Raptorr skrev: ↑6. aug 2025, 11:20
R Rosenberg skrev: ↑6. aug 2025, 09:30
Okay, så lad os sige, at VfB Peters A/S har lånt 1885 3 mio til ny kunstgræsbane, som dog i øvrigt mestendels er finansieret af donation udefra. Klubhuset betales af skatteyderne.
Men dersom et lån vel ikke rigtig kan kategoriseres som en investering, da de jo tilbageføres, står vi stadig med de store spørgsmål: Hvad er det for investeringer i akademi og infrastruktur, tysken har investeret i, som det så ofte lyder fra både AaB samt de få apologeter?
Det er jo interessant for alle med relation til AaB at finde ud af, hvad fanden det er, de bruger penge på i det samlede billede, når nu der ikke er spillere, klubhus eller kunstgræs.
Herunder ikke blot almindelige matchday-indtægter, tv-penge og alt det, der normalt hører med.
Indtil videre er der vel:
Kontantbeløb til spillere, de har presset ud.
Øget tilgang af personale. Hvor meget er det?
Andet?
Ja, det er netop interessant at få et samlet overblik over, hvad der er op og ned i forhold til økonomi og regnskab. Det tænker jeg, at det er for stort set alle med et tilhørsforhold til AaB, hvad enten man er stemt på den ene eller anden side i forhold til ejerne og bestyrelsen. Jeg er kritisk i forhold til SSE22 og den tidligere sportslige ledelse, men jeg vil gerne være det på et oplyst grundlag, og jeg ser AaB's nuværende situation som et resultat af langt flere (komplicerede) forhold end SSE22's ejerskab og kontrol af klubben. I øvrigt har jeg også en ide om, at nogle af de tiltag, som er taget af SSE22 kan have været af den gode slags. Men det er så her, at jeg mangler konkret viden, fx. er det ikke nok, at jeg kan læse i Årbogen for 24, at Tuxen Bull nævner investeringer i infrastruktur, førsteholdet og akademiet. Men det kan være, at jeg må bide i det sure æble og læse regnskabet, blot tvivler jeg på, at det alene giver et klart billede. Jeg ved ikke, hvem "apologeterne" er? I hvert fald oplever jeg ikke rigtig nogle, som fuldtonet erklærer sig enig i SSE22's måde at varetage ledelsen af klubben. Men jeg tænker godt, at man kan være kritisk og stadig anlægge et nuanceret billede, eller forsøge på det i det mindste.
Fodbold er følelser, også for mig. Jeg er kommet på Aalborg Stadion og af og til på Hornevej siden slut 70'erne, og jeg ser også gerne vores klub på lokale hænder. Men jeg tror ikke på, at løsningen er, at drive nuværende ejere ud, uden at der står (kapital) stærke folk (med en plan) klar til at tage over. Indtil da, så synes jeg faktisk, at de senere tiltag i klubben virker som en styrkelse af den sportslige sektor, og det glæder mig. Der skal være plads til at ytre sig, ikke mindst med kritik, og jeg finder det også under al kritik, at man censurerer bannere og ytringer på stadion. Det er en klar fejl af ledelsen, SSE22, og er kun med til at forstærke et fjendebillede. Måske er det et udtryk for forskel i kultur, det ved jeg ikke, men SSE22 gør ikke sig selv nogle tjenester ved den censur, ligesom de alvorligt fejlbedømte situationen, da de ikke mødte frem til sæsonens afgørende kampe og var synlige i Aalborg og på stadion. Med andre ord, så forstår jeg vreden og var/er også selv forbandet over situationen, men jeg kan bare ikke bruge fjendebilleder og et alt for anstrengt debatmiljø herinde til noget. Jeg kan godt både være vred på SSE22's dårlige rekruttering (undervurdering af den sportslige udfordring) og samtidig anerkende andre tiltag, fx. langsigtet strategi og at vi nu får solgt vores spillere til fornuftige beløb. Lige nu interesserer jeg mig for, om klubben er på rette vej, både sportsligt og økonomisk, og så har jeg valgt at fokusere mindre på, at SSE22 stadig er majoritetsejere. Men det gør mig ikke til apologet eller hårdnakket forsvarer af SSE22. At andre så vil føre kampagne med det erklærede mål at få SSE22 ud af klubben, det synes jeg er helt okay og vel nærmest en grundlovssikret ret. Det gælder sådan set også herinde på debatsiden, når bare det ikke resulterer i, at man ikke kan indtage andre positioner end sort/hvid. Der skal være plads til at tale lige ud af posen og sige tingene på dansk eller nordjysk, men lige nu nærmer vi os et debatklima, hvor brugere (og deres motiver) bliver latterliggjort og mistænkeliggjort, hvis de omtaler SSE22 tiltag eller tiltag iværksat under deres ledelse, som positive. Det må vi kunne gøre bedre.
Problemet er, at jeg ikke kan finde nogen som helst positive ting under SSE22. Ingen. Og kunne jeg alligevel finde et par stykker, hvilket jeg som sagt ikke kan, ville de aldrig nogensinde opveje alt det lort, de har lavet. Imagemæssigt, sportsligt og etisk.
De har ladet hånt om Nordjyllands fodboldflagskib, de har smadret klubbens muligheder for at spille superliga, endsige rykke op igen, de har skabt det ringeste hold, jeg nogensinde har set på stadion i Aalborg (siden start-90'erne), de har opført sig usmageligt over for spillere, heraf flere koryfæer, der for mange af os er en central del af AaB's historie.
De har hentet de ringeste spillere, jeg nogensinde har set i superligaen. Det er ren Klaus-Dieter.
Økonomisk er intet ændret heller. Det er jo, efter 2,5 år i deres varetægt stadig en rodebutik, der er stadig ikke styr på noget som helst ift indtjening. Sponsorer hænger i tynde tråde, én af vores største ville endog have et møde med dem for at bevare deres sponsorat.
De har en af de største fanbaser i landet på nakken, og dem er de nu begyndt at censurere.
Man har ansat to trænere, som har NUL erfaring med voksen-bold. Herefter ansætter man så endelig én, der har, som man så fyrer efter 5 kampe, fordi han ikke vil stå ret og gøre, som Varer Peter siger.
Og så kommer forsvaret med, at ja ja, men akademiet har de jo oprustet voldsomt. Hvor? Altså, at man fyrede akademi chefen, som åbenbart er god nok til at blive sportschef i Lidt Jylland? At u19-træneren er skredet? Og andre. Hvor?
Jeg KAN ikke se, hvor AaB er ændret til det bedre under deres regime. Og jeg var endda kæmpe fanboy i begyndelse, fordi det var så pisse nødvendigt, at man sadlede totalt om. Og som Niels David faldt jeg nok også for deres sweet talking.
Jeg er med på, at de ikke bare kan få sparket. At nogen er nødt til at samle resterne op.
Og det er så bare der, jeg håber, at nogle lokale folk vil gøre det af naiv kærlighed (eller fordi de trods alt kan se potentialet), og at Vater Peters ikke kræver en ublu pris for et håndværkertilbud, han og hans tropper har smadret til ukendelighed.