U19, U17 og U15 tråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
R Rosenberg
Allstar
Allstar

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af R Rosenberg » 8. jun 2025, 12:46

jonas386 skrev:
8. jun 2025, 11:56
Dr.Jones skrev:
8. jun 2025, 11:45
jonas386 skrev:
8. jun 2025, 10:08
Dr.Jones skrev:
8. jun 2025, 09:37
Overstående kunne enhver lærer med 2-års erfaring have fortalt, men fedt med et link der skal studeres! 🤓
Og alligevel er der ganske få klubber, hvis nogen overhovedet, som faktisk forsøger at gøre noget ved det. Nærmest ingen tænker meget længere end, at en given spiller der ikke er god nok til eks. U17 eller U15, ophæves og sendes videre i systemet. Der er ikke mig bekendt noget tilsvarende de future-landshold man arbejdede med for nogle år siden, i klubberne.
Sandt, men der er undtagelser. Kusk’s første førstehold var vel egentlig AaB’s førstehold?
Det er jo netop det artiklen og undersøgelsen kortlægger. Spillere som Nicolaj Thomsen og Henrik Dalsgaard er andre eksempler fra 14' holdet hvor Dalsgaard var opgivet andetsteds, og Thomsen en overgang var på 3. holdet og blev sendt tilbage til Skagen før han kom tilbage, og etablerede sig på U17 (eller U19). Navnlig Thomsen og Kusk er jo lidt "tilfældige" gennembrud, som ingen havde regnet med.

I en klub (og region) hvor der er en begrænset talentmasse (der bor trods alt kun 600.000 i Nordjylland), kan man ikke være for selektiv for tidligt, og opgive alle spillere der ikke klarer cutter til U15 eller U17. Måske man eks. kunne investere i faciliteter og trænerkompetencer i sattelitklubberne, så man sørger for at spillere der ikke klarer cuttet i første omgang, kan få en ny mulighed for at udvikle sig under nogle andre (men gode) rammer, uden at ryge helt ud af AaB systemet.

Jeg ved godt vi slet ikke er der rent økonomisk hvor vi kan overveje at investere i mindre lokale klubber, men det er heller ikke noget (såvidt jeg ved) noget de større europæiske klubber gør sig i - medmindre det er af PR-hensyn. FCM har deres klubsamarbejde hvor der bliver arbejdet med trænere, men ved ikke om der også foretages investeringer fra FCMs side.
Jeg synes også, det er vældig interessant. For der er ingen tvivl om, at mange talenter tabes, fordi konkurrencen er så hård og udvælgelsen ret énstrenget.

Men det er jo også en ret hårfin balance, for hvornår har man "set nok"?

Af nylige eksempler kan man fremhæve Magnus, Blåbjerg Eller Bærsting. De rykkede jo ikke, men kom alligevel til at spille henvend en milliard kampe.

Og jeg er ret overbevist om, at de næppe var blevet de lysende stjerner, selvom de blev opdrættet i en sattelitklub.
Ædruelighedens stemme

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Augu

Indlæg af Jakobsen » 8. jun 2025, 12:49

KongGulerod skrev:
8. jun 2025, 12:12
jonas386 skrev:
Dr.Jones skrev:
jonas386 skrev:
Dr.Jones skrev:
Overstående kunne enhver lærer med 2-års erfaring have fortalt, men fedt med et link der skal studeres! 🤓
Og alligevel er der ganske få klubber, hvis nogen overhovedet, som faktisk forsøger at gøre noget ved det. Nærmest ingen tænker meget længere end, at en given spiller der ikke er god nok til eks. U17 eller U15, ophæves og sendes videre i systemet. Der er ikke mig bekendt noget tilsvarende de future-landshold man arbejdede med for nogle år siden, i klubberne.
Sandt, men der er undtagelser. Kusk’s første førstehold var vel egentlig AaB’s førstehold?
Det er jo netop det artiklen og undersøgelsen kortlægger. Spillere som Nicolaj Thomsen og Henrik Dalsgaard er andre eksempler fra 14' holdet hvor Dalsgaard var opgivet andetsteds, og Thomsen en overgang var på 3. holdet og blev sendt tilbage til Skagen før han kom tilbage, og etablerede sig på U17 (eller U19). Navnlig Thomsen og Kusk er jo lidt "tilfældige" gennembrud, som ingen havde regnet med.

I en klub (og region) hvor der er en begrænset talentmasse (der bor trods alt kun 600.000 i Nordjylland), kan man ikke være for selektiv for tidligt, og opgive alle spillere der ikke klarer cutter til U15 eller U17. Måske man eks. kunne investere i faciliteter og trænerkompetencer i sattelitklubberne, så man sørger for at spillere der ikke klarer cuttet i første omgang, kan få en ny mulighed for at udvikle sig under nogle andre (men gode) rammer, uden at ryge helt ud af AaB systemet.

Jeg ved godt vi slet ikke er der rent økonomisk hvor vi kan overveje at investere i mindre lokale klubber, men det er heller ikke noget (såvidt jeg ved) noget de større europæiske klubber gør sig i - medmindre det er af PR-hensyn. FCM har deres klubsamarbejde hvor der bliver arbejdet med trænere, men ved ikke om der også foretages investeringer fra FCMs side.
Ideelt set havde vi den form for samarbejde med Hobro og Vendsyssel, men det er mit indtryk, at de har meget svært ved at acceptere rollen som “lillebror”.
Tror Hobro er udelukket lige nu, men hvem ved hvad der sker med Vendsyssel. De skal dog selvfølgelig op i 1. divi igen for at være relvante på den lange bane (forudsat vi ryger tilbage i Superligaen). Det ideelle ville være, at Aalborg får en divisionsklub i baghaven, som vi kunne samarbejde med. Dengang var Chang/FC Nordjylland i 1. div sendte man faktisk lejespillere derud.

Mht. late bloomers var AaB bedre til det en gang. Kasper RIsgård var jo f.eks. fem sæsoner på førsteholdet før han slog igennem som midtbanespiller i en alder af 24 i 07/08. I sæsonen før 06/07 spillede han også en del, men som nødløsning i forsvaret og han havde sågar overvejelser om at stoppe med fodbold og blive politibetjent.
RAUS RAUS SSE!

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 8. jun 2025, 12:54

R Rosenberg skrev:
8. jun 2025, 12:46
jonas386 skrev:
Dr.Jones skrev:
jonas386 skrev:
Dr.Jones skrev:

Jeg synes også, det er vældig interessant. For der er ingen tvivl om, at mange talenter tabes, fordi konkurrencen er så hård og udvælgelsen ret énstrenget.

Men det er jo også en ret hårfin balance, for hvornår har man "set nok"?

Af nylige eksempler kan man fremhæve Magnus, Blåbjerg Eller Bærsting. De rykkede jo ikke, men kom alligevel til at spille henvend en milliard kampe.

Og jeg er ret overbevist om, at de næppe var blevet de lysende stjerner, selvom de blev opdrættet i en sattelitklub.
Blåbjerg er vel nærmere eksemplet på det modsatte, hvor han fra de helt tidlige ungdomsår har været set som det næste store, været anfører for diverse ungdomslandshold og fik superligadebut som allerede 17-årig. Morten Olsen mente dengang, at han ville blive den næste store landsholdsback.

Det jeg tænker på, er nærmere de spillere som af den ene eller anden grund ikke er gode nok til at komme på U-15, hvorefter deres videre interesse i fodbold er helt og holdent op til dem selv. Ikke at man skal tvinge nogen til noget, men det behøver bare ikke at være så stort et nederlag, at man helt stopper med at spille fodbold fordi drømmen er slukket.

Det er ikke mit indtryk, at klubberne arbejder på at få kasserede talenter til at fortsætte i sattelitklubberne og fortsætte med "breddefodbold", og på den måde give dem en ny chance for enten at fastholde glæden vil at spille fodbold, eller for at kunne udvikle sig i et andet miljø.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 10. jun 2025, 14:13

Det er Århus Fremad der samler Malthe Kjølby op. Det kan selvfølgelig sagtens vise sig at blive et tab at han ikke tog vores tilbud, omvendt ligner det heller ikke at det er decideret dårligt arbejde af AaB hvis det er det niveau han har kunnet finde.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

FIDEL
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Milan Makaric

Indlæg af FIDEL » 10. jun 2025, 14:24

Hanga skrev:
10. jun 2025, 14:13
Det er Århus Fremad der samler Malthe Kjølby op. Det kan selvfølgelig sagtens vise sig at blive et tab at han ikke tog vores tilbud, omvendt ligner det heller ikke at det er decideret dårligt arbejde af AaB hvis det er det niveau han har kunnet finde.
Hmmm, han skifter til en oprykker til 1. division, så de må vurdere ham god nok til det niveau.

Who knows, måske har Kjølby en selvstændig personlighed, som tyskerne ikke kan lide. De vil have "YES MEN"!

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 10. jun 2025, 17:26

FIDEL skrev:
10. jun 2025, 14:24
Hanga skrev:
10. jun 2025, 14:13
Hmmm, han skifter til en oprykker til 1. division, så de må vurdere ham god nok til det niveau.

Who knows, måske har Kjølby en selvstændig personlighed, som tyskerne ikke kan lide. De vil have "YES MEN"!
Jojo men nogle fik/får det til at lyde som et kæmpe tab for AaBs strategi omkring akademiet. Måske har AaB bare ikke kæmpet ret hårdt for at holde på ham. At han havner i en oprykker fra 2 div tyder jo i hvert fald ikke på at det er et stortalent som alle vores normale konkurrenter kunne tænke sig.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar

Indlæg af Jakobsen » 18. aug 2025, 13:14

Det er meget sysmpatisk, at AaB ikke vil gå længere ned i aldersgrupper i rekruttering af talenter. Det synes jeg sådan rent menneskeligt og moralsk er det bedste.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/efter ... ddeklubber

Jeg er dog også noget nervøs for ved det her. Lader man så bare en ladeport stå åbne for, at FCM eller andre jyske klubber går på strandhugst i Nordjylland fordi vi vælger at være bedre end alle andre. Jeg synes det her er et sted, hvor AaB har råd til at være ordentligst i klassen omend min personlige etik klart er, at det er det mest rigtige.
RAUS RAUS SSE!

Brugeravatar
KongGulerod
Landshold
Landshold

Indlæg af KongGulerod » 18. aug 2025, 13:50

Jakobsen skrev:
18. aug 2025, 13:14
Det er meget sysmpatisk, at AaB ikke vil gå længere ned i aldersgrupper i rekruttering af talenter. Det synes jeg sådan rent menneskeligt og moralsk er det bedste.

Jeg er dog også noget nervøs for ved det her. Lader man så bare en ladeport stå åbne for, at FCM eller andre jyske klubber går på strandhugst i Nordjylland fordi vi vælger at være bedre end alle andre. Jeg synes det her er et sted, hvor AaB har råd til at være ordentligst i klassen omend min personlige etik klart er, at det er det mest rigtige.
Time will tell. I sidste ende er det op til forældrene om de vil sende sine børn til FCM, AGF eller noget tredje i en alder af 9, fordi de ikke har tålmodighed til at vente på at AaB kommer og tilbyder en plads på akademiet.

Jeg er ikke bosiddende i Aalborg, og jeg kan konstatere at konsekvensen af elitehold fra U10 i den lokale superligaklub betyder, at der fra U12 til U13 sagtens kan blive skiftet en halv årgang ud, hvilket efterlader en flok ødelagte drenge, der føler at løbet er kørt og mister lysten til at spille fodbold. Det giver muligvis de bedste resultater på sigt, men det er ikke noget kønt syn.

Brugeravatar
le Cid
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Mejrup, Holstebronx

Indlæg af le Cid » 18. aug 2025, 14:07

KongGulerod skrev:
18. aug 2025, 13:50
Jakobsen skrev:

Time will tell. I sidste ende er det op til forældrene om de vil sende sine børn til FCM, AGF eller noget tredje i en alder af 9, fordi de ikke har tålmodighed til at vente på at AaB kommer og tilbyder en plads på akademiet.

Jeg er ikke bosiddende i Aalborg, og jeg kan konstatere at konsekvensen af elitehold fra U10 i den lokale superligaklub betyder, at der fra U12 til U13 sagtens kan blive skiftet en halv årgang ud, hvilket efterlader en flok ødelagte drenge, der føler at løbet er kørt og mister lysten til at spille fodbold. Det giver muligvis de bedste resultater på sigt, men det er ikke noget kønt syn.
Jeg har lige genhørt en gammel udgave af Fodbold var bedre i 90'erne på Mediano, og der taler de lidt om ungsomsligaerne i starten af 90'erne. Bl.a. en kamp i ynglingeligaen, hvor AaB med Peter Møller på holdet taber 4-1 til et stærkt hold fra Holstebro med bl.a. Bo Hansen på holdet. Den slags kunne ALDRIG ske i dag! Hvis man herude i blæstjylland har bare skyggen af talent, så træner man i Ikast fra den dag man bliver 13. Det er simpelthen SÅ ucharmerende, at det er til at kaste op over!!!
Contra [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10] Pro <-Mit Højer-index

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 18. aug 2025, 14:13

le Cid skrev:
18. aug 2025, 14:07
KongGulerod skrev:
Jakobsen skrev:

Jeg har lige genhørt en gammel udgave af Fodbold var bedre i 90'erne på Mediano, og der taler de lidt om ungsomsligaerne i starten af 90'erne. Bl.a. en kamp i ynglingeligaen, hvor AaB med Peter Møller på holdet taber 4-1 til et stærkt hold fra Holstebro med bl.a. Bo Hansen på holdet. Den slags kunne ALDRIG ske i dag! Hvis man herude i blæstjylland har bare skyggen af talent, så træner man i Ikast fra den dag man bliver 13. Det er simpelthen SÅ ucharmerende, at det er til at kaste op over!!!
Det er jeg enig i, men sådan er fodbolden efterhånden blevet så uinteressant i "nærområderne" hvis ikke vi snakker ren bredde. På den måde er (dansk) fodbold sgu efterhånden så røvsygt, at det ikke gør så meget ikke at være med i det fine selskab længere.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar

Indlæg af Jakobsen » 18. aug 2025, 14:27

KongGulerod skrev:
Jakobsen skrev:

Det rent grundlæggende er jeg ikke uenig med dig i, men hvis regelændringen bliver et vilkår vil jeg mene, at det er mere rigtigt at AaB følger trop og implementer det på en ordentligere måde end andre steder.
RAUS RAUS SSE!

hje1980
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 9230

Indlæg af hje1980 » 18. aug 2025, 14:38

Jakobsen skrev:
18. aug 2025, 14:27
KongGulerod skrev:
Jakobsen skrev:

Det rent grundlæggende er jeg ikke uenig med dig i, men hvis regelændringen bliver et vilkår vil jeg mene, at det er mere rigtigt at AaB følger trop og implementer det på en ordentligere måde end andre steder.
Jeg har min daglige gang som træner i en af de større samarbejdsklubber med AaB... det gør ikke den store forskel på om AaB ikke ønsker elitehold fra U10 fremfor U13 som de har i dag.
De spillere som AaB har en tanke om bliver gode på sigt har ATK+ træninger hver fredag på AaB sammen med dem fra andre klubber. Dette er i AaB1885 regi. AaB A/S får INTET ud af pt. at hente de bedste spillere ind allerede fra U10, da de bedste spillere i klubberne rundt omkring allerede spiller på A1 hold (for det meste) i deres egne klubber og på den måde bliver matchet HVER gang til kamp mod rigtig gode hold i hele Nordjylland - her er AaB oftest IKKE repræsenteret, dette vil være mod AaB1885 hold
Det vil kun give mening hvis der i en klub kommer en spillere på højt niveau, men hvor klubbens årgang evt. kun kan spille B niveau, men vil der igen være tilbud om ATK+ træninger.
Jeg har svært ved at forestille mig de forældre der kan se en idé i at kører til træning i Herning 3-4 gange om ugen og kampe i weekenden for et barn på 10-12 år, sammen med skolen skal passes.
Tvivler på det rykker ved noget som helst - hvert fald i vores region. Jeg kan godt se der kommer til at ske noget, hvis der ligger flere eliteklubber indenfor samme køreafstand fra børnenes hjem.

Gamling
Superliga
Superliga
Favoritspiller: Ib Simonsen
Geografisk sted: København

Indlæg af Gamling » 15. sep 2025, 18:47

Så at Diagne spillede med på u19. Spiller tcacenco, Skovgaard, amankwah, Grønkjær, arnarsson og Holst også med dernede
Gamling
"Ib Simonsen forever"

Martino1
Superliga
Superliga
Favoritspiller: Winsnes

Indlæg af Martino1 » 16. sep 2025, 08:36

Gamling skrev:
15. sep 2025, 18:47
Så at Diagne spillede med på u19. Spiller tcacenco, Skovgaard, amankwah, Grønkjær, arnarsson og Holst også med dernede
Med Holst tænker jeg du mener Malthe Holt som er udlejet til Vendsyssel ?

Gamling
Superliga
Superliga
Favoritspiller: Ib Simonsen
Geografisk sted: København

Indlæg af Gamling » 17. sep 2025, 06:20

Mente Marcus Bonde
Gamling
"Ib Simonsen forever"

AaB_Fan_since1995
Drenge
Drenge

Indlæg af AaB_Fan_since1995 » 19. sep 2025, 09:33

Med DBU app’en kan du se holdopstillinger, målscorer etc for ungdomsholdene.

Seneste U19 kampe mod AGF (0-6) og Lyngby (3-2) spillede Grønkjær, Tcacenco, Samson, Bonde og Diagne.

I mod OB (3-3) og FCN (0-1) var Skovgaard også med men ikke Bonde og Diagme.

Sapiens
1. div
1. div

Indlæg af Sapiens » 21. sep 2025, 17:00

https://www.tv2nord.dk/aalborg/AaB-mist ... e-ad-4f685

Er der nogen som ved om han har fået tilbudt samme pakke som talentet vi mistede tidligere på året til fck?
Kan se faren Kenneth Cortsen flytter med og hele familien, det er voldsomt.

Pontoppi
Superliga
Superliga
Favoritspiller: Nomvethe

Indlæg af Pontoppi » 22. sep 2025, 07:35

Sapiens skrev:
21. sep 2025, 17:00

Er der nogen som ved om han har fået tilbudt samme pakke som talentet vi mistede tidligere på året til fck?
familien flyttede allerede inden han skiftede….

sjovt med cortsen som rygtesmede placerede som fallingborgs mand som sportschef….
hjertet i nord :aabfan:

Forza
Allstar
Allstar

Indlæg af Forza » 22. sep 2025, 09:27

Pontoppi skrev:
22. sep 2025, 07:35
Sapiens skrev:
21. sep 2025, 17:00

familien flyttede allerede inden han skiftede….

sjovt med cortsen som rygtesmede placerede som fallingborgs mand som sportschef….
Hvor er jeg taknemmelig for han ikke fik den post. Hvis man troede at Gaarde var kongen af tomme floskler, så skal man prøve at lytte til Cortsen.

Men ærgerligt med sønnen.
------------------------------------------------
Den oprindelige lufthavnsrapporter.

bjensen
Drenge
Drenge

Indlæg af bjensen » 22. sep 2025, 16:24

Han bliver utroligt svær at erstatte
https://aabsport.dk/nyheder/2025/septem ... ra-nytaar/

Besvar