Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
Sauer
Allstar
Allstar

Re: Økonomitråden

Indlæg af Sauer » 11. mar 2026, 18:12

Pontoppi skrev:
11. mar 2026, 18:06
556 skrev:
11. mar 2026, 17:53

Det er ikke korrekt. De er indtægtsført i den periode aftalen er lavet uanset om der er faldet betaling.
ikke hvis det gælder f.eks bonusser

man kan ikke indtægtsfører en indtægt man ikke kender

bonus ved f.eks. spillede kampe + europæisk deltagelse osv. må ikke indregnes ved salget
Men altså, fx MJ er jo solgt videre fra Bodø, så tilgodehavender på ham kan vel ikke være en bonus. Så ifølge den logik bør det vel derfor allerede være bogført - eller hvad?

Pontoppi
1. div
1. div
Favoritspiller: Nomvethe

Indlæg af Pontoppi » 11. mar 2026, 18:14

doukas skrev:
11. mar 2026, 18:03

Så AaB behøver ikke hente yderligere transferindtægter (altså på nye salg) på 30 millioner for at indfri forventningen om -30 til -50 for 2026, som de ellers skriver?
nej det er helt normalt først at indregne visse bonusser senere ved at vurderer dem konservativt

en champions league bonus må du naturligvis ikke ind regne…. hvad gør du så hvis holdet slutter nummer 8 ???
så har du bogført ex 20 mio som en indtægt

samme med f.eks spillede kampe…. spillere kan gå hen og få karrieretruet skade efter 2 kampe

der er mange eksempler. kun ved berettiget forventning må man regne det som indtægt
hjertet i nord :aabfan:

Falkeren
Lilleput
Lilleput

Indlæg af Falkeren » 11. mar 2026, 18:17

doukas skrev:
11. mar 2026, 18:03
Pontoppi skrev:
11. mar 2026, 17:58
doukas skrev:
11. mar 2026, 17:50

Kan du anvise, hvor det er beskrevet henne?
langfristede og andre tilgodehavender udgør 32, 1 mio

vedrører salg af Jørgensen otoa osv.

som jeg hele tiden har skrevet når folk har ævled om 100 mio kr

pengene tæller ikke i regnskabet før de er på bogen f.eks ved ratebetalinger !
side 1 i børs meddelelse om årsrapport

“ Et tilgodehavende i regnskabet er et aktiv, der repræsenterer penge, en virksomhed har udestående hos kunder (debitorer), SKAT eller andre, typisk efter salg på kredit. Det registreres som et omsætningsaktiv i balancen, indtil betaling modtages. ”
Så AaB behøver ikke hente yderligere transferindtægter (altså på nye salg) på 30 millioner for at indfri forventningen om -30 til -50 for 2026, som de ellers skriver?
Jo, ifølge AaB’s egen forventning skal der stadig komme omkring 30 mio. kr. i transferindtægter i 2026.
32,1 mio. kr. i tilgodehavender er penge fra tidligere spillersalg, som allerede er bogført i tidligere regnskabsår. De mangler bare at blive betalt i rater.
Derfor påvirker de ikke resultatet i 2026, fordi indtægten allerede er taget.
Når AaB i deres forventning til 2026 skriver:
resultat -30 til -50 mio. kr. med ca. 30 mio. kr. i transferindtægter, så betyder det, at prognosen forudsætter nye transferindtægter i 2026.
Så forskellen er:
32,1 mio. kr. → gamle transfers, allerede bogført.
30 mio. kr. → transfers AaB forventer at lave i 2026.
Hvis de ikke laver transfers for cirka 30 mio. kr., vil underskuddet alt andet lige blive større end -30 til -50 mio. kr..

Pontoppi
1. div
1. div

Indlæg af Pontoppi » 11. mar 2026, 18:19

Kunji skrev:
11. mar 2026, 18:07
Ydesen melder, at det efter alt at dømme ikke er familien Peters, der har fundet pengene til at indfri warrants, og at det alt andet lige må betyde at tyskerne er svækket i NFG, og at det formentlig lakker mod enden.
ja helt enig… jeg tror på Jens rasmussen som ny ejer men så må vi håbe han kan gøre det bedre end de mange andre nordjyder der har svigtet den her klub i ledelsen de sidste årtier….

Pontoppi
1. div
1. div

Indlæg af Pontoppi » 11. mar 2026, 18:23

Falkeren skrev:
11. mar 2026, 18:17

Jo, ifølge AaB’s egen forventning skal der stadig komme omkring 30 mio. kr. i transferindtægter i 2026.
32,1 mio. kr. i tilgodehavender er penge fra tidligere spillersalg, som allerede er bogført i tidligere regnskabsår. De mangler bare at blive betalt i rater.
Derfor påvirker de ikke resultatet i 2026, fordi indtægten allerede er taget.
Når AaB i deres forventning til 2026 skriver:
resultat -30 til -50 mio. kr. med ca. 30 mio. kr. i transferindtægter, så betyder det, at prognosen forudsætter nye transferindtægter i 2026.
Så forskellen er:
32,1 mio. kr. → gamle transfers, allerede bogført.
30 mio. kr. → transfers AaB forventer at lave i 2026.
Hvis de ikke laver transfers for cirka 30 mio. kr., vil underskuddet alt andet lige blive større end -30 til -50 mio. kr..
ja mig der vrøvler - bonusser er ikke regnet med i tilgodehavende og kommer som “ekstra indtægter”

dem ved vi der er en del af

haghdk
Landshold
Landshold
Favoritspiller: Robbie Fowler
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af haghdk » 11. mar 2026, 18:28

Kunji skrev:
Ydesen melder, at det efter alt at dømme ikke er familien Peters, der har fundet pengene til at indfri warrants, og at det alt andet lige må betyde at tyskerne er svækket i NFG, og at det formentlig lakker mod enden.
I knew it! Min mor siger også at jeg er meget klog - og at jeg synger rigtig godt!

Pontoppi
1. div
1. div

Indlæg af Pontoppi » 11. mar 2026, 18:30

nå lad os krydse fingre for dansk overtagelse i 2026 og nye vinde der blæser over hornevej :aabfan:

R Rosenberg
Allstar
Allstar

Indlæg af R Rosenberg » 11. mar 2026, 18:39

Kunji skrev:
Det er muligt. Men SSE22 er stadig grundlagt og køres af
Thomas Hitzlsperger
Bernhard Peters
Joachim Hilke
Ole Jan Kappmeier
Finn Meinecke
Jan Peters
Og så nu denne Kortsen.

Jens Rasmussen, fx, er - sammen med andre - investorer i SSE22 (ikke i AaB), men har som sådan ikke noget med ledelsen af foretagendet at gøre.

Ergo har vi stadig en klub, hvor Peters reelt har magten qua sit lederskab af virksomheden, der har aktiemajoriteten i AaB.

Det, der bliver interessant, er udviklingen internt i SSE22/NFG, for det er jo dem, der ejer AaB. Og her kunne man så håbe på, at der er en magtkamp på vej eller at tyskerne bakker ud efter pres fra Rasmussen og andre danskere.
Ædruelighedens stemme

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 11. mar 2026, 18:56

doukas skrev:
11. mar 2026, 17:48
Sauer skrev:
11. mar 2026, 17:45
De samlede indtægter i 2025 var på 73,8 mio kr. (ned fra 75,2 mio. kr. i 2024).

Personaleomkostningerne i 2025 var på 71,6 mio. kr. (op fra 63,4 mio. kr. i 2024).

AaB skriver selv, at den store stigning i personaleomkostninger mest af alt forklares af to trænerfyringer (3,5 mio. kr) og afvikling af BPTC-aftalen (1,7 mio kr.). Så der er derudover yderligere en stigning på 3 mio. kr. til personaleomkostinger.

Men helt grundlæggende forstår jeg ikke, hvordan vi kan bruge så stor en andel af vores indtægter på lønninger.
Ja, AaB bruger ca. 100 % af indtægterne på personaleomkostninger.
Det er simpelthen et mysterie at AaB kan bruge så mange penge på personaleudgifter i en tid hvor førsteholdet aldrig har været dårligere og bestået af så mange discount signings. Som jeg har sagt mange gange, kunne jeg VIRKELIG godt tænke mig en detaljeret redegørelse for, hvor det er udgifterne er steget så meget. Det er ikke nok at sige "ungdomstrænere" - på hvilke niveauer, hvor mange, hvorfor, osv.

Man forsøger stadig at køre en fortælling om at AaB er på rette vej med mange ting, men jeg kan simpelthen ikke se det. Vi har aldrig været dårligere og vi skal sælge for tæt på 100 mio. kr. for at have et regnskab der kører i 0.

Ift. ejerskabet synes jeg ikke der lader til at være sket den store ændring, andet end et par udskiftninger i bestyrelsen og et nyt navn til SSE22. I det mindste er konsulentaftalen nu bragt til ophør, så kan den ikke længere få skylden herinde for AaBs elendige økonomi, for det lige her har den virkelig kun spillet en lille rolle.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar

Indlæg af Funky » 11. mar 2026, 18:56

R Rosenberg skrev:
11. mar 2026, 18:39
Det, der bliver interessant, er udviklingen internt i SSE22/NFG, for det er jo dem, der ejer AaB. Og her kunne man så håbe på, at der er en magtkamp på vej eller at tyskerne bakker ud efter pres fra Rasmussen og andre danskere.
Det er sådant set det, Ydesen beskæftiger sig med i en artikel i Nordjyske i dag, og han vurderer, at det er game over for Peters næste gang, AaB får brug for en kapitaltilførsel - formentlig igen i 2026.
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

DarkHorse9000
Landshold
Landshold
Favoritspiller: Oscar Hiljemark

Indlæg af DarkHorse9000 » 11. mar 2026, 19:02

Synes I spillere og ledelse skal have arbejdsro efter dagens udmelding eller skal der fortsat protesteres på stadion?

Pontoppi
1. div
1. div

Indlæg af Pontoppi » 11. mar 2026, 19:15

DarkHorse9000 skrev:
11. mar 2026, 19:02
Synes I spillere og ledelse skal have arbejdsro efter dagens udmelding eller skal der fortsat protesteres på stadion?
jeg er ikke bekymret for spillerne…. men de mange der bla har droppet klubben pga den overdrevene negativitet både på og udenfor stadion

der er mange klubber der er kommet tilbage fra langt værre situationer end vores…. men en ting er sikkert at så længe der er så meget negativ energi omkring AaB så kommer vi ingen vegne og ingen vil investerer i klubben

jeg håber sådan vi kommer ud af det her og igen kan tale AaB og hinanden herinde op… - det er blevet et frygteligt sted at snakke AaB

DenSataniskeHest
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Frank

Indlæg af DenSataniskeHest » 11. mar 2026, 19:16

Hanga skrev:
11. mar 2026, 18:56
doukas skrev:
Sauer skrev:

Personaleomkostningerne i 2025 var på 71,6 mio. kr. (op fra 63,4 mio. kr. i 2024).

AaB skriver selv, at den store stigning i personaleomkostninger mest af alt forklares af to trænerfyringer (3,5 mio. kr) og afvikling af BPTC-aftalen (1,7 mio kr.). Så der er derudover yderligere en stigning på 3 mio. kr. til personaleomkostinger.

Men helt grundlæggende forstår jeg ikke, hvordan vi kan bruge så stor en andel af vores indtægter på lønninger.
Det er simpelthen et mysterie at AaB kan bruge så mange penge på personaleudgifter i en tid hvor førsteholdet aldrig har været dårligere og bestået af så mange discount signings. Som jeg har sagt mange gange, kunne jeg VIRKELIG godt tænke mig en detaljeret redegørelse for, hvor det er udgifterne er steget så meget. Det er ikke nok at sige "ungdomstrænere" - på hvilke niveauer, hvor mange, hvorfor, osv.

Man forsøger stadig at køre en fortælling om at AaB er på rette vej med mange ting, men jeg kan simpelthen ikke se det. Vi har aldrig været dårligere og vi skal sælge for tæt på 100 mio. kr. for at have et regnskab der kører i 0.

Ift. ejerskabet synes jeg ikke der lader til at være sket den store ændring, andet end et par udskiftninger i bestyrelsen og et nyt navn til SSE22. I det mindste er konsulentaftalen nu bragt til ophør, så kan den ikke længere få skylden herinde for AaBs elendige økonomi, for det lige her har den virkelig kun spillet en lille rolle.
Tvivlet på den konsulent aftale var så stort et problem som folk her inde gør den til. En del folk her inde mente også det var pga opsigelser I kontrakter vi havde så store underskud i starten.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 11. mar 2026, 19:19

DenSataniskeHest skrev:
11. mar 2026, 19:16
Hanga skrev:
doukas skrev:
Sauer skrev:

Tvivlet på den konsulent aftale var så stort et problem som folk her inde gør den til. En del folk her inde mente også det var pga opsigelser I kontrakter vi havde så store underskud i starten.
My point exactly, det er jo også derfor at den ikke har kostet mere end 1,7 mio. kr. at bringe helt til ophør.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Sauer
Allstar
Allstar

Indlæg af Sauer » 11. mar 2026, 19:38

Hanga skrev:
doukas skrev:
Sauer skrev:

Hvis man fjerner ekstraordinære personaleudgifter som trænerfyringer og ophør af BPTC-aftale (i alt 5,2 mio. kr.), så er der personaleudgifter for 66,4 mio kr.

Jeg kan se, antallet af fuldtidsansatte er steget til 90. Så det svarer til en gennemsnitlig månedsløn på 61.500 kr for alle 90 medarbejdere. Jeg går ud fra, at spillere som Helenius - og MJ, KJ og Kramer i første halvår 2025 - trækker gennemsnittet en del op. Men det lyder alligevel som et højt snit.

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Struer

Indlæg af Klaus » 11. mar 2026, 19:57

Jeg tror virkelig vi skal passe på nu. Vi har et Superliga setup på ungdomssiden, Problemet er det manglende Superliga hold, der skal finansiere det hele. Det er simpelthen nødvendigt at vi får en mere positiv stemning omkring holdet. Så det er mit naive håb, at vi nu får de rød-hvide farver tilbage på hele stadion. At vi alle forstår klubbens økonomiske situation og ikke gør den værre med affyring af romerlys og afbrydelse af kampe.... En ting er i hvert fald helt sikkert, hvis vi ikke passer på, risikerer vi at miste det hele.

Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Børsting
Geografisk sted: Hadsten, 9000 i hjertet.

Indlæg af doukas » 11. mar 2026, 20:20

Positiv energi og stemning vil bringe AaB tilbage til toppen af dansk fodbold!

Hvis vi dertil bringer godt humør, så hedder det Champions League allerede i 2028.
MO d. 12-05-2014 "Ikke engang i nærheden af hvor jeg bor hvor Ajax, Anderlecht osv. spiller - ja ikke engang der er der hold som har spillet flottere end AaB har gjort i denne sæson. Det kan vi være stolte af i DK"

Baatnakken
1. div
1. div
Favoritspiller: Prica

Indlæg af Baatnakken » 11. mar 2026, 20:27

Klaus skrev:
11. mar 2026, 19:57
Jeg tror virkelig vi skal passe på nu. Vi har et Superliga setup på ungdomssiden, Problemet er det manglende Superliga hold, der skal finansiere det hele. Det er simpelthen nødvendigt at vi får en mere positiv stemning omkring holdet. Så det er mit naive håb, at vi nu får de rød-hvide farver tilbage på hele stadion. At vi alle forstår klubbens økonomiske situation og ikke gør den værre med affyring af romerlys og afbrydelse af kampe.... En ting er i hvert fald helt sikkert, hvis vi ikke passer på, risikerer vi at miste det hele.
Enig det gavner på ingen måde klubben med kamp afbrydelser og romerlys

RufusTheDog
2. div
2. div

Indlæg af RufusTheDog » 11. mar 2026, 20:35

Bollocks. Uden modstand, havde tyskerne aldrig trukket sig. I kan takke Vest, når de er helt ude.
Es ist nie zu früh für Frühburgunder und nie zu spät für Spätburgunder.

RicoBR02
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Strandli

Indlæg af RicoBR02 » 11. mar 2026, 20:38

Klaus skrev:
11. mar 2026, 19:57
Stemningen på stadion fejler absolut intet. Kampafbrydelser og romerlys gør i min verden hverken fra eller til. Men de rød/hvide farver kommer ikke tilbage før tyskerne er helt ude. Det tror jeg du kan være helt sikker på. Det er ikke vesttribunen der skal finde en mere positiv stemning omkring holdet frem, det er de folk der opsiger deres sæsonkort og konstant snakker lort om klubben herinde og på sociale medier. Får vi dem tilbage på stadion så ser det pludselig lysere ud..

Besvar