Træneremner

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Patmand
Allstar
Allstar

Re: Træneremner

Indlæg af Patmand » 8. jul 2025, 16:30

jonas386 skrev:
8. jul 2025, 16:01
Patmand skrev:
8. jul 2025, 15:55
jonas386 skrev:
8. jul 2025, 15:50
Patmand skrev:
8. jul 2025, 15:47
KongGulerod skrev:
8. jul 2025, 15:40
Patmand skrev:
8. jul 2025, 15:14

250 mio. kroner i FCM i de sidste 15 år skriver du.

De 125 mio. fra Holch Povlsen er vi enige om. De blev investeret i et allerede toptunet økonomisk FCM.

0 kroner fra Benham. Enig?

125 mio. fra? Inderen?
Hvor tror du FCM havde været i dag uden Benham og hele hans bagland, Patmand?

Du kan jo evt. bruge sommerferien fornuftigt, læse bogen Football Hackers af Christoph Biermann og så komme med et revurderet svar. Jeg er ret sikker på, at det vil ændre dit syn på sagen. FCM havde en kæmpemæssig konkurrencefordel i en årrække pga. Benham, der gjorde dem i stand til at overpræstere både på og udenfor banen. Det skyldes ikke udelukkende Benhams kapital, som selvfølgelig har muliggjort de fornødne investeringer, men i stedet den statistiske og dataorienterede tilgang til spillet som på daværende tidspunkt var unikt i fodboldbranchen.
Jeg har nogle lidt mere seriøse bøger på boglisten, blandt andet om investeringer.
Jeg kender historien. Sandheden er at vi aner jo intet om alternativet til Benham. Det kunne have gået dem bedre, eller dårligere. Vi ved det ikke.

Hvad var der sket hvis ikke de nordjyske, og senest tyske, sugardaddies ikke gentagne gange havde skudt penge i AaB?
Men det ved vi jo netop. Dempo havde penge (eller et akademi nærmere) til gode, som FCM ikke havde midler til, og allerede året efter han havde investeret de første 70, var der snak om behovet for yderligere investeringer. Pengene styrtede ud af kassen, og de præsterede ikke rent sportsligt. Da det blev klart at FCM ikke kunne/ville opretholde deres del af aftalen, var der behov for både et nyt ejerskab OG yderligere kapitalindsprøjtning. Det var så grelt, at FCM var milimeter fra at sælge Sviatchenko til FCK, men aflyste i sidste øjeblik, da Benham lykkedes med at overtage ejerskabet

https://www.bt.dk/superligaen/agenten-a ... k-i-vasken

Få år tidligere var der i øvrigt den kontroversielle "finte", hvor dele af transferrettighederne til Igboun, Izuna - eller hvad han kanten nu hed - Sisto og måske Salami (kan ikke huske de konkrete navne) blev solgt til lokale.
Og det samme gælder AaB!!!

Eller kan du finde alle de mange millioner som er blevet pumpet i AaB siden 2010, et eller andet sted i balancen, i form af likvide midler? Jeg kan ikke!
Hvilken emission blev udført for at holde en truende konkurs på afstand?
Akkumuleret underskud 2010-2024: -224 mio. kr.

Brugeravatar
Brodernumsi
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Enevoldsen
Geografisk sted: Vestbyen

Indlæg af Brodernumsi » 8. jul 2025, 16:46

Patmand skrev:
8. jul 2025, 16:30
jonas386 skrev:
8. jul 2025, 16:01
Patmand skrev:
8. jul 2025, 15:55
jonas386 skrev:
8. jul 2025, 15:50
Patmand skrev:
8. jul 2025, 15:47
KongGulerod skrev:
8. jul 2025, 15:40

Hvor tror du FCM havde været i dag uden Benham og hele hans bagland, Patmand?

Du kan jo evt. bruge sommerferien fornuftigt, læse bogen Football Hackers af Christoph Biermann og så komme med et revurderet svar. Jeg er ret sikker på, at det vil ændre dit syn på sagen. FCM havde en kæmpemæssig konkurrencefordel i en årrække pga. Benham, der gjorde dem i stand til at overpræstere både på og udenfor banen. Det skyldes ikke udelukkende Benhams kapital, som selvfølgelig har muliggjort de fornødne investeringer, men i stedet den statistiske og dataorienterede tilgang til spillet som på daværende tidspunkt var unikt i fodboldbranchen.
Jeg har nogle lidt mere seriøse bøger på boglisten, blandt andet om investeringer.
Jeg kender historien. Sandheden er at vi aner jo intet om alternativet til Benham. Det kunne have gået dem bedre, eller dårligere. Vi ved det ikke.

Hvad var der sket hvis ikke de nordjyske, og senest tyske, sugardaddies ikke gentagne gange havde skudt penge i AaB?
Men det ved vi jo netop. Dempo havde penge (eller et akademi nærmere) til gode, som FCM ikke havde midler til, og allerede året efter han havde investeret de første 70, var der snak om behovet for yderligere investeringer. Pengene styrtede ud af kassen, og de præsterede ikke rent sportsligt. Da det blev klart at FCM ikke kunne/ville opretholde deres del af aftalen, var der behov for både et nyt ejerskab OG yderligere kapitalindsprøjtning. Det var så grelt, at FCM var milimeter fra at sælge Sviatchenko til FCK, men aflyste i sidste øjeblik, da Benham lykkedes med at overtage ejerskabet

https://www.bt.dk/superligaen/agenten-a ... k-i-vasken

Få år tidligere var der i øvrigt den kontroversielle "finte", hvor dele af transferrettighederne til Igboun, Izuna - eller hvad han kanten nu hed - Sisto og måske Salami (kan ikke huske de konkrete navne) blev solgt til lokale.
Og det samme gælder AaB!!!

Eller kan du finde alle de mange millioner som er blevet pumpet i AaB siden 2010, et eller andet sted i balancen, i form af likvide midler? Jeg kan ikke!
Hvilken emission blev udført for at holde en truende konkurs på afstand?
Akkumuleret underskud 2010-2024: -224 mio. kr.
Har AaB en lang historik med dårlig økonomi!!??

Godt vi får kastet lys på det, med en lang diskussion herinde. Så må vi snakke træner et andet sted!
Som så mange andre hold i denne sæson blev de ydmyget, da de kom til Nordjylland. -Andreas Kraul.

Pontoppi
1. div
1. div
Favoritspiller: Nomvethe

Indlæg af Pontoppi » 8. jul 2025, 16:53

Gnu skrev:
8. jul 2025, 14:08
AaB havde et CL-eventyr med store indtægter i 2008 og man havde overskud flere år i træk under Schoors. At man har fået tilføjet noget der ligner en halv milliard i kapitalindsprøjtninger over 30 år understreger også at man har haft villige investorer i ryggen. Jeg har godt bemærket dit narrativ om at ville placere skylden for alle AaB's problemer langt tilbage i historien, men det gør det ikke rigtigt.
narrativ? ved ikke hvad det betyder men det er vel også ligemeget

jeg kan i hvert fald læse et regnskab.
her står der at vi kom ud af CL-året med et plus på 36,7 mio trods mere end 100 mio. i indtægt fra CL.
året efter minus på 87 mio. trods forventet minus 15 mio.

du må gerne forklare mig hvor de store indtægter er? jeg ser et kæmpe hul i kassen…
schoors mellem 2012-2019… AaB tabte samlet mere end 30 millioner i den periode på trods af 41 millioner i plus i 2014 da vi blev mestre…
de muligheder du taler om kan jeg ikke se men måske du har nogen andre tal end mig :thumbsup:
intet ondt om schoors som jeg selv personligt synes om, fik senere lidt at gøre med ham i den korte periode hvor han var i hmc i løgstør.
hjertet i nord :aabfan:

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Augu

Indlæg af Jakobsen » 8. jul 2025, 22:07

Pontoppi skrev:
8. jul 2025, 16:53
Gnu skrev:
8. jul 2025, 14:08
AaB havde et CL-eventyr med store indtægter i 2008 og man havde overskud flere år i træk under Schoors. At man har fået tilføjet noget der ligner en halv milliard i kapitalindsprøjtninger over 30 år understreger også at man har haft villige investorer i ryggen. Jeg har godt bemærket dit narrativ om at ville placere skylden for alle AaB's problemer langt tilbage i historien, men det gør det ikke rigtigt.
narrativ? ved ikke hvad det betyder men det er vel også ligemeget

jeg kan i hvert fald læse et regnskab.
her står der at vi kom ud af CL-året med et plus på 36,7 mio trods mere end 100 mio. i indtægt fra CL.
året efter minus på 87 mio. trods forventet minus 15 mio.

du må gerne forklare mig hvor de store indtægter er? jeg ser et kæmpe hul i kassen…
schoors mellem 2012-2019… AaB tabte samlet mere end 30 millioner i den periode på trods af 41 millioner i plus i 2014 da vi blev mestre…
de muligheder du taler om kan jeg ikke se men måske du har nogen andre tal end mig :thumbsup:
intet ondt om schoors som jeg selv personligt synes om, fik senere lidt at gøre med ham i den korte periode hvor han var i hmc i løgstør.
I Schoors æraen skal vi nok huske på et par ting. Det var turnaround og oprydning + spillerforeningen jo lige fik fluekneppet sig til dobbeludbetaling af feriepenge som var en forteelse fra før Schoors's tid.
Mht. CL regnkaberne i 08 og 09. Dertil er blot at sige Familien Søndergaard og ejendomshandel. Dengang underminerede alle Per Søndergaards fiksfakserier med at handle ejendomme med egne firmaer, at de store indtægter kunne bruges som en løftestang. Den var jo gal allerede fra starten af med Søndergaard og vennerne. Allerede i et af de første regnskabsår fik man et rap over nallerne af finanstilsynet for at bogføre en indtægt før man måtte.
RAUS RAUS SSE!

andrii
1. div
1. div
Favoritspiller: Frank Strandli

Indlæg af andrii » 8. jul 2025, 22:56

Der er generelt ikke meget “Træneremner” over denne debattråd. Ærgerligt hvordan trådene gang på gang ødelægges af mundhuggeri og diskussioner, der falder en del udenfor trådens egentlige beskrivelse. :thumbsdown: :thumbsdown:

Brugeravatar
morten_bertelsen
Lilleput
Lilleput
Favoritspiller: Augo
Kontakt:

Indlæg af morten_bertelsen » 8. jul 2025, 23:18

Træneremne: Bo Zinck?

Hvad ville i sige til den? :aabfan:

DenSataniskeHest
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Frank

Indlæg af DenSataniskeHest » 8. jul 2025, 23:22

morten_bertelsen skrev:
8. jul 2025, 23:18

Hvis man har planer om at være fast 1 div klub så ja hvorfor ikke

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar

Indlæg af Jakobsen » 9. jul 2025, 09:21

morten_bertelsen skrev:

Ellers tak!
Det kan godt være vi har ramt et lavpunkt, men Bo Zinck emmer af 2. division.
Ikke i tvivl om han er god til at være indpisker og samle dem op, som ikke passede ind i professionel fodbold, men han er alt for en dimensionel at høre på. Måske hvis han fik et længere forløb i professionel fodbold op igennem ungdomsholdene, men han minder mig alt for meget om en hvilken som helst nordjysk serietræner.
RAUS RAUS SSE!

Brugeravatar
Krage
1. div
1. div
Favoritspiller: Enevoldsen
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Krage » 9. jul 2025, 09:33

Jakobsen skrev:
9. jul 2025, 09:21
morten_bertelsen skrev:

Ellers tak!
Ikke i tvivl om han er god til at være indpisker og samle dem op, som ikke passede ind i professionel fodbold, men han er alt for en dimensionel at høre på. Måske hvis han fik et længere forløb i professionel fodbold op igennem ungdomsholdene, men han minder mig alt for meget om en hvilken som helst nordjysk serietræner.
Jeg har også mine tvivl. Hans statistik med Vendsyssel var horribel og skræmmer. Givet, jeg har ikke meget styr på stats, men har en kammerat der interesserer sig for det og de stats han viste mig for Vendsyssel var røde mere eller mindre over hele linjen.
Ved godt stats ikke siger alt, men det giver et ret godt praj.

Gamling
Superliga
Superliga
Favoritspiller: Ib Simonsen
Geografisk sted: København

Indlæg af Gamling » 9. jul 2025, 09:59

Med den status vi har nu og den flerårige rejse vi skal ud på for at komme på benene igen er Bo Zinck da et godt og ædrueligt bud. Man ansætter jo en rallykører til at køre en rallybil og ikke en formel 1 kører
Gamling
"Ib Simonsen forever"

Forza
Allstar
Allstar

Indlæg af Forza » 9. jul 2025, 10:05

Jeg tror at man ender med at lade Bo tage dette halve til hele år - på grund af at man er så langsomme til at få tingene på plads.

Jeg er ikke fan af den løsning, for jeg synes ikke Bo’s meritter kvalificerer ham. Han er en fin assistenttræner for mig.
------------------------------------------------
Den oprindelige lufthavnsrapporter.

Brugeravatar
bonanza
Landshold
Landshold
Favoritspiller: Rade Prica
Geografisk sted: København S

Indlæg af bonanza » 9. jul 2025, 10:48

Krage skrev:
9. jul 2025, 09:33
Jakobsen skrev:
9. jul 2025, 09:21
morten_bertelsen skrev:

Ellers tak!
Jeg har også mine tvivl. Hans statistik med Vendsyssel var horribel og skræmmer. Givet, jeg har ikke meget styr på stats, men har en kammerat der interesserer sig for det og de stats han viste mig for Vendsyssel var røde mere eller mindre over hele linjen.
Ved godt stats ikke siger alt, men det giver et ret godt praj.
Bo Zinck havde Vendsyssel i top6, det kæmpe store træner talent man hentede i fcn som erstatning rykkede ned med Vendsyssel. Bo Zinck har en masse erfaring, godt kendskab til dansk fodbold og i særdeleshed godt kendskab til alle årgange i AaB. Det er den bedste caretaker, vi kan få i min verden. Derudover attituden om at have ansvaret og gøre tingene stille og roligt med henblik på at blive assistent ved ansættelse af en cheftræner. Det synes jeg er en stor tjeneste for klubben, og folk der yder det er sygt vigtige nu.

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar

Indlæg af Jakobsen » 9. jul 2025, 10:53

Gamling skrev:
9. jul 2025, 09:59
Med den status vi har nu og den flerårige rejse vi skal ud på for at komme på benene igen er Bo Zinck da et godt og ædrueligt bud. Man ansætter jo en rallykører til at køre en rallybil og ikke en formel 1 kører
Kan godt følge din metafor, men ser stadig Bo Zinck som en lavere bilklasse end AaB.
Det eneste sted manden har været en succes er i landsbyklubben deroppe i Jetsmark, hvor kompetencerne både passede til klubben og niveauet.
I AaB skal man lede en trænerstab på en helt anden måde end han er vandt til og han er trænere for nogle højere uddannede spillere og det stiller nogle helt andre krav end at være reservefar for et tredjedivisionshold.
RAUS RAUS SSE!

Brugeravatar
bonanza
Landshold
Landshold
Favoritspiller: Rade Prica
Geografisk sted: København S

Indlæg af bonanza » 9. jul 2025, 11:00

Jakobsen skrev:
9. jul 2025, 10:53
Gamling skrev:
Kan godt følge din metafor, men ser stadig Bo Zinck som en lavere bilklasse end AaB.
Det eneste sted manden har været en succes er i landsbyklubben deroppe i Jetsmark, hvor kompetencerne både passede til klubben og niveauet.
I AaB skal man lede en trænerstab på en helt anden måde end han er vandt til og han er trænere for nogle højere uddannede spillere og det stiller nogle helt andre krav end at være reservefar for et tredjedivisionshold.
Synes det er uværdigt at underkende Zincks kompetencer, med dine mavefornemmelse. “Han er træls at høre på” okay et argument… Jeg er ikke sikker på at AaB har mange bedre alternativer, det der er nævnt er hvert fald komplet urealistisk.

Dunkel
Ynglinge
Ynglinge
Favoritspiller: Patrick Kristensen, Jozo Matovac & Frank Strandli
Geografisk sted: 9000

Indlæg af Dunkel » 9. jul 2025, 11:45

Jakobsen skrev:
9. jul 2025, 10:53
Gamling skrev:
Inden Bo Zinck forlad Jetsmark var de overordentlig godt kørende i 1. Division - at han ville væk fra Klaus-Dieter Müllers menneskehandels-karussel er der ikke noget at sige til.

Bo har gjort det virkelig godt i Jetsmark og Thisted - og har stort set hele tiden overpræsteret med sine mandskaber - også i den første tid i Vendsyssel, hvor de blandede sig i topstriden indtil et nederlag mod AaB gjorde afstanden til os og Sønderjyske for stor.

Så gik det efterfølgende galt i Vendsyssel - men kender man bare lidt til tingene i Hjørring, så er det mere en overraskelse, at den klub stadig eksisterer. Og - som det også før er blevet nævnt - så rykkede det store trænertalent fra Lyngby altså ned med et fornuftigt hold. Igen vidne om, at Vendsyssel er en terminal patient, nogle ikke-fodboldkyndige bliver ved med at give kunstigt åndedræt.

Bo vil være et fint valg indtil det rette navn dukker op. Hans ydmyghed overfor rollen og situationen siger alt om hans karakter og forståelse for situationen.
Du har jo ikke noget tøj på!

Dennis Nielsen
Allstar
Allstar

Indlæg af Dennis Nielsen » 9. jul 2025, 11:58

Forza skrev:
9. jul 2025, 10:05
Jeg tror at man ender med at lade Bo tage dette halve til hele år - på grund af at man er så langsomme til at få tingene på plads.

Jeg er ikke fan af den løsning, for jeg synes ikke Bo’s meritter kvalificerer ham. Han er en fin assistenttræner for mig.
Dårlige perspektiver i det.

AaB gør det ok. Der jagtes et større navn. Resultaterne går fra ok til fremragende. Så står vi måske med en Zinck, der har ambitioner og med rette.

Kan han så tage skridtet ned igen eller søger han videre...

Så enten får sse22 fingrene ud, giver lidt ekstra mønt til de rette og får sat gang i processen eller også giver de Zinck en ordentlig chance.

Ikke flere håbløse lappeløsninger, hvor vi igen kan stå med yderligere udskiftning af personale.

Brugeravatar
Kasper
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Torben Boye
Geografisk sted: Norden om og vesten u

Indlæg af Kasper » 9. jul 2025, 12:17

Selvfølgelig skal Bo fortsætte.
SSE22 har stort set ikke formået at rekruttere en eneste brugbar medarbejder, de kan umuligt finde en der er bedre end ham.
»Jeg forelskede mig i fodbold på samme måde, som jeg forelskede mig i en kvinde: Momentant, ukritisk og uden tanke på den smerte, det ville bringe«. - Nick Hornby

Brugeravatar
Sauer
Allstar
Allstar

Indlæg af Sauer » 9. jul 2025, 12:30

Kasper skrev:
9. jul 2025, 12:17
SSE22 har stort set ikke formået at rekruttere en eneste brugbar medarbejder, de kan umuligt finde en der er bedre end ham.
Jeg kender ikke meget til Bo, men tror på, vi skal være glade for at have ham i den nuværende situation. Min største anke mod at fortsætte med ham som cheftræner er, at det igen er et signal om, at man som klub ikke har lagt sig fast på en retning - og at det kan gøre en svær situation endnu sværere, når det fx kommer til at tiltrække/beholde spillere.

Men hvis ikke man kan tiltrække en fast cheftræner, som man tror på, kan Bo da vise sig at være det bedste alternativ.

Brugeravatar
bedstefar
Landshold
Landshold

Indlæg af bedstefar » 9. jul 2025, 12:50

Hvad med Steffen Højer? Han har vel ikke fundet en klub at træne endnu.

Brugeravatar
Kasper
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Torben Boye
Geografisk sted: Norden om og vesten u

Indlæg af Kasper » 9. jul 2025, 14:45

Sauer skrev:
9. jul 2025, 12:30
Kasper skrev:
9. jul 2025, 12:17
Jeg kender ikke meget til Bo, men tror på, vi skal være glade for at have ham i den nuværende situation. Min største anke mod at fortsætte med ham som cheftræner er, at det igen er et signal om, at man som klub ikke har lagt sig fast på en retning - og at det kan gøre en svær situation endnu sværere, når det fx kommer til at tiltrække/beholde spillere.

Men hvis ikke man kan tiltrække en fast cheftræner, som man tror på, kan Bo da vise sig at være det bedste alternativ.
Retningen var det højeste pres verden nogensinde har set, med unge transferfrie spillere.
Plan B var der ikke noget af.
»Jeg forelskede mig i fodbold på samme måde, som jeg forelskede mig i en kvinde: Momentant, ukritisk og uden tanke på den smerte, det ville bringe«. - Nick Hornby

Besvar