Jeg synes også, det er vældig interessant. For der er ingen tvivl om, at mange talenter tabes, fordi konkurrencen er så hård og udvælgelsen ret énstrenget.jonas386 skrev: ↑8. jun 2025, 11:56Det er jo netop det artiklen og undersøgelsen kortlægger. Spillere som Nicolaj Thomsen og Henrik Dalsgaard er andre eksempler fra 14' holdet hvor Dalsgaard var opgivet andetsteds, og Thomsen en overgang var på 3. holdet og blev sendt tilbage til Skagen før han kom tilbage, og etablerede sig på U17 (eller U19). Navnlig Thomsen og Kusk er jo lidt "tilfældige" gennembrud, som ingen havde regnet med.Dr.Jones skrev: ↑8. jun 2025, 11:45Sandt, men der er undtagelser. Kusk’s første førstehold var vel egentlig AaB’s førstehold?jonas386 skrev: ↑8. jun 2025, 10:08Og alligevel er der ganske få klubber, hvis nogen overhovedet, som faktisk forsøger at gøre noget ved det. Nærmest ingen tænker meget længere end, at en given spiller der ikke er god nok til eks. U17 eller U15, ophæves og sendes videre i systemet. Der er ikke mig bekendt noget tilsvarende de future-landshold man arbejdede med for nogle år siden, i klubberne.
I en klub (og region) hvor der er en begrænset talentmasse (der bor trods alt kun 600.000 i Nordjylland), kan man ikke være for selektiv for tidligt, og opgive alle spillere der ikke klarer cutter til U15 eller U17. Måske man eks. kunne investere i faciliteter og trænerkompetencer i sattelitklubberne, så man sørger for at spillere der ikke klarer cuttet i første omgang, kan få en ny mulighed for at udvikle sig under nogle andre (men gode) rammer, uden at ryge helt ud af AaB systemet.
Jeg ved godt vi slet ikke er der rent økonomisk hvor vi kan overveje at investere i mindre lokale klubber, men det er heller ikke noget (såvidt jeg ved) noget de større europæiske klubber gør sig i - medmindre det er af PR-hensyn. FCM har deres klubsamarbejde hvor der bliver arbejdet med trænere, men ved ikke om der også foretages investeringer fra FCMs side.
Men det er jo også en ret hårfin balance, for hvornår har man "set nok"?
Af nylige eksempler kan man fremhæve Magnus, Blåbjerg Eller Bærsting. De rykkede jo ikke, men kom alligevel til at spille henvend en milliard kampe.
Og jeg er ret overbevist om, at de næppe var blevet de lysende stjerner, selvom de blev opdrættet i en sattelitklub.