haghdk skrev: ↑4. jun 2025, 23:19
Det gik alligevel noget hurtigere end jeg regnede med
Jeg kunne godt have fornemmelsen af at de så småt begynder at overveje et salg.
De overvejer ikke "så småt" et salg. Deres situation er på alle planer helt uholdbar, og dagens udmelding markerer blot et springbræt til det salg, som SSE 22 naturligvis vil prøve at få det maximale ud af - men hvis markedsværdi de selv har medvirket til at presse i bund. Deres oprindelige knap 14,9 millioner kroner i kapitaltilførsel var helt unødvendig for AaBs vedkommende, da klubben sagtens kunne have kørt på et tilsvarende blus i sæsonen 2023 / 2024. Alene salget af Allan Sousa og den sparede lønudgift allerede start september 2023 overgik investorgruppens investering. Læg dertil, at særdeles løntunge Ivar Fossum allerede var væk før sæsonstart, og at man umiddelbart efter denne solgte Louka Prip. For at sætte trumf på var Lucas Andersen fortid i start 2024, hvorfor spillerbudgettet var markant lavere allerede ved starten af 2024. Og derfra fortsatte så bare ned, skønt 1. division var byttet ud med Superligaen ...
Hvad angår deres sidste kapitaltilførsel på knap 45,4 millioner kroner, kan vi i hvert fald konkludere, at ikke så meget som en øre er gået til at styrke klubbens førstehold. Her er omkostningerne tværtimod faldet drastisk. Der har mig bekendt været foretaget nogle "forbedringer af infrastruktur på klubbens anlæg", hvad fanden det så end måtte dække over - en motorvej? Vist nok også noget renovering, hvilket isoleret set måske kan være fornuftigt nok - men eddermame et mærkeligt sted at begynde, når man påtænker AaBs generelle situation. Mig bekendt fossede regnen ikke gennem taget derude på Hornevej.
Det kan såmænd også være fornuftigt nok at investere i det omtalte Akademi - men dels er udkommet af sådanne investeringer for det første svært gennemskuelige og for det andet vil det tage flere år, før det udmønter sig i konkrete resultater - hvis det overhovedet gør det. At AaB tilfældigvis har et godt ynglingehold i år har i hvert fald intet med SSE 22 at gøre. Og måske heller ikke engang med Figo, for AaB kan simpelthen ikke undgå at have gode ynglingehold engang imellem. Disse kan man i øvrigt heller ikke bruge til en fis alligevel - det, der er vigtigt, er ikke som sådan holdets styrke, men at der på det pågældende ynglingehold findes en eller to potentielle superspillere. Således er enhver snak om at basere det kommende 1. divisionshold på omtrent halvdelen af det nuværende ynglingehold bare endnu mere af det helt på månen - snak, som AaB har været karakteriseret ved alt for længe. AaBs u-19 hold har erfaringsmæssigt samme styrke som et Danmarksseriehold!
Under alle omstændigheder er over halvdelen af de 45,4 millioner allerede klattet væk ved den nedrykning, som SSE 22 er helt og holdent ansvarlig for - men som de til gengæld nægter at kompensere for ved yderligere investering. Jeg skulle sateme godt nok tælle til 10 op til flere gange, hvis de forsøgte at sende den regning videre til mig, hvis jeg ville eje klubben.