Sports excellence 22

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
Kokkefar
Allstar
Allstar

Re: Sports excellence 22

Indlæg af Kokkefar » 30. jul 2025, 12:47

Hanga skrev:
30. jul 2025, 12:24
Kokkefar skrev:
30. jul 2025, 10:57
Hanga skrev:
30. jul 2025, 10:52
Kokkefar skrev:
30. jul 2025, 10:14
FlæskeFrank skrev:
30. jul 2025, 10:08
Rolf Engels skrev:
30. jul 2025, 09:25
Jeg hæftede mig meget ved det Steffen Højer siger i den video, som AaB TV har lavet omkring ham. Her kommer han ind på, hvordan man kommer til at se AaB spille under hans ledelse, og her siger han, at vi skal være gode på bolden. Det er jo alligevel et stykke fra det meget dogmatiske syn på vertikalt spil og højt pres, som hidtil har været Kongstanken fra SSE.
Men er det ikke det landsholdsfodbold som vi hader?! Varme bolden mest mulig, så modstanderen ikke kan få den og score. Eller trille den rundt foran modstanderens forsvar indtil en modstander falder død om og der bliver en åbning.

Håber på Højer og succes, men de formuleringer giver mig kuldegys af de kedelige slags.
Det giver mindelser til en tidligere U21-landsholdstræners tid som cheftræner i AaB. :@
Jeg vil da hjertens gerne at AaB bliver gode på bolden. Problemet var at mens man snakkede meget om at blive gode på bolden, så blev man det aldrig. Derfor endte det med at være enormt dræbende at se på.
Det er fint at være gode på bolden. Det synes jeg AaB har været i flere perioder de seneste 5-10 år. Det går bare ikke særligt godt i hånd med en total mangel på evne til at lukke et lavtstående hold op - en evne AaB ikke har haft i mange, mange år. De to ting tilsammen er dræbende.
Men jeg synes jo ikke at man er god på bolden, hvis ikke man kan åbne et lavstående hold op. For mig er det at være god på bolden da netop at man kan spille i små rum og ikke skal bruge meget plads for at komme til chancer. Jeg synes virkelig heller ikke at vi har ret mange gode boldspillere på holdet, men hvis det er vejen vi vil, så skal de tekniske færdigheder samt overblik og pasningsevner stå højt på listen over de egenskaber der scoutes efter. Her har vi de senere år mere haft fokus på de fysiske færdigheder pga. ønsket om høj intensitet.
Så lad os kalde det høj boldbesiddelse i stedet for god på bolden. I øvrigt er jeg enig med dig.

Laumag
2. div
2. div
Favoritspiller: Ib simonsen

Indlæg af Laumag » 30. jul 2025, 14:10

At være gode bolden betyder vel reelt at få mest ud af den mens man har den.
Om der guardiola style med hurtigt småspil i små rum eller det er Klopp med hurtige afleveringer og tilpasset løb hvor det gør mest ondt på modstanderen

FIDEL
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Milan Makaric

Indlæg af FIDEL » 30. jul 2025, 15:27

Laumag skrev:
30. jul 2025, 14:10
At være gode bolden betyder vel reelt at få mest ud af den mens man har den.
Om der guardiola style med hurtigt småspil i små rum eller det er Klopp med hurtige afleveringer og tilpasset løb hvor det gør mest ondt på modstanderen
Hvis Højer begynder at snakke alt for meget om KONTROL, så begynder mit blod at koge, særligt pga. wieghorst, som brugte det ord hele tiden. Den spillestil drev jo decideret folk til at blive væk fra stadion i sin tid.

Nå, men Højer skal selvfølgelig have chancen for at bevise sig. Han kommer til klubben i en periode, hvor der vel aldrig har været større pres på. Det trives han vist fint med.

Brugeravatar
Dr.Jones
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Andersen og Thomsen

Indlæg af Dr.Jones » 31. jul 2025, 00:21

Problemet med at ‘være god på bolden’ er at mange DBU trænere tror at det er første skridt. Det er det ikke. Forsvar kommer før angreb, og afvikling af angreb kommer før ‘god på bolden’. Jeg frygter det det bliver DBU lort igen… men … jeg har hørt så meget godt om Højer at jeg tror på ham.

baresi
Allstar
Allstar
Favoritspiller: baresi

Indlæg af baresi » 31. jul 2025, 12:21

jeg håber egentlig at det vi får at se trods alt er et AaB hold mere i kontrol (ikke wieghorst kontrol) , men et hold hvor vi ikke konstant selv jagter en bold. Det er også til at blive sindssyg af.
Og så et hold hvor at vi tør presse og være agressive som et helt hold, hvor kæderne hænger sammen, når vi IKKE har bolden. Og der skal vi selvfølgelig være hurtige og direkte når vi erobrer.
AaB har jo definerer 4-3-3 som klubbens stil om man kan li det eller ej, og det skal højer forløse.
Det betyder da "heldigvis" at man også skal handle ind til det, da vi er pænt langt fra at præsentere et hold der passer til 4-3-3

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Middelfart

Indlæg af FlæskeFrank » 31. jul 2025, 13:01

Det er nok der, at jeg er mest bekymret omkring Højer.

Han får ikke skudsmålet taktisk klog med. Og Bo Zinck synes heller ikke at være det. Så hvem er det i staben?

Samt at Højer ikke ligner en klar strukturmand som Kent eller især fcn spillestil. Det sidste er mange år siden, at vi har haft det og det gør altså det ikke nemmere at indskyde talenter, som helt klart er en stor del af vores løsning de kommende år.

Men vi er nok meget klogere efter første kamp.
- FlæskeFrank

Bombommelom
2. div
2. div
Favoritspiller: Kosten

Indlæg af Bombommelom » 31. jul 2025, 13:02

baresi skrev:
31. jul 2025, 12:21
jeg håber egentlig at det vi får at se trods alt er et AaB hold mere i kontrol (ikke wieghorst kontrol) , men et hold hvor vi ikke konstant selv jagter en bold. Det er også til at blive sindssyg af.
Og så et hold hvor at vi tør presse og være agressive som et helt hold, hvor kæderne hænger sammen, når vi IKKE har bolden. Og der skal vi selvfølgelig være hurtige og direkte når vi erobrer.
AaB har jo definerer 4-3-3 som klubbens stil om man kan li det eller ej, og det skal højer forløse.
Det betyder da "heldigvis" at man også skal handle ind til det, da vi er pænt langt fra at præsentere et hold der passer til 4-3-3
Men Baresi, her rammer du jo for fanden hovedet på sømmet. AaB har ikke spillerne til det spilkoncept, som klubben ønsker at benytte. Som jeg ser det har klubben ikke spillerne til noget sammenhængende spilkoncept overhovedet, da SSE22's (UNDSKYLD til de stedlige fanboys og rygmarvsreagerende apologeter) indkøb ikke bare har savnet kvalitet for de flestes vedkommende, men også har stukket ud til højre og venstre i forhold til at passe til et fastlagt spilkoncept.

Brugeravatar
Kokkefar
Allstar
Allstar

Indlæg af Kokkefar » 31. jul 2025, 13:06

FlæskeFrank skrev:
31. jul 2025, 13:01
Det er nok der, at jeg er mest bekymret omkring Højer.

Han får ikke skudsmålet taktisk klog med. Og Bo Zinck synes heller ikke at være det. Så hvem er det i staben?

Samt at Højer ikke ligner en klar strukturmand som Kent eller især fcn spillestil. Det sidste er mange år siden, at vi har haft det og det gør altså det ikke nemmere at indskyde talenter, som helt klart er en stor del af vores løsning de kommende år.

Men vi er nok meget klogere efter første kamp.
Det er vores analytiker, Nichlas. Det er ikke optimalt, at vi skal så langt ned i hierakiet for at finde taktisk snilde, og jeg kender ikke Højer godt nok til at vide, om han taktisk er ligeså dygtig, men Nichlas er knaldhamrende dygtig - ikke kun på tal, men også taktisk. I øvrigt er han selv tidligere 1. div spiller.

baresi
Allstar
Allstar

Indlæg af baresi » 31. jul 2025, 13:51

Bombommelom skrev:
31. jul 2025, 13:02
baresi skrev:
31. jul 2025, 12:21
Men Baresi, her rammer du jo for fanden hovedet på sømmet. AaB har ikke spillerne til det spilkoncept, som klubben ønsker at benytte. Som jeg ser det har klubben ikke spillerne til noget sammenhængende spilkoncept overhovedet, da SSE22's (UNDSKYLD til de stedlige fanboys og rygmarvsreagerende apologeter) indkøb ikke bare har savnet kvalitet for de flestes vedkommende, men også har stukket ud til højre og venstre i forhold til at passe til et fastlagt spilkoncept.
Fuldstændig enig
Jeg kan ikke forstå men definerer en klubstil når man ikke kan efterleve det.
Min pointe er bare at de har dikteret en 4-3-3 som klubstil og så skal de jo for fanden understøtte træneren i det.

Men med det materiale der er derude nu
Så ville en 3-4-2-1 være bedst eller 4-2-3-1
Der kan vi bedre bruge de kompetencer vi har.

De har 1 mulighed og det er at adressere de mangler der er til en 4-3-3 bla 2 kanter - en 9er - en midterforsvarer og enten 8er mere
Men kanterne og midterforsvaret er højaktuel og ærligt går man det jo også svært da kanter er super svære at finde for i en 4-3-3 er det jo brede kanter som moderne helst skal kunne udfordre og have fart - så der blir travlt.

Pontoppi
1. div
1. div
Favoritspiller: Nomvethe

Indlæg af Pontoppi » 31. jul 2025, 14:22

baresi skrev:
31. jul 2025, 13:51
Fuldstændig enig
Min pointe er bare at de har dikteret en 4-3-3 som klubstil og så skal de jo for fanden understøtte træneren i det.
en lang række trænere de sidste mange år har vurderet at den formation var bedst i AaB bla JF, cifuentes, højer osv så det er der intet specielt i

sidste AaB træner til at spille ren tal-formation var wieghorst i lange perioder efter vi hentede safranko. den mest stramme udgave af 4-4-2 der nogensinde er set
hjertet i nord :aabfan:

baresi
Allstar
Allstar

Indlæg af baresi » 31. jul 2025, 15:24

Pontoppi skrev:
31. jul 2025, 14:22
baresi skrev:
31. jul 2025, 13:51
Fuldstændig enig
en lang række trænere de sidste mange år har vurderet at den formation var bedst i AaB bla JF, cifuentes, højer osv så det er der intet specielt i

sidste AaB træner til at spille ren tal-formation var wieghorst i lange perioder efter vi hentede safranko. den mest stramme udgave af 4-4-2 der nogensinde er set
men du svarer på noget der ikke bliver sagt, og selv cifuentes har afprøvet en 3 back, han er ikke gift med 4
Men ud fra hvordan det er gået kan vi da konkludere at enten har systemet ikke passet til de spillere vi har haft, eller også har vi ikke haft gode nok spillere til at spille det system.
det er jo netop ikke bare tal formation.
Det er fint klubben vil lave en identitet med en stil og en formation - det er jeg tilhænger af, men kun hvis man kan bakke det op ved at sikre at træneren så får det materiale som kan efterleve formationen og stilen ellers skal man jo sadle om så man får det bedste ud af det materiale man har.

Laumag
2. div
2. div

Indlæg af Laumag » 31. jul 2025, 16:02

Stop nu den fokusering på tal kombinationer - det er udelukkende tal.
Alle hold kan lære at forsvare i 4-3-3 eller 4-2-3-1 eller 3-5-1-1 eller 2-4-4 eller 3-4-3 eller whatever der findes på. Ingen hold forsvarer sig ens alle kampe i hele turneringen.
Det handler om dygtige trænerteam og taktisk dygtige ledere på holdet der kan guide holdet hver situation og kampbillede i løbet af kampene.

baresi
Allstar
Allstar

Indlæg af baresi » 31. jul 2025, 17:32

Laumag skrev:
31. jul 2025, 16:02
Alle hold kan lære at forsvare i 4-3-3 eller 4-2-3-1 eller 3-5-1-1 eller 2-4-4 eller 3-4-3 eller whatever der findes på. Ingen hold forsvarer sig ens alle kampe i hele turneringen.
Det handler om dygtige trænerteam og taktisk dygtige ledere på holdet der kan guide holdet hver situation og kampbillede i løbet af kampene.
Det mener du ikke vel.
Så uagtet hvilken trup man har stillet til rådighed så kan man få dem til at performere …
Altså kan vi være uenige om at AaB pt ikke har nogle kanter ?

Laumag
2. div
2. div

Indlæg af Laumag » 31. jul 2025, 18:43

baresi skrev:
31. jul 2025, 17:32
Laumag skrev:
Det mener du ikke vel.
Så uagtet hvilken trup man har stillet til rådighed så kan man få dem til at performere …
Jo det mener jeg.
Om AaB har har kantspillere- hvad mener du. Den spiller der sættes på kantpladsen er da kantspiller.
Der er ikke nogen idealspiller til nogen pladser, bortset fra måske fra det er fordel med højden på en målmand og midtersforsvaret.
At forsvare i en formation er et spørgsmål om taktik og indarbejdet forståelse men ikke noget hvilken type spiler der er.

baresi
Allstar
Allstar

Indlæg af baresi » 31. jul 2025, 19:55

Laumag skrev:
31. jul 2025, 18:43
baresi skrev:
Laumag skrev:
Det mener du ikke vel.
Jo det mener jeg.
Om AaB har har kantspillere- hvad mener du. Den spiller der sættes på kantpladsen er da kantspiller.
Der er ikke nogen idealspiller til nogen pladser, bortset fra måske fra det er fordel med højden på en målmand og midtersforsvaret.
At forsvare i en formation er et spørgsmål om taktik og indarbejdet forståelse men ikke noget hvilken type spiler der er.
Okay hvis det er dit svar så giver jeg op. Det er jo helt slukket

Laumag
2. div
2. div

Indlæg af Laumag » 31. jul 2025, 20:08

baresi skrev:
31. jul 2025, 19:55
Laumag skrev:
baresi skrev:
Laumag skrev:
Det mener du ikke vel.
Jo det mener jeg.
Jeg har hold du bare fat i den evindelige tomme og formålsløse tal snak - det er uden reel indhold om fodboldviden

baresi
Allstar
Allstar

Indlæg af baresi » 31. jul 2025, 20:14

Laumag skrev:
31. jul 2025, 20:08
baresi skrev:
Laumag skrev:
baresi skrev:
Laumag skrev:
Det mener du ikke vel.
Jo det mener jeg.
Jeg har hold du bare fat i den evindelige tomme og formålsløse tal snak - det er uden reel indhold om fodboldviden
Din taktiske formåen svarer til det kvindelige tour de france
Det har i hvert tilfælde intet med fodbold at gøre
Det svarer til at alle spillere kan spille alle pladser bare de blir sat af træneren.
Man er det man blir sat til at være
Kan du ik høre det ..
du skal ikke snakke om fodbold viden - please

Laumag
2. div
2. div

Indlæg af Laumag » 31. jul 2025, 21:35

baresi skrev:
31. jul 2025, 20:14
Laumag skrev:
baresi skrev:
Laumag skrev:
baresi skrev:
Laumag skrev:
Det mener du ikke vel.
Jo det mener jeg.
Det svarer til at alle spillere kan spille alle pladser bare de blir sat af træneren.
Kan du ik høre det ..
Du nævner overhovedet ikke taktik men udelukkende talkombinationer - det er to vidt forskellige ting.
De tal kombinationer der tilsammen giver tallet 10 som slynges ud en masse er udelukkende et udtryk for hvordan et hold stiller op i forsvarsposition altså uden bold i det etableret forsvarsspil.
Indenfor de kombinationer er der så igen adskillige pres mønstre

Spillet med bold er så igen noget helt helt andet som slet ikke vedkommer de før omtalte tal kombinationer der giver 10.
Det er igen afhængig af hvilken taktik træneren ønske at praktisere med bolden.

Men du siger bare til hvis det er noget du vil udfordre.

Belwas
2. div
2. div

Indlæg af Belwas » 31. jul 2025, 22:00

4-3-3 kan spilles på mange forskellige måder både offensivt og defensivt. Er det f.eks. kant eller yderste midtbane der bakker op på sider på modstanderens back. Er det kant eller backs der spiller det brede punkt offensivt. Er midtbanen side ordnet eller trekant den ene eller anden vej. Det er ikke så simpelt som tal.

Jeg er nok enig i talkombination er ret ligegyldigt, det handler om de placeringer den enkelte spiller sættes i offensivt og defensivt, og hvordan presspillet lægges.

Det eneste jeg synes der gør en kæmpe forskel tal-mæssigt og på holdenes udtryk er om det er 3, 4 eller 5 i bagkæden. Der mener jeg alle dage AaB skal spille med 4. Hvordan de stiller foran der er semantik.

Og så handler det altså nok ikke så meget om de trænere der har været i AaB ift. at det er 4-3-3 som udgangspunkt. Det er det for næsten laaangt størstedelen af alle hold i topfodbold i dag. Der findes næsten ingen der spiller klassisk 4-4-2 mere.

Brugeravatar
634
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Rade Prica

Indlæg af 634 » 31. jul 2025, 22:06

Laumag skrev:
31. jul 2025, 21:35
baresi skrev:
31. jul 2025, 20:14
Laumag skrev:
baresi skrev:
Laumag skrev:
baresi skrev:

Det mener du ikke vel.
Jo det mener jeg.
Kan du ik høre det ..
Du nævner overhovedet ikke taktik men udelukkende talkombinationer - det er to vidt forskellige ting.
De tal kombinationer der tilsammen giver tallet 10 som slynges ud en masse er udelukkende et udtryk for hvordan et hold stiller op i forsvarsposition altså uden bold i det etableret forsvarsspil.
Indenfor de kombinationer er der så igen adskillige pres mønstre

Spillet med bold er så igen noget helt helt andet som slet ikke vedkommer de før omtalte tal kombinationer der giver 10.
Det er igen afhængig af hvilken taktik træneren ønske at praktisere med bolden.

Men du siger bare til hvis det er noget du vil udfordre.
Enig
Der er nok ikke cheftrænere i dansk divisions fodbold som ønsker at snakke tal kombinationer med fans. Det vil være at gå under deres faglige niveau.
Det er svært at være ydmyg, når man er så stor som jeg
Muhammad Ali

Tripel mestre 2013-14

11-5 Dansk mester
15-5 Pokal mester
18-5 Jysk mester og fairplay vindere

Besvar