SSE så sig så overlegne, at de bevidst skyllede mange års AaB kultur i lokummet. De alene vide og nu står vi identitetsløse tilbage.
Mange har skældt ud, når klubben har hentet tidligere spillere tilbage, men nu har de så fået det modsatte - ingen i organisationen på Hornevej har klubben i hjertet og er lige så ligeglade med deres arbejdsgiver, som en gennemsnitlig dansk lønmodtager.
Det samme med truppen. De mange lykkeriddere havde ikke evnerne, men åbenlyst heller ikke andet at kæmpe for end sig selv - tydeliggjort ved hvem der blev siet fra inden den sidste kamp og hvem der stod frem og turde vise sine følelser.
Hvem er AaB til for? For medlemmerne? Fansene? Spillerne? Ejerne? I hver fald ikke de sidste, hvis du spørger mig.
Jeg kan tydeligt mærke forskel på min følelsesmæssige involvering, siden vi pludselig støttede et langsigtet investeringsprojekt, som kunne være foregået i 100vis af andre byer eller regioner, uden det for ejerne havde gjort nogen forskel. Der skal være noget lokal forankring i klubben, både i organisationen og på banen, før det giver mening for mig, uden at vi behøver gå full blown Bilbao.
Det nytter ikke noget at stå og synge "vi er Aalborg, hvem er I"?, når hele den inderste kerne af klubben og truppen, ikke ville kunne genkende Aalborgtårnet i en line-up.
Automatsvaret på kritik mod SSE er altid "jamen de tidligere ejere kørte klubben i sænk". De tidligere ejere fejlede, men det var med en strategi, som næsten alle professionelle fodboldklubber følger. Invester og håb på succes.
Det kunne være bedre udført, (meget bedre endda) men succes i fodbold er for de få og havde skæbnen været bare lidt anderledes og 3 tætte kampe endt ud til vores fordel, kunne vi har stået med 3 kval til Europakvalifikation siden 2020, i stedet for den nedrykning det endte med.
Der blev taget mange dårlige beslutninger af det tidligere ejerskab, men strategien kommer jeg aldrig til at kritisere, da den havde sportslig succes som mål. De skulle bruge 10 år på at rykke ned.
SSE skulle bruge 1 år, fordi de nægtede at bruge 5 mio på en rutineret midterakse, som alle (Menno inkl) kunne se manglede. Deres strategi har ikke sportslig succes som mål, men at skabe salgbare spillere, så de kan profitmaximere. De prioriter konsulenthonorarer frem for en defensiv midt. Det fortjener langt større kritik, end hvad de tidligere ejere bød os.
Legaliser pyro!