Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
R Rosenberg
Allstar
Allstar

Re: Økonomitråden

Indlæg af R Rosenberg » 8. nov 2025, 07:48

Raptorr skrev:
8. nov 2025, 07:20
Jakobsen skrev:
8. nov 2025, 04:12
Pontoppi skrev:
8. nov 2025, 00:53
Hajen skrev:
7. nov 2025, 22:53
Der er flere der spørger til den mulighed for opsigelse, som du uden forbehold refererer til, men du poster "elegant" videre uden at forholde dig til spørgsmålet herom.

Jeg er faktisk enig i meget af det du ellers skriver, men den her må du lige forklare/dokumentere
jeg har ikke postet videre ??

det står klart og tydeligt i det materiale AaB har sendt ud hvor aftalen er nævnt - skal nok se om jeg kan finde det igen
jeg har endda skrevet om det før herinde

fremgår af side 81 i prospektet fra juni 2024 at ved væsentlig misligholdelse kan aftalen opsiges….
Levere man ikke de ydelser som AaB kvartalsmæssigt kræver så er det væsentlig misligholdelse af aftalen
Og det er jo meget sødt altsammen. Det kan 1) ende i et jurdisk tovtrækkeri om hvad der opfylder misligeholdt og 2) det var aldrig kommet på tale da Bernhards marionetter var i klubben. De var jo loyale og at rokke ved aftalen kunne til en hver tid overrules højere oppe og at prøve havde nok også udløst en fyreseddel.
AaB har aldrig solgt så godt, som de har gjort de sidste 2 år, og hvis de nævnte konsulentydelser har bidraget til det, så har man fået valuta for pengene med den aftale.
Jo jo, men man solgte så også nærmest rub og stub af værdi, så der kkke var mere at sælge af. Skulle det godtgøre knap 8,5 mio over en 5-årig periode? Det må man jo så gøre op med sig selv.

Personligt er det ikke beløbet, der interesserer mig så meget. Det er nærmere konstruktionen.
Ædruelighedens stemme

Superior
Ynglinge
Ynglinge

Indlæg af Superior » 8. nov 2025, 10:51

R Rosenberg skrev:
8. nov 2025, 07:48
Raptorr skrev:
Jakobsen skrev:
Pontoppi skrev:
Hajen skrev:
Der er flere der spørger til den mulighed for opsigelse, som du uden forbehold refererer til, men du poster "elegant" videre uden at forholde dig til spørgsmålet herom.

Jeg er faktisk enig i meget af det du ellers skriver, men den her må du lige forklare/dokumentere

det står klart og tydeligt i det materiale AaB har sendt ud hvor aftalen er nævnt - skal nok se om jeg kan finde det igen

fremgår af side 81 i prospektet fra juni 2024 at ved væsentlig misligholdelse kan aftalen opsiges….
Levere man ikke de ydelser som AaB kvartalsmæssigt kræver så er det væsentlig misligholdelse af aftalen
Og det er jo meget sødt altsammen. Det kan 1) ende i et jurdisk tovtrækkeri om hvad der opfylder misligeholdt og 2) det var aldrig kommet på tale da Bernhards marionetter var i klubben. De var jo loyale og at rokke ved aftalen kunne til en hver tid overrules højere oppe og at prøve havde nok også udløst en fyreseddel.
AaB har aldrig solgt så godt, som de har gjort de sidste 2 år, og hvis de nævnte konsulentydelser har bidraget til det, så har man fået valuta for pengene med den aftale.
Jo jo, men man solgte så også nærmest rub og stub af værdi, så der kkke var mere at sælge af. Skulle det godtgøre knap 8,5 mio over en 5-årig periode? Det må man jo så gøre op med sig selv.

Personligt er det ikke beløbet, der interesserer mig så meget. Det er nærmere konstruktionen.
Uanset hvad er konstruktionen uhørt. Og hvad kan man bruge spillersalg til, hvis de penge ikke investeres i spillertruppen? Med det nuværende setup skal AaB sælge spillere for mellem 80 og 90 millioner kroner - for at kunne præsentere et regnskab mellem 0 og 10 millioner i underskud. Det forekommer mig at være skingrende sindssygt. Under alle omstændigheder helt uholdbart.

Brugeravatar
AnyFellow
Superliga
Superliga
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af AnyFellow » 8. nov 2025, 12:13

R Rosenberg skrev:
6. nov 2025, 16:40
Superior skrev:
6. nov 2025, 16:10
R Rosenberg skrev:
6. nov 2025, 15:00
Superior skrev:
6. nov 2025, 14:05
haghdk skrev:
6. nov 2025, 13:27
Superior skrev:
6. nov 2025, 13:16

Det må være et ekstremt lavt honorar i så fald, altså i forhold til klubbens lave omsætning, lille spillerbudget og store underskud. Hvor meget betaler AaB egentlig i honorar til ejerne om året? Og hvor længe har klubben betalt honnoraret ?
Beløbet jeg har hørt/læst er omkring 150.000 kr. om måneden. Om det er et stort eller lille honorar er jo relativt. Jeg synes det er meget!

Der hvor jeg synes det er lidt underligt, er at det bliver betalt til ham der ejer klubben - som jo må have en interesse i at klubben er så økonomisk stærk som muligt. Men det er sikkert sådan man gør.
Øh, det svarer løseligt til 7-8 % af det samlede spillerbudget! Eller til lønloftet for den enkelte spiller! Jeg har aldrig hørt om en konstruktion, hvor en aktionær modtager honorar fra det firma personen har aktier i. Jeg skal da lige have henvendt mig til Microsoft haha

Nå, spøg til side: Skal det forstås sådan, at AaB simpelthen betaler i omegnen af 1,8 millioner kroner hvert år til sse ? For hvad ? Jeg tænker da, der må forelægge en særskilt kontrakt med de ydelser, firmaet eller hvad det nu er, skal levere. Og i hvert fald siden maj har sse jo intet foretaget sig med klubben?

Er det bare mig, men ville det ikke være mere ansvarligt at anvende de millioner på fex. spillertrup ?
Old news. Og ja, en meget ejendommelig konstruktion, hvor ejeren sikrer sig en fast, månedlig indtægt gennem 4 år.

Jeg har heller aldrig hørt om det før, men en fin deal for smarte Bernhard, som er sikret et fast beløb, uanset hvor meget han og hans løjtnanter kører forretningen i sænk.
Jeg har sådan i forbifarten hørt om et besynderligt honorar, men kendte ikke størrelsen. Det undrer mig blot , at nogle brugere på den ene side taler om økonomisk ansvarlighed - og samtidig bagatelliserer en meningløs udgift i millionklassen hvert år, når klubben samtidig de sidste to år har kørt med kæmpe underskud på den daglige drift ud af en historisk lille omsætning og billig spillertrup. Hvis det honorar har kørt gennem flere år, så har klubben simpelthen anvendt mindst det samme på at honorere en aktionær for guderne må vide hvad, som den har brugt på spillerindkøb med transfer!
Januar 2023 t.o.m. december 2027.
Og der vist kun én enkelt bruger herinde, der bagatelliserer det beløb.
Jeg har selv bagatelliseret det, men det har været i debatter, hvor honoraret har været anvendt som argument for at SSE22 ikke vil ud af AaB, da de "skovler" penge ind på dette honorar.

Det er mit indtryk det har i den sammenhæng for andres vedkommende også.
Det er mit indtryk, at bagata

Raptorr
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Rade Prica

Indlæg af Raptorr » 9. nov 2025, 11:12

R Rosenberg skrev:
Raptorr skrev:
Jakobsen skrev:
Pontoppi skrev:
Hajen skrev:

Jeg mener at huske, at honorarydelser for fx. bestyrelsesarbejde skal modregnes, hvorfor beløbet bliver væsentlig mindre.

Pontoppi
Superliga
Superliga
Favoritspiller: Nomvethe

Indlæg af Pontoppi » 9. nov 2025, 12:00

R Rosenberg skrev:

man solgte ikke rub og stub og har stadig salgs objekter som bomholt og john i truppen….

du får det til at lyde som en selvfølge at man bare kan sælge…. hvad med alle de år hvor vi har haft langt bedre spillere som vi IKKE har kunnet sælge selv om vi gerne ville

det er et ny brud at AaB er lykkes på transfermarkedet og også i skandinavien enestående at en primært 1 div klub sælger for så meget
så selvfølgelig er det en stor præstation og eneste vej frem hvis vi skal væk fra at hente penge konstant og have bare lidt troværdighed hos investorer
der er meget at redde når tidligere ejere har smadret den troværdighed gennem 20 år ved at levere det ene minus regnskab efter det andet og mange gange ramt forbi forventninger !!!

nå lad os håbe de sportslig præstationer bliver ved med at være gode :aabfan:
hjertet i nord :aabfan:

9520AaB
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Maradona
Geografisk sted: Skørping

Indlæg af 9520AaB » 9. nov 2025, 12:03

Salgsobjekt som John???, hvem vil give over 5 millioner for ham. Du lever i en drømmeverden.
Det bedste hold vinder IKKE altid, for så var AaB mester hver år!!!

Raptorr
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Rade Prica

Indlæg af Raptorr » 9. nov 2025, 12:10

9520AaB skrev:
9. nov 2025, 12:03
Salgsobjekt som John???, hvem vil give over 5 millioner for ham. Du lever i en drømmeverden.
Det tror jeg nu nok, vi skal få og mere til. Men det hænger jo nøje sammen med hans niveau (som det gør for hele holdet), så man skal bare have fokus på, at han og holdet udvikler sig og præsterer så godt som muligt, så kommer salget af sig selv. Indtil videre synes jeg, at det går den rigtige vej.

Pontoppi
Superliga
Superliga
Favoritspiller: Nomvethe

Indlæg af Pontoppi » 9. nov 2025, 12:14

9520AaB skrev:
en spiller der er kampafgørende som john har været det over en lang periode nu og særlig med hans nationalitet og fortid vil altid betyde interesse

helt absurd at så mange herinde har behov for at tale ham ned

han kan sagtens blive en spiller der kommer bud på til sommer !

sammen med Norman og tiedemann har har været de klart vigtigste faktorer i at vi har vendt tingene
mål eller assist de seneste 5 og mange kampafgørende aktioner
hjertet i nord :aabfan:

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Augu

Indlæg af Jakobsen » 9. nov 2025, 13:55

Pontoppi skrev:
9. nov 2025, 12:14
9520AaB skrev:
en spiller der er kampafgørende som john har været det over en lang periode nu og særlig med hans nationalitet og fortid vil altid betyde interesse

sammen med Norman og tiedemann har har været de klart vigtigste faktorer i at vi har vendt tingene
Pontoppi, stram nu lige op. Du fremstår mere og mere som ham den irakiske informationsminister der stod på TV og benægtede, at bomberne faldt i baggrunden.
Vi så så rigeligt i sidste sæson, at Kelvin John bliver spist til morgenmad når modstanden hedder Superliga og det samme har overvejende være tilfældet mod de bedre 1. div hold.
Hvor er det i øvrigt lige du ser den store historik for, at Tanzanianske fodboldspillere skulle have en høj transfer værdi eller historik for det?

- Er det det faktum, at Tanzania har vist deres spillere frem til en VM slutrunde imponerende nul gange?
- Er det det faktum, at når nogen siger Tanzianske fodboldsspillere er det svært at komme i tanker om andre end Kelvin John?
- Er det det faktum, at Kelvin John er den femte mest værdifulde spillere på deres nuværende landshold? Estimeret værdi på €350.000 som ikke er helt skævt for en 1. divisionsangriber der har spillet en blandet halvsæson og brugt resten af hans karriere på bænken eller reservehold.
- Er det de vanvidspriser spillere som Novatus Miroshi (Göztepe) - højeste transfer €500k, Ally Samatta (Le Havre) - højeste transfer €10.50m, Charles M'Mombwa (Floriana FC) - ingen transfersummer rapporteret fra hans ophold i Australian og Malta, Alphonce Msanga (Shamakhi) - ingen transfersummer rapporter fra hans ophold i Serbien og Azerbaijan. Det er jo Samatta som er blevet solgt for nævneværdigt beløb og han har haft en helt anden karriere end Kelvin.
- Er det det faktum, at de få Tanzanianske fodboldspillere udover de fire nævnte og Kelvin der spiller udenfor Afrika gør det på storhold som Salford City FC, Vanccouver Whitecaps's 2. hold, FK Panevėžys i Litauen og Immigration FC II i Malaysia?

Du har absolut intet belæb for at påstå, at en kasseret akademispiller fra Genk, der kommer fra en lille fodboldnation som Tanzania og som ikke har kunnet gøre sig gældende i Superligaen bliver solgt for en formue lige om lidt.
RAUS RAUS SSE!

RicoBR02
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Strandli

Indlæg af RicoBR02 » 9. nov 2025, 16:00

Pontoppi skrev:
9. nov 2025, 12:14
9520AaB skrev:

Fuldstændig enig. John har nogle kvaliteter som kan bygges videre på og han viser det i denne sæson. Han er ikke kampafgørende hver gang, men de andre hold er nødt til hele tiden at være opmærksomme på ham.

DenSataniskeHest
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Frank

Indlæg af DenSataniskeHest » 9. nov 2025, 18:34

Tåbelig at diskutere John. John bliver mange penge værd hvis han forsætter som han gør nu. At påstå man max kan få 5m for ham er til grin.

R Rosenberg
Allstar
Allstar

Indlæg af R Rosenberg » 9. nov 2025, 19:17

DenSataniskeHest skrev:
9. nov 2025, 18:34
Tåbelig at diskutere John. John bliver mange penge værd hvis han forsætter som han gør nu. At påstå man max kan få 5m for ham er til grin.
Ingen ved det, før han bliver testet i superligaen igen. Sidst kom han til kort. Tiden vil vise, om det er bedre næste gang (når det engang sker).

Vi må se, hvad der sker.
Ædruelighedens stemme

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar

Indlæg af Jakobsen » 9. nov 2025, 23:54

R Rosenberg skrev:
9. nov 2025, 19:17
DenSataniskeHest skrev:
9. nov 2025, 18:34
Ingen ved det, før han bliver testet i superligaen igen. Sidst kom han til kort. Tiden vil vise, om det er bedre næste gang (når det engang sker).

Vi må se, hvad der sker.
Enig, kan han vise det han har vist 1. div over tid på Superliganiveau så kan han blive penge værd.
Før han har bevist det så nej og ærligtalt så tror jeg han vil blive spist til morgenmad igen. Der er noget statur som simpetl han mangler ifht. at være en god gennembrudsspiller på det niveau.
RAUS RAUS SSE!

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 10. nov 2025, 09:15

Mathias Jørgensen blev solgt for 30 millioner baseret på præstationer i 1. Division. Kelvin kan nok ikke sælges for det samme, men det vil ikke komme bag på.mig hvis vi kan sælge ham for 15 til sommer.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar

Indlæg af Jakobsen » 10. nov 2025, 09:26

jonas386 skrev:
10. nov 2025, 09:15
Mathias Jørgensen blev solgt for 30 millioner baseret på præstationer i 1. Division. Kelvin kan nok ikke sælges for det samme, men det vil ikke komme bag på.mig hvis vi kan sælge ham for 15 til sommer.
Mathias Jørgensen blev solgt da han også havde bevist sig Superligaen!
RAUS RAUS SSE!

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 10. nov 2025, 09:39

Jakobsen skrev:
10. nov 2025, 09:26
jonas386 skrev:
Han var nu ellers ret ringe i de fleste superligakampe, hvilket også handlede om at holdet var dårligt, og scorede næsten alle sine mål imod Lyngby, Vejle og SønderjyskE.

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar

Indlæg af Jakobsen » 10. nov 2025, 10:01

jonas386 skrev:
10. nov 2025, 09:39
Jakobsen skrev:
jonas386 skrev:
Han var nu ellers ret ringe i de fleste superligakampe, hvilket også handlede om at holdet var dårligt, og scorede næsten alle sine mål imod Lyngby, Vejle og SønderjyskE.
10 mål og fem assists er nu fine stats for en spiller i Superligaen + han også viste hvad hans spidekompetance har et højt niveau. Johns spidskompetencer er ikke på et niveau der bare ligner.
RAUS RAUS SSE!

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 10. nov 2025, 10:10

Jakobsen skrev:
10. nov 2025, 10:01
jonas386 skrev:
Jakobsen skrev:
jonas386 skrev:
10 mål og fem assists er nu fine stats for en spiller i Superligaen + han også viste hvad hans spidekompetance har et højt niveau. Johns spidskompetencer er ikke på et niveau der bare ligner.
8 af målene var imod hold der ligger tættere på 1. division end de øvrige superligahold. De to sidste var imod Silkeborg og Viborg. Assisterne kom imod de samme modstandere. 0 mål-involveringer imod top-6.

Kelvin John har so far scoret 7 mål og lagt op til 3, og har langt hen ad vejen de samme spidskompetencer som Jørgensen. Jeg æder min gamle hat, hvis han bliver solgt for under 15.

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar

Indlæg af Funky » 10. nov 2025, 10:54

jonas386 skrev:
10. nov 2025, 10:10
Jakobsen skrev:
jonas386 skrev:
Jakobsen skrev:
jonas386 skrev:
8 af målene var imod hold der ligger tættere på 1. division end de øvrige superligahold. De to sidste var imod Silkeborg og Viborg. Assisterne kom imod de samme modstandere. 0 mål-involveringer imod top-6.

Kelvin John har so far scoret 7 mål og lagt op til 3, og har langt hen ad vejen de samme spidskompetencer som Jørgensen. Jeg æder min gamle hat, hvis han bliver solgt for under 15.
Samme her, jeg tror også, John ryger for mere end 15 - alt afhængigt af salgstidspunkt, selvfølgelig. Hvor lang tid løber hans kontrakt?
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Brugeravatar
Brodernumsi
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Enevoldsen
Geografisk sted: Vestbyen

Indlæg af Brodernumsi » 10. nov 2025, 10:55

jonas386 skrev:
10. nov 2025, 10:10
Jakobsen skrev:
jonas386 skrev:
Jakobsen skrev:
jonas386 skrev:

Alle hans mål og assists kom mod hold, der var bedre end os. Og han blev ikke solgt for 30 mil.
Som så mange andre hold i denne sæson blev de ydmyget, da de kom til Nordjylland. -Andreas Kraul.

Besvar