunde undervurdere, for AaB er også blevet ødelagt af uld i mund, floskelmageri, ansvarsforflygtigelse og tåbelige forsøg på spin som f.eks. CIES-listerne. De samme unoder præger den nuværende sportsdirektør, som slet ikke har indset katastrofens omfang og forsøger at strø sukker over sin selvlagte lort ved Gaarde-inspireret idioti som "det yngste hold i Superligaen" og "det femteyngste hold i Europa".
Allan Gaarde i øvrigt finder jeg både sympatisk og intelligent, og han var ligeledes en stor spiller i AaB. Jeg kunne også sagtens have set ham spille en rolle i AaB, men snarere som direktør eller lignende.